Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perittiin kesämökki

Vierailija
03.09.2018 |

Kun kerron asiasta, harva on iloinen puolestamme, huomaan kateutta. Me ollaan aika köyhiä eikä ikinä ois voitu ostaa tollastakaan. Vaikka aika vaatimaton se on, sellainen ei mukavuuksia, paitsi sähkö.
Miksi toisten puolesta on niin vaikea iloita? Aidosti. Minäkin toimin niin.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi iloitisin siitä, että mökki tuo teille todennäköisesti enemmän huolta kuin iloa? Perintövero, kiinteistövero, tie, yms maksuja.

Jos ystävät itse iloitsee mökistään, miksi sinä et kykenisi siihen vaan miettisit jotain kiinteistöveroja, josta et edes tiedä paljonko se on? Pikku maksuja, iso ilo!

Pikku maksuja ihmiselle, jolle ei nytkään todennäköisesti jää mitään säästöön?

Vierailija
22/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerron asiasta, harva on iloinen puolestamme, huomaan kateutta. Me ollaan aika köyhiä eikä ikinä ois voitu ostaa tollastakaan. Vaikka aika vaatimaton se on, sellainen ei mukavuuksia, paitsi sähkö.

Miksi toisten puolesta on niin vaikea iloita? Aidosti. Minäkin toimin niin.

Vielä voitte iloita - muistakaa vain, että kiinteistövero rapsahtaa joka vuosi. Ja sitten se mökin sähkölasku on pari-kolmesataa euroa vuodessa, vaikka sähköä ei käyttäisi kilowattiakaan.

Mökiltä ei voi katkaista sähköjä samalla tavalla kuin kerrostaloasunnosta, sähköyhtiöstä tulevat nimittäin sitten repimään johdot pois kokonaan (tästä kysyin aikanaan Suur-Savon Sähköltä kun jatkuva sähkönsiirtomaksu oli yli 80 euroa kolmen kuukauden välein ja halusin päästä halvemmalla).

Eli kuluja, kuluja, kuluja. Toivottavasti nyt sitten vähävaraisinakin pystytte iloitsemaan tuosta rahareiästä...

Oi miten kitkerää ja häijyä!

Pakolliset maksut mökistä on siis muutamia satasia vuodessa. Tekiskö sillä hyvänkin ulkomaanmatkan koko perheen voimin?

Minu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi iloitisin siitä, että mökki tuo teille todennäköisesti enemmän huolta kuin iloa? Perintövero, kiinteistövero, tie, yms maksuja.

Jos ystävät itse iloitsee mökistään, miksi sinä et kykenisi siihen vaan miettisit jotain kiinteistöveroja, josta et edes tiedä paljonko se on? Pikku maksuja, iso ilo!

Ystävä joka nytkin lainaa rahaa ihan vaan pikkumaksuja varten ei tuollaisesta paljon iloitse.

Vierailija
24/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Minäkin osittain perin ja osittain ostin (siskoni ulos) kesämökin ja oman saaren vuosi sitten. Mukavuudet on vähissä, aurinkosähkö on ja kaasulla toimii jääkaappi ja hella. Ulkohuussi. Keittiöstä vesi menee, muttei tule kuin ämpärillä järvestä (tiskivesi jne) ja mantereen puolella olevasta kaivosta (juomavesi).

Rakastan tätä paikkaa! Olin muutaman vuoden vanha, kun tämä rakennettiin 70-luvun alussa ja olen viettänyt täällä lähes kaikki kesäni.

Jotkut voivat olla kateellisia, mutten minä sillä päätäni vaivaa. Onneksi parhaat ystävät ovat iloinneet kanssani ja tulleet mielellään käymään.

Nauttikaa tekin mökistänne täysin rinnoin, ja unohtakaa kitkerät kateelliset tyypit.

Eikö sinua yhtään sureta, että vanhempasi ovat kuolleet?

Vierailija
25/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Minäkin osittain perin ja osittain ostin (siskoni ulos) kesämökin ja oman saaren vuosi sitten. Mukavuudet on vähissä, aurinkosähkö on ja kaasulla toimii jääkaappi ja hella. Ulkohuussi. Keittiöstä vesi menee, muttei tule kuin ämpärillä järvestä (tiskivesi jne) ja mantereen puolella olevasta kaivosta (juomavesi).

Rakastan tätä paikkaa! Olin muutaman vuoden vanha, kun tämä rakennettiin 70-luvun alussa ja olen viettänyt täällä lähes kaikki kesäni.

Jotkut voivat olla kateellisia, mutten minä sillä päätäni vaivaa. Onneksi parhaat ystävät ovat iloinneet kanssani ja tulleet mielellään käymään.

Nauttikaa tekin mökistänne täysin rinnoin, ja unohtakaa kitkerät kateelliset tyypit.

Hei

jos hommaat lisää paneeleja, pitkän kelajatkojohdon ja putken niin saat aika pienellä panostuksella vesipumpunkin pyörimään. Uppopumppu (n. 30-60 euroa) vaan järveen ja pitkä letku, vesi tulee torpan kynnykselle, kun törkkää töpselin seinään. Mulla on tämä ratkaisu vanhassa mummolassani, pumppu kaivossa, ämpärit vaan kuistille ja letkusta lorottaa, nykyisessä mökissäni. Minäkin lunastin muut ulos. Onnea mökistä!

Vierailija
26/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, onko varaa perintöveroon?

Alkeelliset vanhat mökit ei kovin arvokkaita monesti ole, joten vero jää usein varsin pieneksi. Mulla oli vain joitain satasia. Hyvin oli varaa näin työttömänäkin.

"Verottajan" mielipide mökin arvosta voi olla vähän eri kuin aloittajan. Siihen kuitenkin vaikuttaa esim. sijainti, jne...

Vierailija
27/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku maksuja ihmiselle, jolle ei nytkään todennäköisesti jää mitään säästöön?

Eiköhän se ole heidän asiansa, jääkö vai eikö ja onko vastaava raha mennyt ennen vaikka vuosittaiseen etelänlomaan? Ei kuulu sinulle eikä minulle.

Jos he ovat iloisia mökistä, pitääkö tulla raakkumaan maksuista, kun et edes tiedä niiden suuruutta. Perintöön on voinut vaikka kuulua rahaakin. Tai kuten minulla, äitini joka lahjoitti minulle osuutensa mökistä, on verotuksellisista syistä nimellisesti hallintaoikeuden haltija, vaikka minä olen ainoa omistaja, ja maksaa siis sekä kiinteistöveron että tiemaksun kuolemaansa asti.

Jotkut meistä oikeasti tykkää mökeistään, ja kyllähän nämä maksuilla pelottelijat kuulostavat ihan pelkästään katkeran kateellisilta.

Vierailija
28/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä nyt keksi, miksi minun pitäisi jonkun kesämökistä iloita? Iloitsen lasten syntymästä, häistä tai vaikkapa uudesta työpaikasta mutta minua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden mökit.

Vierailija
29/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outo kysymys. Kade?  Mitä tekemistä surulla on mökistä iloitsemisen kanssa?  Ainakin minua surettaa, että isä on kuollut, ensimmäisestä vuodesta en muista mitään, mutta ei se muuta tilannetta, että omaisuudelle pitää tehdä jotakin, joko pitää se tai myydä.  Isän kuolemasta perinnönjakoon meni vuosia ja osa on yhä jakamatta, koska niissä on mutkikkaampia tilanteita. Ainakin minusta on mukava muistella isää ja mummia mummolan katon alla, tuntuu kuin olisivat nurkissa tavalla tai toisella. Olen löytänyt ullakolta kaikenlaista, mm. isän koulutodistuksia ja armeijaaikaisen päiväkirjan. En olisi noitakaan varmaan löytänyt, jos torppa olisi muille myyty. Terv mummolansa lunastanut.

Vierailija
30/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkeelliset vanhat mökit ei kovin arvokkaita monesti ole, joten vero jää usein varsin pieneksi. Mulla oli vain joitain satasia. Hyvin oli varaa näin työttömänäkin.

"Verottajan" mielipide mökin arvosta voi olla vähän eri kuin aloittajan. Siihen kuitenkin vaikuttaa esim. sijainti, jne...

Tietenkin kunta vaikuttaa. Ja rakennukset ja maapohja. Vanhat mökkirakennukset vähillä mukavuuksilla eivät tunnetusti ole kovin arvokkaita rahallisessa mielessä suuressa osassa Suomea.

Vierailija
31/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sähkön voi "katkaista" samalla tavalla kuin kerrostalossakin tai omakotitalossa. mutta se ei silti poista siirtomaksuja.  Kulutusmaksu poistuu, mutta  15-20 euroa siirtomaksua menee silti joka kuukausi.  Jos haluaa niistäkin eroon, on lopetettava sähkösopimus.  Silloin tullaan tosiaan ottamaan ne mittarit ja johdot pois.  Mutta on kyseenalaista, kannattaako tämä tehdä, koska mökin myyntiarvo pienenee heti.  Uusi sähkösopimus maksaa n. 2000-2500 euroa, joka uusi omistaja joutuisi sitten heti sijoittamaan.  Mutta onhan toki niitäkin, jotka nimenomaan haluavat sähköttömän mökin.   Minulle sähkö kyllä olisi aivan ehdoton vaatimus, melkein kaikesta muusta voisin tinkiäkin. 

Ovatko ihmiset tosiaan kateellisia?  Mikä ettei, voivat jotkut ollakin.  Tosin nykyään nuoremmat ihmiset ei enää mökkejä juurikaan arvosta.  Minäkin näkisin sen enemmän vain vaivan paikkana.   En ole kateellinen kenenkään kesämökeistä.  Ahdistaa hieman jo tuo miehen sisarustensa kanssa keskenään omistama mökkipahanen.  Käyn siellä ehkä kerran kesässä, yöpynyt en ole koskaan.  Joku siitä "idyllistä" vaan puuttuu, hyttysiä on valtavasti ja ympärillä pelkkää männikköä ja joka paikka täynnä neulasia.  Mökki rumasti sisustettu kun kaikki on vieneet sinne vanhat kuluneet romunsa, joita ei enää kodissaan kelpuuta. 

Vierailija
32/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän mökin papereista näe mökin verotusarvon aika helpostikin, ja siitä on helppo laskea kiinteistövero kunnan mukaan.

Vierailija
33/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen iloinen teidän puolesanne! Perin itse sähköttömän tönön jonka ylläpitoon menee rahaa mutta se on henkireikäni ja pysyypä vanha talo kunnossa. Nauttikaa mökistänne ilkeämielisestä kateudesta huolimatta!

Vierailija
34/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina surrut sitä, että meillä ei tule koskaan olemaan varaa mökkiin, koska perintönä ei sellaista tule. Ja samalla olen katkera, että jotkut perivät monta mökkiä, ihan ilman mitään omia ansioita. Tasan ei käy. Joten en jaksaisi kauheesti iloita puolestasi.

Vierailija
35/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain isäni on kuollut ja se oli Alzheimerin päätteeksi enää pelkästään helpotus - ei vähiten hänelle itselleen. Perintö jaettiin vasta kahdeksan vuotta isäni kuoleman jälkeen, joten ei, eipä voi sanoa että tässä enää itkisin isäni kuolemaa. Mökistä nautin täysillä ja olen onnellinen, että voin pitää siitä nyt vuorollani hyvää huolta. Mökki oli myös isälleni tärkeä.

Äitini on edelleen elossa.

Vierailija
36/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään automaatio ole, että perintö tulee aina vanhemmilta.

Vierailija
37/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin perin mökkikelpoisen kiinteistön ihan perusmukavuuksilla mutta ei paljoa naurata. Kaupaksi se ei mene enkä itse pidä mökkeilystä lainkaan. Rahaa menee siis puolitoista tonnia vuodessa pelkkään riesaan, polttakaa joku se talo, prkl.

Vierailija
38/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin perin mökkikelpoisen kiinteistön ihan perusmukavuuksilla mutta ei paljoa naurata. Kaupaksi se ei mene enkä itse pidä mökkeilystä lainkaan. Rahaa menee siis puolitoista tonnia vuodessa pelkkään riesaan, polttakaa joku se talo, prkl.

Polta itse tai lahjoita pois.. Miksi edes otit perinnön vastaan?

Vierailija
39/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina surrut sitä, että meillä ei tule koskaan olemaan varaa mökkiin, koska perintönä ei sellaista tule. Ja samalla olen katkera, että jotkut perivät monta mökkiä, ihan ilman mitään omia ansioita. Tasan ei käy. Joten en jaksaisi kauheesti iloita puolestasi.

Juuri tällainen kalvava myrkyllinen kateus on ominaista suomalaisille. Se vaikuttaa jopa yrittämiseen. Kaikista onnistumisista pitää olla hiljaa että joku ei pahoita mieltään, jos on rahaa sitä ei saa näyttää ettei jotakuta vi tuta, liikoja ei saa tavoitella jne. Ei sinun tarvitse ilosta hyppiä toisen mökistä, mutta asiallisesti voit vaikka sanoa hänelle että hienoa, missäs mökki sijaitsee eikä nillittää naama nutturalla. Aloittaja on kuitenkin perinyt sen sukulaisillaan. Itsekin jättäisit varmasti omaisuuttasi mieluiten lapsillesi kuin antaisit valtioille? Ei siinä mitään ansioita tarvitse.

Suomi on täynnä käyttämättömiä vanhoja tönöjä. Kysele perikunnilta tai maakunnista voisiko joku vuokrata puoli-ilmaiseksi sellaisen tai käyttämättömän saunamökin sinulle vaikka pidemmäksi aikaa. Tarjoudu vaikka tekemään pihatöitä ja pikku nikkarointia edullisen vuokran vastineeksi. Ammattiliitoilla on mökkejä. Älä katkeroidu, tee jotain. Ei kaikkea tarvitse omistaa.

Vierailija
40/55 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään automaatio ole, että perintö tulee aina vanhemmilta.

Niinpä. Minä olen perinyt mökin isovanhemmilta, vanhemmilla ei koskaan ole mökkiä ollutkaan.