Köyhä ja masentunut äiti taas miettii, mitä ihmettä perheelle ruuaksi
Kun haluisi lasten saavan jotain terveellistä, mutta rahat lopussa ja pää lyö tyhjää. Ahdistaa. Päädyn varmaan taas nuudeleihin sekä kalapuikkoihin, pari tomaattia lautaselle niin saavat vähän vitamiinejakin .
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Haluan äkkiä kaupasta ulos ja haluan jotain , minkä valmistus ei vaadi aivotoimintaa, minun kun on nykyään vaikea onnistua edes kahvinkeitossa..
Tämän päivän butjetti on 10 e.Ap
No juuri tämän takia olet köyhä. Kun elät päivän kerrallaan etkä suunnittele taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Haluan äkkiä kaupasta ulos ja haluan jotain , minkä valmistus ei vaadi aivotoimintaa, minun kun on nykyään vaikea onnistua edes kahvinkeitossa..
Älä osta vain päiväksi ruokaa. Mieti vähintään kolme päivää. Tee vaikka iso kaalilaatikko tai lasagne pariksi päiväksi. Tai muusia ja lihapullia. Muusin jämistä perunasoselaatikko tai keitä perunoita ja tee jauhelihakastike. Osta nakkeja ja munia. Huomenna pyttipannu lopuista perunoista. Ja tiistaina kastike vaikka pastavuokaan tai pizza. Saat sillä 10e budjetilla myös leivät ja juustot ja banaanit.
Pizza, tee itse taikina vedestä ja jauhoista, hiivaa, suolaa. Täytteeksi mitä löytyy. Nykyään heitetään ihan vaan jotain ruohon korsia täytteeksi ja päälle vähän juustoa.
10 € saa vaikka mitä. Se ei mielestäni ole edes vähän. Hyvää perusruokaan riittää tuo raha muutamaksi päiväksi
Purkkihernekeitto on hyvää. Lisäksi näkkileipää. Söisin useammin mutta kun tulee ilmavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linssikeittoa ja itse tehtyjä kaura- tai perunarieskoja. Ravitsevaa ja todella edullista.
Itse tehtyjä? Masentuneena? Minua ahdistaa ajatuskin ja olen sentään työssäkäyvä ei-masentunut.
Rieskan teko vie vain hetken. Aineet sekaisin ja uuniin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vain päiväksi ruokaa. Mieti vähintään kolme päivää. Tee vaikka iso kaalilaatikko tai lasagne pariksi päiväksi. Tai muusia ja lihapullia. Muusin jämistä perunasoselaatikko tai keitä perunoita ja tee jauhelihakastike. Osta nakkeja ja munia. Huomenna pyttipannu lopuista perunoista. Ja tiistaina kastike vaikka pastavuokaan tai pizza. Saat sillä 10e budjetilla myös leivät ja juustot ja banaanit.
Mitä mä just luin.
Lidlistä saa einesmaksalaatikkoa ja perunalihalaatikkoja 1,30 ,- . Vaikka ostaisit kaikille oman rasian, ei mene kymppiä. Lisäksi puolukkahilloa 3,- purkki. Puolukoita voisi tällä hetkellä poimia itsekin, metsässä oleilun on todettu vaikuttavan kohentavasti mielenterveyteen.
Hyväosaiset taas vauhdissa 😁 Masentunut kysyy vinkkejä helppoon ruokaan ja täällä ehdotellaan leipomista ja ruokia joiden valmistus vaatii aikaa ja monta työvaihetta (esim. kaalilaatikko).
Spagetin joukkoon tonnikalaa, ketsuppia, koskenlaskijaa, siis kun spagetti keitetty lisätään nuo. Lapset tykkää.
Hedelmiä ja vihanneksia saa isoja pusseja edullisesti. Porkkana tai omena kouraan lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä tämän kaupan nimen:DD
Makaronia ja soijarouhetta, ketsuppia päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linssikeittoa ja itse tehtyjä kaura- tai perunarieskoja. Ravitsevaa ja todella edullista.
Itse tehtyjä? Masentuneena? Minua ahdistaa ajatuskin ja olen sentään työssäkäyvä ei-masentunut.
Rieskan teko vie vain hetken. Aineet sekaisin ja uuniin
Masentuisin entisestään.
t. Kotitaloudesta kutonen
Me haettiin metsästä monta litraa kanttarelleja ja mustatorvisieniä. Yhdessä tehty sienipizza nyt uunissa.
Metsän ja liikunnan on todettu auttavan masennukseen. En haluaisi syöttää pienille lapsille eineksiä, pastaa+ketsuppia. Onneksi kokkaavat nyt itse, olen apulaisen roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Me haettiin metsästä monta litraa kanttarelleja ja mustatorvisieniä. Yhdessä tehty sienipizza nyt uunissa.
Metsän ja liikunnan on todettu auttavan masennukseen. En haluaisi syöttää pienille lapsille eineksiä, pastaa+ketsuppia. Onneksi kokkaavat nyt itse, olen apulaisen roolissa.
Mustatorvisieni on enemmän mauste- kuin ruokasieni. Ja se on kantarelli.
Mutta se nyt on sivuseikka.
Kannattaa joskus kysäistä myös sellaisilla ok-taloalueilla, joilla näkyy paljon omenapuita, että olisiko jollakulla ylimääräisiä omenoita, itse keräten. Meillä esim. on ihan liikaa omenoita ja harmittaa, kun menevät hukkaan tai vain kaupungin omenajätelavalle.
Minä olen pienituloinen kahden teinin yh. 10 €/pvä on iso raha. Kanasuikaleet, täysjyväriisi, kurkkua, tomaattia. Pari päärynää, banaania, maitoa, leipääkin saat kylkeen tuolla rahalla. Kannattaa ostaa esim Prismasta Rainbow/Kotimaista tuotteita. Myös broilerin jauheliha on halpaa. Suunnittele etukäteen, niin selviät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset taas vauhdissa 😁 Masentunut kysyy vinkkejä helppoon ruokaan ja täällä ehdotellaan leipomista ja ruokia joiden valmistus vaatii aikaa ja monta työvaihetta (esim. kaalilaatikko).
Minä en ole hyväosainen, mutta vaikeasti masentunut olen aikoinaan ollut. Omalla kohdallani silloin esim. leipominen toi hyvää mieltä tai ylipäätään kokkaaminen. En kokenut sitä raskaaksi, vaan sain ns. nollattua pään, kun piti keskittyä ihan johonkin muuhun kuin omaan surkeaan oloon. Ja tiesin, että lapseni myöskin sai iloa vaikkapa vastaleivotuista korvapuusteista, niin mikäs sen palkitsevampaa ja mieltä helpottavaa.
Sekin vielä, että mikä ruokalaji kenellekin on vaikea/helppo. Minusta mm. kaalilaatikko on suht helppo tehdä, eikä sen kypsyminen uunissa vie kauaa.
Masentuneita, kun on erilaisia ja eritasoisia, niin siksi joistakin voi vinkit kuulostaa kummallisilta, kun ei yhtään tiedetä kuinka vaikea ap:n olotila on.
Muista keitot.