Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa ”täyteläinen” voiteessa?

Vierailija
07.09.2018 |

Suomen kielen sana täyteläinen on minusta hassu. Ymmärrän että se tatkoittaa täyttä, runsasta, täytenä oloa jne, esim ”valokuvassa oli täyteläinen värimaailma”. Olen nyt huomannut että erittäin monessa kasvorasvassa lukee esittelytekstissä ”täyteläinen”. Mitä se tarkoittaa siinä? Minusta tuossa yhteydessä se on turha ja disinformatiivinen sana, ärsyttää oikein. Siis täyteläinen MISTÄ? Rasvaisuudesta ja öljystä? Tehoaineista? Viramiineista?
Esittely saattaa olla siis esim ”täyteläinen voide ikääntyvälle iholle”. Mitä se nyt sitten tarkoittaa?
Joo tää on ”first world problem” parhaimmillaan, mutta kävi niin tunteisiin! :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvainen.

Vierailija
2/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä varmaan sellaista paksumpaa, rasvaisemman tuntuista voidetta. En ole törmännyt koskaan että tehoaineiden määrää kuvattaisiin sanalla täyteläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis täyteläinen = öljyinen (eikä sovi rasvaiselle iholle). Miksiköhän asia pitää ilmaista vaikeasti sanalla täyteläinen. Suomen kielen turhin sana nro 1! Tai anteeksi, sittenkin turhin sana nro 2. Ykkönen on kiistatta termi ”pyörittää” (pyöritän perhettä, arkea tms).

Ap

Vierailija
4/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis täyteläinen = öljyinen (eikä sovi rasvaiselle iholle). Miksiköhän asia pitää ilmaista vaikeasti sanalla täyteläinen. Suomen kielen turhin sana nro 1! Tai anteeksi, sittenkin turhin sana nro 2. Ykkönen on kiistatta termi ”pyörittää” (pyöritän perhettä, arkea tms).

Ap

Kyllä rasvaisellekin iholle voi käydä täyteläinen voide. Rasvainen iho voi olla kosteusköyhä, jolloin varsinkin yövoiteeksi kannattaa valita paksumpi voide jonka alle laittaa kosteuttavan tuotteen/voiteen. Paksumpi voide lukitsee tuon tuotteen alleen tehostaen sen kosteuttavaa vaikutusta.

Vierailija
5/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla on pintakuiva mutta helposti rasvoittuva sekaiho, jolle on aina ollut hankalaa löytää rasvoja, joko tukkivat t-alueen tai sitten posket kuivuvat. Nyt sekoitan itse aloe-geeliä, vähän shea-voita ja öljyä (jojoba nyt), ja iho ei ole koskaan ollut näin hyvä. Eli ei se öljy ja rasva välttämättä pahaksi ole rasvaisemmallekaan ihotyypille, riippuu ihan ihmisestä.

Vierailija
6/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiteessa täyteläinen tarkoittaa paksua. Kuulostaa paremmalta kuin paksu tai rasvainen. Vastakohta kevyelle. Kevyt taas kuulostaa voidetta kuvaillessa paremmalta kuin juokseva tai ohut.

Myös esim ruoka voi olla täyteläistä. Vertaapa vaikka oikeaan kermaan ja voihin tehtyä kastiketta johonkin 5% ruokakermaan ja kevytmargariiniin tehtyyn versioon. Ensimmäinen on täyteläinen.

Vierailija
7/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisällökäs (voiteessa antaa mielikuvan siitä että voide on paksu), runsas, uhkea

Vierailija
8/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kosmetiikan kielen sanakirja:

Täyteläinen = rasvainen voide, tarkoitettu normaalille ja kuivalle ihotyypille

Kosteuttava = vähemmän rasvainen voide, tarkoitettu seka- ja rasvaiselle ihotyypille, sisältää kosteuttavia ainesosia kuten glyseriini tms.

Hoitava = sisältää enemmän ihoa hoitavia ainesosia kuin ym. voiteet

Anti-age = sisältää ihon ikääntymismuutoksia hoitavia ainesosia

Heleyttävä = sisältää C-vitamiinia (jos kyseessä hoitovoide) tai jotain ihon pinnan "heleäksi" tekevää ainetta (esim. silikoni) jos meikkivoide tms.

Suojaava = suojaa ihoa ympäristön vaikutuksilta (epäpuhtaudet, saasteet, pakkanen jne) eli sisältää usein antioksidantteja ja tai UV-suojan, yms.)

Rauhoittava = herkälle iholle tarkoitettu kosteusvoide, joka sisältää rauhoittavia ainesosia kuten allantoini tai bisabolol.

Vierailija
9/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla on pintakuiva mutta helposti rasvoittuva sekaiho, jolle on aina ollut hankalaa löytää rasvoja, joko tukkivat t-alueen tai sitten posket kuivuvat. Nyt sekoitan itse aloe-geeliä, vähän shea-voita ja öljyä (jojoba nyt), ja iho ei ole koskaan ollut näin hyvä. Eli ei se öljy ja rasva välttämättä pahaksi ole rasvaisemmallekaan ihotyypille, riippuu ihan ihmisestä.

Mistä ostat aloegeelin ja muut? Laitatko kaikkia kolmea siis kaikkialle kasvoihin vai kuiviin kohtiin öljyä vai miten? Mua kiinnostaa tää, koska on myös hankala sekaiho, T-alueelle pukkaa mustapäitä ja finnejä ja posket kuivuu.

Vierailija
10/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suomalaisille tyypilliselle pintakuivalle sekaiholle on todella vaikea löytää sopivia tuotteita. Joko iho kuivuu liikaa tai sitten huokoset tukkeutuvat.

Olet oikeassa että seka- ja rasvainen iho tarvitsee rasvaakin. Ongelma on löytää voide, jossa on rasvaa, joka ei tukkisi. Jojoba-öljy sopii sinulle, mutta se voi olla hieman tukkiva jollekin toiselle. Shea-voi eli karité-voi ei yleensä tuki, ellet ole kovin herkkä. Sun sekoitus toimii ilmeisesti sinulle, mutta ei ihan satavarmasti kaikille.

Pintakuivuus on oire, jo

Vierailija
11/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä ostat aloegeelin ja muut? Laitatko kaikkia kolmea siis kaikkialle kasvoihin vai kuiviin kohtiin öljyä vai miten? Mua kiinnostaa tää, koska on myös hankala sekaiho, T-alueelle pukkaa mustapäitä ja finnejä ja posket kuivuu.

Noin yleisesti voi sanoa, että laitan noin herneen kokoisen pallon aloeta (tätä https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/ALOE-VERA-GEELI-100-ml), siitä 1/3 kokoisen mininokareen shea-voita (ostan mistä halvimmalla saa, löytyy monesta ekokaupasta) ja öljyä muutama tippa (sama kuin shean kanssa). Sekoitan nuo siis kädessä. Levitän koko kasvoille, ja jos tuntuu että on tullut liikaa niin kaulallekin. Vaihtelen määriä tarpeen mukaan, esim. kesällä en laita aamuisin öljyä, ja talvella laitan enemmän sheaa jos poskia kiristää. Näistähän voisi sekoittaa ihan valmiinkin kombon purkkiin, mutta itse tykkään tästä kun on niin helppo vaihdella suhteita tarpeen mukaan.

Siitähän tämä on myös hyvä, että jos ei sitten toimikaan niin nuo menevät helposti muualla, esim. shea pehmittää hyvin kuivia jalkoja ja käsiä, öljy sopii meikinpoistoon, kropalle ja hiuksille ja aloehan menee melkein missä vaan :D Kaikki öljyt ei sovi kaikille, itsellä ainakin se monien hehkuttama kookos tukki naaman ja teki jopa poskiin näppyjä. Argania en ole vielä kokeillut, mutta sen sanotaan olevan oikea ihmeöljy, ns kuiva öljy eli ei jätä rasvaiseksi. Kokeiluahan tämä on, mutta eipä siltä välttynyt aiemminkaan kun yritti etsiä sitä täydellistä kosteusvoidetta...

Vierailija
12/12 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suomalaisille tyypilliselle pintakuivalle sekaiholle on todella vaikea löytää sopivia tuotteita. Joko iho kuivuu liikaa tai sitten huokoset tukkeutuvat.

Olet oikeassa että seka- ja rasvainen iho tarvitsee rasvaakin. Ongelma on löytää voide, jossa on rasvaa, joka ei tukkisi. Jojoba-öljy sopii sinulle, mutta se voi olla hieman tukkiva jollekin toiselle. Shea-voi eli karité-voi ei yleensä tuki, ellet ole kovin herkkä. Sun sekoitus toimii ilmeisesti sinulle, mutta ei ihan satavarmasti kaikille.

Pintakuivuus on oire, jo

Näinhän se on. Vinkkinä muuten öljyistä kiinnostuneille, kannattaa googlata "comedogenic oils", niin löytää listan eri öljyistä ja niin "tukkivuusnumeron". Mitä isompi luku, sitä todennäköisemmin tukkii etenkin rasvaisempaa ihoa. Monella sivustolla on myös kerrottu minkälainen iho mitäkin öljyä todennäköisesti sietää.