Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän perheessä jaetaan harrastuskulut ja saako lapset harrastaa mitä haluaa?

Vierailija
08.09.2018 |

Meillä lähtökohtaisesti saa harrastaa, mitä lapsi itse haluaa, mutta me vanhemmat ollaan esitelty kyllä lajeja. Vanhimmalla 12 v. on tällä hetkellä kallein harrastus, joka maksaa noin 1500€ vuodessa. Pari vuotta sitten maksoi vielä noin 800€ kaikkine kuluineen. Siltä ajalta on peräisin, että minä hoidan jäsenmaksun, lisenssin ja kausimaksut ja mies ostaa välineet ja vaatteet sekä ylimääräiset leirit ja turnaukset. Mies ei tietenkään halua tätä systeemiä muuttaa, kun on kerran sovittu. Keskimmäisen tanssi- ja musiikkiharrastukset minä olen hoitanut sekä kuljettamisen että maksut. Ne on noin tonnin vuodessa. Nuorimmalla on ollut viime vuonna pelkästään liikuntaharrastus kerran viikossa, eikä maksanut kuin 250€ syksystä kevääseen. Mies osti siihen taas vaatteet ja kengät ja minä hoidin harrastusmaksut. Nyt hän haluaisi aloittaa myös toisen harrastuksen, joka olisi noin 200€ syksyllä ja 200€ keväällä. Mies sanoi, että hieno homma, mutta hän ei maksa. Mietin, onko minulla varaa. Onhan se pettymys, jos joutuu sanomaan lapselle, ettet pääse, kun äidin maksukyky tuli vastaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähtökohtaisesti saa harrastaa, mitä lapsi itse haluaa, mutta me vanhemmat ollaan esitelty kyllä lajeja. Vanhimmalla 12 v. on tällä hetkellä kallein harrastus, joka maksaa noin 1500€ vuodessa. Pari vuotta sitten maksoi vielä noin 800€ kaikkine kuluineen. Siltä ajalta on peräisin, että minä hoidan jäsenmaksun, lisenssin ja kausimaksut ja mies ostaa välineet ja vaatteet sekä ylimääräiset leirit ja turnaukset. Mies ei tietenkään halua tätä systeemiä muuttaa, kun on kerran sovittu. Keskimmäisen tanssi- ja musiikkiharrastukset minä olen hoitanut sekä kuljettamisen että maksut. Ne on noin tonnin vuodessa. Nuorimmalla on ollut viime vuonna pelkästään liikuntaharrastus kerran viikossa, eikä maksanut kuin 250€ syksystä kevääseen. Mies osti siihen taas vaatteet ja kengät ja minä hoidin harrastusmaksut. Nyt hän haluaisi aloittaa myös toisen harrastuksen, joka olisi noin 200€ syksyllä ja 200€ keväällä. Mies sanoi, että hieno homma, mutta hän ei maksa. Mietin, onko minulla varaa. Onhan se pettymys, jos joutuu sanomaan lapselle, ettet pääse, kun äidin maksukyky tuli vastaan.

Lapset on siis vain sun lapsia?

Ok. Eihän silloin miehen tarvitse harrastuksia kustantaa, vaan lasten isän.

Tietenkin lapset ovat mieheni omia lapsia.

-ap

Vierailija
22/27 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin lasten ja nuorten harrastuksista on tullut noin kalliita? 11-15 vuotta sitten kuvataidekoulu maksoi jotain satasen/lukukausi eli pari sataa vuodessa. Pianotunnit oli suunnilleen saman verran opistolla. En muista, mitä musiikinteoria maksoi, vähemmän kuitenkin kuin pianotunnit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on siis vain sun lapsia?

Ok. Eihän silloin miehen tarvitse harrastuksia kustantaa, vaan lasten isän.

Tietenkin lapset ovat mieheni omia lapsia.

-ap

Olet sitten höynäytetty. Ovela äijä sulla - onko kerännyt jo suuren oman omaisuuden? Teet varmaan suurimman osan kotitöistäkin?

Vierailija
24/27 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa harrastaa, mitä haluaa ja vanhemmat maksavat kaikki harrastuskulut.

Kaipaan sitä aikaa, kun jalkapalloa saattoi kokoontua pelaamaan jokaisena tiistai-iltana ilman mitään lisenssejä ja lupia ihan ilmaiseksi. Tuommoinen onnistuu enää maalla, siellä ei ole maksua kaikesta.

Meillä täällä maalla ei ole enää ketään, jonka kanssa palloa potkia. Kun kyläkoulu lakkautettiin, alkoi perheitä muuttaa pois. Meiltä kylän keskustasta 3 km säteellä asuu enää noin 10 eka-kuudesluokkalaista. Yläkouluikäisiä on enemmän, mutta ne lähinnä ajelee mopoilla ja käyvät kuuntelemassa musaa hiekkakentällä. Monessa kylässä varmaan ympäri Suomea sama tilanne. Mekin kuljetetaan lapsia harrastuksiin keskustaan 3 iltana viikossa, kun ei täällä maalla nykyisin tapahdu mitään. Meidän isäntä jäädyttää talvisin kentälle luistelujään ja vetää hiihtoladut, koska jos ne on kaupungin vastuulla, ei tänne ehditä koko talvena.

Meillä kylän keskustasta 3 km säteellä asuu noin 60 alakouluikäistä lasta ja ilmainen nurmikenttä on kyläläisten hoidossa. Pelata voi koska tahansa, aikuisilla on vuoronsa sunnuntaina iltapäivällä, muuten käyttö on vapaa.

Vierailija
25/27 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmen lapsen yhteiset harrastusmenot ovat n. 800€/kk. Kaksi joukkuevoimistelijaa (eri tasoilla) sekä jääkiekkoilija. Jääkiekko on edullisin näistä, vaikka harrastaja on jo e1-junnu ja treenaa 5xvkossa. Mut ovat saaneet harrastaa, vaikka menot ovat tosi isot meidän perheessä. Tämä on valinta eikä kaduta, kun nähdään, miten lapset nauttii.

Vierailija
26/27 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolmen lapsen yhteiset harrastusmenot ovat n. 800€/kk. Kaksi joukkuevoimistelijaa (eri tasoilla) sekä jääkiekkoilija. Jääkiekko on edullisin näistä, vaikka harrastaja on jo e1-junnu ja treenaa 5xvkossa. Mut ovat saaneet harrastaa, vaikka menot ovat tosi isot meidän perheessä. Tämä on valinta eikä kaduta, kun nähdään, miten lapset nauttii.

Teidän lapset on onnekkaita. Meillä minä olen kieltänyt esim. voimistelun ja tenniksen sekä ratsastuksen. Tiedän, että ovat nykypäivänä kalliita lajeja heti alkuvuosien jälkeen. Ei riitä palkkatulot.

Vierailija
27/27 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin lasten ja nuorten harrastuksista on tullut noin kalliita? 11-15 vuotta sitten kuvataidekoulu maksoi jotain satasen/lukukausi eli pari sataa vuodessa. Pianotunnit oli suunnilleen saman verran opistolla. En muista, mitä musiikinteoria maksoi, vähemmän kuitenkin kuin pianotunnit.

On niitä halpoja harrastuksia edelleen. Esim. täällä maksaa halvin showtanssitunti 50€/ lukukausi. Hyvä, pätevä opettaja on. Ryhmä vain on tosi iso ja paikat menee hetkessä. Opetus ei ole missään tanssisalissa vaan tavallisessa koulun salissa. Ihmettelen, miksi esim. tuttu perhe haluaa tyttönsä siihen, vaikka ovat hyväpalkkaisessa työssä. Heillä olisi hyvin varaa maksaa tanssikoulujen opetuksestakin (maksaa halvimmillaan noin 200€ lukukaudessa). Meillä on ollut pari vuotta eri tilanne, kun itse olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Nyt tänä syksynä kun palasin töihin, voi miettiä muutakin harrastusta isommille lapsille kuin tuota edullista showtanssia ja uimahallissa käyntiä.