puhelimeni kuuntelee minua
puhelimeni siis antaa minulla mainoksia joista puhun. Olen tullut todella vainoharhaiseksi ja minua pelottaa, että minua tarkkaillaan puhelimen etukamerasta. Olen peittänyt etukameran teipillä. onko jollain muullla käynyt? pelkääkö joku muukin? Saanko apua?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Se on pieni tietokone, sitä voi periaatteessa kuunnella kuka tahansa verraten pienellä tietoteknisellä osaamisella.
Verrattaen pienelllä. 😅 Joopa joo.
En jaksa lukea näitä tai panikoitua, mutta puhelimeeni alkoi tulla mainoksia aiheesta, joka liittyi minulle entuudestaan täysin tuntemattomaan asiaan, jota kuvaavan sanan kuulin kerran sanottavan ääneen ja jonka itse toistin ääneen mutta jota en googlettanut ja josta en ollut lukenut. Mainokset ilmaantuivat heti sen sanan lausumisen jälkeen ja kyse oli jostain ääriharvinaisesta erikoisuudesta. Syy-yhteys siis ilmiselvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pieni tietokone, sitä voi periaatteessa kuunnella kuka tahansa verraten pienellä tietoteknisellä osaamisella.
Verrattaen pienelllä. 😅 Joopa joo.
Tee pienellä parin kympin panostuksella tietokoneestasi valetukiasema niin kaikki muutaman kilometrin alueella kulkeva kännyköiden välinen data kulkee koneesi läpi ja voit tutkiskella sitä jne.
Miksi ihmiset suostuvat kuljettamaan mukanaan tuollaisia vakoiluvälineitä?
Jammeri auttaa. Niitä saa ostetuksi laillisesti, mutta ovat laittomia käyttää. Tosin virkavallan on vaikea löytää niitä. Eli jos esim haluat, ettei kännykkäsi kautta nähdä missä kuljet autollasi, liitä jammer tupakansytyttimeen. Tosin sen kantoalue häiritsee myös muita ihmisiä.
Minäkin olen huomannut, että kun olen jutellut puhelimessa jostakin aiheesta, niin alan saada ko. aiheeseen liittyviä mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
ostettiin kotiin eräs "harvinaisempi" shampoo, ei siis mitään perus salen shampoota. en varmasti ollut googlaillut tms mitään siitä shampoosta, ja parin päivän päästä tuli instagramiin mainos
Mutta et huomannu niitä tuhatta muuta mainosroskaa, jotka ei sattunu liittymään elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
On pari vuotta sitten ostin älypuhelimen ja löysin etukameran kautta otettuja kuvia internetistä. Googlen asetuksista saa kuuntelun pois mutta en luota siihen! osta nokia 3310 itse harkitsen sitä!
Joo, 3310:iä ei kyllä seuraa kukaan.. ei edes operaattorin verkkosignaali...
Tuo on ihan normaalia. Sitten kun sun luuri alkaa sulle suoraan puhua niin kannattaa hakea ammattiapua.
Kyllä esim. googlehaut menevät evästeiden kautta tietoon ja mainoksia alkaa tippua. Itse kävin ihan tämän palstan kirjoituksen takia jotain googlaamassa, ja kappas vain alan mainosta tuppaa uutisten väliinkin.
Kannattaa vaikka päivittäin käydä poistamassa seuraimia ja jättää vain ne asiat esim. evästeisiin, jotka on välttämättömiä ja joita käyttää.
Olen huomannut samaa. Mun insta ei oikein saa mua profiloutua vaan näyttää mulle ihan ääliömäisiä mainoksia välillä. Ja sitten se ihan kyselee vähän väliä, että onko tämä mainos ok. No en vastaa niihin mitään ja olen laittanut kaikki mahdolliset estot ja kiellot mitä voin mutta eihän sitä tiedä toimiiko ne edes.
Luultavasti luovun älykännykästä lähiaikoina.
Siskon vauva oli luonani hoidossa muutaman tunnin ja heti tämän jälkeen puhelimeen tulla vaippa- ja vauvanruokamainoksia. En todellakaan ollut etsinyt netistä mitään vauva-aiheista, joten aloin epäilemään että olisiko puhelin voinut kuulla esimerkiksi vauvan itkua. Olin kyllä aika ihmeissäni.
Jos menet lukemaan vaikka iltalehtiä, niin siinähän ne mainokset pitää katsoa esim. ennen kuin voit katsoa jonkun videon. Sekin luetaan kiinnostukseksi.
Jo aikoja sitten, johonkin kauppajuttuun, jossa kysyttiin henkilökohtaisi tietoja, joita en anna ihan toduuden mukaisesti mihinkään, niin kirjoitin lemmikit kohtaan, että kyllä minulla on kissa nimeltä Imagination (kuvitteellinen) kissa, ja sain jopa pari sähköpostimainosta, jossa kysyttiin miten Imagination voi ja hän varmaan arvostaisi kissanruokaa nimeltä se ja se.
En tiedä tutkivatko ostokuiteista sitten, että en osanut kissanruokaa koskaan, kun mainokset loppui ja Imaginationkin olisi jo siirtynyt autuaammille metsästysmaille-
Vierailija kirjoitti:
Ainakin facebook ja messenger appit kuuntelevat.
Itse poistin molemmat puhelimesta ja käytän facea vain selaimen kautta.
Ei ole enää tullut manoksia pelkän puheen perusteella.
Katson puhelimestani vain tekstarit, meilit ja sään sekä puhelut tietysti hoidetaan. Niin ja navigaattorihan siinä on. Muut jutut ihan oikealla tietokoneella. Tässä on edellisen omistajan tiedot ja piraattiohjelmistot, vaikuttaako sitten mihinkään, enpä tiedä, hyvin on toiminut. Joillain kirjautumista vaativilla sivustoilla on feikkiprofiilit ja eräs tekaistu sähköpostiosoite. Matkoilla on taas eri läppäri, se on pysynyt nopeana kun hoidan vain pakolliset työasiat.
Puhelimen kanssa voisi jutella kyllä jos se sanoisi jotain.
Jokaisen puhelin kuuntelee. Etukamera ottaa myös kuvia sinusta tietyin väliajoin. Tämä ei ole vitsi, vaan ihan puhelimen ominaisuuksia.
Onko ap joskus katsellut lehtien sisustuskuvia portaista?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen puhelin kuuntelee. Etukamera ottaa myös kuvia sinusta tietyin väliajoin. Tämä ei ole vitsi, vaan ihan puhelimen ominaisuuksia.
Mihin ne kameran kuvat sitten menee? Voiko niitä löytää jostakin?
Kun puhun puhelua niin aina on joku livenä taustalla toistamassa siis arvaamassa sanat mitä sanon. Eli henkilö yrittää arvata etukäteen mitä tulen sanomaan, mutta valitettavan pieleen menee useimmiten. Eli jos sanon moi niin se toinen sanookin hei, koska ei ehdi arvaamaan kaikkia tulevia sanoja oikein. Lisäksi yrittää matkia puhetyyliäni ja ääntäni. Kaiun piikkiin ei voi laittaa asiaa, koska sanat mitä toistetaan eivät kaikki vastaa sitä mitä sanon eli moi onkin hei ja tervehdys onkin moikka.
Pitäisikö huolestua?Onko vastaavia kokemuksia?
Tietenkin on koneestaan mahdollista kieltää kaikki mainonta ym. Eipä sitten enää jää paljon sivustoja, millä voisi käydä asioita ihmettelemästä. Oikein mihinkään sivuille ei pääse enää hyväksymättä evästeitä.
Joku maksaa ja tuottaa ne "ilmaiset" iltalehdetkin ja mainoksillahan ne maksetaan. Tai sitten voi käyttää puhelintaan pelkkiin puheluihin ja pysyä poissa esim tältä palstalta.
Hyvin monella someyhteisöllä on mahdillista maksaa kuukausimaksua mainoksettomuudesta. Esim Facebookissa jne.
Olen kirjoitellut tästä asiasta aikaisemminkin enkä ole missään somejutuissa mukana, mutta mulla puhelin lukee ajatuksetkin. Joku aika sitten katselin yläkerran portaita ja ajattelin, että pitäisi kohta uusia ja hankkia vähän kapeammat portaat.
Vähän ajan päästä avasin puhelimeni ja ekana rävähti porrasfirman mainos esille. En ollut todellakaan googlaillut enkä puhunut portaista mitään.
Tämä ei ole ainoa tapaus, mutta jotenkin inhotti koko portaat.