Peruskoulun oppikirjat - mitä kirjoja muistat?
Itsellä Iloinen Aapinen, jossa seikkailivat Enni ja Onni. Ala-asteen enkun kirjaa en muista, mutta siinä seikkaili Ernie. Matematiikkaa opeteltiin Laskumatikaisen avulla. Tähän kuului myös saman niminen tietokonepeli, jolla ratkaistiin laskuja. Ja vuosi oli tietenkin -95, kun aloitin koulut.
Yläasteella ruotsinkirjana Frith fram (enkä edelleenkään tiedä mitä se tarkoittaa). Lukiossa kanal-kirjasarja ja enkussa Blue Planet.
Kommentit (54)
Fritt fram ruotsissa täälläkin. Olivat siinä vaiheessa jo vanhoja kirjoja, kun minä olin yläasteella. Noin 10 vuotta vanhemmalla isosiskollani oli ollut sama kirjasarja aikoinaan.
Matematiikassa Tuhattaituri. Aapisen nimeä en muista, mutta siinä seikkailivat mm. Samu, Sisu-kissa, Eno-pulu, Sulo-joutsen ja rouva Kölhönen.
Nya Vindar - ruotsin kielen kirjat yläasteella. Aivan ihania. Hasses band heter Het Potatis. Hasse spelar gitarre.
Fritt fram -ruotsin kirjat. Olivat muuten todella huonoja. Kielen opiskelu aloitettiin hankalammista asioista, eikä perusteista kuten yleensä.
Ala-asteelta englannin oppikirjan, jossa esiintyi Yakub-niminen eskimopoika (anteeksi vanhahtava nimitys).
SIIE-kirjat englannintunneilta.
M 45
Vierailija kirjoitti:
Nya Vindar
Hasse spelas i rokrupet. De hetär het potatis. Sommaren är här jee jee. Hyvin meni oppi perille.. :(
Musiikin oppikirja Musica. Niitä oli 1-2, 3-4 ja 5-6. Joku niistä (oletan, että tuo viimeinen) oli niin hyvä, että säästin sen. Se oli pitkään mulla jossain, mutta kun hävitin sen, piti ostaa uusi antikvariaatista! Sellaisia lauluja, etten ole nähnyt missään. Lienee turha sanoakaan, että olen musiikinrakastaja samoin kuin perheeni, laulamme ja soitamme yhdessä ja erikseen ja paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nya Vindar
Hasse spelas i rokrupet. De hetär het potatis. Sommaren är här jee jee. Hyvin meni oppi perille.. :(
Är makaronilådan i ugnen och gummistövlar? Ont är i halsen och magen ocså!
Vierailija kirjoitti:
Hej på dig
Jag heter Börje och jag liv i Talkulla. Kan jag ha en flaska jaffis?
Aloitin koulun 1970. Oli aikamme lukukirja 1.
Lukiossa Ruotsissa (kuuluu kirjoittaa pienellä, mutta annn kännykän kirjoittaa kielen nyt isolla, ettei se ala kirjoittaa maata pienellä), Världen och vi.
Pitkässä Saksassa oli
Wir fangen an
Wir lernen weiter.
Eli kahdeksassa vuodessa vain nuo 2 oppikirjaa. (oppikoulu ja lukio). Lisäkiib oli keskeinen sanasto ja kielioppi
Peruskoulun kartasto vuodelta 1972 on maailman paras hakuteos. Se minulla edelleen kirjahyllyssä. On reissussa rähjääntynyt ja mieheni on ollut heittämässä sitä monta kertaa pois, koska on hänen mielestään vanhentunut. Vaikka valtioiden rajat on muuttuneet, niin kyllä ne meret, joet, vuoret ja kaupungit on siellä missä ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hej på dig
Titta!
Där är en spöke!
Det finns inte spöken!
Ett spöke, spöket, spöken, spökena
Jag älskar Gunilla! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hej på dig
Jag heter Börje och jag liv i Talkulla. Kan jag ha en flaska jaffis?
Jaffis, Siffis, eller Kron-cola?
Faith kirjoitti:
Tykkäsin ala-asteella OK English -lukukirjasta, jossa oli neljä koululaista: Rebecca, Jasmine, Bradley ja Steven (muistaakseni tuon nimiset). He eivät olleet piirrettyjä, vaan oikeita lapsia. Sen kirjan tarinat olivat aina jänniä, ja luin koko lukukirjan itsekseni.
Tässä on kuva: https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Englanti_OK_English_kirjat_45180671… .
Tuo viidennen luokan OK English oli paras. Luin sitä monesti illalla huvikseni.
Lukion ruotsin kirja Medvind on minun koko kouluaikani lempikirja. Se on vieläkin hyllyssäni. Kirja on oppikirjaksi ihana, siinä on nuorta kannustavia tekstejä ja ajatusta herättäviä sananlaskuja.
Ja minusta tuli sitten ruotsinopettaja:)
Vierailija kirjoitti:
SIIE-kirjat englannintunneilta.
M 45
Oi, Siie, hyvä kun muistutit! Tulee myös mieleen meidän ala-asteen enkunopettaja. Hän huomioi luokassa vain hyvät oppilaat, muista oppilasta hän ei ollut kiinnostunut yhtään. Että sellainen pedagogi.
En yhtään muista, mutta tuo Ok kuulostaa tutulta. Siinä oli joku juttu, mitä naurettiin ihan hulluna... jotain poor Steven tai jotain... En muista.
Vierailija kirjoitti:
Nya Vindar ja jatkona myötätuuli eli Medvind lukiossa. Englannissa oli joku Guys and Gals, mutta olisko ollut lukiossa vasta. Saksassa oli Klasse. Köksässä taisi olla joku Ole Hyvä.
Me ollaan käyty koulua samoihin aikoihin.
T: Nainen 43 v.
Aapinen oli vuonna 1982 sellainen suht ankea ja ohut nidottu keltainen vihkonen, jossa oli todella ruma kuvitus. Musta tikku-ukko nimeltä Pöpö seikkaili sen sivuilla. Onneksi olin oppinut lukemaan ennen koulun alkua.
Ala-asteella oli enkun kirjana SIIE eli Sai Ut In English, jossa seikkaili Jack, Jill ja Bob sekä Spot-koira. Yläasteella oli OK English.
Ruotsissa Nya Vindar, saksassa Klasse.
Muistaako kukaan ala-asteen kaunokirjoitus kirjaa oli vaalean sininenen kirja jossa harjoiteltiin kaunolla kirjoittamalla, en ole aivan varma mut siitä enni ja onni aapisesta se musta korvainen koira ehkä oli siinä kannessa..??