Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018
Kommentit (8881)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan raskasta, jos joutuu koko ajan näyttämään kaapin paikkaa. Vaikka sen osaankin tarvittaessa tehdä, niin en siitä yhtään nauti vaan alkaa vaan ketuttamaan jos sellaista joutuu tekemään. Kyllä ihmisen pitää itse itselleen se "kaapin paikka" osata laittaa eikä sälyttää sitä miehensä tehtäväksi. Te jotka täällä kirjoitatte, että Rosalle olisi sellainen mies pitänyt löytää, niin mitä te oikein kuvittelette, että mies sellaisesta saisi ja miksi mies muka sellaista haluaisi tehdä?
Jos miestä sattuu miellyttämään naisen ulkonäkö (kuten Eetua ilmeisesti Rosan miellytti) ja jos nainen on seksuaalisesti halukas ja suhde toimii sängyssä, niin kyllä miehistä ottajia löytyy. Rosalla on paljon omia aikaavieviä harrastuksia, eikä sekään ole kaikille miehille mikään turn off, että puoliso ei koko ajan roiku kainalossa eikä edes kotonakaan.
Kiltti Eetu hakee puolisolta hyväksyntää eikä tule sitä Rosalta saamaan, mutta kaikilla miehillä ei hyväksynnän tarve ole kovin voimakas tai sitten sitä haetaan omilta miespuolisilta kavereilta.
Mietipä vähän: eikö kaikki ihmiset hae siltä omalta rakkaaltaan hyväksyntää? Lupaa saada olla sellainen kuin on, tulla hyväksytyksi itsenään? Kiltit ja kiukkuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskellut ihminen ei kokisi Vesan selittelyjä opettamisena tai valistamisena vaan ihan vaan tavallisena keskusteluna. Noin esimerkiksi.
Olen opiskellut ihminen, mutta koin muutamat Vesan jutut hääjaksossa kyllä lähinnä niin, että korostaa omaa ammatti-identiteettiään; että minäpä poika tiedän, mikä on derivaatan nollakohta. Toisaalta onhan itsekorostus tietysti sangen tavallista keskustelua sekin, mutta en kuitenkaan siitä pitänyt.
Tai sitten vesan ystäväpiiri koostuu paljolti saman alan ihmisistä. Et välttämättä itse huomaakaan kuinka paljon slangia ja oman alan heittoja arkipuhe sisältää jos tuttavapiiri on hyvin samanlaista koulutukseltaan. varmaan sama jossain sairaalapiireissä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Rosa ja Petri olis hyvin lyhyt romanssi, kaksi jäykkää ihmistä yhdessä ei taida pariksi muodostua, ei ole kompromissikykyä eikä toisen ymmärtämistaitoja kummallakaan.
Toisaalta olisiko mitään asiaa, josta pitäisi tehdä kompromissi? Pyörät saisivat olla sisällä tai parvekkeella turvassa, ja rahka maistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskellut ihminen ei kokisi Vesan selittelyjä opettamisena tai valistamisena vaan ihan vaan tavallisena keskusteluna. Noin esimerkiksi.
Olen opiskellut ihminen, mutta koin muutamat Vesan jutut hääjaksossa kyllä lähinnä niin, että korostaa omaa ammatti-identiteettiään; että minäpä poika tiedän, mikä on derivaatan nollakohta. Toisaalta onhan itsekorostus tietysti sangen tavallista keskustelua sekin, mutta en kuitenkaan siitä pitänyt.
Tai sitten vesan ystäväpiiri koostuu paljolti saman alan ihmisistä. Et välttämättä itse huomaakaan kuinka paljon slangia ja oman alan heittoja arkipuhe sisältää jos tuttavapiiri on hyvin samanlaista koulutukseltaan. varmaan sama jossain sairaalapiireissä.
Huomasin kyllä ja olen itse samaa mieltä. Olen useampaa eri alaa opiskellut (koodariksi päätynyt) ja ehkä juuri monialaisuuden takia huomaan noita alakohtaisia sisäpiirijuttuja ja tuppaavat ärsyttämään, vaikka tulkita osaankin. Kun niitä heittää ihan muun alan ihmisten keskuudessa, ne eivät ole mitään aitoa viestintää, ja niiden viljely ilmentää jonkinmoista tilannetajun puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan raskasta, jos joutuu koko ajan näyttämään kaapin paikkaa. Vaikka sen osaankin tarvittaessa tehdä, niin en siitä yhtään nauti vaan alkaa vaan ketuttamaan jos sellaista joutuu tekemään. Kyllä ihmisen pitää itse itselleen se "kaapin paikka" osata laittaa eikä sälyttää sitä miehensä tehtäväksi. Te jotka täällä kirjoitatte, että Rosalle olisi sellainen mies pitänyt löytää, niin mitä te oikein kuvittelette, että mies sellaisesta saisi ja miksi mies muka sellaista haluaisi tehdä?
Jos miestä sattuu miellyttämään naisen ulkonäkö (kuten Eetua ilmeisesti Rosan miellytti) ja jos nainen on seksuaalisesti halukas ja suhde toimii sängyssä, niin kyllä miehistä ottajia löytyy. Rosalla on paljon omia aikaavieviä harrastuksia, eikä sekään ole kaikille miehille mikään turn off, että puoliso ei koko ajan roiku kainalossa eikä edes kotonakaan.
Kiltti Eetu hakee puolisolta hyväksyntää eikä tule sitä Rosalta saamaan, mutta kaikilla miehillä ei hyväksynnän tarve ole kovin voimakas tai sitten sitä haetaan omilta miespuolisilta kavereilta.
Mietipä vähän: eikö kaikki ihmiset hae siltä omalta rakkaaltaan hyväksyntää? Lupaa saada olla sellainen kuin on, tulla hyväksytyksi itsenään? Kiltit ja kiukkuiset.
Kaikille puolison tärkein tehtävä ei ole olla oma rakas. Se voi olla ihan vain sekin jonka kanssa pyöritetään arkea, jolta saa seksiä ja jonka kanssa ehkä joskus tehdään lapset. Ja joskus voi sattua vähän kiukkuisempi tapaus puolisoksi, mutta so what, ei kai täydellisyyttä voi vaatia?
Vierailija kirjoitti:
Kuvaapa hyvä diili Rosalle tai Marille?
Rosalle Dunderi <3
Isähahmoahan Rosa kaipaa, sellaista jonka seurassa uskaltaisi olla myös herkka ja tunteellinen ja vaikka itkeä ilman että tarvitsee pelätä hajoavansa. Ei siis mitään kaapinpaikannäyttäjää ja vastusta, mitä luulee kaipaavansa.
Rosa vaikuttaa olevan ihan solmussa itsensä kanssa, uskon että kaiken kiukuttelun alla on myös herkempi puoli, joka vain ei koskaan saa lupaa tulla esiin ja oireilee siksi. Vaikka en Dunderfeltista ole koko aikana oikein piitannut, niin juuri Rosalle hänen seuransa ilmeisesti tekisi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa hattivatit ja pilvet ennakoivat myrskyn tuloa. Hattivatit keräävät energiansa salamoista ja kerääntyvät myrskyllä isoksi joukoksi ulos ottamaan salaman iskuja vastaan. Aika kuvaavaa.
Todella syvällistä 28v mieheltä, juoksisin ja kovaa karkuun !
Jos aikuinen pistetään asiantuntijan toimesta leikkimään jollain muovailuvahalla, niin kai se on otettavissa niin, että leikitään sitten kanssa. Olisivat pistäneet kirjoittamaan ranskalaisia viivoja, jos tarkoitus ei ollut olla leikkisä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä johtopäätöksiä täällä keksitään, ei voi muuta sanoa :D
Heikin ystäviähän oli mukana siellä hääjaksossakin, ja omaan kaveripiiriin kuuluu ihmisiä jotka ovat Heikin ystäviä. Ei todellakaan pidä paikkaansa ettei Heikillä olis yhtään ystäviä, päinvastoin käsitykseni on että henkilöllä on laaja kaveripiiri, kuten tutkija/yliopistohepuilla usein.
Laaja kaveripiiri on ihan eri asia kuin todelliset ystävät.
Viime jakson tärkein opetus oli, että parempi vähän roskia nurkissa, kun puhdas helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SPOILERI
Rosa nillittää, ettei oo pesuainetta. Ööööö, ovat Espoossa. Miksei käy ostaa vaikka Tolu-pulloa? En oikeesti kestä Rosaa!
Siis etsivät pesuainetta , ja myöskään Eetu ei tiedä onko sillä!
Jos siivoaa toiselle, haluaa ilahduttaa kun toinen lähtee uimaan niin pitääkö ensin mennä kauppaan ? Siis, eikö mies siivoa koskaan? Vai kuka siivoaa siellä kun ei tuntunut ymmärtän että sellaista olisi hyvä olla.
Eetu oli tuossa vaiheessa asunut jonkin aikaa Rosan kotona, joten en ihmettele, jos ei tiennyt senhetkistä pesuainetilannetta taloudessa, jossa asuu myös hänen siskonsa.
Vähän kyllä silti pelkään, että sisarusten siivoukset käy hoitamassa heidän ihana äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään keskiviikkona Tampereen yliopiston luennolla luennoitsija mainitsin EA:n ja sen, kuinka naisen ja miehen huonoa käytöstä katsotaan eri tavalla. Toista motitaan ja toista pidetään suunnilleen ihannevävynä. Puheena tietenkin Rosa ja Heikki.
No, onhan heitä syytäkin katsoa eri tavalla. R on tilanteessa, jossa ei pidä miehestä ja käyttäytyy huonosti. H taas käyttäytyy ikävästi, mutta sen rinnalla on nähty myös miellyttävää käytöstä. Eli käytös ei ole kauttaaltaan huonoa.
Sitä paitsi en ole huomannut, että Heikkiä ainakaan tällä palstalla minään ihannevävynä on pidetty, ei sinne päinkään. Ehkä jossain muualla on toinen sivusto, jossa keskustelua käydään eri sävyssä ...
Luennoitsija on oikeassa. Rosaa arvostelevat sekä miehet että naiset, mutta hän ei sentään ole sanonut loukkauksia Eetun ulkonäöstä. Heikki on ollut Miinalle inhottava useaan otteeseen ja tehnyt hyvin selväksi, että olisi preferoinut toisenlaista puolisoa. Silti Heikkiä ymmärretään ihan loputtomiin joka keskustelussa.
Tuossa näkyy vain miesten ja naisten arvojärjestysten erot: Naiselle on maailmanloppu juuri se ulkonäön arvosteleminen. Miehelle se on yksi asia muiden joukossa, siitä voi huomauttaa siinä kuin vaikka vääränlaisen kaalin ostamisesta tai siitä että olet muuten parit safkat pystyssä.
ErikoinenErakko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli ettei sarjassa enää hengailla osallistujien kavereiden kanssa. Oli aina hauskaa nähdä millaisessa seurassa viettävät aikaansa. Esimerkiksi Millaan ihastunut Eelis (?) oli ihan huippu sivuhahmo.
Jos hääpäivää ei lasketa, en muista äkkiseltään tällä kaudella nähneeni kuin Vesan naisvoittoisen possen ja Miinan kuuman lyhythiuksisen kaverin. Kiinnostaisi nähdä etenkin Heikki kavereidensa kanssa, sillä sitä kautta saisi uutta näkökulmaa tähän mysteeriseen mieheen.
Jotenkin tuntuu, ettei Heikillä varmaankaan edes ole kauheasti oikeita kavereita, jos yhtään... :(
Mitä ihmeen höpinää tämäkin taas on?! Heikkihän nimenomaan oli kavereidensa kanssa alkujaksoissa! Häidenkin tapahtumista minä ainakin muistan ainoastaan Heikin kavereita. Juttelivat ennen vihkimistä jossain eteisessä tms. Vihkimisen jälkeen Heikki pohdiskeli pihalla jollekin ystävälleen Miinan olleen erilainen ulkoisesti kuin oli kuvitellut. Ja kaveri jotenkin tsemppasi ja sanoi muistaakseni jotain myönteistä Miinasta. Ja häiden aikana Miina istui paljon yksin pöydässä kun Heikki oli jäänyt suustaan kiinni kavereidensa kanssa. Heikin kaverit ainakin minä muistan paremmin kuin kenenkään muun.
Jollain morsiamista (oliko Rosa?) taisi olla joku kiukkuinen kaveri mukana hääpukuostoksilla. Juhannusjaksossa näkyi sitten enemmän muidenkin kavereita. Mutta Heikki ja Miinahan viettivätkin juhannuksen Miinan isän luona Pohjois-Suomessa eli ei siellä tietenkään mitään Heikin ystäviä ollut mukana.
Vierailija kirjoitti:
No joku voi sanoa, että ohjelma on leikattu niin, että esim. Rosasta on otettu mukaan vain kiukuttelut ja jätetty pois kaikki sellainen, joissa Rosa on ollut mukava. Ja että oikeasti Rosa on kiukutellut vain 10 % ajasta ja ollut ihana 90 % ajasta. Hmm. Teoriassa mahdollista, mutta tämä olisi tv-tuotannolta erittäin epäeettinen teko
Mietin tuota samaa asiaa ja samalla sitä, onko näillä osallistujilla ollut mahdollisuutta mitään vaikuttaa siihen, millaiset pätkät heistää pääsee televisioon. Aikaahan kyllä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin osallistua tällaiseen avioliitto"kokeiluun", JOS sitä ei kuvattaisi koko kansalle ja vielä vääristeltäisi draaman kaaren vuoksi tapahtumia. Pidän osallistujia rohkeina, kun uskaltavat altistaa itsensä julkiselle solvaamiselle jne.
Entä, jos kaikki avioliitot olisivat kokeiluja eli tulisi sääntö, että avioliitto pitää/pakko uudistaa tiettyjen vuosien kuluttua? Kahden, kolmen ,viiden, kymmenen vuoden kuluttua. Muuten raukeaa automaattisesti.
Mitä se muuttaisi elämässä kun tietäis että tämä loppuu jos ei uudista?Nyt kysytään vihkivalassa, tahdotko rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä aina kuolemaan/elämän loppuun saakka. Käytännössä ei velvoita mitään.
Kritisoin sosiologian tunneilla tuota vihkivalaa kun siinä kysytään tahdotko. Mitä tahtominen on oikeastaan? Sanoin luennoitsijalle että siinä pitäs olla , lupaatko ja vastataan lupaan. Se olisi pätevämpi velvoite kuin tahtominen.
No, tulipa pohdittua avioliittoa voisko käytäntöjä muuttaa.Rakastaminen on tahdon asia pikemminkin kuin täysin omassa päätännässä, siksi minusta on parempi, että luvataan tahtoa, eikä luvata rakastaa.
(mormonit solmivat avioliiton, joka kestää myös kuoleman jälkeen, ohis)
Voi olla joillekin tahdon asia mutta uskon että useimmalle ei ole.
Kuvittele että puoliso tekee jotain todella pahaa inhottavaa. Niin, että alat vihata ja inhota "rakastasi". Rakkaus häviää syystä tai toisesta ja et voi kuvitellakaan että toinen on rakas. Rakastapa sitten pakolla. Ei onnistu. Ei ainakaan meikälle.
Rakkaus ja rakastaminen syntyy tai sitten ei. Ei sitä voi millään pakottaa.
Kemiat kohtaavat tai eivät kohtaa.
Sinä sekoitat rakastumisen ja rakastamisen. Rakastaminen on tekoja, ei tunnetta. Ja se on tahdon asia. Kun sanot tahtovasi rakastaa tuota toista, sanot, että haluat tehdä hänelle hyviä tekoja, käyttäytyä häntä kohtaan arvostavasti ja kunnioittavasti.
Mitä esimerkkiisi tulee niin vielä älyttömämpäähän olisi luvata rakastaa, kun se rakkaus - ymmärrettynä tunteeksi kuten sinä teet - voi häipyä milloin vain, kun toinen tekee jotain ikävää. Ei se ole asia jonka lupaaminen on sinun vallassasi millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joku voi sanoa, että ohjelma on leikattu niin, että esim. Rosasta on otettu mukaan vain kiukuttelut ja jätetty pois kaikki sellainen, joissa Rosa on ollut mukava. Ja että oikeasti Rosa on kiukutellut vain 10 % ajasta ja ollut ihana 90 % ajasta. Hmm. Teoriassa mahdollista, mutta tämä olisi tv-tuotannolta erittäin epäeettinen teko
Mietin tuota samaa asiaa ja samalla sitä, onko näillä osallistujilla ollut mahdollisuutta mitään vaikuttaa siihen, millaiset pätkät heistää pääsee televisioon. Aikaahan kyllä olisi.
Ihan sama oikeastaan, jos noin paljon täydellisen lapsellista kiukuttelua mahtuu muutamaan VIIKKOON niin ihan *** tapaus...
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama; näen Rosassa nuorta itseäni. Mutta nyt olen naimisissa ja perustanut perheen, vaikka mun luonteessa on tuota rosamaista (olen kyllä opetellut hallitsemaan itseäni, elämä opettaa). Mun mies on vähän eetumainen, jossa on myös Heikkiä. Mun mies on herkkä, empaattinen, kuunteleva eikä lauo mielipiteitä, jos se saa riitaa aikaiseksi tai loukkaa toista. Silloin hän on ennemmin hiljaa. Mutta heikkimäisyys tulee siitä, että mun miehellä on vahvat mielipiteet. Esimerkiksi mun mies ei ole ikinä pitänyt mun tatuoinneista tai reikäsistä farkuista. Ja olen tämän myös kuullut, mut tosiaan vain silloin kun olen kysynyt.
Siksi tuntuu vähän ikävältä, että Rosaa noin kärkkäästi täällä haukutaan. Rosan käytös on mustakin kamalaa, mutta ymmärrän sen käytöstä, kun vastassa on Eetu. Jos mun mies olis pelkkä eetumainen, niin en varmaan olisi tässä tilanteessa mieheni kanssa. Mä olin niin kaikkitietäväinen ja kaikki piti mennä mun pillin mukaan, mutta mun mies pisti pelin poikki, jos hän ei siihen suostunut. Mutta edelleen mun mies antaa mennä mun pillin mukaan, jos asia ei häntä häiritse eikä halua alkaa asiasta vääntää. Joten tässä jälkimmäisessä näen eetumaisuutta: joustava ja mukautuva (aivan ihana piirre parisuhteessa, varsinkin rosamaisen kanssa :).
Mun mies on joutunut suhteen alussa kestämään paljon, mutta edelleenkin mussa on kestettävää. Olen niin kärkäs mielipiteissäni ja tuon ne ilmi. Monessa asiassa olen hermostunut miehelleni, kun hän on niin diplomaattinen joissain keskusteluissa, kun itse olisin halunnut suoraan vaan läymäyttää mielipiteeni pöytään. Mun mies kun ei halua aiheuttaa turhia riitoja.
Eetu on mukava mies, ja varmasti tällainen mies sopisi Rosallekin, kunhan vain Eetu ilmaisi vahvasti mielipiteitään eikä antaisi sellaista kuvaa, että Rosa päättää kaikesta ja Eetu on vaan "perässävedettävä" (niin kuin Rosa kuvaili).
Mutta sarjaan on leikattu Rosasta nämä puolet esiin, toki tuo on Rosan luonnetta. Toivottavasti Eetu rauhoittaisi Rosaa ja he rakastuvat. Ja näen myös, että suhteen ylläpidettäväksi Eetussakin on parannettavaa.
Minusta huomion arvoista oli, että Eetu jopa hämmästyi tästä väitteestä ja sanoi, ettei koe olevansa perässävedettävä. Itsetunto on siis niin hyvä, ettei tunnu missään antaa toiselle periksi pienissä asioissa, ei ole tarvetta käydä mitään turhia valtataisteluja periaatteen vuoksi. Eikä jää tällaisia mielessään vatvomaan. Älykkäät ihmiset ovat muuten tutkitusti joustavampia. Vaikuttaa tasapainoiselta ihmiseltä ja kypsyydestähän se oikeasti kertoo, eikä tahdottomuudesta.
Rosa on varmaan ahdistunut, kun on avioliitossa miehen kanssa, mutta oikeasti haluaisi naispuolisen aviopuolison. Selviä merkkejä tästä suuntauksesta.
Mun kännykästä tuon arvausmoodin kyllä saa pois. Ihan turha koko ennakoiva ajatustenlukija, kun se ei useimmilla osaa hommaansa.