MIhin ihmeeseen irtisanomisen helpottavaa lakia tarvitaan?
"Työntekijä voitaisiin irtisanoa henkilöperusteisten syiden takia nykyistä kevyemmin, kun hän esimerkiksi ei suoriudu töistään, ei noudata työaikoja tai käyttäytyy niin epäasiallisesti, että työsuhteen jatkaminen on kohtuutonta."
Kaksi varoitusta ja pihalle. Ovatko yrittäjät niin kärsimättömiä, että eivät malttaa selvittää tilanteita esim. väärinkäsitysten varalta? Että laakista pihalle jos pärstä ei miellytä? Ns. reilu meininki.
Kommentit (4)
Mikroyrityksillä, jotka on juuri näitä alle 20 henkilöä työllistäviä yrityksiä, ei ole aikaa ja rahaa katsella työntekijän pelleilyä. Työntekijät on todella kalliita, ketään ei voi pitää huvikseen. Hyvä vaan jos pääsee helposti myöhästelevistä saikuttajista eroon ja voi ottaa asiallisemman tilalle.
Kyllä semmoinen nyt vaan tarvitaan, pulinat pois.
t. Sipilä
Nykyinen laki mun mielestä antaa työntekijälle rajattomat oikeudet. Karmeeta kun menet tekemään virherekrytoinnin (joka luonnollisesti selviää vasta koeajan jälkeen) ja menetät kymppitonneja rahaa eroonpääsemiseksi. Hankalaa etenkin pienissä firmoissa jotka oikeesti voi kaatua yhden huonon työntekijän sattuessa kohdalle.
Isoissa firmoissa taas tätä suoriutumatonta lusmujengiä on niin paljon, että se vetää firman tuloksen kuralle ja yt:thän siitä seuraa. Siinä sitten siivotaan huonot pois ja jos lasku on riittävän muheva, niin myös hyvistä puolet on pakko pistää pihalle.
Tämä on ikävää mutta totta: yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Isoissa pörssiyrityksissä on kasvottomia osakkeenomistajia, joiden kaikotessa kenelläkään ei ole enää töitä. Pienissä firmoissa taas omistajat joutuu ekana luopumaan omista palkoistaan selviytyäkseen lakisääteisistä maksuista.
Nykylainsäädännöllä jonkun palkkaaminen vakituiseksi on aina suuri riski, ja se on yksi este ihmisten työllistymiselle. Jos irtisanomista helpotetaan, niin palkkaamisen kynnys madaltuu ja työpaikan saavat vain ne jotka aidosti haluavat suoritua tehtävistään. Toki sairastumiset ja muut oikeat syyt ovat kurjia ja saattavat saada jotkut ahneet yrittäjät irtisanomaan liian helposti usein saikuttavan henkilön, mutta toisaalta tätä varten on ansiosidonnainen ja uuden lain myötä tullut helpompi työllistyminen.
Olen työntekijä ja mun mielestä työnantajalla pitäisi olla oikeus päättää työsuhde ihan ilmankin syytä. Sama toisinpäin tietysti.