Vajaa kaksi viikkoa korkeakouluopintoja takana. Entä jos omaksun asenteen että niin metsä vastaa kun siihen huutaa?
Alalla noin kolme neljästä on aiemmin ollut naisia. Meidän fuksiryhmä on harvinaisen naisvaltainen, sillä 40 aloittaneista 35 on naisia. Itse olen mies. Tietääkseni kaikki muut ovat tulleet suoraan lukiosta tai intistä kun itse olen melkein 30-vuotias.
Muut käyttäytyvät minua kohtan varsin huonosti. Saldo tähän asti on ollut lähinnä tylytyksiä, v....uilua ja "emmätijä" kun kysyy jotain. Jotkut poistuu huoneesta kun näkee minut oviaukon edessä tai vaihtaa paikkaa luentosalossa niin etten näkisi heitä kääntämättä selvästi päätä. Kun kysyn jotain luennolla, saattaa kuulua kielellä tehty naksautus.
Mitä tapahtuu jos teen sosiaalisen itse.murhan ja kohtelen muita kun ilmaa?
Kommentit (51)
Onpas kurjaa käyttäytymistä. Ovatko kaikki tosiaan samanlaisia? Jospa pääsisit johonkin porukkaan mukaan? 35 naista ei mitenkään voi olla yhtenäinen porukka. Sori vaan omaa sukupuoltani kohtaan, mutta näin se on. Pieniä kuppikuntia muodostuu aina. Itse olin opiskellessa aikuinen nuorten joukosssa. Kyllä sieltä nousi porukasta muutama astetta kypsempi joiden kanssa tuli enemmän pähkäiltyä koulujuttuja ja käytyä tauolla kahvilla. Älä vielä luovuta.
Vierailija kirjoitti:
Seuraa heitä ja tutustu kilteimpään.
Ei kun parhaimman näköiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pane ne ruotuun.
Missä pellekoulussa on korkeakoulutasoista opetusta?
Kaffepulla kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan melkein kolmekymppinen aikuinen mies olisi kiinnostuntu siitä, mitä jotkut pikkupissikset hänestä ajattelevat?
Sinulla on Ap ihan varmasti omia kavereita ja varmaan parisuhde ja ehkä jo perhekin, elät ihan eri elämänvaihetta kuin nuo nuoret suoraan lukiosta tulleet opiskelukaverisi. Miksi ihmeessä edes mietit, mitä he sinusta ajattelevat?
Keskity opintoihisi, koska senhän takia sinä opiskelet, että haluat sille alalle mitä opiskelet, vai...? Eihän kukaan opiskelukavereiden vuoksi opiskele, vaan itsensä.
Itsekään en yliopistolla koskaan tutustunut opiskelukavereihin, ei vaan kiinnostanut, eikä ollut aikaa sellaiseen. Ryhmätyöt tein yksin. Ei sinne mennä kavereita hakemaan, kyllä sinne mennään ihan opiskelemaan.
Minä olen yli 30 eikä mulla ole mitään noista luettelemistasi.
En ap:n tilanteessa alkaisi vetää mitään Aikuisen roolia vaan jos käytös on tosiaan tuollaista niin en tosiaan olisi missään tekemisissä ko tyyppien kanssa. Mutta ei ne kaikki voi olla idiootteja, tai jos on, niin en silti esittäisi seesteistä setämiestä jota voi kohdella miten vain.
Aikuisuus muuten ei ole mikään rooli.
Onko Ap oikeasti aikuinen, vai kolmekymppinen myöhäisteini?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Ap on jäävi arvioimaan mitään ja muut täällä voi vain arvata.
Ompa kurjaa. Itse menin korkeakouluun lukiosta suoraan ja lähimmät ystäväni siitä koulusta sain juurikin kahdesta silloin ikäisestäsi. Vaikea sanoa mistä kyse.
Kaffepulla kirjoitti:
Eläpä saivartele. Ihan yleisesti puhutaan aikuisen roolista. Ymmärrät varmasti mitä sillä tarkoitetaan.
Hyi helvetti. Itse olin parikymppisenä sosiaali ja terveysalalla eräässä keskikokoisessa korkeakoulussa. Meno oli pahempaa kuin yläasteella ja vaikka olinkin saman ikäinen kuin muut (ja nainen myös), en kestänyt sitä. Lopetin ekan vuoden jälkeen.
Nyt 10v myöhemmin, useita työvuosia takana, sain paikan korkeakoulusta ihan muulta alalta ja monimuotokoulutuksesta. Suosittelen sinullekin vahvasti. Kaikilla on jo muutakin elämää, perhettä, työpaikkaa tms. Eikä koulussa käydä kuin satunnaisesti ja silloinkin oikeasti opiskelemassa.
Ei enää ikinä päiväpuolelle. Ja sosiaaliala ehdottomasti pahin. Ja vaikka joku sanoo, että opiskelemaan sinne ollaan menossa, niin raskaaksi se tulee, jos joka päivä on täynnä pissiksiä ja heidän vittuiluaan.
Ainejärjestön kautta voit tutustua vanhemman vuosikurssien oppilaisiin, jotka todennäköisesti osaavat käyttäytyä paremmin. Tällöin et joudu tekemään mitään ammatillisten kontaktien itsemurhaa, vaikka et näiden tylyjen ihmisten kanssa joudu toimimaan. Lisäksi et kuitenkaan ole ainoa miesfuksi? Kaveeraa niiden muiden kanssa.
Mitä tulee ryhmätöihin, suurimmassa osassa kursseja luulisi olevan joko avoimen yliopiston tai sivuaineen opiskelijoita. Tutustu heihin. Tai niihin muihin miehiin.
Onko tämä siis joku amk?
Olen opiskellut amkissa jossa 60% porukasta yläastekiusaajatyyppiä, sitten yliopistolla. Yliopistolla viihdyin.
Mä olen 30+ ja opiskelen nyt neljättä vuotta. Samaan aikaan aloittaneissa, ts. piireissä joissa pyörin, ei ole ketään "vanhusta". Se on muuten veikeä sana, en tunne itseäni lainkaan vanhaksi. Nyt on tulossa "seniorivapaat bileet" jonne ei haluta pölyttyneitä fossiileja, ja ymmärsin hyvin tämän tarkoittavan esimerkiksi minua. Olen aiemmin ajatellut etten antaisi painoarvoa iän takia syrjimiselle, mutta tämä loukkasi yllättävän paljon. En minäkään pennuttele, vauvattele tai ivaa heitä koskaan ikänsä takia, mutta toisin päin se on kovin hauskaa ja hyväksyttävää. Totuus on, että ylipistostakin löytyy melkoista henkistä köyhyyttä ja kiusaamista.
Mikä siinä on, että nimenomaan sosiaalialan opiskelijoissa on niin paljon keskenkasvuista porukkaa? Fiksuja joukossa tietysti myös.
nopeasti varmistui tuo ala
mitä sosiaaliala tarkalleen edes pitää sisällään
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 30+ ja opiskelen nyt neljättä vuotta. Samaan aikaan aloittaneissa, ts. piireissä joissa pyörin, ei ole ketään "vanhusta". Se on muuten veikeä sana, en tunne itseäni lainkaan vanhaksi. Nyt on tulossa "seniorivapaat bileet" jonne ei haluta pölyttyneitä fossiileja, ja ymmärsin hyvin tämän tarkoittavan esimerkiksi minua. Olen aiemmin ajatellut etten antaisi painoarvoa iän takia syrjimiselle, mutta tämä loukkasi yllättävän paljon. En minäkään pennuttele, vauvattele tai ivaa heitä koskaan ikänsä takia, mutta toisin päin se on kovin hauskaa ja hyväksyttävää. Totuus on, että ylipistostakin löytyy melkoista henkistä köyhyyttä ja kiusaamista.
Tuo menee kyllä jo syrjinnän puolelle jos kyseessä on julkiset bileet, joihin vanhemmat opiskelijat eivät saa tulla. Tosin tuskin tuohon kukaan jaksaisi puuttua kun kyse vain vanhemmista opiskelijoista. Eri asia jos syrjintä kohdistuisi johonkin muuhun perusteeseen kuten vaikkapa sukupuoleen tai etniseen taustaan.
Itsehän lopetin opiskelut vastaavan takia, koulukiusaamista taustalla. Tämmöinen kohtelu voi viedä ihmisen syvimpään masennuksen kuiluun, ja en tosin tiedä voiko sitä ymmärtää jos ei ole koskaan ollut kiusattu/ulkopuolelle jätetty. Ne vanhat traumat puskee sieltä läpi ja pitää olla äärimmäisen vahva henkisesti jos aikoo selvitä tuollaisesta. Ja sitten ihmetellään miksi meillä on niin paljon syrjäytyneitä nuoria ja aikuisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että nimenomaan sosiaalialan opiskelijoissa on niin paljon keskenkasvuista porukkaa? Fiksuja joukossa tietysti myös.
Se on hyvä kysymys. Itse tapasin sosiaalialalla paljon mukaviakin tyyppejä, mutta täytyy sanoa että yllätyin siitä juoruilun määrästä. Jotenkin ironista että juuri sosiaalialalla olettaisi olevan empaattisia ja erilaisia opiskelijoita, mutta siellä sitä vasta juoruiltiinkin ja puhuttiin selän takana kun joku oli vähän muotista poikkeava.
Kuulostaa yläastemeiningiltä.