Miksei voisi olla niin että jos äiti haluaa olla vain äiti
Ja kotona niin yhteiskunta tunnustaisi tämän "ammatin"? Hän saisi palkkaa ja maksaisi veroa
Kommentit (67)
Palkkaa saisi niin kauan kuin kotona olisi alaikäinen lapsi
Kyllä pitäisi yhteiskunnan maksaa äidille palkkaa, sillä äitiys on maailman vaikein ammatti.
Voisimmeko mieheni kanssa hoitaa toisiamme?
Veronmaksajat eivät ole valmiita maksamaan tuosta, koska enemmisö vanhemmista on valmiita itse elättämään itsensä ja lapsensa.
Koska metoon ja muun voimaannuttava nykynainen haluaa kaiken.
Vaikkei sitte jaksaskaan, mutta ihan periaatteesta.
Säästäisi yhteiskunnan kuluja,kun ei tarvisi olla esim.päiväkoteja ja henkilökuntaa ollenkaan tai hyvin paljon vähemmän.Yksi päiväkotipaikka maksaa kunnalle paljon enempi,kuin päivähoitomaksu,jonka vanhemmat maksaa.
Hieno idea...mutta tuskin mikään puolue lähtee tuota asiaa ajamaan. Siitä vaan kansalaisaloitetta kyhäämään.
Se olisi pelastus näille jotka eivät halua opiskella tai eivät ole päässeet kouluun ja niille jotka lapsirakkaina haluavat olla kotiäitejä
Minusta olisi hyvä näin. Tai ennemminkin, että ymmärrettäisiin, että lastenhoito on myös työtä ja ihminen ei syrjäydy siitä.
Äidit jotka kokevat pystyvänsä parempaan äitiyteen voisivat mennä töihin varhain ja äidit jotka kokevat, että kykenevät olemaan parempia äitejä jos saavat rauhassa keskittyä siihen voisivat jäädä kotiin.
Pienituloinen raskasta työtä tekevä äiti voi uupua pikkulapsiaikana niin, että ei edes muista koko aikaa jälkeenpäin.
Turvaverkoton yh-vanhempi voi joutua tilanteeseen jossa valittavana on häiriintynyt lapsi+vuorotyö tai lapsen etu+työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Koska metoon ja muun voimaannuttava nykynainen haluaa kaiken.
Vaikkei sitte jaksaskaan, mutta ihan periaatteesta.
Metoo ei liity tähän mitenkään.
Tyhmin idea pitkiin aikoihin. Onnea siitä, kai.
Pahalta tuntuu, että naiset eivät tue toisiaan. Täytyy tajuta, että töitä on hyvin erilaisia. Osaan meneminen voi olla lepoa.
Mutta hoivatyö ei sitä ole.
Ehkä jos lapset on vielä alle kouluikäisiä, mutta ei koululaisen äidille pidä kotona olosta maksaa.
Äitiys ei ole ammatti. Siinä ei tuoteta työpanosta, jota vastaan maksetaan palkkaa. Äitiys on lisäksi oma valinta.
Yhteiskunnan ei pidä maksaa palkkaa omien lasten hoidosta. Jos puolison tulot riittävät, niin siitä vaan, sitten voi jäädä kotiin.
Sitä voi myös yrittää mietti töitä, joita voi tehdä kotona hoitaessaan omia lapsia, esim voi hoitaa siinä samalla muidenkin lapsia.
Miksei voisi olla niin, että jos mä haluaisin olla vaan vaikka taiteilija, kirjailija tai astronautti niin yhteiskunta maksaisi mulle siitä palkkaa?
Ei se äitiyttä poista vaikka kävis välillä vähän töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi hyvä näin. Tai ennemminkin, että ymmärrettäisiin, että lastenhoito on myös työtä ja ihminen ei syrjäydy siitä.
Äidit jotka kokevat pystyvänsä parempaan äitiyteen voisivat mennä töihin varhain ja äidit jotka kokevat, että kykenevät olemaan parempia äitejä jos saavat rauhassa keskittyä siihen voisivat jäädä kotiin.
.
Totta Virossa suurin osa varmaan ”kokee pystyvänsä parempaan äitiyteen” jos saisi olla kotona ja rauhassa keskittyä äitiyteen. Mun lapsi on 17 ja edelleen varmasti jaksaisin olla paremmin iltaisin läsnä jos en kävisi töissä. Mutten silti tajua, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa mulle palkkaa siitä, että saisin ”rauhassa keskittyä äitiyteen”, oli lapsi sitten minkäikäinen tahansa (vauva-aika toki pois lukien, ja tuostahan jo maksetaan äitiysrahaa).
Mihin vedetään raja? Toimiiko sama esim. sairaita vanhempiaan hoitavan suhteen?