Olisi mukava jos kotona odottaisi töistä tullessa iloinen kodinhengetär, lämmin ruoka ja leipomukset
Kenestäpä ei olisi? Harmi vaan, että olen itse se heteroavioliitossa oleva naispuoleinen henkilö, jolle tällaiset odotukset perinteisesti langetetaan... Tuntuuko teiltä koskaan samalta?
Kommentit (48)
Silloin kun mieheni oli kotitoimistolla töissä ja minä muualla mulla oli tuollainen "kodin hengetär". Kaupat käyty, ruoka tehty ja perjantaisin tulin siivottuun kotiin:) Leipomisen hoitivat tyttäret. Avioliitto oli tuolloin parhaimmillaan:D
Vierailija kirjoitti:
Uskaaltaako lähteä asiaa taas kommentoimaan täällä, mutta lähdetään siitä, että toteamus "kodinhengetär, joka iloisesti häärää, odottaa valmiin ruuan ja leipomusten ja siistin kodin kanssa" uupunutta työnahertajaa kotiin, kuulostaa jopa teidän naisten mieleen ihanalta. Mutta, nyt tulee se, iso mutta. Jos asetelma on se, et mies saa nauttia/nauttii tälläisestä "arjen luksuksesta" ja saa vielä seksiä "kaupan päälle" tekemättä mitään (paitsi käy töissä) on suuri kauhistus ja nykynaisten ilmeisesti kaikkia feminismin ja itsenäisen naisen juuria ravisuttava kammotus, niin miksi se ei olisi miesnäkökulmasta toisin asetteluna ap:n aiheeseen viitaten juuri sama miehen asemaa alistava teko?
Itse olen juurikin meidän kodinhengetär, joka "toisten mielestä passaa" miestään ja tekee kotona lähes kaiken, paitsi miesten työt (remontoinnit,korjaukset,autoon liittyvät..) ja teen sen siksi, koska kodista ja miehestä huolen pitäminen on sydämen ja kunnian asia ja ihanassa kodissa rakkaus kukoistaa, jossa emme yritä astua toisen sukupuolen varpaille tai taistella vaan elää sovussa ja harmoniassa synkaten toistemme miehisiä ja naisellisia ominaisuuksia. Ja vaikka kuinka ahertaisin, seksi maistuu aina.
Et tainnut lukea näitä viestejä tuolta kiihkoltasi: naiset jotka tällaista haaveilevat ovat realisteja eivätkä odota sen toteutuvan ja toimivat siis käytännössä aivan toisin, kun taas ne miehet joita samasta kritisoidaan odottavat käytännössäkun naisen tosiaan hoitavan kodin, työn ja miehenkin, ja myös käyttäytyvät niin kuin heitä pitäisi passata ja olla vielä kiitollinen. Vissi ero!
Minäkin haaveilin tuollaisesta kauan, mutta lopulta oli pakko todeta, ettei suomalaisesta naisesta ole tuollaiseen. Ei oikein mihinkään muuhunkaan, paiktsi louskuttamaan leukojaan mammapalstoilla.
Nyt minulla on kaunis ja mukava aasialainen vaimo ja lopultakin voin rehellisesti sanoa olevani onnellinen ja rakastettu mies.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin olla miespuoleinen versio tällaisesta hengettärestä eli kodinhenki.
Sinä nainen käyt töissä ja tuot leipää pöytään ja minä siivoan, pyykkään, kokkaan, korjaan, käyn kaupassa ja hoidan lapsia ja autan läksyissä. Kun tulet kotiin niin tulet puhtaaseen kotiin missä odottaa lämmin terveellinen ja monipuolinen ateria. Naisille tuskin vain käy tällainen järjestely.
Täällä toinen samanlainen mies.
Mulle jo yksi nainen ehti ehdottaa, että tehdään vauva niin että minä miehenä jään hoitamaan vauvan ja kodin. Tuollainen systeemi kävisi mulle kyllä tosi hyvin koska olen lapsirakas ja tykkään tehdä ruokaa ja siivota ym.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin olla miespuoleinen versio tällaisesta hengettärestä eli kodinhenki.
Sinä nainen käyt töissä ja tuot leipää pöytään ja minä siivoan, pyykkään, kokkaan, korjaan, käyn kaupassa ja hoidan lapsia ja autan läksyissä. Kun tulet kotiin niin tulet puhtaaseen kotiin missä odottaa lämmin terveellinen ja monipuolinen ateria. Naisille tuskin vain käy tällainen järjestely.
Saathan sinä kuitenkin kotihoidotukea tai työttömyyspäivärahaa. Minä tein kaiken tuon työttömänä ollessa ja maksoin vielä puolet kuluista ansiosidonnaisesta päivärahasta. Tein lähes kaiken tuosta myös kokopäivätyössä ollessani, osan ulkoistin tai jätin kokonaan tekemättä, kun kaikkeen ei aika tai jaksaminen riittänyt. Vaimollesi riittää, että teet puolet tuosta listastasi palkkatyön lisäksi.
Oman kokemukseni mukaan tämä ketju on jälleen niitä asioita joita naiset sanovat mutta teot todistavat että asia on toisin.
Kiltit ja kunnolliset kodin hoitavat miehet on niitä jotka on ikisinkkuina ja ne välinpitämättömät rentut jotka ei ole kuulleetkaan kodinhoidosta ovat jatkuvasti suhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan tämä ketju on jälleen niitä asioita joita naiset sanovat mutta teot todistavat että asia on toisin.
Kiltit ja kunnolliset kodin hoitavat miehet on niitä jotka on ikisinkkuina ja ne välinpitämättömät rentut jotka ei ole kuulleetkaan kodinhoidosta ovat jatkuvasti suhteissa.
Minulla on kiltti ja kunnollinen mies, joka taantui lopullisesti toisen lapsen syntymän jälkeen. Ennen lapsia mies teki sujuvasti ruokaa ja paljon muutakin, enää ei.
Ei nykynaiset mitään viitsi tehdä ! Itse kun tulen töistä saan tehdä itselleni ja muulle perheelle ruokaa. Helpommalla pääsisin sinkkuna ja olisi paljon enemmän rahaakinn käytössä :(