Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini

Vierailija
08.09.2018 |

Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?

Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.

Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.

Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.

Kommentit (1602)

Vierailija
361/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menen kyläilemään ex tempore tyyliin rotinat voin vallan hyvin viedä kakun.

Mutta en todellakaan vie sitä syntymäpäiville. Enkä ainakaan jos siitä on jo erikseen kieltäydytty.

Juuri näin👍Tässä on se ero.

Vierailija
362/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteet eri asia. Hankalia mm. migreenikoille tai astmaatikoille. Koristeetkin menevät liian pitkälle. Itse olen leiponut anopille raakakakkuja ja hän on ainakin tykännyt. Riippuisi siis juhlista ja anopista. En tuputtaisi mitään väkisin.

Vaihda hajusteiden, kakun tai koristeiden tilalle mikä tahansa asia, jonka joku toinen vaatii saada tehdä, kunnioittamatta isäntäväen kieltäytymistä. Millä perusteella kakkua saa tuputtaa väkisin, mutta koristeita ei?

Koska kakku on perinteinen kohtelias tuominen, ja se ei haittaa ketään millään tavalla.

Mä en ole ollut yksissäkään juhlissa (synttärit, rippijuhlat jne), joihin vieraat olisivat tuoneet pyytämättä kakkuja tai muuta ruokaa. Vieraat ovat tuoneet juhlittavalle lahjan ja kortin. Onko jossain päin Suomea oikeasti yleinenkin tapa mennä juhliin oman kakun kanssa?

Ainakin meillä, isovanhemmat ovat osallistuneet lapsen juhlien järjestämiseen, oli kysymys ristiäisistä, rippi- tai ylioppilasjuhlia.

Erityisesti äitini ja anoppini, ovathan he osa lapsen elämää.

Viime keväänä oli tyttäreni ylioppilasjuhlat ja tyttäreni oli soittanut anopilleni ja sopinut ylioppilasjuhlan kukkalaitteista. Ilman minulle kertomatta tai lupaa kysymättä, mutta minulle se oli ok. eikä tullut edes mieleen pahoittaa mieltä tai tehtailla aloituksia av-palstalle.

Ja mikä ihme se on, miksi juuri äiti on perheen pomo, joka sanelee ehdot, miten kenenkin tulee toimia ja tehdä. Missä on avarakatseisuus ja suvaitsevuus, kun halutaan elää tynnyrissä ja määrätä kaikesta ja sanoa se viimeisen sanan. Mahtaa elämä olla vaikeaa.

Olisitko yhtä innoissasi jos olisit jo tilannut kukkalaitteet juhliin ja anoppi saapuisin omine kukkineen juhlaan ja siirtäisi sun kukat pois?

Teillähän asia oli sovittu ja täysin eri tilanne. Veikkaan ettet olisi niin ihastuksissasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että aloittajan anoppi on kateellinen. Vihaatko anoppiasi? Sinulle on ratkaisu: Espanja on halpa maa. Siellä asuu suomalaisia. Muuta perheinesi sinne. Aletaan tsemppamaan häntä elämänmuutokseen.

Vierailija
364/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole mistään kuivakakuista kyse vaan siitä mitä kuivakakku edustaa.

XD

Ei tuo edes ole vitsi, hulluille marttyyrisukulaisille kuivakakku tai mikä tahansa väkisin tuputettu  apu merkitsee että saavat tuntea itsensä tarpeellisiksi ja/tai saavat mahdollisimman paljon  huomiota. 

Ja mitä pahaa siinä on, että miehelle rakas äiti saa tuntea itsensä tarpeelliseksi ja saa huomiota?

Tämä kommentti paljastaa mielestäni, mistä asia kiikastaa anoppien puolelta: anoppi ei olekaan enää poikansa elämän ykkösnainen. Ykkösnaisen paikan on vienyt joku toinen, leivonnaiset ja juhlat järjestää joku toinen, lapset kasvattaa joku toinen, huomiota saa joku toinen ja pojan rakkauden saa joku toinen. Anoppi tuntee olensa riittämättömäksi ja turhaksi, mutta sitä yksinäisyyden traumaa pitäisi käsitellä jollakin muulla tavalla kuin tunkemalla nokkansa joka paikkaan rasittavuuteen saakka. Se, että anopin päsmäröintiä ei hyväksytä, ei myöskään ole aina ja pelkästään miniän tahto.

Vierailija
365/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi myös mököttää aina juhlissani. Kokee, ettei häntä ”huomioida” tarpeeksi. Häntä kohdellaan kuten muitakin vieraita, mutta ilmeisesti hän haluasi, että hän on jossain suuremmassa roolissa. Minulla ei ole mitään anoppiani vastaan, mutta tämä juhlakäyttäytyminen hämmentää minua. Ap

😂😂Tulee ihan omat häät nuorena mieleen. Meillä oli 25 v sitten tosi upeat 120 hengen kartanohäät, joihin olimme säästäneet kokonaisen vuoden rahaa. Kaikki olikin sitten hellepäivänä viimeisen päälle: puitteet, tarjoilut, puvut ja bändit, organisointi ja aikataulutukset. Monet vanhemmat ihmiset sanoivat lähtiessään, että monissa häissä on tullut oltua, muttei ikinä näin hyvissä.

Ainoa, kuka oli koko päivän naama norsunv***lla, oli anoppi, jolle oli tosi vaikeaa hyväksyä, että kaikki järjestyi ilman että hän oli millään lailla osallinen järjestelyihin tai kustannuksiin. Hienot, onnistuneet juhlat, jotka eivät olleet ”hänen”juhlansa. Jossain vaiheessa iltaa oli harmitellut ääneen, että ei kai hän menettänyt ainoaa poikaansa. Muut lapsensa ovat tyttöjä. Sittenmin kyllä tuli norsun vee tutuksi monesti muutenkin ja olihan se tuttua jo seurustelu-ja kihla-ajalta. Tyttärensä perheen elämää piti rautaisessa otteessaan ja kiukutteli kun sama ei onnistunut pojan perheessä.

Vierailija
366/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi myös mököttää aina juhlissani. Kokee, ettei häntä ”huomioida” tarpeeksi. Häntä kohdellaan kuten muitakin vieraita, mutta ilmeisesti hän haluasi, että hän on jossain suuremmassa roolissa. Minulla ei ole mitään anoppiani vastaan, mutta tämä juhlakäyttäytyminen hämmentää minua. Ap

😂😂Tulee ihan omat häät nuorena mieleen. Meillä oli 25 v sitten tosi upeat 120 hengen kartanohäät, joihin olimme säästäneet kokonaisen vuoden rahaa. Kaikki olikin sitten hellepäivänä viimeisen päälle: puitteet, tarjoilut, puvut ja bändit, organisointi ja aikataulutukset. Monet vanhemmat ihmiset sanoivat lähtiessään, että monissa häissä on tullut oltua, muttei ikinä näin hyvissä.

Ainoa, kuka oli koko päivän naama norsunv***lla, oli anoppi, jolle oli tosi vaikeaa hyväksyä, että kaikki järjestyi ilman että hän oli millään lailla osallinen järjestelyihin tai kustannuksiin. Hienot, onnistuneet juhlat, jotka eivät olleet ”hänen”juhlansa. Jossain vaiheessa iltaa oli harmitellut ääneen, että ei kai hän menettänyt ainoaa poikaansa. Muut lapsensa ovat tyttöjä. Sittenmin kyllä tuli norsun vee tutuksi monesti muutenkin ja olihan se tuttua jo seurustelu-ja kihla-ajalta. Tyttärensä perheen elämää piti rautaisessa otteessaan ja kiukutteli kun sama ei onnistunut pojan perheessä.

Meidän häissämme appiukko jauhoi koko juhlan ajan sitä miten miehen serkulla oli ollut hianot maalaishäät ja hevoskärryt ja meidän juhlat on ”vaan tämmöset” eli ihan vaan Helsingissä ravintolassa... anoppi istui loppuillan naulakossa ja marisi omia huoliaan.

Vierailija
367/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti vie aina väkisin veljeni vaimon järjestämiin lastensynttäreihin täytekakun. Ja tekee siitä ison numeron. Kailottaa juhlissa kaikille että se on sitten hänen tekemä kakku eikö olekin hyvää. Mutta toi kuvio ei liity mihinkään anoppiminiäkuvioon eikä siihen että äitini haluaisi huomiota poikansa elämän tärkeänä naisena. Se liittyy vaan siihen että äitini ylipäätään haluaa huomiota ja olla huomion keskipiste.

Vierailija
368/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kaipaa selkeästi elämänmuutost. Hän voi olla niitä jotka suorittavat elämäänsä. Jatkuvasta suorittamisesta voi olla pinna kireällä. Sitten on nämä ruuhkavuodet. On liikaa ihmisiä tiellä. Lapset ovat tiellä, anoppi on tiellä,,elämä on ihan kauheaa. Ajattele sitten jos elät vanhaksi ja joudut johonkin hoitolaitokseen. Kyllä syvällä kaipauksella muistelet sitä elämää, jota elät nyt. Itseäni surettaa se, että ihmiset tuhlaavat elämänsä valittamiseen.

Vierailija
369/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteet eri asia. Hankalia mm. migreenikoille tai astmaatikoille. Koristeetkin menevät liian pitkälle. Itse olen leiponut anopille raakakakkuja ja hän on ainakin tykännyt. Riippuisi siis juhlista ja anopista. En tuputtaisi mitään väkisin.

Vaihda hajusteiden, kakun tai koristeiden tilalle mikä tahansa asia, jonka joku toinen vaatii saada tehdä, kunnioittamatta isäntäväen kieltäytymistä. Millä perusteella kakkua saa tuputtaa väkisin, mutta koristeita ei?

Koska kakku on perinteinen kohtelias tuominen, ja se ei haittaa ketään millään tavalla.

Mä en ole ollut yksissäkään juhlissa (synttärit, rippijuhlat jne), joihin vieraat olisivat tuoneet pyytämättä kakkuja tai muuta ruokaa. Vieraat ovat tuoneet juhlittavalle lahjan ja kortin. Onko jossain päin Suomea oikeasti yleinenkin tapa mennä juhliin oman kakun kanssa?

Kyllä Itä-Suomessa on edelleenkin karjalaisperinteenä vieläkin Rotinat. Silloin tullaan katsomaan synnytyslaitokselta kotiutunutta äitiä ja vauvaa ja viedään tuomisiksi esim. täytekakku. Meilläkin oli aikoinaan kotonani täytekakkuja useampia kun sukulaiset ja naapurit kävivät rotinoilla. Hyvä perinne, tarkoitus oli kai aikoinaan, että äiti voisi levät ja keskittyä vauvaan kun muut hoitivat ruoat. Ihana ja hyödyllinen perinne kertakaikkiaan.

Ja nää on sinusta sama asia kuin syntymäpäivät?

Ei ole.

Vastasin vain kysymykseen; "Onko jossain päin Suomea oikeasti yleinenkin tapa mennä juhliin oman kakun kanssa?

" Ei siis ollut kyse pelkästään syntymäpäivistä. Itse en kyllä pahastuisi jos joku toisin syntymäpäiville kakun, on ajatellut ja nähnyt vaivaa.

Mikä juhla se siis tarkalleen ottaen on kun äiti tulee kotiin synnytyssairaalasta?

Rotinat ovat Itä-Suomessa ja Länsi-Suomessa kai vietetään Varpajaisia. Molemmat kyllä ansaitsevat Juhlat paremmin kuin jotkut ikääntymisjuhlat. Mielestäni aikuisen ihmisen syntymäpäivissä ei ole erityistä juhlimista,  taas vuosi takana, naisille ei ainakaan mitenkään imartelevia juhlia kun on 25-v ohitettu. Lasten synttärit kyllä juhlitaan ja sitten vanhusten kun ikä alkaa olla yli 70 v. Rippi- ja ylioppilasjuhlat ym. valmistujaisjuhlat sekä Ristiäiset ovat kyllä kivoja juhlia ja kakku tehdään myös nimipäiviksi useimmiten.

Eli mikä JUHLA se rotinat on?

Onko ihmisillä juhlavaatteet? Perhe kutsunut sinne? Kaikki vieraat yhtä aikaa? Jne.

Rotinat ovat sponaanit onnittelut vauvaperheelle sukulaisilta tai naapureilta ainakin maaseudulla. Kyllä sinne siisteissä vaatteissa kyläilemään tullaan ja vauvaa sekä äitiä katsomaan tuliaisten kera, mikä on yleensä esim. kakku. Rotinoille ei siis ketään kutsuta tosin saattaa olla useampi perhe samalla kertaa katsomassa vauvaa ja äitiä onnittelukäynneillä, riippuu ihan siitä miten paljon on sukulaisia ja ystäviä. Tarkoitus ei ole rasittaa äitiä, että hän pitäisi ruveta leipomaan ja keittelemään kahveja vieraille vaan vieraat tuovat juuri sitä varten tuliaiset mukanaan, ettei äidin tarvitsisi rasittaa itseään synnytyksen jälkeen.

Eli se ei ole juhla.

Tämä ketju kösittelee juhlia.

Sellaisia joihin vieraat kutsutaan, kaikki vieraat tulee samaan aikaan ja joita emännöidään juhlavaatteissa.

Epämääräinen oman aikataulun mukainen piipahtelu ei ole juhla.

Pointti oli vaan aloittajan harmistus siitä, että anoppi tuo kakun. Itselleni saa kyllä vapaasti tuoda kakkuja vaikka leivon niitä itsekin, en pahastu aidosti ystävällisestä eleestä. Monesti vanhuksetkin antavat karkkeja joita ovat "käpälöineet", kiitän ja otan vastaan, ettei loukkaa toista verisesti mutta heitän roskiin kun poistun. Ei toisen mieltä kannata pahoittaa tuollaisen takia, jos ei maistu niin voi heittää vaikka pois.

Tämä. Ja missä on käytöstavat ja hienotunteisuus.

Jos vieras tuo tuliaiseksi kakun, se otetaan kiitollisuudella vastaan ja kiitetään. Jos tahtoa on, kakulle löytyy tilaa muiden tarjottavien joukosta ja jos joku haluaa nauttia kakusta, niin siitä vaan.

Ei luulisi olevan suuri vaiva laittaa loppu kakku biojätteisiin, joka maatuu viikossa parissa ja sen jälkeen ei jää kakusta jälkeäkään, eikä tarvitse ottaa kakusta paineita tai pahoittaa mieltä.

Vai väittääkö joku, olevan niin täydellinen, ettei itse tee koskaa virheostoksia ja viskaa niitä sekajätteisiin, joiden maatumiseen menee vuosia ja saastuttavat luontoa, toisin kuin anopin tekemä kuivakakku, joka muuttuu mullaksi lähes välittömästi.

Vierailija
370/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Itä-Suomessa on edelleenkin karjalaisperinteenä vieläkin Rotinat. Silloin tullaan katsomaan synnytyslaitokselta kotiutunutta äitiä ja vauvaa ja viedään tuomisiksi esim. täytekakku. Meilläkin oli aikoinaan kotonani täytekakkuja useampia kun sukulaiset ja naapurit kävivät rotinoilla. Hyvä perinne, tarkoitus oli kai aikoinaan, että äiti voisi levät ja keskittyä vauvaan kun muut hoitivat ruoat. Ihana ja hyödyllinen perinne kertakaikkiaan.

Ja nää on sinusta sama asia kuin syntymäpäivät?

Ei ole.

Vastasin vain kysymykseen; "Onko jossain päin Suomea oikeasti yleinenkin tapa mennä juhliin oman kakun kanssa?

" Ei siis ollut kyse pelkästään syntymäpäivistä. Itse en kyllä pahastuisi jos joku toisin syntymäpäiville kakun, on ajatellut ja nähnyt vaivaa.

Mikä juhla se siis tarkalleen ottaen on kun äiti tulee kotiin synnytyssairaalasta?

Rotinat ovat Itä-Suomessa ja Länsi-Suomessa kai vietetään Varpajaisia. Molemmat kyllä ansaitsevat Juhlat paremmin kuin jotkut ikääntymisjuhlat. Mielestäni aikuisen ihmisen syntymäpäivissä ei ole erityistä juhlimista,  taas vuosi takana, naisille ei ainakaan mitenkään imartelevia juhlia kun on 25-v ohitettu. Lasten synttärit kyllä juhlitaan ja sitten vanhusten kun ikä alkaa olla yli 70 v. Rippi- ja ylioppilasjuhlat ym. valmistujaisjuhlat sekä Ristiäiset ovat kyllä kivoja juhlia ja kakku tehdään myös nimipäiviksi useimmiten.

Eli mikä JUHLA se rotinat on?

Onko ihmisillä juhlavaatteet? Perhe kutsunut sinne? Kaikki vieraat yhtä aikaa? Jne.

Rotinat ovat sponaanit onnittelut vauvaperheelle sukulaisilta tai naapureilta ainakin maaseudulla. Kyllä sinne siisteissä vaatteissa kyläilemään tullaan ja vauvaa sekä äitiä katsomaan tuliaisten kera, mikä on yleensä esim. kakku. Rotinoille ei siis ketään kutsuta tosin saattaa olla useampi perhe samalla kertaa katsomassa vauvaa ja äitiä onnittelukäynneillä, riippuu ihan siitä miten paljon on sukulaisia ja ystäviä. Tarkoitus ei ole rasittaa äitiä, että hän pitäisi ruveta leipomaan ja keittelemään kahveja vieraille vaan vieraat tuovat juuri sitä varten tuliaiset mukanaan, ettei äidin tarvitsisi rasittaa itseään synnytyksen jälkeen.

Eli se ei ole juhla.

Tämä ketju kösittelee juhlia.

Sellaisia joihin vieraat kutsutaan, kaikki vieraat tulee samaan aikaan ja joita emännöidään juhlavaatteissa.

Epämääräinen oman aikataulun mukainen piipahtelu ei ole juhla.

Pointti oli vaan aloittajan harmistus siitä, että anoppi tuo kakun. Itselleni saa kyllä vapaasti tuoda kakkuja vaikka leivon niitä itsekin, en pahastu aidosti ystävällisestä eleestä. Monesti vanhuksetkin antavat karkkeja joita ovat "käpälöineet", kiitän ja otan vastaan, ettei loukkaa toista verisesti mutta heitän roskiin kun poistun. Ei toisen mieltä kannata pahoittaa tuollaisen takia, jos ei maistu niin voi heittää vaikka pois.

Tämä. Ja missä on käytöstavat ja hienotunteisuus.

Jos vieras tuo tuliaiseksi kakun, se otetaan kiitollisuudella vastaan ja kiitetään. Jos tahtoa on, kakulle löytyy tilaa muiden tarjottavien joukosta ja jos joku haluaa nauttia kakusta, niin siitä vaan.

Ei luulisi olevan suuri vaiva laittaa loppu kakku biojätteisiin, joka maatuu viikossa parissa ja sen jälkeen ei jää kakusta jälkeäkään, eikä tarvitse ottaa kakusta paineita tai pahoittaa mieltä.

Vai väittääkö joku, olevan niin täydellinen, ettei itse tee koskaa virheostoksia ja viskaa niitä sekajätteisiin, joiden maatumiseen menee vuosia ja saastuttavat luontoa, toisin kuin anopin tekemä kuivakakku, joka muuttuu mullaksi lähes välittömästi.

Niin. Missä? Tuodaan kakku josta on jo kieltäydytty. Myös viime vuonna ja edellsienä.

Vierailija
371/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

XD

Ei tuo edes ole vitsi, hulluille marttyyrisukulaisille kuivakakku tai mikä tahansa väkisin tuputettu  apu merkitsee että saavat tuntea itsensä tarpeellisiksi ja/tai saavat mahdollisimman paljon  huomiota. 

Olisi kammottavaa, jos juhlissa joku muu saisi huomiota, kuin juustokakkuemäntä!

Oliko kyse ristiäisistä?

Sitä nyt ei vaan pidetä sopivana, että vieras tekee juhlissa itsestään päähenkilön. Ja tuo väkisin tuputettu "apu" itsensä korostamiseksi ei rajoitu vain sukujuhliin. Esimerkiksi äitini yritti omia kihlattuni kuolemaan jälkeen ja surutyön hautajaisjärjestelyt kokonaan, tunki mukaan joka paikkaan eikä antanut minun edes hoitaa puhumista niissä, jälkikäteen ihmetteli miten olisinkaan pärjännyt ilman häntä!  Kun sain vakavan sairaskohtauksen, äitini kirjoitteli koko sairaala-aikani sosiaaliseen mediaan kuinka rankkaa hänellä on. Joidenkin vain täytyy aina olla parrasvaloissa, oli tilanne mikä hyvänsä.

Omaisilla on mielestäni rankempaa, kuin sairastuneilla. He eivät usein saa tukea, toisin kuin sairastuneet.

t. Rankan syövän sairastanut, mutta onneksi toipunut

En ole kyseenalaistanut omaisen sairastamisen rankkuutta, ainoastaan sen että asiasta tehdään julkinen show. Itsehän puin rankkoja asioita mieluummin läheisten ystävien kanssa, kuin kerron niistä kaikille pikkuserkun kummin kaimoille.

Ihmiset toimivat erilaisilla tavoilla - ja yleensä joku loukkaantuu jostain. Olen pahoillani menetyksestäsi ja toivon, että voit jo paremmin.

Vierailija
372/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

XD

Olisi kammottavaa, jos juhlissa joku muu saisi huomiota, kuin juustokakkuemäntä!

Oliko kyse ristiäisistä?

Sitä nyt ei vaan pidetä sopivana, että vieras tekee juhlissa itsestään päähenkilön. Ja tuo väkisin tuputettu "apu" itsensä korostamiseksi ei rajoitu vain sukujuhliin. Esimerkiksi äitini yritti omia kihlattuni kuolemaan jälkeen ja surutyön hautajaisjärjestelyt kokonaan, tunki mukaan joka paikkaan eikä antanut minun edes hoitaa puhumista niissä, jälkikäteen ihmetteli miten olisinkaan pärjännyt ilman häntä!  Kun sain vakavan sairaskohtauksen, äitini kirjoitteli koko sairaala-aikani sosiaaliseen mediaan kuinka rankkaa hänellä on. Joidenkin vain täytyy aina olla parrasvaloissa, oli tilanne mikä hyvänsä.

Omaisilla on mielestäni rankempaa, kuin sairastuneilla. He eivät usein saa tukea, toisin kuin sairastuneet.

t. Rankan syövän sairastanut, mutta onneksi toipunut

En ole kyseenalaistanut omaisen sairastamisen rankkuutta, ainoastaan sen että asiasta tehdään julkinen show. Itsehän puin rankkoja asioita mieluummin läheisten ystävien kanssa, kuin kerron niistä kaikille pikkuserkun kummin kaimoille.

Ihmiset toimivat erilaisilla tavoilla - ja yleensä joku loukkaantuu jostain. Olen pahoillani menetyksestäsi ja toivon, että voit jo paremmin.

Toisen sairaudesta meuhkaaminen julkisesti on aina asiatonta.

Vierailija
373/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä, isovanhemmat ovat osallistuneet lapsen juhlien järjestämiseen, oli kysymys ristiäisistä, rippi- tai ylioppilasjuhlia.

Viime keväänä oli tyttäreni ylioppilasjuhlat ja tyttäreni oli soittanut anopilleni ja sopinut ylioppilasjuhlan kukkalaitteista. Ilman minulle kertomatta tai lupaa kysymättä, mutta minulle se oli ok. eikä tullut edes mieleen pahoittaa mieltä tai tehtailla aloituksia av-palstalle.

Ja mikä ihme se on, miksi juuri äiti on perheen pomo, joka sanelee ehdot, miten kenenkin tulee toimia ja tehdä. Missä on avarakatseisuus ja suvaitsevuus, kun halutaan elää tynnyrissä ja määrätä kaikesta ja sanoa se viimeisen sanan. Mahtaa elämä olla vaikeaa.

Luitko sä nyt ollenkaan koko ketjua? Tai edes aloitusta?

Teillähän asioista oli sovittu. Ei kai kukaan ole kyseenalaistanut anopin tai oman äidin apua kokonaisuudessa.

Täällä on lytätty 14-vuotias, joka halusi rippijuhliin etniset tarjottavat ja hoiti ne itse, kuten sinunkin tyttösi teki. Asia oli automaattisesti yök, pahaa, ei ole vieraita ajateltu kun mummi ei saanut tiikerikakkua tuoda. 

Tässä ketjussa on enimmäkseen kyse siitä, että pyytämättä ja jopa kielloista huolimatta tuodaan tarjottavaa, laitetaan se itse pöytään ja pahimmillaan korjataan tieltä pois jotain emännän tarjoomuksia ja pahastutaan kun ei kuivakakku maistunutkaan. 

Äitini osti tyttärelleni rippijuhlamekon ja tuli edellisenä iltana auttamaan. Anoppi teki karjalanpiirakoita juhliin, koska osaa sen maailman parhaiten. Kumpikaan ei kuitenkaan oikeuttanut heitä päsmäämästä kattaukseen tai siihen, miten ja mitä tarjolla on., siirtelemään asioita pois tarjolta ja laittamaan omiaan tarjolle.

On oikeasti vain ja ainoastaan törkeää tuoja juhliin joku oma leipomus ja laittaa se pöytään omatoimisesti tarjolle. Tässä ei ole mitään muuta poikkeusta kuin nyyttikestit.

Luitko sinä ollenkaan, kun en missään kertonut, että olisi sovittu etukäteen, vaan sanoin isovanhempien osallistuvan juhlien järjestelyyn.

Minulle esim. kukkalaitteet tuli yllätyksenä, kun mummi ja tytär olivat niistä jutelleet, eikä Minulta edes kysytty mielipidettä.

Vierailija
374/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisi onnellinen jos joku tarjoutuisi leipomaan jotain juhliini. Kaikki pitää itse järjestää. Kun tultiin synnytyslaitokselta ei ollut mitään, edes kakkukahveja puhumattakaan lounaasta kotiin tullessa. Omalla äidilläni oli valmis kahvipöytä odottamassa jokaisen lapsen kotiuduttua synnytyslaitokselta.

Jätä se sika!

Meillä oli synnytyslaitoksella perhehuone ja mieskin oli siellä, joten sukulaisten olisi pitänyt hoksata laittaa edes jotain kotiin. Kukaan sukulainen ei edes ulkoiluttanut koiraamme, miehen piti ravata synnäriltä kotiin ulkoiluttamaan koira.

Pyysittekö te? Omaiset eivät välttämättä muista koiraa, kun he odottavat vauvan syntymistä. 

Vierailija
375/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillähän asioista oli sovittu. Ei kai kukaan ole kyseenalaistanut anopin tai oman äidin apua kokonaisuudessa.

Täällä on lytätty 14-vuotias, joka halusi rippijuhliin etniset tarjottavat ja hoiti ne itse, kuten sinunkin tyttösi teki. Asia oli automaattisesti yök, pahaa, ei ole vieraita ajateltu kun mummi ei saanut tiikerikakkua tuoda. 

Tässä ketjussa on enimmäkseen kyse siitä, että pyytämättä ja jopa kielloista huolimatta tuodaan tarjottavaa, laitetaan se itse pöytään ja pahimmillaan korjataan tieltä pois jotain emännän tarjoomuksia ja pahastutaan kun ei kuivakakku maistunutkaan. 

Äitini osti tyttärelleni rippijuhlamekon ja tuli edellisenä iltana auttamaan. Anoppi teki karjalanpiirakoita juhliin, koska osaa sen maailman parhaiten. Kumpikaan ei kuitenkaan oikeuttanut heitä päsmäämästä kattaukseen tai siihen, miten ja mitä tarjolla on., siirtelemään asioita pois tarjolta ja laittamaan omiaan tarjolle.

On oikeasti vain ja ainoastaan törkeää tuoja juhliin joku oma leipomus ja laittaa se pöytään omatoimisesti tarjolle. Tässä ei ole mitään muuta poikkeusta kuin nyyttikestit.

Luitko sinä ollenkaan, kun en missään kertonut, että olisi sovittu etukäteen, vaan sanoin isovanhempien osallistuvan juhlien järjestelyyn.

Minulle esim. kukkalaitteet tuli yllätyksenä, kun mummi ja tytär olivat niistä jutelleet, eikä Minulta edes kysytty mielipidettä.

Mutta se juhlien täysi-ikäinen järjestäjä oli sopinut.

Edelleen eri asia.

Vierailija
376/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"... no sinä teet varmaan paljon parempia ... " mutinaan vastaat vaan ystävällisesti että " niin teen" tai ennakoi jo sanomalla " ei missään tapauksessa sinun pidä nähdä MEIDÄN juhlan vuoksi vaivaa, kyllä minä itse..."

On hyvä joskus aikuistua ja oppia sanomaan ei. Kun on itse siinä iässä, että vietetään jo omien lasten juhlia, se on juuri oikea aika.

Vierailija
377/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihan oli sun täysi-ikäisen tyttären juhlat ja hän oli sopinut.

Täähän vastaa tilannetta että sinä olisit omin päin tilannut jotain kukkia kysymättä tyttäreltä. Tai että se anoppi olisi terhnyt niin.

Ihan eri asia.

Tilanne olisi vastaava jos anoppi olisi tilaillut omin päinensä kukkia ja siirtelisi sun/tyttäresi tilaamat sivuun omiensa tieltä. Tai että sun tytär olisi halunnut sinne auringonkukkia ja luonnonkukkia ja anoppi taas toisi sidottuja ruusuja hautajaisharsohavulla ja valkoisella "morsiushuntu" kukalla. Mitäpä se haittaisi jos nyt kymmenen asetelmaa olis siellä toisentyylisten joukossa. 

Vierailija
378/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette te kaikki vastaajat voi vaan ottaa niitä niiden leipomuksia vastaan ja laittaa tarjolle. Kivahan se on, että on paljon tarjottavaa. Mä olen aina kiittänyt anoppia ja sanonut, että mäkin kyllä leovon ja teen, mutta toki hänkin voi tehdä. Mikä siinä on oikeesti ongelma?

Meillä ongelma tulee tarjolle asettamisessa.

Tilaa ei ole paljon ja tykkään suunnitella visuaalisesti näyttävän kattauksen.

Monesti on mennyt kattaus uusiksi kun siihen on pitänyt sovittaa anopin leipoma kakku.

Se on oikeasti ärsyttävää.

Ehkä jos olisi joku valtava pöytä johon tarjottavaa mahtuu vaikka kuinka paljon, olisi tuommoiset yllärikakut helppo mahduttaa siihen.

Vierailija
379/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta tyttäreltäsi (jonka juhlat ne olivat) kysyttiin ja ilmeisesti hänen mielipidettään myös kuunneltiin. Olisiko sinulle ollut ok, jos tyttäresi olisi tuossa keskustelussa ystävällisesti kertonut, että on jo hankkinut kukat, ja sitten mummi olisi juhlissa viskannut tyttären ostamat kukat sivupöydälle ja laittanut omansa tilalle? Ja sitten valittanut, että miksi hänen kukkiaan ei kehuta?

Miten vaikea on ymmärtää, että ap:n tapauksessa anoppi tahallaan tekee juuri toisin kuin juhlien järjestäjä (eli ap) toivoisi? Ja mistä lähtien se on ollut kilttiä, kohteliasta ja aikuismaista käytöstä? 

Vierailija
380/1602 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille anopillesi että jos juhlien järjestämisestä olisi sinulle liikaa vaivaa, niin et järjestäisi niitä itse. Jos tästä ei tajua että haluat tehdä tarjottavat itse niin on kyllä ääliö. Jos loukkaantuu niin anna mököttää. Aikuinen ei jaksa kiukutella kahta minuuttia kauemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan