Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018

Kommentit (8881)

Vierailija
1321/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa tuo https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005830426.html?ref=rss

Vai onko ollut jo täällä näytillä? 

"

ÄLÄ päätä etukäteen, miten jokin asia tulee menemään tai millainen toinen ihminen on.

Jos joku vaikuttaa oudolta tai jännittyneeltä, älä ole moksiskaan vaan katso rauhassa, mihin tilanne kehittyy.

Älä kuvittele, että tiedät toisen ihmisen ajatukset. Älä ylianalysoi tilanteita tai omia tunteitasi vaan yritä elää hetkessä ja kuuntele.

Yllä mainitut lauseet ovat hyviä ohjeita mihin tahansa elämäntilanteeseen."

Näinpä me täällä tehdään, sorrutaan olettamaan ihmisistä ja ennustamaan tulevaisuutta muutaman nähdyn vilahduksen perusteella. Ohjelmassa varmaan ne onnistuneimmat parit kykenevät ohittamaan nuo omat olot ja ensireaktiot ja aidosti kuuntelevat ja tutustuvat pariin. Ensiksi näytti, että tuo Miina-Heikki-pari on täysin mahdoton. He kuitenkin näyttävät kärsivällisesti tutustuvan toisiinsa, eivät reagoi liian nopeasti yksittäisiin kommentteihin vaan selvittävät rauhallisemmin aidosti kuunnellen millainen toinen on. Tai siis tuo se tunne mikä minulle parista on tullut, näin sortuen juuri siihen hetkestä liian suurien johtopäätösten tekemiseen :) Mutta oikeasti, niinkuin HS kolumnisti sanoo, aito, ennakkoluuloton kuuleminen olisi erinomaista ja hyödyllistä niin työelämässä kuin henk koht elämässä. Kannattaako oikeasti tuomita ihminen koulutuksen tai sen puutteen, ulkonäön tai ensireaktiojen perusteella?

Vierailija
1322/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedätte tarkalleen, että painottiko Vesa kumppanitoiveissaan matemaattis-luonnontieteellistä koulutusta ja loogista päättelykykyä tai kenties jotain muuta

Avausjaksossa ainakin painotti tieteellisen ja loogisen ajattelun arvokkuutta. Sini ei pysty siihen vastaamaan.

Uskokaa nyt vain, että kun ihminen on sivistänyt itseään henkisesti, niin hän kaipaa silloin kumppania, joka pystyy ruokkimaan hankittua pääomaa. 

Eivät nykymiehet tahdo enää kodinhoitajaa, joka hoivaa lapsia ja pitää yllä kotia samaan aikaan, kun mies käy töissä. He kaipaavat tasavertaista kumppania, johon syntyy henkinen yhteys.

Siis mistä tää Sinin älykkyyden mollaus oikein tulee?

Eihän tässä Sinin älykkyyttä mollata vaan erilaisia koulutustaustoja. Yliopistokoulutuksesta vain osa on uuden tiedon hankkimista. Merkittävä osa siitä liittyy metodien opetteluun ja kurinalaisen ja kriittisen ajattelun harjoitteluun.

En minä väitä, ettei Sini pystyisi niitä hankkimaan, mutta nyt ei ole hankkinut. Se on yksi syy, miksi Vesa ja Sini eivät sovi toisilleen.

Sulla on kyllä tosi kapeakatseinen maailmankuva jos sun mielestä akateemiset voi seurustella vain akateemisten kanssa

Jos luet tutkimuksia, niin näin se kuitenkin menee. Eri tasoisesti koulutetut pariutuvat vain harvoin.

Eihän se tietenkään mahdotonta ole ja näitäkin pareja riittää, mutta tässä tapauksessa yhteen on laitettu tieteellisen ajattelun kurinalaisuuteen uskova Vesa ja herttainen arkea elävä Sini. Siinä on liian suuri kuilu.

Nyt kyllä omasta päästäs tuollaiset tutkimukset keksit. "Vain harvoin". Toki yleisempää niin ennen kuin tänä päivänä on pariutuminen oman sosiaaliluokan piireistä, mutta siinä missä ennen pariutumista on säädellyt kulttuuri ja suvut, tänä päivänä elinympäristö määrittelee enemmän. Akateeminen ihan käytännön syistäkin tapaa enemmän akateemisia niin opinnoissa kuin työelämässäkin, näin myös amikset. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö pariutumista ylirajojen tapahtuisi useammin kuin "vain harvoin" merkittävänä tekijänä esim persoona sekä perhetausta (duunaritaustainen akateemikko kenties helpommin tuntee vetoa tuttuun duunarityyppiin, kun akateemisessa kuplassa elänyt).

Kyse toki todennäköisyydestä kuten aina ihmistieteitä käsitellessä.

Oma arkitietoni on sitä, että kaikilla tuntemillani akateemisilla naisilla on ammattikoulutettu mies, näin myös itselläni. Tästä nyt ei voi päätellä mitään, kuten ei myöskään muiden omista arkitiedoista ja mutuloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, kun osa täällä tuomitsee, ettei näy tarpeeksi romantiikkaa. Kertokaahan nyt, miten se pitäisi juuri sinulle välittyä? Pitääkö esittää kuin jostain romanttisesta komediasta, rakastunutta hypähtelyä sinne tänne, mies ostaa kukkia ja sormuksia, vai mitä kaipaatte?

Ja erotiikka. Minä ainakin itse olen sellainen, että jätän sen kahdenkeskiseksi toiminnaksi. Jos kamera olisi paikalla ja tietäisin et miljoona katsoo, niin en varmastikaan alkaisi mitään eroottista meininkiä.

Vierailija
1324/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo Rosan ahdistuneisuus voi johtua yksinkertaisesti siitä, ettei Eetu ollutkaan uniformun alla sellainen, kuin hän odotti. Hän ei vaan saa sitä sanotuksi ja purkaa pahaa oloaan näin. Eetuhan on mitä miellyttävin ihminen, mutta ei ehkä Rosalle sopivin. Oikeasti, jos Rosalla tunteet olisivat syttyneet, ei hän nyt heti ikävöisi "kotiin" takaisin. Ja mitä ihmettä, kun tuota blogia lukee, niin hän puhuu ihan harjoittelukaudesta. Eli satsaa tosi paljon urheiluun ja sitten kolmivuorotyö, niin mitä lie taas asiantuntijat ajatelleet, kun hänet ovat valinneet.  Eivät sitten oppineet viimekauden Petristä. Jos urheilua harrastava ei pääse säännöllisesti tekemään harjoitteluaan, hänestä tulee todella kiukkuinen. Urheilu on heille se hyvän olon tuoja.

Vierailija
1325/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi näytti, että tuo Miina-Heikki-pari on täysin mahdoton.

Kuinka niin näytti? Minulle oli heti alusta saakka selvää, että he ovat todennäköisin jatkajapari.  Yhtä selvää oli, että Sini ja Vesa eroavat ja että Rosa ja Eetu vähintään yrittävät lähiöomakotielämää.

Kaikki tämä näkyi jo ensimmäisessä jaksossa.

Pistäkää tämä viesti talteen niin voitte sitten palata tähän, kun sarja on loppunut.

Vierailija
1326/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänhetkinen vaikutelma:

Sinillä ja Vesalla on vaivautuneet välit. Jää ei ole murtunut heidän väliltään. Eivät kohtaa. Tunnelma on kuin etäisen sukulaisen 75-vuotispäivillä. Nämä eivät vain ole vielä tajunneet, että juhlien on tarkoitus jatkua...

Rosan ja Eetun juttu vaikuttaa aivan paskalta.

Miina ja Heikki, mielenkiintoista. Edelleenkin Heikki vaikuttaa kirjolaiselta. Monotoninen puhetapa, ilmeettömyys, omalaatuiset ilmeet kuten kulmakarvojen rypistely. Hymy katoaa Heikin kasvoilta nanosekunnissa, joten vaikuttaa opetellulta eikä aidolta. Töksäyttely. Oli puhunut Miinalle, että pelkää intensiivistä yhdessäoloa. Kivun aiheuttaminen toiselle näytti huvittavan Heikkiä.

Vierailija
1327/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinillä ja Vesalla on vaivautuneet välit. Jää ei ole murtunut heidän väliltään. Eivät kohtaa. Tunnelma on kuin etäisen sukulaisen 75-vuotispäivillä. Nämä eivät vain ole vielä tajunneet, että juhlien on tarkoitus jatkua...

Miina ja Heikki, mielenkiintoista. Edelleenkin Heikki vaikuttaa kirjolaiselta. Monotoninen puhetapa, ilmeettömyys, omalaatuiset ilmeet kuten kulmakarvojen rypistely. Hymy katoaa Heikin kasvoilta nanosekunnissa, joten vaikuttaa opetellulta eikä aidolta. Töksäyttely. Oli puhunut Miinalle, että pelkää intensiivistä yhdessäoloa. Kivun aiheuttaminen toiselle näytti huvittavan Heikkiä.

Mikä on kirjolainen?

Vierailija
1328/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi näytti, että tuo Miina-Heikki-pari on täysin mahdoton.

Kuinka niin näytti? Minulle oli heti alusta saakka selvää, että he ovat todennäköisin jatkajapari.  Yhtä selvää oli, että Sini ja Vesa eroavat ja että Rosa ja Eetu vähintään yrittävät lähiöomakotielämää.

Niinpä. Huvittaa kuinka Heikki oli viikko sitten yleisen mielipiteen mukaan vielä täysi floppi, mutta saa nyt hyviä arvioita kaikilta. En tarkoita vain tätä palstaa tai Twitteriä, vaan tähän sortuivat myös esim. IS:n ja IL:n "asiantuntijat". Hääpäivä on tässä ohjelmassa niin outo ja erikoinen päivä, ettei siitä pitäisi ikinä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. 

Kuten Heikki eilen sanoi, heidän arvonsa ja huumorinsa matchaavat, joten hänellä ja Miinalla on selvästi parhaat edellytykset jatkon suhteen. 

Vierailija
1329/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesti vähän aikaa tajuta, mitä tarkoittaa "kirjolainen" :) . Joo-o, mahdollista on, muttei varmastikaan haitaksi asti. Noilla piirteillä on myös hyvää puolisoainesta. Pitkä hyvä suhde vaatii nimittäin sitoutumista, rehellisyyttä, kumppanuutta ja uskollisuutta, joita voi hyvin olla Heikissä. Nykymualima kun yliarvostaa ulospäin suuntautuneita piirteitä, eikä niillä välttämättä pötkitä pitkälle arjen haasteissa. 

Vierailija
1330/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo Rosan ahdistuneisuus voi johtua yksinkertaisesti siitä, ettei Eetu ollutkaan uniformun alla sellainen, kuin hän odotti. Hän ei vaan saa sitä sanotuksi ja purkaa pahaa oloaan näin. Eetuhan on mitä miellyttävin ihminen, mutta ei ehkä Rosalle sopivin. Oikeasti, jos Rosalla tunteet olisivat syttyneet, ei hän nyt heti ikävöisi "kotiin" takaisin. Ja mitä ihmettä, kun tuota blogia lukee, niin hän puhuu ihan harjoittelukaudesta. Eli satsaa tosi paljon urheiluun ja sitten kolmivuorotyö, niin mitä lie taas asiantuntijat ajatelleet, kun hänet ovat valinneet.  Eivät sitten oppineet viimekauden Petristä. Jos urheilua harrastava ei pääse säännöllisesti tekemään harjoitteluaan, hänestä tulee todella kiukkuinen. Urheilu on heille se hyvän olon tuoja.

Voihan olla, ettei Rosa ole ohjelmaan hakiessaan kertonut tarkalleen, millainen on. Esim. tämä himourheilu. Itsekin lukaisin blogia. Samaa retoriikkaa voisi tosiaan käyttää parisuhteeseen, jota hän käyttää urheiluun ja saa siitä kiksejä

Tulee mieleen, että jos Rosa on vielä keskenkasvuinen tuolta osin ja onkin kertonut ohjelmaan vähän sitä, millainen ehkä haluaisi olla, muttei ole. Tämä siis vain spekulaatiota, mutta 4. jakson jälkeen voi vain häntä ja hänen muutostaan ihmetellä. 

Vierailija
1331/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ensin, että kirjolaisuus on joku herätysliikkeeseen kuuluvan tapainen :D .

No google auttoi. En halua H:ta kommentoida, mutta yleisellä tasolla sanon, että diagnooseilla läiskiminen ei ehkä ole ihan asiallista. Esimerkiksi joku introvertti, jolla on etäännyttävä kiintymyssuhdetyyli ja sarkastinen huumorintaju ja heikot sosiaaliset taidot mutta korkea ÄO saattaisi antaa kirjolaismaisen vaikutelman, mutta olla täysin terve ja epäkirjolainen.

Vierailija
1332/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kirjolainen?[/quote]

Autismin kirjon piirteet, asperger, adhd

Ei silti raaskittais leimata Heikkiä ja tehdä täällä diagnooseja.

Noita piirteitä on niin monilla heidän itse sitä tajuamatta. Eikä välttis diagnoosejakaan saa, vaikka piirteitä jonkin verran löytyisi.

Vierailija
1333/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen että mihin väliiin Rosa sen parisuhteen alkujaankin aikoi sovittaa. Aika kiireelliseltä ja aikataulutetulta vaikuttaa tuo arki kolmityövuorom ja aktiivisen harjoittelun kanssa.

Herää epäilys että onko Rosa lähteny tähän mukaan ja kuvitellu että saa valmiin parisuhteen ja heti voidaan aloittaa tavallinen arki kaikkine menoineen, ja ajatellut avioliiton vai soljahtavan arkeen mukaan.

Vierailija
1334/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jeesusonherra kirjoitti:

Ainoa asia mikä mietityttää on että miksi Miina on sinkku? Kaikella kunnioituksella Heikkiä kohtaan, ymmärrän jos naismarkkinoilla ei ole hirveästi vientiä. Miina sen sijaan vaikuttaa super sympaattiselta, ymmärtäväiseltä ja on epäilemättä tämän kauden, ellei jopa koko ETA-historian kaunein nainen. Miksi näin hyvä nainen olisi sinkku ellei ole jotain luurankoja kaapissa? Mielenkiinnolla odottelen miten käy.

Ehkä kiireisellä ja pitkään ulkomailla asuneella Miinalla ei ole ollut tarvetta sitoutua mihinkään? 

Ehkäpä ei ole nytkään. Miksi viehättävä, fiksu, sosiaalinen ja todennäköisesti paljon ihmisiä tapaava nuori nainen lähtee tositeeveeohjelmaan, jossa mennään naimisiin?

Tuskin siksi, että muut seuranhakutavat eivät tuota tulosta. Todennäköisemmin siksi, että tämä on Miinalle vain yksi lisäjuttu elämykselliseen elämäntapaan. Tuskin on kovin vakavissaan liikkeellä.

Vierailija
1335/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, kun osa täällä tuomitsee, ettei näy tarpeeksi romantiikkaa. Kertokaahan nyt, miten se pitäisi juuri sinulle välittyä? Pitääkö esittää kuin jostain romanttisesta komediasta, rakastunutta hypähtelyä sinne tänne, mies ostaa kukkia ja sormuksia, vai mitä kaipaatte?

Ja erotiikka. Minä ainakin itse olen sellainen, että jätän sen kahdenkeskiseksi toiminnaksi. Jos kamera olisi paikalla ja tietäisin et miljoona katsoo, niin en varmastikaan alkaisi mitään eroottista meininkiä.

Parit ovat tunteneet noin viikon toisensa tässä vaiheessa. Aika kovat odotukset katsojilla. Vähän näyttää siltä, että monet ovat kasvaneet siinä luulossa, että EA-parien suhde muodostuu yhtä helposti kuin amerikkalaisissa romanttisissa komedioissa. Ei oikein eroteta todellisuutta fiktiosta. Vaikka ensitreffit ovatkin alttarilla, niin ei tämä silti mitään rakkautta ensisilmäyksellä ole. 

Vierailija
1336/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä ainoa, joka pitää Siniä ja Vesaa hyvänä parina? Mun mielestä heillä ei ole vaivautunut vaan ihan hyvä meno. Ja ajatelkaa nyt kaikkia niitä DI-hoitaja tai lääkäri-hoitaja -pariskuntia, mitä tästä maasta löytyy! Ei se nyt niin mene, että parien pitäisi aina olla molempien akateemisia tai molempien AMK:n käyneitä tai molempien amiksia. Itse ole AMK:n käynyt ja mieheni on DI ja minä olen meistä se, jolla on parempi yo-todistus. Hoitajina on kuulkaas paljon kympin tyttöjä, ei kaikki hoitajat ole mitään kanan aivoja. :D

Vierailija
1337/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko minä ainoa, joka pitää Siniä ja Vesaa hyvänä parina? Mun mielestä heillä ei ole vaivautunut vaan ihan hyvä meno. Ja ajatelkaa nyt kaikkia niitä DI-hoitaja tai lääkäri-hoitaja -pariskuntia, mitä tästä maasta löytyy! Ei se nyt niin mene, että parien pitäisi aina olla molempien akateemisia tai molempien AMK:n käyneitä tai molempien amiksia. Itse ole AMK:n käynyt ja mieheni on DI ja minä olen meistä se, jolla on parempi yo-todistus. Hoitajina on kuulkaas paljon kympin tyttöjä, ei kaikki hoitajat ole mitään kanan aivoja. :D

Eikä kaikki matikanopettajat taatusti ole mitään suuria älykköjä.

Vierailija
1338/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon puhutaan että Eetu on liiam kiltti tai tossu Rosalle, mä en nää asiaan ihan niin. Tietynlaista varmuutta toki temparamenttisen ihmisen puolisolta vaaditaan, mutta en usko että.sellanen jyrähtelevä "tämä nyt tehdään näin. Piste." -mies olisi ratkaisu Rosan ongelmaan. Vaikka äkkiä Rosasta itsestäänkin saattaa siltä tuntua, mutta ei se ailahtelevuua ja ahdistuneisuua sieltä taustalta sillä häviä mihinkään.

Asiantuntijat taisivat kuvaillakin paria alkujaksossa siten, että Eetussa löytyy sitä tasapainottavaa maltillisuutta Rosan tunneherkkyyteen. Eli ei ihan niin helposti suutu tai hämmenny, vaikka toinen onkin hyvin tunteellinen ja hetkessä hyvin voimmaakkastikin reagoiva. Saa nähdä, pitikö tuntuma paikkaansa. 

Vierailija
1339/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Jotenkin tuntuu, että yksi ja sama tyyppi haukkuu Siniä tyhmäksi, tyhjännaurajaksi jne. ja siten huonoksi valinnaksi Vesalle. Hän on jäänyt junnaamaan siihen, että opettaja ei MITENKÄÄN voi olla kiinnostunut jostakin hölmöstä lastentarhantädistä. Piste. Selvästi siis omat asenteet vaikuttavat Sinin dissaamiseen ja suhteen tuomitsemiseen. 

Vierailija
1340/8881 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dippi kirjoitti:

Vaikuttaa ihan hyvältä parilta tähän asti

Voi herran jumala! Akateeminen ihminen kaipaa kumppaniltaan ennen kaikkea henkistä antia, virikkeitä, haasteita, keskusteluja. Ei Sinillä ja Vesalla ole mitään mahdollisuuksia, ei mitään yhteistä. 

Tämä totuus loistaa ulospäin majakan lailla, enkä ymmärrä, miten joku ei voi olla näkemättä sitä.

Höpöhöpö. Et vain naisena ymmärrä miehiä. Tunnen monta älykästä/huippuälykästä miestä, joilla on amk:n käynyt vaimo. Kun viikossa 40-50 tuntia käyttää oikeasti vaikeiden asioiden pohtimiseen, pitää jo pelkän palautumisen vuoksi olla käyttämättä aivoja työn ulkopuolella. Ja tässä aivojen käytöllä ei tarkoiteta älykkäitä keskusteluja, mikä siis onnistuu sivistyneen naisen kanssa koulutustasosta huolimatta, vaan tohtoritason abstrakteja STEM -ongelmia (science, technoloy, economics, mathematicy).

Ketju on lukittu.