Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla kielellisesti lahjakas, mutta ei älykäs?

Vierailija
03.09.2018 |

Mun mielestä kielellisesti lahjakas tarkoittaa sellaista, joka oppii helposti kieliä ja osaa käyttää kieltä monipuolisesti ja taitavasti. Se vaatii ainakin hyvää muistia ja kykyä yhdistellä asioita monipuolisesti ja nopeasti. Yleensä kielellisesti lahjakkaalla on myös nokkela huumorintaju, mikä myös on älyyn yhdistettävä ominaisuus.
Asia jäi askarruttamaan minua äo-keskustelun tiimoilta. Minusta vaikuttaa mahdottomalta, että kielellisesti taitava olisi ainakaan keskivertoa vähemmän älykäs, keskustelussa kuitenkin jotkut vaikuttivat olevan sitä mieltä, että huonot pisteet Mensan testissä saava ei ole älykäs, mutta voi olla silti esimerkiksi kielellisesti lahjakas.
Mitä olette mieltä?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testi testaa mm. teknistä lahjakkuutta ja hahmottamista eli lähinnä miessukupuolen kykyjä.

Totta kai kielellisesti lahjakas ihminen on älykäs. Valtaosa naisista on kielellisesti lahjakkaita.

Mittausvälineitä muuttamalla saa aina haluamansa tuloksen.

Vierailija
2/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vieraiden kielten nopea oppiminen ole edellytys kielelliselle lahjakkuudelle, riittää että käyttää sujuvasti äidinkieltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mensan testi testaa mm. teknistä lahjakkuutta ja hahmottamista eli lähinnä miessukupuolen kykyjä.

Totta kai kielellisesti lahjakas ihminen on älykäs. Valtaosa naisista on kielellisesti lahjakkaita.

Millä perusteella valtaosa naisista on kielellisesti lahjakkaita? Minun mielestä valtaosalla naisista kielellinen itseilmaisu on aika hyvää ja värikästä arjessa, mutta lahjakkuudella tarkoitan kyllä jo sitä vieraiden kielien omaksumista ja muutenkin erinomaista kielikorvaa.

Vierailija
4/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on älykäs.

Vierailija
5/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tämmöisellä ihmisellä yleensä tarkoitetaan tyyppiä, joka "puhuu paljon, mutta p*skaa". Monet myyjät on tämmöisiä. Monet heistä ovat myös hyviä puhumaan houkuttelevasti ja fiksun kuuloisesti, mutta sisältö vaan on ihan olematonta. Olemattomuus voi johtua joko siitä, että se ei kiinnosta tai siitä, että puhuja ei tajua sitä (eikä ehkä edes sitä, että fiksummat näkevät huuhaan taakse). Ja tosiaan, se ei vaadi mitenkään keskivertoa kummempaa älyä, eikä aina ihan sitä keskivertoakaan.

Todellinen kielellinen lahjakkuus on tosiaan sitä, että oppii kieliä ja oppii analysoimaan niitä, mikä usein on myös kielipelien ja kielihuumorin pohjalla. Ja tämmöinen on yhden sortin älykkyyttä. 

Mutta kylmä tosiasia on, että älykkyys sinänsä on ihan turhaa. Sanon tämän ihmisenä, joka on parillakin eri metodilla testattu varsin älykkääksi, ja muutamalla muullakin tavalla lahjakkaaksi, mutta koska minua on kiinnostanut vain osa lahjoistani, olen kehittänyt vain osaa ja siksi vain osasta on mitään iloa kenellekään. Ja niissäkin asioissa on vain yksi jossa minua lahjattomammat eivät menesty lähes tai ihan yhtä hyvin  pelkän työn avulla. Oikeasti työllä pääsee todella pitkälle ja ilman sitä ei pääse mihinkään.

Vierailija
6/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraiden kielten nopea oppiminen ole edellytys kielelliselle lahjakkuudelle, riittää että käyttää sujuvasti äidinkieltään.

Onko kovinkin yleistä, että joku on oikein taitava äidinkielessä, mutta oppii muita kieliä jähmeästi? Oletan, että ei. Ap

Vierailija
7/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa valtaosa naisista kielellisesti lahjakkaita! No ainakin tässä oli viikon huumoripläjäys!

Vierailija
8/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Myös kyvykkyys lyriikan ja proosan saralla kertoo kielelleisestä lahjakkuudesta. Vieraiden kielten oppiminenhan on suurimmaksi osaksi ulkoa opettelua ja kieliopin omaksumista - siihen pystyy jokainen pelkällö ahkeruudella.

Vierailija
9/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kovinkin yleistä, että joku on oikein taitava äidinkielessä, mutta oppii muita kieliä jähmeästi? Oletan, että ei. Ap

Mä olen aina ollut tuollainen. Äidinkieli meni koulussa aina hyvin ja joskus haaveilin jopa kirjailijan ammatista, kun lahjoja kirjoittamiseen on. Mutta voi taivas nuo vieraat kielet, ei taivu, ei sitten millään.

Vierailija
10/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on älykäs.

No en mä sitä hakenut, että tässä keskustelussa täytyy se todeta, vaikka pelkäsinkin että aloitus tulkitaan niin... Ap

Vierailija
11/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella valtaosa naisista on kielellisesti lahjakkaita? Minun mielestä valtaosalla naisista kielellinen itseilmaisu on aika hyvää ja värikästä arjessa, mutta lahjakkuudella tarkoitan kyllä jo sitä vieraiden kielien omaksumista ja muutenkin erinomaista kielikorvaa.

Koska me olemme. On myös teitä, jotka ette ole.

Todettu tekemilläni luotettavilla "Mensa"-testeillä.

Vierailija
12/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni kielellisesti lahjakkaat ovat yleensä lahjakkaita myös matemaattisesti eli lahjakkuus ei rajoitu vain yhteen asiaan.

Vierailija
13/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juuri tuollainen tapaus. Olen matemaattis-loogisessa mielessä tyhmä kuin saapas, aina ollut. Mutta kielet on mulle ollut aina helppoja. Eihän niissä tarvita älyä, vaan lähinnä muistia ja ahkeruutta opiskella sääntöjä, sanoja jne. Ei tarvitse osata itse päätellä mitään.

Vierailija
14/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kielellisesti lahjakkaat ovat yleensä lahjakkaita myös matemaattisesti eli lahjakkuus ei rajoitu vain yhteen asiaan.

Eri asia osaako tai tajuaako kaikki hyödyntää asiaa.

Vierailija
15/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Myös kyvykkyys lyriikan ja proosan saralla kertoo kielelleisestä lahjakkuudesta. Vieraiden kielten oppiminenhan on suurimmaksi osaksi ulkoa opettelua ja kieliopin omaksumista - siihen pystyy jokainen pelkällö ahkeruudella.

Moni oppii uusia kieliä helposti ilman ahkeruutta, sanat ja systeemit jää helposti mieleen mitenkään ulkoa opettelematta. Onhan maailmalla ihmisiä jotka osaa monia kieliä mitään kouluja käymättä ja kielioppia osaamatta - ovat vaan puhuneet monien erikielisten ihmisten kanssa. Ap

Vierailija
16/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuollainen: todettu testeissä kielellisesti poikkeuksellisen lahjakkaaksi mutta niiden Mensa-testien mukaan olen vähä-älyinen :D Ne mittaa jotain sellaista mitä mulla ei lainkaan ole

Vierailija
17/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen juuri tuollainen tapaus. Olen matemaattis-loogisessa mielessä tyhmä kuin saapas, aina ollut. Mutta kielet on mulle ollut aina helppoja. Eihän niissä tarvita älyä, vaan lähinnä muistia ja ahkeruutta opiskella sääntöjä, sanoja jne. Ei tarvitse osata itse päätellä mitään.

Matematiikka ja logiikka tulee erottaa toisistaan koska matemaattisuuteen liitty ominainen edellytyshahmottaa numeraalisiaa ideoitaa.

Vierailija
18/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni oppii uusia kieliä helposti ilman ahkeruutta, sanat ja systeemit jää helposti mieleen mitenkään ulkoa opettelematta. Onhan maailmalla ihmisiä jotka osaa monia kieliä mitään kouluja käymättä ja kielioppia osaamatta - ovat vaan puhuneet monien erikielisten ihmisten kanssa. Ap

Kyllä, mutta uusien kielten handlaaminen helposti on vain yksi osa kielellistä lahjakkuutta. Se, että taivut siinä moneen, (lyriikka, proosa), tuotat sitä sujuvasti, ehkä jopa uutta luoden - se on lahjakkuutta.

Vierailija
19/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testi mittaa yleisälykkyyttä kuten muutkin älykkyystestit. Jos tuosta testistä tulee korkeat pisteet, se tarkoittaa lahjakkuutta muillakin älykkyyden osa-alueella. Älykkyys voi olla profiililtaan eri tavoin painottunut, mutta jos puhutaan korkeista pisteistä, niin niitä ei pysty saavuttamaan yhden osa-alueen vahvuuksilla. Itseäni ei ole Mensan testillä testattu, tekemässäni testissä oli verbaalista suorituskykyä mittaava osio myös.

Vierailija
20/76 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SNIP Onhan maailmalla ihmisiä jotka osaa monia kieliä SNIP kielioppia osaamatta SNIP Ap

Ei ole mahdollista. Kielioppi on kieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän