Miksi annatte lapsellenne kolme nimeä?
Mitä h-ttiä kukaan tekee kolmella nimellä? Ettekö osaa päättää vai kuvitteletteko olevanne hienompia kun lapsella on kolme etunimeä?
Kommentit (51)
Koska halusimme kunnioittaa jo poisnukkuneiden isiemme nimiä,eli etunimen lisinä on minun isäni etunimi ja puolison isän toinen nimi. Näin kauniit nimet saavat uuden elämän pienessä pojassamme <3
Antakoot ihmiset niin paljon nimiä kun haluavat, mitä se ap sinun elämääsi vaikuttaa?
Ei kun niin, kaikkien on oltava täsmälleen samanlaisia kuin sinä, muuten elämä on pilalla. Nyyh
Pojan etunimi on ollut suosikkinimeni niin kauan kuin muistan. Eli se oli helppo valinta ensimmäiseksi nimeksi (mieskin tykkäsi). Molemmat papat olivat kuolemansairaita, joten heidän nimensä valikoituivat tunnesyistä. Ne ovat vieläpä hyvin yhteensopivat. Nyt toinen pappa on kuollut, mutta nimi kulkee mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse ollaan miehen kanssa ajateltu antaa pitkä etunimi ja siihen lyhyt toinen nimen, jota en halua etunimeksi, koska se on hyvin erikoinen. No ongelma tulee siinä, että nimi kuulostaa ilman kolmatta tönkölle esim.
Anniina Nola
Aleksanteri NeoJa koska etu nimi on miehen toivenimi ja toinen nimi minulle tärkeä joten yhteinen päätös olisi esim.
Anniina Nola Marie
Aleksanteri Neo JuliusKuulostaa soljuvammalle.
Toinen ja kolmas nimi ovat myös etunimiä. Etunimi ei tarkoita vain ensimmäistä nimeä.[/quote
Joo niin aivan, mitä kohtaa siis et ymmärtänyt?
Keskimmäiselle lapselle haluttiin kaksi tiettyä nimeä, mutta ne olivat kököt peräkkäin, joten otettiin väliin lyhyt nimi, joka oli vaihtoehto myös etunimeksi.
Muilla lapsillamme on kaksi nimeä.
Näinpä. Sitten ne toiset ja kolmannet nimet ovat vielä useimmiten rumia ja "pakko" antaa, koska kulkevat suvussa. Tietty mielipide kysymys, mikä on kaunista ja mikä ei.
Joskus ajateltiin, että edesmenneet sukulaiset suojelevat lasta, joka kantaa heidän nimeään. Myös sellainen uskomus on ollut, että sukulaisen nimeä kantava saa kaimansa ominaisuuksia, hyviä tai huonoja, jolloin jälkimmäisiä on sitten vältelty.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne nimet on aina vielä samassa järjestyksessä rytmillisesti: tralla-lalla-trallallaa. Ihmiset on lampaita. Mää.
Minulla se menee juuri päinvastoin. Pisin ja erikoisin nimi ensimmäisenä. Vituttaa. :D
t. N25
Onko naisten sukunimistä tasaisin väliajoin jankkaava viimein keksinyt uuden tavan höpistä siitä kuinka on väärin ja kestämätöntä kaikkinaiset muut tavat antaa ja valita nimiä, kuin mitä hän itse haluaa pitää ehdottomana ja oikeana.
Minä ja mieheni olemme molemmat inhonneet tai tunteneet toiset nimemme vieraiksi. Isälläni ja sisaruksillaan oli vain yksi nim kullakin. Joten lapsi sai vain yhden nimen. On jo teini, ei ole valittanut. Voi itse lisätä nimen jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse ollaan miehen kanssa ajateltu antaa pitkä etunimi ja siihen lyhyt toinen nimen, jota en halua etunimeksi, koska se on hyvin erikoinen. No ongelma tulee siinä, että nimi kuulostaa ilman kolmatta tönkölle esim.
Anniina Nola
Aleksanteri NeoJa koska etu nimi on miehen toivenimi ja toinen nimi minulle tärkeä joten yhteinen päätös olisi esim.
Anniina Nola Marie
Aleksanteri Neo JuliusKuulostaa soljuvammalle.
Toinen ja kolmas nimi ovat myös etunimiä. Etunimi ei tarkoita vain ensimmäistä nimeä.
Joojoo kaikki tietää tuon asian! Puhekielessä sanotaan toinen nimi ja kolmas nimi. Ei tarvitse sanoa toinen etunimi ja kolmas ETUNIMI koska asia on itsestäänselvyys! Puhekielessä etunimi on ns. 1 nimi ja sitten on toinen ja kolmas nimi. Piste.
Ei kuulu tuollainen edes puhekieleen. Ei sitä etunimeä tarvitse toistaa joka välissä. Voi sanoa: ensimmäinen, toinen, kolmas nimi.
Vierailija kirjoitti:
Keskimmäiselle lapselle haluttiin kaksi tiettyä nimeä, mutta ne olivat kököt peräkkäin, joten otettiin väliin lyhyt nimi, joka oli vaihtoehto myös etunimeksi.
Muilla lapsillamme on kaksi nimeä.
Se välissä oleva lyhyt nimi on myös etunimi.
Yksi vain tarvitaan, kaikki yli sen on liikaa. Eli se on ihan sama, antaako kaksi vai kolme nimeä, jos sen ylimääräisen nimen päättää kuitenkin antaa. Mä olin kaavaillut meidän lapsille kahta etunimeä, mutta mies halusi vielä niiden väliin yhden nimen, joten mikäs siinä. (Meillä on kaksi lasta, jotka on molemmat nimetty samalla kaavalla.)
Mielestäni on hienoa, että useammalla nimellä voi antaa lapsen nimelle siteitä omiin sukuihin. Meillä toinen nimi on minun puoleltani ja kolmas miehen puolen suvusta.
Koska halusimme 3 nimeä. Mutta ihmettelen että jollakin on aikaa muiden valintoja märehtiä.
Esikoisella on vain kaksi nimeä, ei kaipaa enenpää kun toinen nimi on vähän pidempi. Kahdella nuoremmalla on kolme nimeä, etunimet jotka on kutsumanimet ja sitten esi-isien nimet (etu- ja toinen nimi) kun on aika lyhyet niin kuulostaa paremmalta sen kolmen rimpsu kuin sitten vain kaksi lyhyttä nimeä. Mun mielestä on ihan kiva kun on sellaista sukujatkumoa.
En laittaisi lapselle mitään tosi erikoista nimeä mitä jotkut tekee "hienouden" tähden, mun lapsilla on hyvin perinteiset ja yleistet nimet, ja sukunimi on sitä myös, ei tarvi kenellekään selitellä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Esikoisella on vain kaksi nimeä, ei kaipaa enenpää kun toinen nimi on vähän pidempi. Kahdella nuoremmalla on kolme nimeä, etunimet jotka on kutsumanimet ja sitten esi-isien nimet (etu- ja toinen nimi) kun on aika lyhyet niin kuulostaa paremmalta sen kolmen rimpsu kuin sitten vain kaksi lyhyttä nimeä. Mun mielestä on ihan kiva kun on sellaista sukujatkumoa.
En laittaisi lapselle mitään tosi erikoista nimeä mitä jotkut tekee "hienouden" tähden, mun lapsilla on hyvin perinteiset ja yleistet nimet, ja sukunimi on sitä myös, ei tarvi kenellekään selitellä mitään.
Kaikki 1-3 ovat kuitenkin etunimiä.
Eipä ole annettu. Kutsumanimi sukunimen lisäksi on riittänyt.
Meillä on lapselle annettu toinen nimi mun suvun puolelta (mun isän eli pappansa toinen nimi) koska sukunimi tulee miehen suvun puolelta. Tasapuolisuuden nimissä.
Joojoo kaikki tietää tuon asian! Puhekielessä sanotaan toinen nimi ja kolmas nimi. Ei tarvitse sanoa toinen etunimi ja kolmas ETUNIMI koska asia on itsestäänselvyys! Puhekielessä etunimi on ns. 1 nimi ja sitten on toinen ja kolmas nimi. Piste.