Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkyydestä: Mua vähemmän älykkäänä loukkaa se

Vierailija
08.09.2018 |

miten rumasti täällä puhutaan vähemmän älykkäistä ihmisistä.

Mulla oli suuria vaikeuksia jo peruskoulussa etenkin kielissä. Yritin tosissani, luin ja itkin, tunneilla olin ahdistunut ja esim. enkun numero oli vaihdellen 5 - 6. Joskus sain kokeesta 4,5 ja opettaja saarnasi miten pitäisi vaan lukea enemmän.

Jo yläaste oli työläs. En toki pk-seudulla olisi edes päässyt lukioon, mutta ymmärsin kyllä itsekin ettei sinne olisi lahjoja. Menin kauppikseen ja pärjäsin siellä ihan ok vaikka jotkut aineet tuotti enempi vaivaa. Eli olen kait palstan mukaan säälittävä vähempilahjainen amis.

Kauppiksen jälkeen olen tehnyt hyvin ahkerasti töitä 20 vuotta. Olen ollut parjattu alhainen kaupan kassa ja pitänyt työstäni vaikka vuorotyö vaatii joskus järjestelyjä. Työni olen aina tehnyt tunnollinen ahkerasti.

Mulla on ystävinä mm. keittäjiä, laitosapulaisia, lähihoitajia ja siivoojia, tunnollisia ja hyväntahtoisia ihmisiä. Loukkaa miten tällä palstalla näihin ammatteihin suhtaudutaan.

Olen lukenut täällä ikäviä tekstejä ja esim. tunnustuksia miten akateemiset illanvietoissaan nauraa meille amiksille.

En ole yhteiskunnan loinen vaan aina itseni tunnollisesti elättänyt ja veroni maksanut kansalainen.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut taidetaan nykyään laskea akateemiseksi, mutta vanhempani ovat perus duunareita. Kaikki tuntemani akateemiset (riippumatta siitä onko heidän koko perhe akateeminen vai ei) arvostavat suuresti juuri kaupan kassoja, siivooajia yms. Koska oikeasti älykäs ymmärtää että tässä maailmassa tarvitaan meitä kaikkia. Ja tällä tarkoitan myös sitä, kun se amis toteaa, ettei paperinpyörittäminen ole oikea työ. Nykymaailmassa, ja siihen että ollaan päästy teknologiayhteiskuntaan on tarvittu kaikkea. Niin sitä insinöörihenkistä keksijää kuin maanviljelijää jonka ansiosta ruokaa on.

Tarkoitat varmaan, että he sanovat arvostavansa

En ole se ketä lainasit, mutta en minäkään tarkoita, vaan arvostus näkyy myös teoissa ja toisten kohtelussa.

Vierailija
22/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni ei olisi selvinnyt ammattiopinnoistaan ilman minun ja toisen ystävänsä tukiopetusta. En kerro hänen ammattiaan, mutta hänelle on aina riittänyt töitä, vaikka terveyssyistä joutuikin välillä vaihtamaan alaa. Olemme nyt jo yli viisikymppisiä. Hänellä on paha lukihäiriö ja matikka tuottanut suuria vaikeuksia. Pankkikortit ovat helpottaneet hänen eläämänsä suuresti, kun voi maksaa juuri sen summan, eikä tarvitse laskea rahoja. Ihailen ystävässäni erityisesti sitä piirrettä, että hän ei arvostele koskaan muita ihmisiä eikä setvin asioitaan. Ystäväni pystyy tekemään käsitöitä ja lukemaan neuleohjeita, tosin olen huomannut, että kuvalliset ohjeet on hänelle todella selkeitä ja helppoja noudattaa, mutta ymmärtää kirjallisetkin. Mielestäni ne ovat joskus aika monimutkaisia, kavennukset varsinkin, vaikka olen matemaattinen. Ehkä ajattelen liian vaikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen hyvä aloitus! Täyttä asiaa!

Vierailija
24/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ss345 kirjoitti:

Hieno kirjoitus! Yhteiskunta tarvitsee meitä kaikkia ja minulta lohkeaa arvostus niille kaikille, jotka elämässään pistävät omat kykynsä peliin ja tekevät heille sopivaa työtä, oli se sitten mitä tahansa. Vaikka olen lukion jälkeen päässyt opiskelemaan lääketiedettä, niin en kyllä ole ikinä nostanut itseäni omassa mielessäni mihinkään "eliittiin" , kun en oikeasti ole älyllisesti sen kummoisempi kuin muutkaan, vaan minulla on myös omat haasteeni. Itsestään liikoja luulevat idiootit, jotka ovat päässeet helppoihin kouluihin opiskelemaan, kuten teknillisiin korkeakouluihin tai humanistisille aloille tuppaavat yleensä ajattelemaan näin naiivisti, koska heillä ei ole tarpeeksi älliä kohdata oma rajallisuutensa ja tämmöisille pitää vaan nauraa koska he eivät ole sen fiksumpia todellakaan.

Missä ulottuvuudessa teknillinen korkeakoulu on helppo?

Vierailija
25/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut samaa kuin ap. Minulla on ja on edelleen oppimisvaikeuksia joten koulu meni huonosti eikä oikein ollut sisua opiskella kun sitä leimasi jo itsekkin itsensä tyhmäksi.

Mutta olen ollut yrittäjä jo yli 20 vuotta, palkannut pari työntekijää. Työ ei edelleenkään paljon aivoja rasita mutta olen siinä hyvä, tunnollinen ja tehokas.

Minulle suotiin sen sijaan tunneälyä senkin edestä, olen ihmisten kanssa hyvä.

Vierailija
26/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä typerä ole, vaan huonoitsetuntoinen.

Vierailija
27/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ss345 kirjoitti:

Hieno kirjoitus! Yhteiskunta tarvitsee meitä kaikkia ja minulta lohkeaa arvostus niille kaikille, jotka elämässään pistävät omat kykynsä peliin ja tekevät heille sopivaa työtä, oli se sitten mitä tahansa. Vaikka olen lukion jälkeen päässyt opiskelemaan lääketiedettä, niin en kyllä ole ikinä nostanut itseäni omassa mielessäni mihinkään "eliittiin" , kun en oikeasti ole älyllisesti sen kummoisempi kuin muutkaan, vaan minulla on myös omat haasteeni. Itsestään liikoja luulevat idiootit, jotka ovat päässeet helppoihin kouluihin opiskelemaan, kuten teknillisiin korkeakouluihin tai humanistisille aloille tuppaavat yleensä ajattelemaan näin naiivisti, koska heillä ei ole tarpeeksi älliä kohdata oma rajallisuutensa ja tämmöisille pitää vaan nauraa koska he eivät ole sen fiksumpia todellakaan.

Missä ulottuvuudessa teknillinen korkeakoulu on helppo?

Nimenomaan. Suurin osa lääkisläisistä ei pärjäisi ensimmäistäkään vuotta TKK:lla. Sydänkurssillakin hypättiin virtausfysiikkaa käsittelevä kappale kirjasta yli koska se oli "liian vaikea". Ulkolukualalla ei olisi kyllä varaa suhtautua ylimielisesti muihin aloihin.

Vierailija
28/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella helppoa sinne on ainakin päästä. Opiskelut näyttää ainakin sallivan aikaa ryyppäämiselle niin niidenkään vaikeudesta en tiedä.

Vierailija
29/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on vain yksi ominaisuus muiden joukossa.

Vierailija
30/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas 149ÄO:n omaavana ärsyttää se, kuinka typeriä monet ihmiset ovat. Yksinkertaisetkaan asiat eivät mene päähän. Opetelkaa fiksummiksi ihmiset ja lukekaa!

Vierailija
31/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ss345 kirjoitti:

Todella helppoa sinne on ainakin päästä. Opiskelut näyttää ainakin sallivan aikaa ryyppäämiselle niin niidenkään vaikeudesta en tiedä.

Matematiikkaa lukemaan on myös helppo päästä. Tarkoittaako se, että matematiikan opiskelu yliopistossa on helppoa? Miksi opiskeltavan asian vaikeus riippuisi mitenkään siitä kuinka helppo on päästä sisään?

Vierailija
32/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yhteiskunnan loinen vaan aina itseni tunnollisesti elättänyt ja veroni maksanut kansalainen.

Oletko ajatellut sitä mahdollisuutta, että vedätys jatkuu edelleen?

Vierailija
33/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aika iso harha siitä, että koulutus ja sivistys olisivat yksi ja sama asia. Hienoja ja mielenkiintoisia ihmisiä löytyy ihan joka paikasta samoin kuin katkeria elämäntapatrollejakin. Suomalaisella työväestöllä on perinteisesti ollut vahva sivistysaate.

Tällä av-palstalla saamista opetuksista yksi valaisevimmista on ollut se, että esimerkiksi moitteeton kieliasu ja oikeinkirjoitus ei mitenkään takuuvarmasti kerro siitä että kirjoittajalla olisi juuri mitään annettavaa keskusteluissa. Sama pätee toisinkin päin; ontuva kieliasu ei tarkoita sitä että kirjoittajalla ei olisi älliä ja näkemystä. AP taas on esimerkki hyvin kirjoittavasta henkilöstä jolla on ajatuksia herättävää sanottavaa.

Minusta myyjien ja muurareiden pitää olla ylpeitä fiksuudestaan!

Vierailija
34/34 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen korkeakoulutettu ja työskentelen toimihenkilönä. Kuitenkin olen hajamielinen, äkkipikainen ilman kykyä toimia koulun antamia raameja töissä. Kirjoitukseni on aina ollut pelkkää kamalaa tajunnan virtaa ja täynnä kirjoitusvirheitä. En pidä itseäni muita parempana, koska huolimatta koulutuksesta ihailen monia muita ihmisiä ympärilläni ja toivoisin omistavani jollainlailla heidän synnynnäisiä hyviä ominaisuuksiaan.

Minusta kirjoituksesi perusteella olet älykäs ja hyvätapainen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan