Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018

Kommentit (8881)

Vierailija
841/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on jo tovin tässä vaivannut että mahtaakohan aineenopettaja ja lastenhoitaja olla samalla alalla? Toinen kuitenkin opettaa ja toinen hoitaa, mutta molemmat kasvattaa.

Matikan opettaja on matemaatikko (opiskellut yliopistolla pääaineena matematiikka) ja sitten on lukenut sivuaineena tai extrana siihen päälle pedagogiset opinnot, jotka on antanut pätevyyden olla aineen opettaja.  Mutta ei siis ole verrattavissa esim. luokanopettajaan. 

Äh, ny menee metsään. Ei auskultointia eli pedagogisia tehdä "sivuaineena". Sivuaineina matikisti lukee kemiaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa - noin yleisesti. Toki on joskus ihan outojakin aineyhdistelmiä viroissa. 

No ei ny aivan metsään voinu mennä. Olen nimittäin itse erään toisen alan kuin matematiikan ihminen, ja meille tarjottiin mahdollisuutta opiskella pedagogiset sivuaineena, jotta olisi saanut kelpoisuuden opettaa sitä omaa pääainetta aineenopettajana. Ei kai se matikassa voi olla eri kuin eräissä muissa aineissa?

Joo, minäkin olen muun kuin matikan. Mutta ei pedagogisia yleensä kutsuta sivuaineeksi, vaan niitä aineita, joita voi sitten opettaa. Toki ne op:t lasketaan tutkintoon mukaan eli sikäli voi pitää sivuaineena, mutta yleensä puhutaan siten, että "opetan ruotsia, enkku sivuaine".

Pedagogiset ovat sivuaine siinä missä toinen opetettava ainekin, mutta tietenkään sitä ei sanota, koska pedagogisten suorittaminen on itsestään selvää opettajille. Mikään ei myöskään estä ottamasta ylimääräiseksi sivuaineeksi jotain sellaista mitä ei voi koulussa opettaa. Sekin on silti sivuaine

ohis

Mielestäni sanoinkin, että op-mielessä kyllä, mutta mitään opetettavaa ainetta se ei tuo mukanaan, vs. normaali sivuaine. 

Muut sivuaineet taasen eivät liity aiheeseen mitenkään. Kasvatustiede ja pedagogiset ovat eri asia. Kasvatustiede voi olla tällainen random-sivuaine, pedagogiset taas ei. 

Lisäksi monet suorittavat pedagogiset tutkinnon jälkeen, jolloin ei ole mitään pää- tai sivuaineita. 

Pedagogiset opinnot eivät kuulu pääaineen opintoihin eli ovat sivuaineopintoja.

Heh. Vastaavalla logiikalla varmaan kieliopinnot eivät kuulu pääaineen opintoihin eli ovat sivuaineopintoja. 

Pedagogiset ovat erillinen laaja opintokokonaisuus, joissa ei ole perus- ja aineopintoja, joskin joissain paikoissa niissä tehdään kasvatustieteen perusopinnot.

Mut joo, jätän tämän nyt tähän. 

Kieliopinnot kuuluvat kieli- ja viestintäopintoihin. Ei kannataisi yrittää olla nokkela, jos ei asiasta tiedä. Ihan vaan vinkkinä, opinto-oppaat ovat ihan vapaasti netissä luettavissa. Sinun kannattaisi tutustua niihin.

Sitä mä ehken koitin vähän niin kun sanoakin... Lues uudestaan, mitä logiikkaa ivasin. Trust me, eiköhän nuo asiat ole liiankin tuttuja. 

Kieli- ja viestintäopinnot ovat kaikille yhteinen tutkinnon osa. Ne siis kuuluvat pääaineen tutkintoon. Sivuaineopinnot ovat vapaavalintaisia - joku esim yhteiskuntatieteen opiskelija tekee pedagogiset ja alkaa opettajaksi, joku toinen tekee vaikkapa viestintää ja alkaa toimittajaksi. Kummatkin kuitenkin tekevät tutkintoon olennaisesti kuuluvat kieliopinnot.

Eli kyllä hänellä on tässä se pätevä logiikka, ei sinulla.

-sivusta

Vierailija
842/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on jo tovin tässä vaivannut että mahtaakohan aineenopettaja ja lastenhoitaja olla samalla alalla? Toinen kuitenkin opettaa ja toinen hoitaa, mutta molemmat kasvattaa.

Matikan opettaja on matemaatikko (opiskellut yliopistolla pääaineena matematiikka) ja sitten on lukenut sivuaineena tai extrana siihen päälle pedagogiset opinnot, jotka on antanut pätevyyden olla aineen opettaja.  Mutta ei siis ole verrattavissa esim. luokanopettajaan. 

Äh, ny menee metsään. Ei auskultointia eli pedagogisia tehdä "sivuaineena". Sivuaineina matikisti lukee kemiaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa - noin yleisesti. Toki on joskus ihan outojakin aineyhdistelmiä viroissa. 

No ei ny aivan metsään voinu mennä. Olen nimittäin itse erään toisen alan kuin matematiikan ihminen, ja meille tarjottiin mahdollisuutta opiskella pedagogiset sivuaineena, jotta olisi saanut kelpoisuuden opettaa sitä omaa pääainetta aineenopettajana. Ei kai se matikassa voi olla eri kuin eräissä muissa aineissa?

Joo, minäkin olen muun kuin matikan. Mutta ei pedagogisia yleensä kutsuta sivuaineeksi, vaan niitä aineita, joita voi sitten opettaa. Toki ne op:t lasketaan tutkintoon mukaan eli sikäli voi pitää sivuaineena, mutta yleensä puhutaan siten, että "opetan ruotsia, enkku sivuaine".

Pedagogiset ovat sivuaine siinä missä toinen opetettava ainekin, mutta tietenkään sitä ei sanota, koska pedagogisten suorittaminen on itsestään selvää opettajille. Mikään ei myöskään estä ottamasta ylimääräiseksi sivuaineeksi jotain sellaista mitä ei voi koulussa opettaa. Sekin on silti sivuaine

ohis

Mielestäni sanoinkin, että op-mielessä kyllä, mutta mitään opetettavaa ainetta se ei tuo mukanaan, vs. normaali sivuaine. 

Muut sivuaineet taasen eivät liity aiheeseen mitenkään. Kasvatustiede ja pedagogiset ovat eri asia. Kasvatustiede voi olla tällainen random-sivuaine, pedagogiset taas ei. 

Lisäksi monet suorittavat pedagogiset tutkinnon jälkeen, jolloin ei ole mitään pää- tai sivuaineita. 

Heh. Vastaavalla logiikalla varmaan kieliopinnot eivät kuulu pääaineen opintoihin eli ovat sivuaineopintoja. 

Pedagogiset ovat erillinen laaja opintokokonaisuus, joissa ei ole perus- ja aineopintoja, joskin joissain paikoissa niissä tehdään kasvatustieteen perusopinnot.

Kieliopinnot kuuluvat kieli- ja viestintäopintoihin. Ei kannataisi yrittää olla nokkela, jos ei asiasta tiedä. Ihan vaan vinkkinä, opinto-oppaat ovat ihan vapaasti netissä luettavissa. Sinun kannattaisi tutustua niihin.

Sitä mä ehken koitin vähän niin kun sanoakin... Lues uudestaan, mitä logiikkaa ivasin. Trust me, eiköhän nuo asiat ole liiankin tuttuja. 

Selvästi eivät ole tuttuja, kun olet noin pihalla. :D Koita vaikka käydä kattomassa niitä opinto-oppaita, niin sun ei tarvii enempää puhua palturia täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattelin tossa EA-uusintaa. Ihmettelen vieläkin, miten joku kehtaa ilvehtiä, kun kysytään, että tahtooko mennä naimisiin toisen kanssa. Ja vihkimisen jälkeen "alright" ym. Mautonta.

Sen sijaan pistin nyt merkille, että kovahan toi Heikki oli pussailemaan Miinaa. Tiedä sitten, oliko lähinnä Miina agitoimassa asiaan. Lisäksi paljonhan Heikki siinä sanoi hyviä asioita eli muuttanut kantaansa iltaa myöten ja sitä sun tätä hyvää. 

Vähän tuntuu, että harvempi katsoo näitä ekalla kerralla kovin tarkkaan, kun kohkausta aiheuttavat aina vaan ne suurimmat täkyt.

No Miinahan siinä leikkisästi ”kosti” Heikille, joka viivytteli ensin vastaustaan. Miina sen jälkeen viivytteli myös ja hymyili Heikille, että kyllä minäkin osaan.

Vierailija
844/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Oletpa sinä sitkeä väittelemään tästä :) . Olen se eilinen, joka sanoi, että pedagogiset on sivuaine. Edelleen on niin, että pedagogiset on sivuaine siinä missä sivuaine voi olla vaikkapa ruotsi, psykologia, kansantaloustiede tai naistutkimus. Tutkinnot koostuu pääaineesta ja muutamasta sivuaineesta. Lähestyt asiaa aivan liian opettajakeskeisesti kun väität, että pedagogiset ei ole sivuaine, koska ne ei tuo mitään opetettavaa ainetta lisää. Olet silti väärässä, kyllä ne on sivuaine esimerkiksi filosofian maisterin tutkinnossa, psykologian maisterin tutkinnossa tai vaikkapa valtiotieteen maisterin tutkinnossa. 

Anteeksi ylläoleva muille lukijoille, menee ihan ohiksen puolelle tämä sivuaineväittely eikä liity ketjun aiheeseen. Alkuperäisen viestini pointti oli, että matikan aineenope on identiteetiltään enemmän matemaatikko kuin opettaja, ainakin alunperin. Ja siksi häntä ei kannata verrata lastenhoitajaan tai lastentarhanopettajaan vaan vaikkapa maantieteilijään tai fyysikkoon.

Pitänee sanoa, että Tampereen ja Jyväskylän yliopistossa kummassakaan pedagogisia ei kutsuta sivuaineiksi, ellei puhu yksinomaan tutkinnon rakenteesta, josta sinä tunnut puhuvan (olen jo monesti viitannut siihen op-seikkaan eli juu, olemme tästä samaa mieltä, että ne aivan varmasti kelpuutetaan opintopisteiksi sivuaineita laskettaessa). Pedagogisiin ei ensinnäkään noin vaan pääse, kun taas esim. Tampereella lähes kaikki aineet ovat vapaita sivuaineita. Joo, kuten viittasin jo parikin kertaa tuohon op-asiaan, niin meilläkin saivat pedagogisista jotkut sivuaineen opintopistemielessä tutkinnon alle, jos tutkinto vielä oli kesken. Harvempi haluaa korostaa, jos opetusharjoittelun on tehnyt, että "no yks tollanen sivuaine lisäks" tai että "luin pedagogisia / tein sivuaineen, kun olin auskuna". Ihan sama, onko nyt opettaja vai ei.  

Mutta lienemme eri mieltä, ja se sopii minulle. Minun lähestymistapani lienee pragmaattisempi kuin sinun. Opettajakeskeisyydestä tai ei.

Olen tosin muutenkin sitä mieltä, että me nyt emme sitä voi tietää kumpikaan, onko Vesa identiteetiltään, opettaja, matemaatikko vai luonnontieteilijä. Mutta siinä kun on kädet savessa, niin se kliininen matemaatikon identiteetti väkisinkin alkaa monelta horjua. Sama aineessa kuin aineessa.  

Sivulta kommentoin. Suoritin kandiin neljät perusopinnot, joista kolme oli mulla sivuaineena, mutta perusopintoina ne tarjolla oli. Ei yliopisto tarjoa mitään sivuainekokonaisuuksia vaan perusopintoja, aineopintoja jne. ja kyllä opettajan pedagogiset menee tutkinnossa sivuaineeksi.

Normijuttua, ei tässä nyt tuosta olekaan kyse. 

Niin pointtina oli se, että ei ole erikseen mitään sivuainekokonaisuuksia vaan erilaisia opintokokonaisuuksia, jotka voi tutkinnossa sijoittaa sivuaineeksi. Joko ymmärsit?

Tämä ei varmaan ole kenellekään ollut epäselvää. Tosin jos ihan tarkkoja ollaan, on myös joskus erillisiä sivuainekokonaisuuksia. En tiedä, mistä jotkut sivuainekokonaisuudet revit geimeihin mukaan, kun kukaan ei niistä ole puhunut.

Lopeta naurettava holhoava puhetapa itsestäänselvyyksistä, eiköhän täällä useampi maisteri tai väitellyt ole. 

Sivuaineistahan tässä kulta pieni on koko ajan puhuttu, kun  on väitelty siitä onko opettajan pedagogiset opinnot sivuaine vai ei. :D

Vierailija
845/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi Cmore-ketju... oon jotenki yllättyny, että, kaikilla menee tasavertasen hyvin. Epäilen kyllä, että Rosa ja Eetu ovat tän kauden Opettajatar&Mikko.

Vierailija
846/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku nyt vielä selventää noita pääaine-sivuaine -asioita lisää, tulisi niihin selvyys niin voisi jättää sen asian käsittelyn tässä keskustelussa?

Vierailija
847/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pedakoki kirjoitti:

Voisko joku nyt vielä selventää noita pääaine-sivuaine -asioita lisää, tulisi niihin selvyys niin voisi jättää sen asian käsittelyn tässä keskustelussa?

Henkilöllä, joka opiskelee yliopistossa jotain tutkintoa (kandi ja sitten maisteri) on jokin pääaine (esim. psykologia, filosofia, matematiikka, geologia, maantiede, englantilainen filologia). Pääaineen lisäksi tutkinnon pakollinen osa on kieli- ja viestintäopinnot. Tutkintoon sisällytetään pääaineen ja kieliopintojen lisäksi myös 1-3 sivuainetta, jotka ovat joitain muita aineita kuin se oma pääaine. Jos tutkintoon sisällyttää ne pedagogiset opinnot, niin ne on silloin yksi ko. henkilön sivuaineista. 

Vierailija
848/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä palstaa ei todellakaan viitsi, eikä jaksa enää lukea. Itse aiheesta ei keskustella, vaan tästä on muodostunut joku hitsin akateemisten kokoontumisajot, jossa ei paljon muita huomioida. Voisitteko akateemiset mennä keskustelemaan yhteisistä asioistanne ihan muualle!!! Jättäkää tämä palsta meille, jotka haluamme jutella Ensitreffit alttarilla -ohjelmasta!

Vierailija
849/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä palstaa ei todellakaan viitsi, eikä jaksa enää lukea. Itse aiheesta ei keskustella, vaan tästä on muodostunut joku hitsin akateemisten kokoontumisajot, jossa ei paljon muita huomioida. Voisitteko akateemiset mennä keskustelemaan yhteisistä asioistanne ihan muualle!!! Jättäkää tämä palsta meille, jotka haluamme jutella Ensitreffit alttarilla -ohjelmasta!

Juuri näin.

t. akateeminen

Vierailija
850/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan ketjua etkä palstaa?

t. akateeminen kokoontumisajoissaan brumbrum

Vierailija
851/8881 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi Cmore-ketju... oon jotenki yllättyny, että, kaikilla menee tasavertasen hyvin. Epäilen kyllä, että Rosa ja Eetu ovat tän kauden Opettajatar&Mikko.

Linkkiä CMore-ketjuun?

Vierailija
852/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodostuuko asumiskuviot Rosan ja Eetun kohtaloksi? Aamun uutinen kertoo, että Eetun sisko asuu  samassa kämpässä. Muistelen, että Mialla ja Ollilla oli vuokrattu koti, koska Mia asui kämppiksen kanssa kuvausten aikana. Miksi nyt ei toimittu näin tai miksi Eetun asunto valikoitui vaihtoehdoksi asumiselle?

Vierailija
853/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Voisitteko nyt lopettaa, koska on täysin aiheen vierestä eli ei kuulu tämän ketjun teemaan. Kiitos.

Vierailija
854/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miina Huotari

Heikki Palviainen

Eetu Kivioja 

Rosa..? 

Vesa..? 

Sini..? 

Rosa Kotanen. 

Lisää sukunimiä?  Sometilinsä on selvästi neuvottu sulkemaan tai rajaamaan, ei oikein näy mitään. 

Vierailija
855/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miina Huotari

Heikki Palviainen

Eetu Kivioja 

Rosa..? 

Vesa..? 

Sini..? 

Rosa Kotanen

Sini Rissanen

Vierailija
856/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini on Rissanen, vesan sukunimestä ei tietoa.. Muut on kerrottu jo jollain edellisellä sivulla.

Vierailija
857/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko Piri tai Mällinen? Tai Vesanen? Voi olla myös Järvinen. Mutta 100 % varmaa tietoa että ei ole Korhonen.

Vierailija
858/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesa Koivunen. Oli tykännyt yhdestä Sinin fb-kuvasta.

Vierailija
859/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesa Koivunen

Vierailija
860/8881 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeesti. Miks pitää kaivaa noita sukunimiä. Eiköhän ne ois ihan kerrottu jos ois haluttu et ne on julkisia. Miks ootte noin tylsiä.

Ketju on lukittu.