Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto lakkautettava

Vierailija
05.09.2018 |

Oppositio tarjosi aktiivimallin sijasta lisäresursseja TE-toimistolle työllisyyden parantamiseksi. Sinänsä aktiivimallin järkevyyttä kommentoimatta, opposition ehdotus on TODELLA HUONO.

TE-toimisto on Suomen turhin viranomainen. Sen tehtävä on kyykyttää työnhakijoita ja lätkiä karensseja. Mitään työnvälitystä tai apua työnhakuun toimistolta ei saa. Tämä ei muutu, vaikka siihen kankkulan kaivoon kaadettaisiin miten paljon rahaa. Lisäpanostus menee todennäköisesti vain poliittisesti valittujen virkamiesten kukkaroon.

TE-toimisto pitäisi lopettaa ja korvata jollain perustulotyyppisellä järjestelmällä, jossa olisi tietty joka tapauksessa kaikille maksettava perustoimeentulo ja jos siitä haluaa paremman tulotason, saa sen ansaita parhaaksi katsomalla tavalla ilman karensseja ja viranomaisten kyttäämistä.

Kommentit (183)

Vierailija
21/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että työttömän tukijärjestelmää pitää uudistaa, mutta perustulo ei ole siihen ratkaisu.

Vierailija
22/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo 600e, ei mitään muita tukia siihen lisäksi.

Taitais tulla monella työttömällä ikävä nykyistä systeemiä.

Jos näin olisi, en todellakaan haluaisi mitään perustuloa voimaan.

No mitä olet kuvitellut?

Kaikille 1000e?

Jos perustulon lisäksi jää esim. asumistuki, niin silloin jää taas tuloloukku. Ei ole kannattavaa ottaa vastaan mitä tahansa työtä, koska silloin leikataan asumistukea.

Näinhän tämä menee. Itsekin olen ihmetellyt tätä perustulohurmosta. Siinä kun on vaihtoehdot:

A) Perustulon rinnalle jätetään asumistuki (ainakin vasemmisto kannattaa), jolloin systeemi ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen kun on luvattu.

B) Perustulo on about. 600 euroa - ei riitä useimmissa kunnissa kuin ehkä vuokraan. Nälkä tulee - ei toimi. 

C) Perustulo on vähintään 1000 euroa. Periaatteessa ihan ok yksinasuvalle työttömälle. Motiivi työllistyä säilyy, mutta samalla huomattava summa esim. kotona asuvalle nuorelle, kotona lapsiahoitavalle tai esimerkiksi opiskelijalle. 

Olen ihmetellyt sitä, että mm. vihreiden mielestä se 300 - 400 euron kotihoidontuki syrjäyttää naiset työmarkkinoilta, mutta vastaavasti suurempi perustulolla ei tätä vaikutusta olisi. 

Kannattaa muistaa, että perustulon saisi jokainen 18v täyttänyt, myös kotona asuva lukiolainen. Perustulon ideaan ei kuulu se, että tulo määritettäisiin menojen mukaan, vaan saman saa jokainen. Osalta se verotetaan pois, osa saa pitää kaiken ja silloin asumistukea ei todellakaan enää makseta perustulon lisäsi vaan jokaisen pitää löytää halpa asunto, jos töitä ei ole. Tai sitten töölöläisyksiössäni asuu 30 satakuntalaista, jotka saavat helsinkiläisinä 1000 e/kk kun Porissa saisi vain 600 e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin riitauttaa. Jos työtarjous on annettu 26.6 (a olet jättänyt hakematta siihen) niin karenssi pitäisi alkaa 30 päivän kuluttua tuosta eli 26.7 eikä vasta elokuun puolella.

Tee valitus tuosta työvoimapoliittisen lausunnon myöhästymisestä. En itse tiennytkään että siinä on tuollainen määräaika. Pitääpä ruveta seuraamaan että onnistuvat toimimaan siinä ajassa myös omalla kohdallani. Jos eivät onnistu niin palkatkoon lisää väkeä ja onpahan ainakin jotain työllistävää vaikutusta.

Suosittelen seuraavan kerran hakemaan näihin tarjouksiin ja laittamaan hakemukseen että luultavasti työllistyn yritykseen x päivästä x alkaen mutta tulen tietenkin haastatteluun jos minut sinne kutsutaan. Tuttu teki näin parikin talvea koska varma kausityöpaikka työllisti hänet aina maalis-toukokuusta alkaen vähän riippuen vuodesta ja välillä oli talvetkin töissä. Eli laittoi hakemuksen ja kertoi että työt alkavat sitten keväällä tässä toisessa työpaikassa mutta siihen asti voin olla teillä. Ikinä ei mitään kuulunut. Ei työnantajan kannata palkata jos on tarve pitempiaikaiselle työntekijälle. Lopulta tuttukin työllistyi vakituiseksi tähän yritykseen missä oli ollut kausityössä.

Karenssi ei voi alkaa ennen kuin tapahtuma on alkanut eli työtarjoukseen on vastattu (tässä siis jätetty vastaamasta) eli käytännössä vasta heinäkuun alussa alkaa 30 vrk käsittelyaika kulumaan.

Vierailija
24/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle heitti työkkäri kovan: 45min päässä bussille oleva cittari hakee osaria. Mä pistin ihan tanssiksi.

Vierailija
25/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnin perustulo olisikin ihan mukava. Jäätäisiin kyllä miehen kanssa työttömiksi ja eleltäis mukavasti.

Vuokra 700e ja jää vielä 1300e muihin menoihin.

Nyt ei paljoa enempää jää kun vähennetään työstä aiheutuvat kustannukset.

Lapsikin täyttää kohta 18v ja talouteen tippuu 3000e tekemättä mitään.

Vierailija
26/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi näin:

Ai että.

Jäin työttömäksi 21.6. Soitin toiselle työnantajalle, joka oli ottamassa minua töihin.

Kieltäydyin 26.6 minulle tehdystä työtarjouksesta. Soitin työkkäriin ja kysyin miten menetellä työtarjousten kanssa, kun olen mahdolisesti työllistymässä lähiaikoina.

Minulle vastannut te-virkailija tarkistilanteeni ja kertoi, että ei tule karenssia, kun jatkossa vastaat haet tarjottuja töitä, niin olen tehnytkin.

Eilen menin liittoni sivuille katsomaan, milloin saan työttömyyskorvaukset.

No ne tuli tänään. 1. päivä maksettu ja 2.8 alkoi karenssi.

Tämä karenssi annettiin minulle 7.8 tehdyllä päätöksellä, jossa on vedottu tuohon 26.6 tehtyyn tarjoukseen.

Eli annettiin karenssi "työpaikasta" jota ei ole ollut konkreettisesti olemassa/tarjolla melkein kahteen kuukauteen, kun päätettiin vaan antaa karenssi jälkikäteen, ihan vittuillakseen.

Olen joutunut silmätikuksi, kun muistin muistuttaa pohjois-savon te-toimistoa edellisen kerran, että he rikkovat lakia, kun eivät saa edes lainmääräämässä ajassa (30vrk) toimitettua työvoimapoliittista lausuntoa kassalle.

Eilen soitettuani te-toimiston "asiakaspalveluun", kehoittivat menemään sossuun ja tekemään valituksen oikeusasiamiehelle viivästyneistä käsittelyajoista.

Vuokrat maksamatta, laskut maksamatta ja verot kantamatta.

Hyvin te vedätte, JES

En ole myöskään saanut mitään ilmoitusta te-toimistolta kotiini tuosta 7.8 annetusta "niin vi"tun ihanasta päätöksestä"

No asiahan riitautetaan, prosessi on jo käynnissä.

Olen noudattanut työllistymissuunnitelmaa ja työnhakuni on voimassa, olen ollut koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä.

Ei kerennyt edes aktiivimallin "kyttäysjakso" täyttyä, vaan täysin tekaistuilla "syillä" minulle annettiin karenssi.

Tällaista "palvelua" tarjoaa Te-toimisto. Sinnehän ei voi nykyään edes mennä ilman ajanvarausta.

NAURETTAVAA PAS"KAA

Ikinä ei kannata luottaa siihen, mitä TE-toimiston virkailija sanoo puhelimessa. Sama pätee Kelan virkailijoihin.

Nauhoittakaa nykyään KAIKKI puhelut viranomaisten kanssa, niin puhelimessa kuin face2face.

Ja pyytäkää vielä käsiteltävät asiat, päätökset yms. mailiin.

Vierailija
27/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi näin:

Ai että.

Jäin työttömäksi 21.6. Soitin toiselle työnantajalle, joka oli ottamassa minua töihin.

Kieltäydyin 26.6 minulle tehdystä työtarjouksesta. Soitin työkkäriin ja kysyin miten menetellä työtarjousten kanssa, kun olen mahdolisesti työllistymässä lähiaikoina.

Minulle vastannut te-virkailija tarkistilanteeni ja kertoi, että ei tule karenssia, kun jatkossa vastaat haet tarjottuja töitä, niin olen tehnytkin.

Tämä karenssi annettiin minulle 7.8 tehdyllä päätöksellä, jossa on vedottu tuohon 26.6 tehtyyn tarjoukseen.

Eli annettiin karenssi "työpaikasta" jota ei ole ollut konkreettisesti olemassa/tarjolla melkein kahteen kuukauteen, kun päätettiin vaan antaa karenssi jälkikäteen, ihan vittuillakseen.

Olen joutunut silmätikuksi, kun muistin muistuttaa pohjois-savon te-toimistoa edellisen kerran, että he rikkovat lakia, kun eivät saa edes lainmääräämässä ajassa (30vrk) toimitettua työvoimapoliittista lausuntoa kassalle.

Eilen soitettuani te-toimiston "asiakaspalveluun", kehoittivat menemään sossuun ja tekemään valituksen oikeusasiamiehelle viivästyneistä käsittelyajoista.

Hyvin te vedätte, JES

En ole myöskään saanut mitään ilmoitusta te-toimistolta kotiini tuosta 7.8 annetusta "niin vi"tun ihanasta päätöksestä"

Olen noudattanut työllistymissuunnitelmaa ja työnhakuni on voimassa, olen ollut koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä.

Ei kerennyt edes aktiivimallin "kyttäysjakso" täyttyä, vaan täysin tekaistuilla "syillä" minulle annettiin karenssi.

Tällaista "palvelua" tarjoaa Te-toimisto. Sinnehän ei voi nykyään edes mennä ilman ajanvarausta.

NAURETTAVAA PAS"KAA

Ikinä ei kannata luottaa siihen, mitä TE-toimiston virkailija sanoo puhelimessa. Sama pätee Kelan virkailijoihin.

Nauhoittakaa nykyään KAIKKI puhelut viranomaisten kanssa, niin puhelimessa kuin face2face.

Ja pyytäkää vielä käsiteltävät asiat, päätökset yms. mailiin.

Voit pyytää,mutta e tarvitse lähettää.

Vierailija
28/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan perustulon!!!!

Vierailija
29/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan perustulon!!!!

Voisitko kertoa miten se toteutettaisiin järkevästi?

Vierailija
30/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuolla saa edes asumistaan maksettua.

Vierailija
31/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuolla saa edes asumistaan maksettua.

Siksi ei hirveästi kannatakaan sen perustulon perään huudella.

Perustulo ei voi olla hirveän suuri ja kaikki lisätuet siihen päälle romuttavat täysin perustulon idean.

Vierailija
32/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi näin:

Ai että.

Hyvin te vedätte, JES

NAURETTAVAA PAS"KAA

Vastuu on myös kuulijalla. Karenssi tulee aina kun kieltäytyy työstä. Aina. Sinä kieltäydyit. Mitä ihmettelemistä on tässä perusasiassa. Toinen työnantaja oli ottamassa sinua töihin.... ja et mennyt... mik logiikka tässä on ? Jos olisit töissä, et saisi karenssia tietenkään. Maiken huipuksi karenssi tuli sinulle yllätyksenä. Mieti hieman tarkemmin sanamuotoa, kun otat yhteyttä TE toimistoon.

En ole kieltäytynyt, et tunne koko asiakokonaisuutta.

Kerro mulle nyt, miten mulle voidaan antaa karenssi, kun koko työpaikkaa ei ole ollut edes tarjolla, kun päätös karenssista on annettu.

Kuten jo sanoin, soitin kesäkuussä te-toimistoon, jossa virkailija sanoi kaiken olevan kunnossa.

Niin ja minulle ei ilmoitetttu mitään karenssista koko elokuun aikana. Aika törkeää.

Olen noudattanut työllisyyssuunnitelmaani.

Vierailija
33/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi näin:

Ai että.

Hyvin te vedätte, JES

NAURETTAVAA PAS"KAA

Siis 21.6. soitit työnantajalle ja hän sanoi, että olisi töitä.Työkkäriin ilmoitit puhelimessa, että olet menossa töihin ja virkailija oletti, että puhut totta ja työllistyt ennen kuin sinun pitäisi ilmoittaa työtarjoukseen vastaamisesta. Tietenkin hän totesi, että muista hakea töitä.

Sitten selvisi, että et mennytkään töihin etkä vastannut selvariin.

Voit riitauttaa asian, mutta valitettavasti vika on sinussa,koska et mennyt töihin, vaikka väitit meneväsi.

Olen tehnyt selvityksen ajallaan. Miten vika on minussa, jos mulle sanotaan, että on töitä ja sitten kerrotaankin, että ei niitä nyt ole. Joo minun vikahan se, vai olisko kuitenkin työnantajan?

Edellinen työsuhteeni päättyi 21.6. Se oli hyvä asia, että ne hommat loppuivat, kun eivät maksaneet edes TES:n mukaista palkkaa.

Vierailija
34/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin riitauttaa. Jos työtarjous on annettu 26.6 (a olet jättänyt hakematta siihen) niin karenssi pitäisi alkaa 30 päivän kuluttua tuosta eli 26.7 eikä vasta elokuun puolella.

Tee valitus tuosta työvoimapoliittisen lausunnon myöhästymisestä. En itse tiennytkään että siinä on tuollainen määräaika. Pitääpä ruveta seuraamaan että onnistuvat toimimaan siinä ajassa myös omalla kohdallani. Jos eivät onnistu niin palkatkoon lisää väkeä ja onpahan ainakin jotain työllistävää vaikutusta.

Suosittelen seuraavan kerran hakemaan näihin tarjouksiin ja laittamaan hakemukseen että luultavasti työllistyn yritykseen x päivästä x alkaen mutta tulen tietenkin haastatteluun jos minut sinne kutsutaan. Tuttu teki näin parikin talvea koska varma kausityöpaikka työllisti hänet aina maalis-toukokuusta alkaen vähän riippuen vuodesta ja välillä oli talvetkin töissä. Eli laittoi hakemuksen ja kertoi että työt alkavat sitten keväällä tässä toisessa työpaikassa mutta siihen asti voin olla teillä. Ikinä ei mitään kuulunut. Ei työnantajan kannata palkata jos on tarve pitempiaikaiselle työntekijälle. Lopulta tuttukin työllistyi vakituiseksi tähän yritykseen missä oli ollut kausityössä.

Niin. Sen hetkisessä tilanteessa kieltäydyin ja soitin sinne työkkäriin ja virkailija tarkasti asian ja sanoi kaiken olevan kunnossa.

Työkkäristä ei ole mitään muuta kuin haittaa, täysin turha laitos, puhumattakaan "aktiivimallin" turhuudesta.

Vierailija
35/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi ei voi alkaa ennen kuin tapahtuma on alkanut eli työtarjoukseen on vastattu (tässä siis jätetty vastaamasta) eli käytännössä vasta heinäkuun alussa alkaa 30 vrk käsittelyaika kulumaan.

Olen vastannut siihen, se asia oli ja meni.

Vierailija
36/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydyin 26.6 minulle tehdystä työtarjouksesta.

Mitä tarkoitat? Siis työkkäri teki sinulle ns. työtarjouksen? Vai sitä, että hait paikkaa asianmukaisesti ja sinut olisi otettu töihin, mutta et mennyt?

Työkkärin työtarjoushan ei tarkoita, että pääset "tarjottuun" paikkaan töihin. Ainoastaan sitä, että sinun pitää hakea sinne, oli se sitten sinulle sopiva tai ei. Ne tarjoukset voivat olla ihan älyttömiä. Omassa tuttavapiirissäni naispuolisen näyttelijän on pitänyt hakea paikkaa, kun teatteri etsi nimenomaan miesnäyttelijää (teatterit saavat hakea sukupuolen mukaan). Hakea pitää kuitenkin, oli miten älytöntä tahansa. Karenssin saat jos et hae.

Vierailija
37/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi näin:

Ai että.

Hyvin te vedätte, JES

NAURETTAVAA PAS"KAA

Siis 21.6. soitit työnantajalle ja hän sanoi, että olisi töitä.Työkkäriin ilmoitit puhelimessa, että olet menossa töihin ja virkailija oletti, että puhut totta ja työllistyt ennen kuin sinun pitäisi ilmoittaa työtarjoukseen vastaamisesta. Tietenkin hän totesi, että muista hakea töitä.

Sitten selvisi, että et mennytkään töihin etkä vastannut selvariin.

Voit riitauttaa asian, mutta valitettavasti vika on sinussa,koska et mennyt töihin, vaikka väitit meneväsi.

Olen tehnyt selvityksen ajallaan. Miten vika on minussa, jos mulle sanotaan, että on töitä ja sitten kerrotaankin, että ei niitä nyt ole. Joo minun vikahan se, vai olisko kuitenkin työnantajan?

Edellinen työsuhteeni päättyi 21.6. Se oli hyvä asia, että ne hommat loppuivat, kun eivät maksaneet edes TES:n mukaista palkkaa.

Ei, et noudattanut suunnitelmaa, koska et hakenut töitä etkä etenkään sitä tarjottua työtä. Vika on sinun, ei työkkärin tai työnantajan.

Selvityksen teit ajallaan ja syynä oli siis se, että sinulle oli tarjottu jotain toista työtä. Et kuitenkaan mennyt töihin, joten lain mukaan sinulle on pakko antaa karenssi. Ja vain siksi, että et suostu noudattamaan ohjeita.

Vierailija
38/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto pitäisi lopettaa ja korvata jollain perustulotyyppisellä järjestelmällä, jossa olisi tietty joka tapauksessa kaikille maksettava perustoimeentulo ja jos siitä haluaa paremman tulotason, saa sen ansaita parhaaksi katsomalla tavalla ilman karensseja ja viranomaisten kyttäämistä.

TE-toimiston tehtävänä on myös antaa työvoimapoliittiset lausunnot työttömyyskassoille ansiosidonnaisen maksatusta varten. Miten järjestäisit sen?

Entä rekrytoivien työvoimakoulutusten hallinnointi? Niistä on oikeasti hyötyäkin, firmat saavat koulutettua itselleen työntekijöitä ja työttömät ammattitaitonsa päivitettyä.

Ja on se työkkärin ylläpitämä mol.fi/paikat ihan hyvä olemassa sekin (ok, osoite on nykyään joku muu mutta kyllä tuollakin sinne pääsee), vaikkei siellä likikään kaikkia paikkoja ole. Mutta esim. pikkufirmalle edullinen tapa ilmoitella. 

Ei ongelma ole TE-toimisto itse, vaan kaikki se kyttäysbyrokratia joka sen hoidettavaksi on annettu. Ei ne sitä omasta aloitteestaan tee. Viimeksi tänään juttelin ihan asiallisen työkkärin virkailijan kanssa, aiheena se että jostakin byrokraattisesta syystä en saa osallistua kahteen koulutukseen yhtä aikaa, vaikka ne tukisivat toisiaan ja voisivat edistää työllistymistäni. 

Vierailija
39/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sen hetkisessä tilanteessa kieltäydyin ja soitin sinne työkkäriin ja virkailija tarkasti asian ja sanoi kaiken olevan kunnossa.

Työkkäristä ei ole mitään muuta kuin haittaa, täysin turha laitos, puhumattakaan "aktiivimallin" turhuudesta.

Virkailija tarkisti, että olet omien sanojeni mukaan menossa töihin ennen kuin ko. työtarjouspaikkaa pitää hakea, joten asia kunnossa. Sitten et mennytkään töihin, joten asia ei enää ollut kunnossa edes takautuvasti.

Olet karenssisi ansainnut!

Vierailija
40/183 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston tehtävänä on myös antaa työvoimapoliittiset lausunnot työttömyyskassoille ansiosidonnaisen maksatusta varten. Miten järjestäisit sen?

Entä rekrytoivien työvoimakoulutusten hallinnointi? Niistä on oikeasti hyötyäkin, firmat saavat koulutettua itselleen työntekijöitä ja työttömät ammattitaitonsa päivitettyä.

Ja on se työkkärin ylläpitämä mol.fi/paikat ihan hyvä olemassa sekin (ok, osoite on nykyään joku muu mutta kyllä tuollakin sinne pääsee), vaikkei siellä likikään kaikkia paikkoja ole. Mutta esim. pikkufirmalle edullinen tapa ilmoitella. 

Ei ongelma ole TE-toimisto itse, vaan kaikki se kyttäysbyrokratia joka sen hoidettavaksi on annettu. Ei ne sitä omasta aloitteestaan tee. Viimeksi tänään juttelin ihan asiallisen työkkärin virkailijan kanssa, aiheena se että jostakin byrokraattisesta syystä en saa osallistua kahteen koulutukseen yhtä aikaa, vaikka ne tukisivat toisiaan ja voisivat edistää työllistymistäni. 

Olisiko syynä se, että et pysty olemaan molemmissa 7h/pv, joten lain edellyttämä läsnäolomäärä ei täyttyisi kummassakaan eli et saisi euroakaan tukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä