Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perustelkaa miksi syötte lihaa.

Utelias
05.09.2018 |

https://www.elaintehtaat.fi

Pyytäisin jokaista, huolellisesti tutkimaan kyseistä linkkiä eläinten oloista suomen teurastamoissa. (Varoitus: sisältää kuvia, tekstiä ja videoita eläimiin kohdistuvasta väkivallasta ja kidutuksesta)

Linkkiin tutustumisen jälkeen, pyytäisin jokaista perustelemaan oman kantansa siihen, että miksi kokee oikeudekseen syödä lihaa.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuo on ehkä typerin argumentti koskaan, että leijonakin syö lihaa. oletko oikeasti ihan vajaa?

onko mielestäsi se, että ihminen KASVATTAA eläimiä omaan käyttöönsä ja tappaa niitä miljoonittain jokaikinen viikko, sama asia mitä luonnossa tapahtuu? ne eläimet elävät TÄYSIN ihmisen ehdoilla ja eivät saa elää ollenkaan lajityypillistä elämää. se että ihminen kasvattaa eläimiä itseään varten, on todella kaukana siitä mitä luonnossa tapahtuu.

se että jauhelihapaketti haetaan kaupan hyllyltä ei todellakaan ole sama asia, kun leijona tappaa antiloopin.

Ehdotatko metsästämistä? Onko mikään oikein?

Vierailija
42/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästämistä vastaan minulla ei ole mitään! Sitä tehköön jokainen, joka siihen pystyy. Riista on täysin eettistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tykkään lihasta

Vierailija
44/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjätyperä kirjoitti:

Ei leijona mieti antiloopin tunteita kun puree sitä kaulavaltimoon. Eikä meidän kuoleman jälkeen meitä syövät mikrobit ja muut pienet loiset pohdi että olikos tämä hyvä taikka paha ihminen meitä syödessään. Syöminen on luonnollista. Sellaista on luonnon kiertokulku.

Leijona-antilooppi ravintoketjun pätkä on hieman eri asia kuin ihmisen järjestämä tehotuotanto, jossa olemme kyllä eksyneet kauas luonnosta...

Niin ollaan monessa muussakin asiassa irtauduttu luonnosta. Maailma muuttuu sille ei voi mitään. Kaikki liha mitä ihminen syö ei ole tehotuotannolla tuotettua, eikä kaikki tehotuotanto ole eläinten kidutusta.

Vierailija
45/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niin eläinten kaltoinkohtelua ei tue, jos ostaa lihaa? Tottakai sitä tukee!

Haluaisitko valottaa minulle kuinka tällainen lihan alkuperän selvittämisprosessi tapahtuu ja kuinka varteenotettavaa se on? Nimittäin aika mahdotonta ja työlästä loppujenlopuksi on selvittää mistä se liha sille lautaselle tulee. Ja todella harva tätä selvitystyötä tekee :D eivät ihmiset välitä pätkääkään, niinkuin täältä keskustelustakin on tullut selvästi ilmi.

Vierailija
46/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka on pääasiassa mautonta, ja maha ei kestä kauheaa maustamista. Lihat ei tarvitse paljoa mausteita, esim. jauheliha on hyvää pelkällä sipulilla ja suolalla.

En ole itsekään kasvissyöjä saati vegaani, mutta maustamattomassa lihassa maistuu lähinnä sen sisältämä urea. Aika moni kasvis on syömäkelpoista sellaisenaan ja varsinkin sipulilla ja suolalla höystettynä.

Vierailija
47/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska liha on halvempaa kuin kala ja sitä saa monessa muodossa helposti.

Mistä lähtien kala ei ole olut lihaa?

Vierailija
48/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmästyttää se, että ana kun laitan näihin ketjuihin, että työskentelen teurastamossa, koskaan en saa mitään kommenttia. Alanuoli laitetaan kiltisti, mutta sitten ei mitään. Panee miettimään näiden vegejen argumenttien taustaa.

Vierailija
49/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että aloituksessa ylipäätään niputetaan kaikki lihansyönti samaan pinoon. On todella eri asia syödä tehotuotettua lihaa kuin itse rakkaudella kasvatettuja ja asiallisesti lopetettuja eläimiä tai riistaa.

Eläimillä ei meidän tietääksemme ole ajatusta huomisesta tai tulevaisuudesta muutenkaan. Ne elävät hetkessä, pitkälti vaistojen varassa. Vaistot tietysti ohjaavat hengissä säilymiseen, mutta jos esim. metsästäjä ampuu riistansa asiallisesti ja kohde todella kuolee välittömästi, ei kukaan tavallaan menetä mitään. Toki eläin kuolee, mutta emme ole tuhonneet sen toiveita ja haaveita tulevaisuudesta tms. Käytännössä eläin on ollut ja nyt sitä ei ole.

Ihmisellä on kyky suunnitella tulevaa ja monesti kuoleman kohdatessa suremme nimenomaan menetettyjä mahdollisuuksia ja sitä, että tulevaisuus muuttuu niin paljon kun joku kuolee. Toki muistot myös vaikuttavat suruun. Mutta nämä asiat mielestäni erottavat meidät (ainakin suurimmasta osaa) eläimistä.

Itse syön kaikenlaista lihaa, tehotuotettua yritän syödä vähemmän. Riistaa olen lapsuudestani asti syönyt paljon, suvussa myös jonkin verran pidetään esim. muutamaa lehmää, kanoja yms omavaraisuuden periaatteella, jolloin niiden elämä on todellakin hyvää ja elämisen arvoista, niin kauan kun sitä kestää. Ja kun aika on, on lopettaminen asiallista.

Vierailija
50/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän syömästä tehotuotettua lihaa. Teen sen enemmän ilmastosyistä kuin eläinten oikeuksien vuoksi. Lihan tehotuotanto aiheuttaa n. 35 % koko maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Olen todella huolissani ilmaston tilasta ja sitä mieltä, että kaikkien maailman ihmisten pitäisi vähentää tehotuotetun lihan syömistä radikaalisti nyt heti, jos haluamme säilyttää tämän planeetan elinkelpoisena lapsillemme.

Syön kyllä joskus riistaa kuten poroa ja hirveä sekä itse kalastettua suomalaista järvikalaa. Ja jos minulle on kokattu liharuokaa esim. anoppilassa, jossa käymme pari kertaa vuodessa, syön ruuan mukisematta.

Vierailija
51/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, mitäköhän se sulle kuuluu miksi ihmiset syövät mitä syövät?

Vierailija
52/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että jonkun anonyymin sanomaa netissä voi pitää 100% totuutena.

Ja mikäli sanomasi on totta, hienoa ettei teurastamossasi kiduteta eläimiä. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö sitä tapahtuisi monessa muussa teurastamossa :)

Vierailija
53/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästämistä vastaan minulla ei ole mitään! Sitä tehköön jokainen, joka siihen pystyy. Riista on täysin eettistä.

Ymmärrätkö mitä tapahtuu jos tehotuotettu liha poistuu ja jokainen metsästää lihansa itse? Suosittelen pohtimaan asiaa vähän laajemmin. Se että jokin ei ole eettistä ei tarkoita sitä että se pitäisi kieltää.

Vierailija
54/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan tehotuotanto, tuottaa itseasiassa 51% koko maailman kasvihuonepäästöistä.

Vierailija
55/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska liha on halvempaa kuin kala ja sitä saa monessa muodossa helposti.

Mistä lähtien kala ei ole olut lihaa?

olut_lihaa :D

siis ollut lihaa

Vierailija
56/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mitä tapahtuu ja sekin johtuu täysin ihmisen toiminnasta.. 98% maapallon biomassasta on ihmiset ja heidän omistamat eläimet... loput 2% on vain villejä eläimiä. Ja ymmärrän kyllä mihin tälläinen johtaisi.

Mutta en missään vaiheessa sanonut, että tehotuotanto pitäisi lopettaa ja KAIKKIEN täytyy aloittaa metsästys. Tarkoitin, että metsästys on eettistä jos sitä tekee, sitähän tuossa kysyttiin.

Vierailija
57/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihan tehotuotanto, tuottaa itseasiassa 51% koko maailman kasvihuonepäästöistä.

Akhtually!

Vierailija
58/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi olla huolissani ravintoni tunteista tai tuntemuksista? Olen biologisesti yhtälailla eläin kuin leijona, apina tai mikä tahansa muu.

Syön sitä ruokaa josta pidän ja joka sopii minulle. Liha sopii, siitä tulee täysinäinen olo ja siitä saa helposti tarvittavat proteiinit. Kasviksiakin syön ja hedelmiä. Niitä joista pidän mutta en ala syömään pelkkää kasvista koska en halua.

Vierailija
59/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin eläinten kaltoinkohtelua ei tue, jos ostaa lihaa? Tottakai sitä tukee!

Haluaisitko valottaa minulle kuinka tällainen lihan alkuperän selvittämisprosessi tapahtuu ja kuinka varteenotettavaa se on? Nimittäin aika mahdotonta ja työlästä loppujenlopuksi on selvittää mistä se liha sille lautaselle tulee. Ja todella harva tätä selvitystyötä tekee :D eivät ihmiset välitä pätkääkään, niinkuin täältä keskustelustakin on tullut selvästi ilmi.

Mene itse katsomaan maatiloille mitä siellä tapahtuu niin näet omin silmin ettei siellä kaltoin eläimiä kohdella. Et itse tiedä näköjään mistään mitään ja vauhkoat silti asiasta. Ei ole vaikeaa googlata missä ostamasi liha tuotetaan ja mistä lihat sinne tulevat.

Vierailija
60/102 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kasvissyöjä noin vuoden ajan. Ruuasta saa hyvän makuista ja runsaalla hiilihydraattimäärällä sekä proteiinimäärällä ruuasta saa helposti täyttävää. Mutta se täyteyden tunne, mikä tulee lihasta on erilainen. Kasvisruuasta jäi "tyhjä" olo, vaikka vatsa olikin täynnä. Vaikka kokkasin kuinka hienoja autenttisia intialaisia curreja, niin mikään ei vieläkään ole yhtä nautinnollista kuin täydellisesti valmistettu pihvi. Kasvissyöntini loppuvaiheilla tuli niin kauhea lihanhimo, että aloin katsoa koiriakin kadulla hassusti :D Huhhuh

Ryhtyisin mielelläni vegaaniksi, jos lihalle ja juustolle löydettäisiin oikeasti hyviä korvikkeita, jotka eivät maistuisi prosessoidulta muovailuvahalta. Sitä ennen EI KIITOS