Ei lisämaitoa kauhujutut!
Siis mitä ihmettä että nykyään ei synnärillä saa lisämaitoa vaikka maitoa ei vielä tule ja vauva huutaa nälkää.
Onko se sairaalan vauva vai vanhempien vauva?
Omat tuttelit mukaan varmuuden vuoksi jos sairaalassa ei käytetä maalaisjärkeä.
Ja eihän kaikki äidit edes imetä tai maitoa ei tule vaikka päällä seisoisi.
Oma esikoinen kyllä olisi saanut aivovaurion tai kuollut nälkään koska maito ei noussut ollenkaan rintoihin. Imetin ja pumppasin mutta tissit pysyi tyhjinä ja lopuksi nännit oli veristä ja mustaa mössöä.
Kommentit (18)
Aivan järkyttävää luettavaa olivat nuo jutut tosiaan. On se jumankauta kumma, että toitotetaan hyvinvointivaltiota ja vastasyntyneet kuolevat milteipä nälkään sairaalan vuodeosastoilla!
Ottakaa kaikki synnyttäjät vaan omat maidot mukaan sairaalaan, ettei kukaan ainakaan vammaudu nälän takia sairaalassa.
Liittyykö aloitus johonkin lehtijuttuun?
Mitä kamalaa siinä lisämaidossa on? Mulla ei ole lapsia eikä tule, niin en ymmärrä tätä juttua.
No onpas mennyt hulluksi tuo touhu!
Itse sain imettäessä niin järjettömän kovia jälkisupistuksia, että taju meinasi lähteä. Joten pari ekaa päivää lapsi sai pääasiassa korviketta.
Ensimmäinen hoitsu tosin oli sitä mieltä että imetettävä on. Seuraava onneksi tajusi että siinä on kyllä jo lapsikin vaarassa, kun minä kouristelen, sätkin ja huudan tuskissani lapsi kainalossa.
Täällä taas tyrkytettiin lisämaitoa vaikka vauva söi, ternimaitoa tuli ja halusin imettää. Sai tosissaan kieltäytyä monta kertaa päivässä. Lks kyseessä.
Opin jo ekan kerran jälkeen että pitää ottaa omat maidot mukaan jos meinaa ruokkia vauvan. Kaksi kertaa olen näin tehnyt. Nyrpeitä katseita tuli aina.
Kun vauva syntyy normaalipainoisena niin hänellä on ns. vararavintovarasto joka kuluu ekojen päivien aikana... Ei äideillä ala tulla sitä maitoa heti synnytyksen jälkeen vaan se nousee rintoihin 2-3 päivän aikana. Osastolla seurataan sen takia vastasyntyneen verensokereita, etteivät ne pääse liian alhaiseksi... Vastasyntyneen vatsa on muutenkin rusinan kokoinen ja sinne ei mahdu muuta kuin ne ensitipat.
Meidän vauva syntyi alle 3kg ja kulutti vararavinnon loppuun nopeammin kuin maito ehti nousta rintoihin. Me saatiin kyllä siinä kohtaa lisämaitoa, koska vauvan sokerit tippuivat mataliksi. :)
Jos oikeasti epäilee, että on kyseessä hoitovirheestä ja vauva ei ole saanut mitään nostamaan verensokereita niin Valviraan voi aina tehdä kanteen. Vauva-foorumilla viesti ei kuitenkaan kulje minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Opin jo ekan kerran jälkeen että pitää ottaa omat maidot mukaan jos meinaa ruokkia vauvan. Kaksi kertaa olen näin tehnyt. Nyrpeitä katseita tuli aina.
Mä tein saman, sain kylmää kohtelua hoitajilta.
Niin joo lisään vielä loppuun, että mulla ei lopulta ollenkaan noussut itselle maito rintoihin pumppauksesta ja lypäsmisestä huolimatta. Ihan synnärillä kehotettiin antamaan kotona korviketta päälle sen mukaan, miten vauva on nälkäinen. Mutta ensin imetystä 5-10min molemmista rinnoista ja sitten vasta korvike.
Valitusta vaan eteenpäin, jos vauvalta kielletään ravinto. Nämä asiat pitää selvittää, ja pätemättömille työntekijöille pitää tulla varoitus. Jos tarpeeksi monta kertaa samasta aiheesta ja samasta ihmisestä tehdään ilmoitus, on seurauksena potkut, tai vaihto vähemmän vastuulliseen työhön. Tehkää niitä virallisia valituksia!
Ei se yleensä heti nousekaan. Täysiaikainen vauva imee vähän nestettä pari päivää ja voi hyvin.
Painon kuuluukin tässä vaiheessa vähän tippua, jos siis tavallisen kokoinen vauva.
Mutta huoli on kova, ymmärrän. Vauva ei näänny parissa päivässä nälkään todellakaan ja imetys lähtee todennäköisesti paremmin käyntiin ilman lisämaitoa.
Tietysti kaikki ikävä kohtelu asiassa on tuomittavaa.
Meillä oli ihan lastenlääkärin määräys että lisämaitoja on annettava lapselle ja silti sain tapella että sain lisämaidot.
Jokainen imetyskerta aiheutti tosi pahan ahdistuksen kun jouduin pyytämään maitoja eikä niitä meinattu millään antaa. Koko ajan vaan tuputettiin että imetäimetäimetä. Yks ainoo kätilö suostu mukisematta tuomaan lisämaidot vauvalle.
Ja taas tätä hysteriaa.
Yksikään lapsi ei ole Suomen synnytyslaitoksissa kuollut ravinnonpuutteeseen. Epäilen kovasti myös vammautumisia.
Ihan oikeasti vastasyntynyt ei tarvitse kuin sitä rinnoista tihkuvaa ternimaitoia jonkin aikaa.
Tuolla toisessa ketjussa joku kertoi, että oli imettänyt vauvaa kotona noin 12 tuntia päivässä. Ja toinen kertoi, että iltaisin vauva on noin 4 tuntia yhteen menoon imetyksessä. Oma järjenkäyttö ei varmaankaan ole kiellettyä sanottiin neuvolassa mitä tahansa. Jos perheessä on useampi lapsi, millä ihmeellä äidillä on edes aikaa roikuttaa vauvaa imetyksessä puolet vuorokaudesta, kun muistakin lapsista pitää huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas tätä hysteriaa.
Yksikään lapsi ei ole Suomen synnytyslaitoksissa kuollut ravinnonpuutteeseen. Epäilen kovasti myös vammautumisia.
Ihan oikeasti vastasyntynyt ei tarvitse kuin sitä rinnoista tihkuvaa ternimaitoia jonkin aikaa.
Mitäs kun rinnoista ei yksinkertaisesti tule yhtään mitään? Tai jos lapsi ei syystä tai toisesta osaa/pysty imeä?
Imetyshysteria on mennyt ihan överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas tätä hysteriaa.
Mitäs kun rinnoista ei yksinkertaisesti tule yhtään mitään? Tai jos lapsi ei syystä tai toisesta osaa/pysty imeä?
Niinpä. Mä koetin 3 viikkoa imetystä ja niistä viimeisellä vauva ei edes huolinut rintaa, miksi olisikaan, kun ei multa tullut maitoa. Sama ku ois tutin tunkenut suuhun, vauva huusi vaan pää punaisena. Mulla ei tullut maitoa nimeksikään, lisämaidolla mentiin. Siinä kohtaa totesin, että vaikka käskettiin ensin imettää ja sitten pullosta, niin en minä ala kiusaamaan pientä vauvaa yhtään enempää, kun ei tule niin ei tule.
Täysin sama kokemus mulla, ja lisämaitoa ei annettu. Päätin lähteä tästä syystä sairaalasta aikaisemmin kotiin, kun vauva huusi pää punaisena eikä maitoa vaan tullut - ei itseltä eikä myöskään lisämaidon muodossa.