Kun mihinkään ei ole varaa eikä elämässä ole mitään
Tämä keskustelu sai minut pohtimaan: https://www.vauva.fi/keskustelu/3261083/miten-te-muut-kestatte-sita-ett…
Minä en tee vapaa ajalla muuta kuin istun kotonani. Tai no valmistan yksinkertaista ja edullista ruokaa, mutta siihen elämäni sitten rajoittuukin. Elän tulojen mukaan, nimen omaan alakanttii n. Olen karsinut kaiken turhan ja ylimääräisen pois. Elämä on tylsää, harmaata ja kuormittavaa. Katsotaan kauanko tätä jaksaa ja koska vain kupsahdan. Olisi kivaa päästä joskus ihmisten pariin, tehdä kerrankin jotain mistä tykkää ja olla pelkäämättä koko ajan että vaikka tämä puhelin hajoaa. Sillä jos puhelin hajoaan olen totaalisen eristyksissä ja täysin yksin. Viimeostään siinävaiheessa voin ripustaa köyden ja jättää mailmalle hyvästit koska ei ole mitään menetettävää eikä hävittävää.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Millä tuloilla ei voi edes kahvilassa käydä sillointällöin ?Kahvi maksaa 2e.
Tuon saa kasaan kun kerää pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäinen ekstrovertti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kalusteita saa huollettuna kierrätyksestä.
Sieltä voi löytyä myös työpaikka.Liian kallista. Huolletusta pöydästä pyydetään Sovatekilla yleensä 100 euroa. Ei minulla riitä rahat. Hyvä että ne riittää siihen että istun vain kotona ja tuijotan harmaata seinää.
Ap
Miksi? Oletko yhteydessä mihinkään tahoon, jonka pitäisi auttaa asiaasi? Työkkäri? Sossu? Kela? Tk?
Oletko kenties karsinut liikaa, niin ettei luovia ideoita synny?
Olen karsinut sen verran että menot ovat tuloihin mukaan ja vähän alakanttiin, mutta en jaksa enää keskustella. En vain jaksa, liian raskasta ja ahdistavaa. Luulin että voin puhua mutta en voi sittenkään.
Ap
Sun Ap kannattaa seurata esim. tori.fi tai facen kirppiksiä. Niissä on myös mahdollisuus saada ilmaiseksi tavaraa kuten vaikka sen pöydän. Lahjoittaisin mielelläni sulle vaikka nuo kaikki haaveilemasi asiat, et kyllä mahdottomia itsellesi pyydä. Toivon sulle voimia, jotta löytäisit edes jonkinlaista työtä mistä ponnistaa ylöspäin!
Mun elämä on samanlaista, vaikka käyn kokopäivätöissä. Palkka on niin pieni, että laskujen jälkeen jää hikiset 300e kuussa rahaa käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla halvat kahvilat nykyään harvassa. Täällä halvimmassa kavilassa 4.70 ja kaikkialla ei ole muuten pulloja mitä kerätä. Kaikki ihmiset eivät roskaa ja visko pulloja minne sattuu. Muutenhan nuo ovat hyviä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kalusteita saa huollettuna kierrätyksestä.
Sieltä voi löytyä myös työpaikka.Liian kallista. Huolletusta pöydästä pyydetään Sovatekilla yleensä 100 euroa. Ei minulla riitä rahat. Hyvä että ne riittää siihen että istun vain kotona ja tuijotan harmaata seinää.
Ap
Miksi? Oletko yhteydessä mihinkään tahoon, jonka pitäisi auttaa asiaasi? Työkkäri? Sossu? Kela? Tk?
Oletko kenties karsinut liikaa, niin ettei luovia ideoita synny?Olen karsinut sen verran että menot ovat tuloihin mukaan ja vähän alakanttiin, mutta en jaksa enää keskustella. En vain jaksa, liian raskasta ja ahdistavaa. Luulin että voin puhua mutta en voi sittenkään.
Ap
Minusta tuntuu, että pääsimme vasta asiaan.
Olet karsinut elämästäsi liikaa, myös ilon, tunteet ja tarkoituksen. Se suojaa ahdistukselta mutta syö tyhjäksi.
Se on enää pelkkiä niukkoja rutiineja, joiden merkitys vähenee ja haalistuu.
(En ole psykologi tms, olen vain nähnyt elämää.)
kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta pöytiä alkaen 5e!
Ap, pää pystyyn. Elämässä tulee aina ylämäkiä ja alamäkiä. Aina ei ole helppoa, mutta kyllä se siitä ajanmyötä helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla halvat kahvilat nykyään harvassa. Täällä halvimmassa kavilassa 4.70 ja kaikkialla ei ole muuten pulloja mitä kerätä. Kaikki ihmiset eivät roskaa ja visko pulloja minne sattuu. Muutenhan nuo ovat hyviä neuvoja.
Pulloja löytyy kun lähtee ulos keskustoista. Siellä ei ole paljon vakikerääjiä.
Olen saanut maaseutukaupungin reunoilta mukavasti rahaa kasaan. Otan repun mukaan lenkille.
K-kaupat myyvät munkkikahveja eurolla.
Mitä tekisit, jos olis rahaa?
Mene ilmaisiin tapahtumiin. Ala politiikoksi, niillä on tapahtumia.
Aloita ilmainen tai halpa harrastus. Luonnossa liikkuminen, lenkkeily, geokätköily, käy kirjastossa, perusta lukupiiri tai elokuvapiiri, käy ilmaisluennoilla ja -konserteissa, vapaaehtoistyö, menet vaikka jakamaan ruokaa leipäjonoon tai lukemaan mummoille palvelutaloon, kudo sukkia ja myy torissa.
Nyt on vähän mielenkin köyhyyttä ilmassa jos ei mitään tekemistä keksi.
Vierailija kirjoitti:
kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta pöytiä alkaen 5e!
Öö kerro mistä, olin kai tyhmä kun maksoin omasta seitsemänkymppiä. Aika perus hinta jolla katetaan kuluja, niin ne ainakin vakuutteli. Kysyin että eikö hintaa voisi laske, sanoivat että sille pöydälle on jo toinenkin kyselijä.
Mainoksia ja lehtiä jakamalla saa ainakin kahvirahat sekä liikuntaa.
Jos rahat on niin vähissä ettei ole varaa huonekaluihin niin Facebookissa on niitä roskalavaryhmiä joissa annetaan tavaraa pois ja ihmiset auttavat jos pyytää, sieltä voisi helpostikin löytyä pöytä.
Hieman kyllä APn viestit herättävät kummastusta, itsekin työtön ja karsinut menot niin ettei tule kuin pakolliset laskut, mutta kyllä silti niitä senttejä sen verran on että pääsee kerran viikossa kahville ulos jos haluaa. Ei ehkä mihkään kalleimpiin ketjukahviloihin missä kahvi maksaa sen ~5 euroa mutta kyllähän niitä halvempiakin on missä saa kahvin ja päivän pullan/munkin parilla eurolla, ei tarvitse säästää kymmentä vuotta. Kiinnostaisi tietää tulot ja menot että voisi ehkä auttaa paremmin selvittämään tilannetta.
Klubitalot ym. päivätoimintakeskukset auttavat ap:n kaltaisia, kunhan hakee apua.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat on niin vähissä ettei ole varaa huonekaluihin niin Facebookissa on niitä roskalavaryhmiä joissa annetaan tavaraa pois ja ihmiset auttavat jos pyytää, sieltä voisi helpostikin löytyä pöytä.
Hieman kyllä APn viestit herättävät kummastusta, itsekin työtön ja karsinut menot niin ettei tule kuin pakolliset laskut, mutta kyllä silti niitä senttejä sen verran on että pääsee kerran viikossa kahville ulos jos haluaa. Ei ehkä mihkään kalleimpiin ketjukahviloihin missä kahvi maksaa sen ~5 euroa mutta kyllähän niitä halvempiakin on missä saa kahvin ja päivän pullan/munkin parilla eurolla, ei tarvitse säästää kymmentä vuotta. Kiinnostaisi tietää tulot ja menot että voisi ehkä auttaa paremmin selvittämään tilannetta.
En tiiä miä ap:tilanne on mutta mulla opintolaina ja velat syö puolet peruspäivärahasta, eikä Kela laske niitä menoiksi Ei sillä paljoa pötkitä, ruoka on pääasiassa leipää, makaronia ja maissihernepaprikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiä miä ap:tilanne on mutta mulla opintolaina ja velat syö puolet peruspäivärahasta, eikä Kela laske niitä menoiksi Ei sillä paljoa pötkitä, ruoka on pääasiassa leipää, makaronia ja maissihernepaprikaa.
Sama, mutta makaronin sijaan ostan ennemmin riisiä ja välillä halpaa kanaa -60% alesta.
Olen ihmetellyt että mihin ihmeeseen työttömät ja tulottomat ne rahat pistää? En kritisoi, oikeasti pohdin.
Itsekin olin todella pitkään työttömyystuella. Sain lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. N. 900-1000e/kk. Vuokra 410 e. Lääkkeet maksettiin. Sähkö maksettiin. Jopa kotivakuutus olisi maksettu. Sain muuttaessa tukea sänkyyn 100e. 2 kertaa viikossa ruoka-avussa ja mulla oli safkaa kahdeks viikkoo. En käy leffoissa, kahviloissa, kampaajalla, tuhlaa muuten jne, vaatteet kirpparilta. Ostin punalappuja ja osaan tehdä paljon safkaa vähällä hinnalla.
Toki rahat oli tiukalla. Mutta mä sentään poltin tupakkaa ja join satunnaisesti (helposti 200-300e/kk) ja ilman sitä olisin elänyt ruhtinaallisesti.
Mun rahat meni suurelta osalta laillisiin päihteisiin. Mihin ihmeeseen te muut työttömät "tuhlaatte"?
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin ei ole enää kuin Elosen ja Espresso Jousen kahvila. Sitten on muuta yksityinen kahvilan pitäjä mitta niissä kahvi on vielä kalliimpaa. Aiemmin oli ykso todella mukava ja idyllinen kahvila jossa kavi oli vähän päälle 2 euroa, mutta sen paikalle tuli v*tun Naighty burgeri. Halvemmaksi tulee silti ostaa paketti kaupasta ja juoda sumpit siellä kotona.