Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018
Kommentit (8881)
Ja suurin kärsijähän tässä on Eetu, joka on varmaan lähtenyt ohjelmaan suurin toivein ja nyt joutuukin sietämään tollasta kiukuttelua. Epäreilua.
Siis Heikki on myös pappi? Kun pitää vihkiä ja saarnaa kirjoittaa. Alussa taisi olla joku maininta teologian opinnoista eli tähän käytetty nuoruusvuodet ja sit kolmikymppisenä vaihdettu alaa?
Onkohan tässä paritettu riskillä tuo Eetu ja Roosa? Tavoiteltu jotain kasvutarinaa? Draamaa?
Toisaalta Eetuhan sanoi alussa, että ulkonäkö on hänelle tosi tärkeä asia kumppanissa, tämä hieman särähti korvaan kyllä. Onko se esim tärkeämpää kuin se, että vaimo on empaattinen ja rakastava kumppani, jonka kanssa on hyvä olla? Muuttuukohan Eetun mielipide asian suhteen tämän kokemuksen jälkeen?
Tai voisiko Roosa ymmärtää, että hän on se kenen pitäisi muuttua mikäli haluaa, että parisuhde kestää? Aiemmat suhteet kuulemma kaatuneet siihen, että miehet jääneet tossun alle, mutta silti valittu kumppaniksi maailman kiltein Eetu? Yritetäänkö antaa Roosalle opetus, jotta tajuaisi että ei miehissä välttämättä olekaan ollut mitään vikaa? Luuletteko, että oppii? Käy varmaan kuitenkin lukemassa näitäkin keskusteluja ja saa myös asiantuntijoilta varmaan palautetta...
Kyllähän aika moni muukin on päivystyksessä töissä ja silti parisuhteessa. Itse tein säännöllisesti 7 yövuoroa putkeen eikä silti kiukuttanut noin.
Rosan ois pitänyt elää omaa elämäänsä tavallaan ja joku muu ois saanut tilaisuuden sarjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo yksi on edes lähtenyt tähän leikkiin kun vaan kaikki ahistaa?
Hänellä on nyt vaan liikaa meneillään. En itsekään kestäisi järjissäni tuollaista työtä.
Ei varmaan myöskään lämpene Eetulle ja siitä lisäpaineita.Samaa mieltä. Rosa on duunissa ensiavussa, jossa tilanteet on hektisiä ja edellyttää skarppiutta koko ajan. Sisälle voi tulla mitä tahansa ammutuista ihmisistä kolareiden uhreihin. Kun painat kiireisiä öitä perä jälkeen, niin se alkaa väsyttää ja vähin, mitä voit pyytää on hyvät unet päivällä eikä mitään ylimääräistä hässäkkää. Usein noihin akuuttiduuneihin hakeutuu tietyn tyyppisen ihmiset, jotka haluavat tehdä eivätkä jahkailla. En oikein tiedä tajuaako Eetu Rosan ammatin sisältöä tai paineita, joita ne asettavat. Rosa varmasti vaistoaa tämän ja sekin ärsyttää.
Ja syy lähteä tähän formaattiin, oli mikä? ...Miestä ei hänen elämäänsä mahdu. Ei ainakaan aviomiestä.
Rosan työstä ja luonteesta vielä, että minulle tulee sellainen fiilis että hänen kaikki paukkunsa menevät työhön (ja normaalitilanteessa varmaan siihen urheiluunkin). On varmasti töissä tosi skarppi ja kovan paineen alla, ja se purkautuu sitten vapaa-ajalla niin että pinnaa tai huumoria ei kauheasti ole ja kaikki pitää saada tehdä omilla ehdoilla. Tietysti huono yhdistelmä ohjelmanteon kanssa, mutta sellaistahan se arki ja elämä voi olla, ja minusta on ihan hyvä että sellaistakin realistisesti näytetään. Helppohan se on suhdetta luoda jos voi vaan keskittyä toisiinsa ilman mitään häiriötekijöitä ja rasitteita.
Toki tietysti sitten voi verrata Miinaan, jolla hänelläkin on melkoiset työajat mutta pinnaa riittää silti... Epäilemättä hänen työnsä ei kuitenkaan ole henkisesti eikä fyysisesti yhtä kuormittavaa kuin Rosan.
Minä ymmärrän Rosaa juuri siltä pohjalta, että oma raskasta kolmivuorotyötä tekevä miehenikin on yövuoroviikkoina ikään kuin "pois laskuista". Ei häneltä voi silloin odottaa mitään, enkä odotakaan (meillä ei ole lapsia). Pääasia että saa nukuttua ja kerättyä voimia niin että jaksaa taas mennä töihin. Muita asioita voi katsella sitten muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Rosa mikä prinsessa. Miina meni naureskellen nukkumaan oliko herätys klo 2 yöllä. Rosa angstaa kuin pikkulapsi töistään. Minäminäminä ja minun työt. Teen itsekin 3vuorotyötä ja yövuoron jälkeen nukun 3 tuntia ja otan lapset vastaan koulusta. Rosa nukkua posottaa VIITEEN ja silti valittaa kokoajan.
Ihmettelin samaa, tein sh:na vuorotyötä monta vuotta. Meillä oli 7 kertaa vuodessa 7 yön putkia (sen perään aina viikon vapaat, usein otin lomat noiden vapaiden perään). Normaali nukkuma-aika yövuoroviikolla oli n. Klo 8-9 - 14. Kyllä parisuhdekin onnistuu yövuorolaiselle - JOS HALUAA että onnistuu...
Veikkaanpa, että et ollut missään päivystyksessä duunissa. Itse olen ollut ja olin monesti ihan naatti niiden öiden aikana. Itse huomasin jo varhain, että en jaksa tehdä 7 yön putken aikana päivisin mitään muuta kuin nukkua, keittää kahvit ja lähteä taas töihin. Uni ei päivällä muutenkaan ole samanlaista kuin yöllä, vatsa on usein sekaisin, päätä särkee, turvottaa ja on huono olo. Siihen päälle iso vastuu ja henkinen kuormitus. Itse sanoin kavereilleni aina yövuorojen aikaan että palataan viikon päästä, koska en yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään päivisin. Ja myöhemmin sanoin saman miehelleni, joka ymmärsi ja sopeutui. Että antakaas sille Rosalle sentään vähän armoa kuitenkin.
Joku alapeukuttaa kaiken missä arvostellaan Rosaa. Mä en vaan millään ymmärrä tollasta käytöstä. Ei oo ihan normaalia tai ainakaan ei ois pitänyt lähteä tälläseen ohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on nyt vaan liikaa meneillään. En itsekään kestäisi järjissäni tuollaista työtä.
Ei varmaan myöskään lämpene Eetulle ja siitä lisäpaineita.Samaa mieltä. Rosa on duunissa ensiavussa, jossa tilanteet on hektisiä ja edellyttää skarppiutta koko ajan. Sisälle voi tulla mitä tahansa ammutuista ihmisistä kolareiden uhreihin. Kun painat kiireisiä öitä perä jälkeen, niin se alkaa väsyttää ja vähin, mitä voit pyytää on hyvät unet päivällä eikä mitään ylimääräistä hässäkkää. Usein noihin akuuttiduuneihin hakeutuu tietyn tyyppisen ihmiset, jotka haluavat tehdä eivätkä jahkailla. En oikein tiedä tajuaako Eetu Rosan ammatin sisältöä tai paineita, joita ne asettavat. Rosa varmasti vaistoaa tämän ja sekin ärsyttää.
Oli miten oli, toinen ei voi parisuhteessa toimia ilmapuntarina, eikä toinen voi kaikkia paineitaan toiseen purkaa. Rosa varmasti jaksaisikin paremmin rennommalla ja positiivisella asenteella. Joka hetki voi valita, rakentaako yhteyttä vai keskittyykö liioitteluun ja ongelmiin. Aina ei jaksa, mutta kyllä asenne oikeasti hirveästi vaikuttaa ihan kaikkeen elämässä. En ikinä ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät elämästään (myös muiden) ehdoin tahdoin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Miina on niin ihana ihminen. Viisas ja mukava. Jokainen mies tarvisi tuommoisen Miinan rinnalleen :)
Nää Miinan hehkuttajat on kaikki 100 varmaan naisia.
Miina tietää itsekin selvästi arvonsa, vihjailee Heikille miten hyvä saalis on ja silloin tällöin antaa heittää jotain alentuvaa kommenttia. Kyllä Miinastakin vielä voi aikamoinen pirttihirmu paljastua. Ehkä fiksuna esiintyy tv:ssä edukseen.
Olen mies ja hehkutan Miinaa täysillä. Juuri tuollaista luonnetta arvostan eniten. Kaikilla huonot hetkensä tietysti on mutta ei se kokonaisuutta kaada.
Ihmettelen noita Vesan ja Sinin dissaajia. Kaverillista joo, mutta se voi olla juuri sitä mitä molemmat kaipaavat suhteensa perustaksi. Ei parisuhteen tarvitse mikään intohimodraama olla. Ja kameroiden edessä toiset näyttävät enemmän kuin toiset.
Rosa ja Eetu... Eetun pitäisi todellakin räjähtää ja suuttua kunnolla. Se ehkä puhdistaisi ilmaa ja vähentäisi ahdistusta. Tilanne on nyt se, Rosa kuittaillee piiloivallisesti koko ajan ja Eetu pikkuhiljaa käpertyy enemmän ja enemmän itseensä. Ei hyvältä näytä.
Oliko Rosa just muuttanut kotiinsa? Persoonattoman ja aution näköinen verrattuna Miinan ja Sinin koteihin. Tauluja ei ollut, eikä pieniä henk.koht.esineitä, tavaroita tai kodikkuutta. Mitään imeliä sisustuslauseita en tarkoita.
Roosa on ihan super itsekeskeinen ja tosikko... Kaksi piirrettä, joita en kyllä kumppanissasi haluaisi olevan liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Rosa mikä prinsessa. Miina meni naureskellen nukkumaan oliko herätys klo 2 yöllä. Rosa angstaa kuin pikkulapsi töistään. Minäminäminä ja minun työt. Teen itsekin 3vuorotyötä ja yövuoron jälkeen nukun 3 tuntia ja otan lapset vastaan koulusta. Rosa nukkua posottaa VIITEEN ja silti valittaa kokoajan.
Ihmettelin samaa, tein sh:na vuorotyötä monta vuotta. Meillä oli 7 kertaa vuodessa 7 yön putkia (sen perään aina viikon vapaat, usein otin lomat noiden vapaiden perään). Normaali nukkuma-aika yövuoroviikolla oli n. Klo 8-9 - 14. Kyllä parisuhdekin onnistuu yövuorolaiselle - JOS HALUAA että onnistuu...
Veikkaanpa, että et ollut missään päivystyksessä duunissa. Itse olen ollut ja olin monesti ihan naatti niiden öiden aikana. Itse huomasin jo varhain, että en jaksa tehdä 7 yön putken aikana päivisin mitään muuta kuin nukkua, keittää kahvit ja lähteä taas töihin. Uni ei päivällä muutenkaan ole samanlaista kuin yöllä, vatsa on usein sekaisin, päätä särkee, turvottaa ja on huono olo. Siihen päälle iso vastuu ja henkinen kuormitus. Itse sanoin kavereilleni aina yövuorojen aikaan että palataan viikon päästä, koska en yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään päivisin. Ja myöhemmin sanoin saman miehelleni, joka ymmärsi ja sopeutui. Että antakaas sille Rosalle sentään vähän armoa kuitenkin.
Juuri näin. Ja nämä katkelmat olivat kuitenkin vain pieniä katkelmia elämästä, eivät koko totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syy lähteä tähän formaattiin, oli mikä? ...Miestä ei hänen elämäänsä mahdu. Ei ainakaan aviomiestä.
Voi mahtuakin - jos on oikeaa laatua. Eetu ei ole sopiva Rosalle, eikä toisinpäinkään. Semmoista se joskus on.
Käyttäjä3133 kirjoitti:
Minä ymmärrän Rosaa juuri siltä pohjalta, että oma raskasta kolmivuorotyötä tekevä miehenikin on yövuoroviikkoina ikään kuin "pois laskuista". Ei häneltä voi silloin odottaa mitään, enkä odotakaan (meillä ei ole lapsia). Pääasia että saa nukuttua ja kerättyä voimia niin että jaksaa taas mennä töihin. Muita asioita voi katsella sitten muulloin.
Mutta kiukutteleeko miehesi samalla tavalla kuin Rosa?
Itsekin yötyöläisenä ymmärrän Rosaa monessakin asiassa, mutta silti en hyväksy huonoa käytöstä. Enkä ymmärrä miksi on pitänyt ängetä ohjelmaan? Mielummin olisin katsonut toisenlaista paria kuin lapsellista valitusta ja pillitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli, toinen ei voi parisuhteessa toimia ilmapuntarina, eikä toinen voi kaikkia paineitaan toiseen purkaa. Rosa varmasti jaksaisikin paremmin rennommalla ja positiivisella asenteella. Joka hetki voi valita, rakentaako yhteyttä vai keskittyykö liioitteluun ja ongelmiin. Aina ei jaksa, mutta kyllä asenne oikeasti hirveästi vaikuttaa ihan kaikkeen elämässä. En ikinä ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät elämästään (myös muiden) ehdoin tahdoin vaikeaa.
Tämäkin on täysin totta. Rosa voisi asennettaan muokkaamalla tehdä omastakin elämästään paljon mukavampaa ja vähemmän stressaavaa ja ahdistunutta.. Ehkä hän vähän nauttiikin siitä marttyyrin kruunusta, yrittää sillä tavalla kalastella sympatiaa ja hoivaa?
Voivoivoi minäminäminä olen vuorotyöläinen siis Vuorotyöläinen, ei Eetu tajuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin tämän iltaisen jakson jo katsomosta, seuraavassa mietteitäni.. Varokaa siis spoilereita vaikka kirjoitankin kohtuullisen yleisluontoisesti ja omia fiiliksiäni vain.
Siispä varokaa varokaa
.
.
.
.
.
.
SPOILERI ALKAA
.
.
.
.
.
Yllättävän kiva jakso oli, pelkäsin pahempaa Rosalta ennakkoon lukemani perusteella mutta ei toi nyt niin paha ollutkaan. Ahdistunut, väsynyt ja kiukutteleva mutta Eetu vaikutti toiveikkaalta ja sanoi jopa että tuntuu että tuo suhde on juuri sitä mitä tarvitsee. Näkemämme lisäksi heillä on siis varmasti ollut myös kivoja hetkiä.
Heikissä ja Miinassa pisti silmään fyysinen läheisyys ja halu koskettaa, ovat lähes koko ajan vierekkäin, käsikkäin tai muuten kontaktissa. Heillä on myös todella aikuinen ja kypsä tapa suhtautua tilanteeseen, haasteita on ja sen voi kumpikin sanoa ääneen mutta haasteita vahvempana on tahto onnistua ja päätös olla naimisissa. Todella toiveita herättävä pari.
Sini ja Vesa ovat edelleen vähän arvoitus, onko romanttista kipinää ja fyysistä vetovoimaa olemassa? Syttyykö se kun Vesa vetää kitaran esiin ja alkaa soittamaan? Todella tyytyväisille vaikuttavat itse ainakin tilanteeseen ja molemmilla on hyvä suhtautuminen avioliittoon.
Siis mulla tuli hyvä fiilis muista, paitsi Vesasta ja Sinistä. Minusta Rosan kiukkuilua oli palstalla liioiteltu todella paljon ja hänen ja Eetun välillä oli paljon hempeyttäkin. Rosa aika hyvin avasi tuntemuksiaan ja Eetu vaikutti ottavan rauhallisesti asian. Miina ja Heikki taas vaikuttavat todella mahtavilta yhdessä. Ihanaa huumoria koko ajan ja vapautunutta yhdessäoloa. Mutta nyt tosiaan huomasin, että Vesa näyttää välillä vähän kyllääntyneeltä Sinin tapaan tehdä kaikesta vitsiä, jolle pitäisi nauraa. Saas nähdä...
Niin ja toinen, mikä pisti huonona merkkinä silmään oli se, että Vesa välttelee useasti Sinin katsetta. Sini aika flirttinä hakee katsekontaktia Vesaan, mutta Vesa katsoo vallan muualle... En tiedä onko tiedostamatonta vai eikö vain välitä katsoa. Mutta huomioinpahan vain.
Tuo kertoo siitä ettei ole mitään kemiaa Vesan puolelta eikä sitä voi pakottaa. Vesa voi kokea olevansa pakkoliitossa ja laskee päiviä.
Nyt olet kyllä aivan hakoteillä! Tai oikeastaan, kerro mulle, minkälaista kemiaa sun matemaatikko/DI-ystävilläsi on puolisoidensa kanssa, miten huomaat sen?
No mitäs tekemistä ammatilla tai koulutuksella on sen kanssa, miten ihmisestä näkyy ihastuminen?!
Täällä on nyt selvästi jotkut kovasti haluamassa Vesasta ja Sinistä jotain mitä ei ole nähtävissä. Kyllä hyvänen aika ihmisestä näkee onko hän ihastunut vai ei!
Miten sä sen huomaat parin minuutin pätkien perusteella? Aika oraakkeli ajattelet olevasi!
Minä ainakaan en osaisi olla yhtään luonteva kameroiden läsnäollessa, eli takuulla kaikki sanoisivat, et katsokaa kuinka vaivaantunut tuo yksi on, ei katso edes puolisoaan sillä silmällä, ei kyllä näy ihastus! Sanoisin, et se on suomalaista ujoutta ja vaatomattomuutta, mikä Vesassakin on.
Kun tapasin mieheni ja ennen lapsia tein tosiaan 3-vuorotyötä ja oli noita 7 yön putkia. Yövuoroviikon päivät meni suunnilleen niin että nukuin työstä tultuani n klo 14 (max 15) asti, sitten tein vähän kotihommia, mies pääsi töistä klo 17 ja sitten syötiin yhdessä ja käytiin esim. kävelyllä (Itse en yövuoroviikon aikana halunnut harrastaa kovin rankkaa urheilua) ja loppuilta yhdessä tv:n edessä kunnes lähdin töihin. Kyllä sitä aikaa oli ihan tarpeeksi, kun antoi sen ajan toiselle. Eu niille viikoille mitään lennoikaita ja isoja suunnitelmia tehty mutta uhan hyvää perusarkea.
Jos se ahdistaa, että toinen älyää noudattaa alkeellisia käytöstapoja kun vielä tutustumisvaiheessa ollaan, ei ole kyse suoraviivaisuudesta vaan kyvyttömyydestä joustavuuteen ja muiden huomioimiseen. Jämäkät toiminnan miehet ei sitten tollaista märinää kattelekkaan, vaan saa neito jäädä itsekseen kiukuttelemaan ja kasvamaan. Ompa ihme, kun ei ole sopivaa kumppania löytynyt. Ja sitten voi itselleen selittää, miten muut on "jääneet jalkoihin", kun on sulhoehdokkaat juosseet minkä jaloistaan pääsevät.