Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kansantaloustieteen opiskelu kiinnostaisi...

Vierailija
03.09.2018 |

Oikeastaan se on ollut palavin kiinnostuksen kohde viimevuodet. Kansantaloustiedettä voisi opiskella pääaineena joko yliopistossa (VTM) tai kauppakorkeakoulussa (KTM). Tarkoituksena olisi tiedon ja uskottavuuden lisäksi saada myös rahkeet uuteen ammattiin. VTM-linjan työllisyysnäkymät eivät ole mitkään ruusuisimmat. KTM-linjalla työllisyysnäkymät olisi hyvät, mutta vain sen takia, että suuri osa työllistyy epätieteelliseen numeronpyörittelyyn mm. rahoituksen ja laskentatoimen alueella. Olen nyt yo-merkonomi ja olen totaalisen kyllästynyt työhöni. Työ on kamalan puuduttavaa ja kuitenkin keskittymistä ja tarkkuutta vaativaa. Mieluumin vaikka siivoaisin tms. jossa voisi työtä tehdä "automaatilla" ja antaa ajatusten lentää.

Vaihtoehto mitä olen miettinyt olisi jos meninsin lukemaan kansantaloustiedettä tuonne yliopistoon ja suorittaisin sitten sivussa jonkun toisen työllistävän, mutta kuitenkin mielenkiintoisen tutkinnon (esim. amkin insinöörilinjat). Voisinhan tehdä hanttihommiakin, jos en työllistyisi tuolla VTM-tutkinnolla, mutta en haluaisi antaa melko hyvän laskupääni (L) mennä hukkaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sitten vaan mene lukemaan sitä.

Minä luin, mutta vaihdoin pääainetta, kun kansis alkoi olla pelkkää matematiikkaa. Vaikka mulla oli 9 lukion todistuksessa pitkästä matikasta, en tykännyt kansiksessa esim osittaisderivoinnista koko ajan.

Vierailija
2/4 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko L:si pitkästä matikasta? Lyhyen matikan opeilla kansiksessa joutuu helposti pulaan, kun lähtökohtana on ne pitkän matikan tiedot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan lukemaan kansantaloustiedettä jos kerran kiinnostaa. Ala on sellainen että siihen ei tosiaan kaikista ole ja aina on pulaa osaajista.

Vierailija
4/4 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos googlaat eri alojen työttömyystiedot, niin huomaat että ytm/vtm työttömyys pyörii samoissa kuin ktm:n. En ole jaksanut etsiä pääainekohtaisia tietoja, mutta en usko, että ne hirveästi eroavat. 

Eli summa summarum - mene sinne, mikä kiinnostaa enemmän. Itse kansishan on samaa molemmissa ja mm. Helsingissä opiskelijat voivat ottaa niin Aallossa, Hankenissa kuin yliopistolla kursseja samalta tarjottimelta (tosin en ole ihan varma tilanteesta nyt).  Eroa on ennen kaikkea sivuaineopinnoissa ja ehkä menetelmäkurssien tarjonnassa. 

Kannattaa muistaa, että jos haluat tehdä tieteellistä uraa, niin ktm ja vtm/ytm tarjoaa samat lähtökohdat, mutta kilpailu rahoituksesta on sen jälkeen kovaa. Eli käytännössä ne vtm:t on ihan samalla tavalal epätieteellisessä numeroiden pyörittelyssä, niin kuin sitä kutsuit. 

Jos tekniikka kiinnostaa, niin suosittelen kuitenkin lämpimästi yhdistelmää kansantalous, tilastotiede ja tietojenkäisttelytiede. Vaikka tähänkin ketjuun on jo tultu urputtamaan siitä matematiikasta, käytännössä sitä on aika vähän. Taloudessa on kuitenkin tarvetta data-analytikoille ja vahvoille analyysitoidelle on taatusti kysyntää. 

t. KTM (kansantalous)