Mitä ihmettä teette te äidit/isät jotka ette käy lastenne kanssa päivittäin tai 2 x päivässä ulkona?
Esim. jotkut sanoo " me käydään vaan aamupäivisin" . No, mitä te silloin iltapäivällä teette?
Entäs sellaisina päivinä, kun ette ollenkaan mene ulos?
TULKAA SINNE PUISTOON, TEITÄ KAIVATAAN SIELLÄ!
Kommentit (14)
Vain iltapäivisin kävellään ja aamulla touhutaan yhdessä kotona.
Ja puistoissa emme käy ollenkaan. Noin 3 kertaa viikossa menemme sukuloimaan, ja siellä on 5leikki ikäistä. Niinä päivinä ulkoilemme aamuisin. Ja iltapäivällä touhutaan sisällä.
Lapsemme omaavat jo laajat sukulais ympäristöt. Miksi kasvattaa enempää? Eli kyllä varmaan on jokaisen oma asia jos eivät käy yleisillä paikoilla leikkimässä.
aina toitotetaan, miten tärkeää on että on säännöllinen ja ennakoitava päivärytmi! meillä on!
aamuisin maataan sohvalla ja katotaan telkkaria
ja illalla roikutaan netissä
Iltapäivällä lapsi herää juuri sopivasti, kun mies tulee töistä ja on ruoka-aika. Siinä sitten menee iltapäivä ja ilta kaikenlaisen touhun kera, ja tulee sitä telkkaakin katsottua.
päikkärit. Oon yh, joten unet jää aika vähiin välillä (kun huutelee öisin monestikin). Tulkaa vaikka kirveellä uhkaamaan, mutta en aio mennä useammin, kun sen kerran ulos -iltapäivällä ;)
Lapset leikkii legoilla, piirtää, maalaa, askartelee. Leikkivät autoilla ja muilla leluilla. Minä siivoan, teen ruokaa ja muita kotiaskareita nettisurffailun lisäksi. Meillä käy kavereita päiväsaikaan lapsineen, aika kuluu leppoisasti. Joskus leivotaan, katsotaan videoita, luetaan kirjoja...Siinähän sitä touhua kotona sisälläkin riittää:)
Iltapäivällä ulkoillaan samalla kun haetaan tuleva eskarilainen puolipäivähoidosta, käydään " kylillä" , poiketaan leikkipuistoon (tyhjään sellaiseen koska kaikki muut ovat sisällä kun on päikkäri/välipala-aika) ja sitten kotiin. En ole ikinä kaivannut noiden hiekkalaatikkoäitien seuraa vaikeine hierarkioineen sekä ilkeine juoruiluineen ;)
Käyn töissä, ei siinä mitään ulkoilla lasten kanssa.
Ja en usko että lapsestani joka on jo koululainen, olisi paljon seuraa sun lapsillesi :-)
tämän päivän ohjelma.
7.00 herätys. Lapsen pyllyn pesu, vaipan vaihto, vaatteiden vaihto ja aamiainen: maitoa ja puuroa, kun lapsi on hoidettu itse käyn suihkussa ja vaihdan vaatteet ja syön aamiaisen (menee aikaa noin tunti yht. )
klo 8.00 alan laittaa päivällistä; spagettikastiketta ja keitin perunoita, ja raastan porkkanaa valmiiksi, aikaa menee noin puoli tuntia
8.30 siivoan ja järjestelen keittiötä, pyyhin tasot, ja lieden ja tyhjennän tiskikoneen ja ladon likaiset astiat tiskikoneeseen, laitan pyykin pesukoneen pyörimään, ja viikkaan kuivat, puhtaat pyykit kaappiin, tähän menee yhteensä noin tunti
9.30 alan siivota kaappeja (kun olemme tänään illalla menossa viikkokirppikselle myymään turhaa tavaraa), käyn läpi kaapit ja pienet, huonot, ja ei-käytetyt vaatteet koko perheeltä, keittiön kaapit, makuuhuoneen kaapit, kylpyhuoneen kaapit, eteisen kaapin jne.
Aikaa menee noin kaksi tuntia.
11.30 lämmitän ja syötän lapselle päivällisen, syön itsekin päivällistä ja sitten vaihdan vaipan lapselta
12.00 menemme päiväunille nukkumaan
14.30 heräämme, ja sitten annan lapselle välipalaa ja maitoa, ja vaihdan vaipan, keitän itselle kahvia ja syön myös välipalaa, haen postit
15.00 soitan töihin ja sovin tapaamisesta (palaan syksyllä töihin), soitan hammaslääkärille ja varaan tarkastusajan syksylle, soitan terveyskeskukseen ja varaan lääkärin ajan (tarvii sopia lääkärin kanssa omasta lääkereseptin vaihdosta), kestää yhteensä noin puolituntia
15.30 jatkan kaappien penkomista ja tavaroiden lajittelua, laitan kirpputoritavarat jätesäkkeihin (kesti noin tunnin että sain homman lopetettua
16.30 mies palaa töistä, vaihdan lapselta vaipan ja syötän hänet, ja sitten pakkaamme auton ja menemme kirpputorille laittamaan esineet paikoilleen ja hinnoittelemaan loput tavarat mitä ei ole hinnoiteltu vielä
18.30 lopetamme kirpputorilla (saimme tavarat hinnoiteltua ja esille), menemme palauttamaan kirjastoon kirjat, käymme kaupassa ja palaamme kotiin (yhteensä menee aikaa noin kaksi tuntia)
20.30 kotona laitan lapsen iltapesulle, vaihdan yöpaidan päälle, ja sitten annan iltapalan, sillä välin mies laittaa meille iltapalaa
21.00 lapsi nukkuu, ja mies ja minä nautimme pientä iltapalaa ja sitten menen koneelle (jossa nyt olen)
kuten huomaat, en ehtinyt tänään ulkoilla lapsen kanssa. Huomenna on asuntonäyttö ja aamusta minun täytyy ehtiä imuroida koko asunto, pestä lattiat, ja pestä wc ja kylpyhuone, järjestellä tavarat ja makuuhuone. Ja ehtiä vielä hoitaa lastakin ja sitten menemme aamupäivällä ulos pariksi tunniksi ja sitten syötän lapsen ja menemme päiväunille ja päiväunien jälkeen on toinen yksityisnäyttö jonka ajaksi menemme taas ulos. Illalla täytyy taas käydä kirpparilla viemässä loput tavarat ja järjestämään hylly
Iltapäivällä ei siihen ole aikaa, sillä taapero ja vauva nukkuvat päiväunia siten, että kun he heräilevät, alan tehdä ruokaa ja mieskin tulee pian kotiin.
Iltaisin näemme ystäviämme, käymme kaupassa tai ulkoilemme yhdessä.
En ole mikään kovin tehokas, vaan jään usein hössöttämään lapsen kanssa siinä sivussa :) Enkä muutenkaan tykkää kiirestä. Heräämme joskus klo 8 aikoihin.
Lapsi menee päikkäreille 12.30-13 ja nukkuu n. klo 15 saakka. Sinä aikana luen.
Päikkäreiden jälkeen syödään ja mennään ulos jos sattuu huvittamaan. Jos ei huvita, niin luetaan, rakennellaan legoilla tms.
Ja ainakin tähän asti tuo lapsi on ollut ihan normaali ja hyvinvoiva muksu :)
että hommaa on aina: tykkään että koti on siisti ja puhdas, että esim. ikkunat ja lattiat on puhtaat ja kiiltävät. Koko perhe kulkee aina puhtaissa vaatteissa jne.
Lisäksi emme osta mitään einestä, tai puolivalmisteita, vaan kaikki ruoka tehdään itse alusta alkaen, ei esim valmislihapullia, vaan jos syödään lihapullia niin en myös itse tehdään...
Leivon myös usein, leipää emme osta ollenkaan, vaan leivon itse kaikki leivät ja pullat (säästää rahaa) jne.
Joka päivä kokkaukseen ja leipomiseen menee keskimäärin noin tunti pari päivässä ja siivoukseen ehkä noin kolme tuntia.
Ja tuntuu että aina on soitettava jonnekin: terveyskeskukseen, hammaslääkärille, laskuista, pankkiin ja virastoihin jne jne ja tietty sitten omille kavereillekin tulee soitettua usein.
Ja sitten lapseen menee aikaa: puuhaillaan yhdessä esim. luen lapselle paljon kirjoja ja hoidan häntä jne.
Päivät menee niin nopeasti... Nytkin pitäisi taas keretä imuroida ja siistiä auto sisältä, pestä uuni, pestä jääkaappi ja pestä ikkunat... Ja autotallikin pitäisi järjestää ja siivota... Piha pitäisi haravoida ja karsia pensaita.
Mökille pitäisi viedä tavaraa ja tehdä sielä suursiivous.
Puistoon ei tule lähdettyä, kun siellä niin harvoin on ketään :)
Vierailija: