Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annatte lapsellenne kolme nimeä?

Vierailija
06.09.2018 |

Mitä h-ttiä kukaan tekee kolmella nimellä? Ettekö osaa päättää vai kuvitteletteko olevanne hienompia kun lapsella on kolme etunimeä?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsen nimi kuulosti  vaisulta ja siltä, että siitä puuttuu jotain. Nimi oli alunperin tyyliä Milla Ilona mutta kokonaisuus kuulosti liian pehmeältä, joten lisäsin väliin r-nimen tyyliä Sara. 

Minullakin on kolme nimeä  ja hyvin on pärjätty vuodesta 1978 :)

Vierailija
42/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kolmen nimen rimpsu on lahja lapselle, kuin runo. Jos lapset syntyisivät nyt, antaisin neljä nimeä. Ne eivät maksa mitään. Niistä ei ole mitään haittaa. Ne näkyvät virallisissa papereissa ja sanotaan ääneen vain muutamassa juhlassa elämän varrella. Ne ovat juhlanimet.

Jos ei pidä monista nimistänsä, niin ne voi helposti vaihtaa vain yhteen etunimeen. Tai jos ei halua kuulla niitä alttarilla, voi pyytää pappia sanomaan vain ensimmäiset etunimet. Sekin kuulostaa kivalta, olen ollut sellaisissa häissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minullakin on niin korva on tottunut kolmeen nimeen. Kuulostaa paremmalta eikä niin keskeneräiseltä.

Miten niin kuulostaa? Kelle sinä ne sanot? Yhtä nimeähän tavallisesti vain käytetään.

Vierailija
44/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oma nimi, sitten isän suvusta ja äidin suvusta. Sointuvat hyvin yhteen.

Minusta on ihan hauska kertoa, mistä hänen nimensä tulevat. Luulen, että lapsesta (jo teini) on ihan mukava kuulla, että hänen koko nimellään on tarina. Sillä hartaasti pohditulla kutsumanimellä ja niillä kahdella lisänimellä, joilla hänet liitettiin osaksi sukua.

Vierailija
45/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niitä toisa ja kolmansia nimiä on tarvittu? Ei missään muualla kuin jossain viarallisissa papereissa, kukaan lähisuvun ulkopuoleta  ei yleensä edes niitä tiedä. Minulla on tuttuja, joiden nimet ei mahdu edes kelakorttiin, ja joskus aiheuttanut ongelmia, kun kaikki nimet ei näy. 

Sukulaisten musitaminen on ihan ok, mutta kenties sen voi tehdä muullakin lailla.  Voisihan se suvussa olleen nimen antaa lapselle ekaksi nimeksi? mun lapseni on saanut nimensä läheisen sukulaisen mukaan, joka oli jo hyvin iäkäs lapseni syntyessä. Ja se annettiin, siksi, että me halusimme, itse sukulainen piti nimeään rumana.

Kälyni suvussa kaikilla tyttärillä  ( ja myös hänen serkuillaan ) on sama toinen nimi. Se kuulostaa hiukan oudolta.

Vierailija
46/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nöyrimmästi pyydän anteeksi että olen tälläiseen syntiin hairahtanut. Menen heti tänään maistraattiin ja pudotan teini-ikäisiltäni liiat nimet pois. Musteen säästämiseksi taidan ne samalla myös lyhentää.  Mariasta pois 2 ekaa kirjainta, Ria riittää. Aleksista vaikka Aki. Sukunimikin voisi vaihtaa samalla, pitääkin keksiä lyhennyt tästä omasta. Olisiko Nen hyvä sukunimi?

Vierailija
47/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nöyrimmästi pyydän anteeksi että olen tälläiseen syntiin hairahtanut. Menen heti tänään maistraattiin ja pudotan teini-ikäisiltäni liiat nimet pois. Musteen säästämiseksi taidan ne samalla myös lyhentää.  Mariasta pois 2 ekaa kirjainta, Ria riittää. Aleksista vaikka Aki. Sukunimikin voisi vaihtaa samalla, pitääkin keksiä lyhennyt tästä omasta. Olisiko Nen hyvä sukunimi?

Suosittelen. Nen on vähän vaikea, mites olisi vaikka Ii, kuten Ii-niminen kunta.  Moni lyhyt nimi on jo käytössä, joten niitä et voi otaa, esim. Ek, Elo, Aho yms. Mites olisi Oja, Tie, Vuo, Ien, Koe, Ala, Yli, Suo? 

Vierailija
48/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työtä, jossa käsittelen hurjan ihmismäärän tietoja päivittäin. On helpompaa etsiä tiedoista tietty Iida Ingrid Magdalena Virtanen kuin pelkkä Iida Virtanen, joita löytyy samalta alueelta vaikka kuinka monta.

Muuten kuin työn puolesta olen kyllä itsekin ollut aina vähäisemmän nimimäärän kannattaja.

Vierailija
49/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen. Nen on vähän vaikea, mites olisi vaikka Ii, kuten Ii-niminen kunta.  Moni lyhyt nimi on jo käytössä, joten niitä et voi otaa, esim. Ek, Elo, Aho yms. Mites olisi Oja, Tie, Vuo, Ien, Koe, Ala, Yli, Suo? 

Nyt mä keksin. Svenska talande bättre folk. Sukunimemme tulee olemaan Ö, niin kuin saari. Sehän passaa. Mun mummo oli Saari-nimisestä kunnasta Etelä-Karjalasta, taitaa olla Parikkalaa nykyään.

Vierailija
50/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ö on loistava! Sonja O on jo tunnettu, nyt tulee  Sonja Ö.

Vierailija
51/51 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on kolme nimeä. Ensimmäinen nimi on sellainen, jonka halusimme kutsumanimeksi. Kaksi seuraavaa on suvussa vuosikymmeniä kulkeneita ja meille tärkeiden ihmisten nimiä.

Itselleni on taas vierasta, että joku antaa lapselleen nimen niin, ettei sillä ole mitään tarinaa tai perinnettä ja juuria mukana. Tuntuu hassulta, että nimi on tyyliin Emma Amanda vain siksi, koska ne on kivoja nimiä, mutta ymmärrän kaikkein antavan lapsilleen nimet oman tyylinsä mukaan. Ihmisillä kun nyt vaan sattuu olemaan erilaisia tapoja ja perinteitä. Vähän sama kuin se, että meillä lapsilla on ollut heti syntyessään nimi, mutta toisissa perheissä nimiä salataan ristiäisiin asti. Ei kumpikaan ole mitenkään huonompi tai typerämpi tapa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä