Miten teidän perheessä jaetaan harrastuskulut ja saako lapset harrastaa mitä haluaa?
Meillä lähtökohtaisesti saa harrastaa, mitä lapsi itse haluaa, mutta me vanhemmat ollaan esitelty kyllä lajeja. Vanhimmalla 12 v. on tällä hetkellä kallein harrastus, joka maksaa noin 1500€ vuodessa. Pari vuotta sitten maksoi vielä noin 800€ kaikkine kuluineen. Siltä ajalta on peräisin, että minä hoidan jäsenmaksun, lisenssin ja kausimaksut ja mies ostaa välineet ja vaatteet sekä ylimääräiset leirit ja turnaukset. Mies ei tietenkään halua tätä systeemiä muuttaa, kun on kerran sovittu. Keskimmäisen tanssi- ja musiikkiharrastukset minä olen hoitanut sekä kuljettamisen että maksut. Ne on noin tonnin vuodessa. Nuorimmalla on ollut viime vuonna pelkästään liikuntaharrastus kerran viikossa, eikä maksanut kuin 250€ syksystä kevääseen. Mies osti siihen taas vaatteet ja kengät ja minä hoidin harrastusmaksut. Nyt hän haluaisi aloittaa myös toisen harrastuksen, joka olisi noin 200€ syksyllä ja 200€ keväällä. Mies sanoi, että hieno homma, mutta hän ei maksa. Mietin, onko minulla varaa. Onhan se pettymys, jos joutuu sanomaan lapselle, ettet pääse, kun äidin maksukyky tuli vastaan.
Kommentit (27)
Kiva mies sulla.
Me ollaan perhe, yksi ykskkö, yhdessä sovitaan asioista ja yhdessä maksetaan.
Pitäisiköhän viimeistään tässä vaiheessa sinunkin ymmärtää että harrastukset ovat liian kalliita, jos kerran niiden rahoituksesta tulee riitaa. Maailma kun ei vaan ole sellainen paikka jossa saa kaiken mitä haluaa, koskee myös sinun lastesi harrastamisia.
Meillä on yhteiset rahat ja niistä maksetaan kaikki. Lapset ovat saaneet harrastaa vapaasti kaikkea, mitä tässä järkevän matkan päässä pystyy harrastamaan. Raja menee oman hevosen hankkimisessa, siihen emme enää ryhdy.
Miksi sä maksat noin paljon enemmän lasten kuluja?
Meillä lapset ei saa harrastaa kaikkea mitä keksivät. Esimerkkinä jääkiekkoon en voinut suostua, kun tiesin, että jossain vaiheessa se on meille liian kallista eikä ole reilua, että lapsi joutuu lopettamaan jo aloitetun harrastuksen.
Kun oltiin naimisissa, rahat oli yhteisiä. Eron jälkeen mä maksan kaikki lasten kulut, saan lapsilisät ja ex maksa sitten vielä elareita, mä tienaan enemmän kuin hän, niin mun osuus on toki isompi, mutta hän maksaa ihan reilun osuuden kyllä.
Olisi tietyllä tavalla epäreilua tälle nuorimmalle, että hänen halvin harrastuksensa kielletään, kun sisarusten kulut ovat moninkertaiset.
Jokainen saa harrastaa, mitä haluaa ja vanhemmat maksavat kaikki harrastuskulut.
Kaipaan sitä aikaa, kun jalkapalloa saattoi kokoontua pelaamaan jokaisena tiistai-iltana ilman mitään lisenssejä ja lupia ihan ilmaiseksi. Tuommoinen onnistuu enää maalla, siellä ei ole maksua kaikesta.
Ei voi harrastaa, mitä haluaa, mutta jos poika ei saisi harrastaa korista tai futista, niin mitä sen sitten pitäisi harrastaa? Kyllä ne kaikki harrastukset 12-14-vuotiaalta maksaa paljon. Meillä 2 poikaa.
Futis on 110€/kk. Siinä tulee muitakin kuluja, kuten lisenssi, vakuutus, pelimatkat, useammat kengät vuodessa jne. Futis pyörii ympäri vuoden, joten onhan se monipuolinen. Koris on myös noin 110€ kuussa perheen 14-vuotiaalta, mutta sama juttu, että muita kuluja lisäksi.
Ennen lasketeltiin ja koko perheellä oli kausikortit. Muistaakseni se oli 360€ per aikuinen ja alle 12-vuotiailta vähän halvempi. Lumilaudat ja monot on sitä paitsi kalliita. Poikien kans sovittiin, että ei enää laskettelua, mut pääsevät lajileireille kerran, pari vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa harrastaa, mitä haluaa ja vanhemmat maksavat kaikki harrastuskulut.
Kaipaan sitä aikaa, kun jalkapalloa saattoi kokoontua pelaamaan jokaisena tiistai-iltana ilman mitään lisenssejä ja lupia ihan ilmaiseksi. Tuommoinen onnistuu enää maalla, siellä ei ole maksua kaikesta.
Meillä täällä maalla ei ole enää ketään, jonka kanssa palloa potkia. Kun kyläkoulu lakkautettiin, alkoi perheitä muuttaa pois. Meiltä kylän keskustasta 3 km säteellä asuu enää noin 10 eka-kuudesluokkalaista. Yläkouluikäisiä on enemmän, mutta ne lähinnä ajelee mopoilla ja käyvät kuuntelemassa musaa hiekkakentällä. Monessa kylässä varmaan ympäri Suomea sama tilanne. Mekin kuljetetaan lapsia harrastuksiin keskustaan 3 iltana viikossa, kun ei täällä maalla nykyisin tapahdu mitään. Meidän isäntä jäädyttää talvisin kentälle luistelujään ja vetää hiihtoladut, koska jos ne on kaupungin vastuulla, ei tänne ehditä koko talvena.
Onko aapeellä joku mielikuvitusmies? Tuollaisen nokittelun melkein ymmärtäisin, jos kyse itsekkäistä eronneista vanhemmista.
Esikoinen käy salilla, kuopus harrastaa meripartiota. Jälkimmäisen vuosimaksu on 60 euron luokkaa mutta varusteet onkin sitten kalliimmat ja leirivuodesta riippuen vuoden harrastuskulut saattaa nousta keveästi 1500 euroon, varsinkin nyt kun on vielä kasvavassa iässä.
Saavat harrastaa mitä haluavat tiettyyn pisteeseen saakka. Tytöllä on tällä hetkellä kallein harrastus, pelkät kausimaksut ovat yli 1500€/vuosi, tuohon vielä päälle edustusvaatteet, lisenssit, kilpapuvut, leirit. Kausimaksut menee yhteiseltä tililtä ja mä oon ostanu lisenssit, puvut yms. ja mies maksanut leirit (pelkät leirit on n. tonni/vuosi). Muut halvemmat harrastukset yhteiseltä tililtä. Molemmilla siis omat tilit ja yksi yhteinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähtökohtaisesti saa harrastaa, mitä lapsi itse haluaa, mutta me vanhemmat ollaan esitelty kyllä lajeja. Vanhimmalla 12 v. on tällä hetkellä kallein harrastus, joka maksaa noin 1500€ vuodessa. Pari vuotta sitten maksoi vielä noin 800€ kaikkine kuluineen. Siltä ajalta on peräisin, että minä hoidan jäsenmaksun, lisenssin ja kausimaksut ja mies ostaa välineet ja vaatteet sekä ylimääräiset leirit ja turnaukset. Mies ei tietenkään halua tätä systeemiä muuttaa, kun on kerran sovittu. Keskimmäisen tanssi- ja musiikkiharrastukset minä olen hoitanut sekä kuljettamisen että maksut. Ne on noin tonnin vuodessa. Nuorimmalla on ollut viime vuonna pelkästään liikuntaharrastus kerran viikossa, eikä maksanut kuin 250€ syksystä kevääseen. Mies osti siihen taas vaatteet ja kengät ja minä hoidin harrastusmaksut. Nyt hän haluaisi aloittaa myös toisen harrastuksen, joka olisi noin 200€ syksyllä ja 200€ keväällä. Mies sanoi, että hieno homma, mutta hän ei maksa. Mietin, onko minulla varaa. Onhan se pettymys, jos joutuu sanomaan lapselle, ettet pääse, kun äidin maksukyky tuli vastaan.
Lapset on siis vain sun lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen käy salilla, kuopus harrastaa meripartiota. Jälkimmäisen vuosimaksu on 60 euron luokkaa mutta varusteet onkin sitten kalliimmat ja leirivuodesta riippuen vuoden harrastuskulut saattaa nousta keveästi 1500 euroon, varsinkin nyt kun on vielä kasvavassa iässä.
Ja vastasit aloitukseen miten?
Lapset saavat harrastaa, mitä mielivät, ja kaikkien harrastukset maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on siis vain sun lapsia?
Ok. Eihän silloin miehen tarvitse harrastuksia kustantaa, vaan lasten isän.
Minä tienaan kaksi kertaa vähemmän kuin mies eli lapsen isä, mutta silti olen aina maksanut harrastuskulut.
Ratsastus: n.1200e/vuodessa + varusteita silloin tällöin.
Tanssi: 325e/vuodessa
Kuviskerho: 50 e/vuodessa.
Olen salaa onnellinen että halusi lopettaa taitoluistelun. Siihen paloi rahaa. En ole todellakaan rikas, saati varakas. Mies ei vaan halua osallistua kuluihin, koska ratsastaa voi ilmaiseksikkin minun lapsuudenkodissani...:D Joka on 400 km:n päässä. Toki aina ratsastetaan kun sinne mennään, mutta ei sinne asti tule ihan joka viikko lähdettyä..
Tanssi vaan on jäänyt minun maksettavakseni, kun aikoinaan laitoin e-laskun menemään tililtäni. Pitäisi varmaan ottaa puheeksi tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vastasit aloitukseen miten?
Katos vaan, se jäi pois. Olen yh joten minä maksan harrastuskulut yksin.
Ex ei osallistu kuluihin millään tavalla ja näitä ei ole aikanaan elareita laskettaessa ollut koska lapset olivat 6 ja 2 vuotiaita.
On saanut harrastaa mitä haluavat ja rahat olleet aina yhteiset.
Keskimmäiselle osunut kallein harrastus, esikoinen menestynein halvemmassa lajissa. Taitoluisteluun meni tuhansia euroja vuodessa, voimistelusta selvisi halvemmalla vaikkei sekään halpaa ole, todellakaan.
Kaksi vanhempaa on lopettaneet lajinsa ja siirtyneet toiseen ihan harrastuspohjalta. Nyt nuorin harrastaa tennistä, johon uppoaa rahaa jo ihan harrastuksena vaikkei kilpailisikaan.
Harrastusten kustannuksia ei ole ajateltu tasa-arvon pohjalta niin kauan kun kaikilla on ollut mahdollisuus tehdä mitä ovat halunneet. Hevosen hankinnassa ja vuosittaisissa Kanadan luisteluleireissä on meillä mennyt raja. Mutta ei ajatella niin, että kun keskimmäisen luisteluun kului vaikkapa 7.000 € vuodessa niin sama raha jotenkin kuuluisi nuorimmalle, joka ei silloin harrastanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan kaksi kertaa vähemmän kuin mies eli lapsen isä, mutta silti olen aina maksanut harrastuskulut.
Ratsastus: n.1200e/vuodessa + varusteita silloin tällöin.
Tanssi: 325e/vuodessa
Kuviskerho: 50 e/vuodessa.Olen salaa onnellinen että halusi lopettaa taitoluistelun. Siihen paloi rahaa. En ole todellakaan rikas, saati varakas. Mies ei vaan halua osallistua kuluihin, koska ratsastaa voi ilmaiseksikkin minun lapsuudenkodissani...:D Joka on 400 km:n päässä. Toki aina ratsastetaan kun sinne mennään, mutta ei sinne asti tule ihan joka viikko lähdettyä..
Tanssi vaan on jäänyt minun maksettavakseni, kun aikoinaan laitoin e-laskun menemään tililtäni. Pitäisi varmaan ottaa puheeksi tämä.
Mies sijoittaa osakkeisiin ja sä maksat elämisen?
No ei tietenkään saa harrastaa mitä haluaa :D Ei me nyt mitään miljonäärejä olla. Se on voi voi.
Kesäleireistä maksetaan osa, itse saavat säästää ja työskennellä sen eteen, että saavat osan kuluista itse maksettua. Kovasti haluavat leireille.