Köyhä ja masentunut äiti taas miettii, mitä ihmettä perheelle ruuaksi
Kun haluisi lasten saavan jotain terveellistä, mutta rahat lopussa ja pää lyö tyhjää. Ahdistaa. Päädyn varmaan taas nuudeleihin sekä kalapuikkoihin, pari tomaattia lautaselle niin saavat vähän vitamiinejakin .
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan äkkiä kaupasta ulos ja haluan jotain , minkä valmistus ei vaadi aivotoimintaa, minun kun on nykyään vaikea onnistua edes kahvinkeitossa..
Tämän päivän butjetti on 10 e.Ap
Älä osta vain päiväksi ruokaa. Mieti vähintään kolme päivää. Tee vaikka iso kaalilaatikko tai lasagne pariksi päiväksi. Tai muusia ja lihapullia. Muusin jämistä perunasoselaatikko tai keitä perunoita ja tee jauhelihakastike. Osta nakkeja ja munia. Huomenna pyttipannu lopuista perunoista. Ja tiistaina kastike vaikka pastavuokaan tai pizza. Saat sillä 10e budjetilla myös leivät ja juustot ja banaanit.
Mitä mä just luin.
Hyviä vinkkejä
Just laitoin uuniin halvan kasvishässäkän:
1kg pussi kruunuvihannessekoitusta 1,70
Sipuli
Kesäkurpitsa 0,35
Tomaattimurskaa prk 0,40e
Fetaa puolikas paketti ja loput pakkaseen, pkt 1,09.
Mukuloille keitän makaronia, itse en tarvitse. Ruispalapussi oli -30% ja niitä paahdan pöytään ja keitän pari munaa päällisiksi (1,25) oli rasia.
Olen pitkällä sairaslomalla (leikkaus, ei masennus) joten raha tod tiukalla nyt.
Tsemppiä ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan äkkiä kaupasta ulos ja haluan jotain , minkä valmistus ei vaadi aivotoimintaa, minun kun on nykyään vaikea onnistua edes kahvinkeitossa..
Älä osta vain päiväksi ruokaa. Mieti vähintään kolme päivää. Tee vaikka iso kaalilaatikko tai lasagne pariksi päiväksi. Tai muusia ja lihapullia. Muusin jämistä perunasoselaatikko tai keitä perunoita ja tee jauhelihakastike. Osta nakkeja ja munia. Huomenna pyttipannu lopuista perunoista. Ja tiistaina kastike vaikka pastavuokaan tai pizza. Saat sillä 10e budjetilla myös leivät ja juustot ja banaanit.
Kerrotko vielä tämän kaupan nimen:DD
Mikä tahansa. 30e saa kyllä perunoita, nakkeja ja jauhelihaa sekä lisukkeet kolmeksi päiväksi. Tai kaalia tai lasagnelevyt maidot ja jauhelihan sekä banaanit ja leivät ym
Perunat vajaa 2e, jauheliha vaikka 6e ja nakit 3e. Vielä on rahaa ostaa sipulia, maitoa, porkkanoita, leipää ja juustoa sekä banaania
Se budjetti riittää paremmin kun ei mieti vain yhtä päivää ja sitä kymppiä
Vuokaleipä on esim tosi helppo. Ainekset kasaan, kaato vuokaan ja jonkin ajan päästä uuniin. Ja kyllä tiedän minäkin mitä köyhyys ja masennus on.
Puuro tai keitto on helppoa ja halpaa.
Eihän nuudelit ja kalapuikot edes ole halpaa.
Onko teillä lähellä kauppaa, josta saa illalla alennuslaputetut tuotteet vielä halvemmalla? Halpisjauhelihan kilohinta on paljon vähemmän kuin kalapuikkojen. Munatkin on halpoja. Kaurapuuro edullisempaa kuin nuudelit.
Kiehu + paketti puuroriisiä, a vot. Valmistus todella helppoa kun ei pala pohjaan vaikka miten yrittäs :P kanelia tai jotain mehukeittoa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset taas vauhdissa 😁 Masentunut kysyy vinkkejä helppoon ruokaan ja täällä ehdotellaan leipomista ja ruokia joiden valmistus vaatii aikaa ja monta työvaihetta (esim. kaalilaatikko).
Minä en ole hyväosainen, mutta vaikeasti masentunut olen aikoinaan ollut. Omalla kohdallani silloin esim. leipominen toi hyvää mieltä tai ylipäätään kokkaaminen. En kokenut sitä raskaaksi, vaan sain ns. nollattua pään, kun piti keskittyä ihan johonkin muuhun kuin omaan surkeaan oloon. Ja tiesin, että lapseni myöskin sai iloa vaikkapa vastaleivotuista korvapuusteista, niin mikäs sen palkitsevampaa ja mieltä helpottavaa.
Sekin vielä, että mikä ruokalaji kenellekin on vaikea/helppo. Minusta mm. kaalilaatikko on suht helppo tehdä, eikä sen kypsyminen uunissa vie kauaa.
Masentuneita, kun on erilaisia ja eritasoisia, niin siksi joistakin voi vinkit kuulostaa kummallisilta, kun ei yhtään tiedetä kuinka vaikea ap:n olotila on.
No ap kyllä sanoi ihan selvästi ettei meinaa edes kahvinkeitto onnistua niin älkää nyt viitsikö 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset taas vauhdissa 😁 Masentunut kysyy vinkkejä helppoon ruokaan ja täällä ehdotellaan leipomista ja ruokia joiden valmistus vaatii aikaa ja monta työvaihetta (esim. kaalilaatikko).
Minä en ole hyväosainen, mutta vaikeasti masentunut olen aikoinaan ollut. Omalla kohdallani silloin esim. leipominen toi hyvää mieltä tai ylipäätään kokkaaminen. En kokenut sitä raskaaksi, vaan sain ns. nollattua pään, kun piti keskittyä ihan johonkin muuhun kuin omaan surkeaan oloon. Ja tiesin, että lapseni myöskin sai iloa vaikkapa vastaleivotuista korvapuusteista, niin mikäs sen palkitsevampaa ja mieltä helpottavaa.
Sekin vielä, että mikä ruokalaji kenellekin on vaikea/helppo. Minusta mm. kaalilaatikko on suht helppo tehdä, eikä sen kypsyminen uunissa vie kauaa.
Masentuneita, kun on erilaisia ja eritasoisia, niin siksi joistakin voi vinkit kuulostaa kummallisilta, kun ei yhtään tiedetä kuinka vaikea ap:n olotila on.
No ap kyllä sanoi ihan selvästi ettei meinaa edes kahvinkeitto onnistua niin älkää nyt viitsikö 😂
Kyllähän näitä keski-vaikeasti masentuneita, jotka jaksavat käydä töissä ja pitää itsensä tiptop kunnossa löytyy, esimerkiksi männä vuosien missi-kulttuuriministeri 😂
Hernekeitto on täyttävää ja ravitsevaa. Ei tarvi kuin laittaa hellalle porisemaan niin valmistuu itsestään. Herneissä on proteiinia joten et tarvitse lihaa. Parilla eurolla saa hernaria isollekin porukalle muutamaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
erityisen hauska oli karamellisoitu kaalinlohko.
Min mielestä ap:n aluksi mainitsema kalapuikot, nuudelit ja tomaatti on ihan sopivaa arkiruokaa. Tavallista halpaa ruokaa jonka tekeminen ei vaadi aikaa eikä uusien reseptien omaksumista. Leipominen ja karamellisoiminen on ihan mukavaa puuhaa, mutta joskus tilanne on sellainen, että kannattaa vaan mennä siitä missä aita on matalin. T. Myös vuosia masennuksesta kärsinyt äiti
Heitä kulhoon 4 munaa, maitoa 0,5 litraa, kaurahiutaleita ja vehnäjauhoja ja pilko voita sekaan pieniksi paloiksi. Sekoita melko pehmeäksi taikinaksi, heitä pellille ja uuniin.
Sulla on leipä.
Keitä perunoita, porkkanoita ihan mössöksi ja laita sekaan kermaa, suolaa ja pippuri, soseuta vatkaimella. Sulla on keitto.
Ole hyvä.
Keitetyt perunat on halvempia kuin nuudelit, jos haluat niitä kalapuikkoja syödä.
Lapsistakin kasvaa masentuneita kun heidät syötetään aikuisuuteen jollain eineksillä ja e-koodeilla. Ja uusavuttomia myös.
Parhaimmillaan ruoanlaitto voi olla koko perheen juttu johon lapset otetaan mukaan. Tehdään pienelläkin budjetilla ruokaa yhdessä.
Ruoanlaitto voi olla myös avain masennuksesta pois. Saamalla kunnollisia ravintoaineita, puuhastelemalla jotain jossa saa ajatukset pois ikävistä asioista jne. Voi piristää itseään ja muita kokkailemalla jotain. Kokkaillessa ja suunnitellessa ruokalistoja kehittää myös ajatteluaan kun joutuu suunnittelemaan ja organisoimaan mutta siinä harjaantuu kokoajan ja saa aivotyöskentelyä. Toki se hyvin masentuneena voi olla vaikeaa kun pää voi olla "jäässä" ja aloitekyky 0. Mutta sitten jos ei ikinä teekään elämäntapamuutoksia, tuskin välttämättä tuleekaan voimaan paremmin. Parhaimmillaan ruoanlaitosta voi tulla harrastus, jossa voi kokeilla uusia juttuja ja löytää itsevarmuutta kun onnistuu. Jossain vaiheessa voi miettiä että miten sitä eli jollain eineskuralla aikanaan eikä aikaa kaipaa. Sillä voi lisäksi säästää huomattavasti, kun on suunnitelmallisempi ja suunnittelee vaikka viikon ruokalistan etukäteen.
Monen kohdalla jotka syövät eineksiä niin taustalla on nirsous ja mukavuudenhalu. En siis viittaa että se näin aina on. Itsetekemiseen sisältyy jotain hirveää ahdistusta, vaikka oikeasti se ei niin ydinfysiikkaa ole. Kotiruokaa voidaan pitää tylsänä ja pahanmakuisena. Esimerkiksi tämä paljonpelätty kaalilaatikko ei oikeasti ole niin vaikea tehdä. Ruokaohjeita seuraamalla usein tuskin menee mönkäänkään. Toki jotkut esim one pot tyyliset ruoat (ei paljoa tiskiä) tai kypsentämättä uuniin laitettavat ruoat voi olla helpompia.
Sitten jotkut luulee että terveellinen tarkoittaa jotain pahanmakuista tai vaikeaa tai elääkseen terveellisesti pitää kieltää itseään. No se ei ole niin. Jos pitäisi joku simppeli ihan suht terveellinen ruoka miettiä vaikkapa lapselle niin miksipä ei tekisi vaikkapa munakkaan kaupan hampurilaisen tai lihapiirakan tilalle? Vähän pinaattia sekaan, jonka hinta on prismassa muutaman kymmenen senttiä. Aina kaikkea voi tuunailla vähän terveellisemmäksi. Hyvät mausteet ja pikkuisen ehkä juustoraastetta päälle, niin maistuu. Sen sijaan että ostaa paneroituja öljyisiä kalapuikkoja, ostaa uuniseitä ja tekee sille jotkut hyvät höysteet ja pistää uuniin. Ostaa sesonkivihanneksia ja tekee jonkun herkullisen kasvislisukkeen niistä. Nuudeleista tekeekin jonkun pannun mihin pistää myös edullisia vihanneksia ja vaikkapa edullisia possun suikaleita. Jättää sen arominvahvennepussin kaatamatta mausteeksi. Aina voi kaikkea tuunailla pikkuisen terveellisemmäksi.
Itse aina mietin kun tuntuu ettei jaksa laittaa ruokaa, että mihin sitten sen ajan käyttäisin? Koneella istumiseen? Se tekee minut yleensä levottomaksi ja ei ainakaan vähemmän masentuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no minulta meni se kommentti ohi. Pahoitteluni.
Vierailija kirjoitti:
Heitä kulhoon 4 munaa, maitoa 0,5 litraa, kaurahiutaleita ja vehnäjauhoja ja pilko voita sekaan pieniksi paloiksi. Sekoita melko pehmeäksi taikinaksi, heitä pellille ja uuniin.
Sulla on leipä.
Keitä perunoita, porkkanoita ihan mössöksi ja laita sekaan kermaa, suolaa ja pippuri, soseuta vatkaimella. Sulla on keitto.Ole hyvä.
Paljon olen leipää leiponut, mutta tuo resepti oli uusi.. Missä kohotusaine ja miksi munia 4? Munakas tuosta tulee
Kävin juuri eilen ostamassa meidän perheen viikon ruuat. 4 hlö ja 50€. loppuviikosta pitää kyllä käydä ostamassa vielä salaattiaineksia maitoa ja leipää. Osa listalla olevista ruuista on kyllä sen verran suuritöisiä että jos kahvinkeittokin tekee tuskaa niin en lähde niitä ehdottamaan. Meidän listalta helpoimpia ovat varmaan makaronilaatikko (syödään kaksi päivää), makkarakeitto (valmiista pilkkotuista pakaste peruna+juurekset pussista) sille tosi kiireiselle päivälle ja linssikeitto
http://jolie.fi/yellowmood/maailman-paras-linssikeitto-2/
Masentuneena uusien reseptien yms kokeiluun voi olla tosi iso kynnys, mutta jos mitenkään pystyt niin suosittelen että yrität tehdä jotain mistä voisi syödä kaksi päivää niin ei tarvitse ihan joka päivä ruuan laittoon käyttää energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri tämän takia olet köyhä. Kun elät päivän kerrallaan etkä suunnittele taloutta.
Kannattaisiko ihmisten miettiä ennen tuomitsemista, mitä noidenkin lauseiden takana on. Veikkaan itse, että kyse on ihmisestä, joka on sairas. Ehkä masennusta, sosiaalisten ja julkisten tilanteiden pelkoa taustalla ja ehkä pyrkimystä välttää julkista paniikkikohtausta.
Mutta toki, jos mielestäsi kommentti "juuri tämän takia olet epäonnistuja" auttaa ap:ta, niin mikäs siinä. Juuri tuon kommenttisi takia olet muuten paska tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on leipä.
Keitä perunoita, porkkanoita ihan mössöksi ja laita sekaan kermaa, suolaa ja pippuri, soseuta vatkaimella. Sulla on keitto.Ole hyvä.
Paljon olen leipää leiponut, mutta tuo resepti oli uusi.. Missä kohotusaine ja miksi munia 4? Munakas tuosta tulee
Kuulostaa mun korviin pannarilta ilman sokeria, joka toki ei ole pakollinen ainesosa.
Nimenomaan. Aika pihalla ovat, jos oikeasti kuvittelevat olevansa avuksi. Varmaan pakollisia piilov*ttuilijoitakin joukkoon toki mahtuu.