Mitä minun kannattaisi yrittää lähteä opiskelemaan?
Olen nyt lukion ekalla, mutta mietin tässä mitä voisin opiskella kun äly ei tahdo oikein mihinkään riittää. Minulla on todettu hahmotushäiriö ja lisäksi keskittymisvaikeuksia. Vahvuuksia minulla ei juurikaan ole, paitsi psykologin mukaan empaattisuus. Mitä heikkolahjainen ja empaattinen voisi opiskella?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Uskonnossa olen ihan hyvä ainakin ja opettaja kehunut pari kertaa, koska olen uskonnollisesta perheestä ja Raamatun tunnen hyvin. :D Uskonto oli peruskoulussa 8 ja yhteiskuntaoppi 9. Äidinkieli 9 ja sain myös stipendin siitä, englanti 10 ja ruotsi 8. Silti koen olevani huono tai keskiverto myös näissä aineissa. Kyllä, seuraan ajankohtaisohjelmia ja politiikkaa tiiviisti ja tuo nyt sopi siihen hyvin, kun rajoitteista puhuin. Joskus olin kiinnostunut sosionomin koulutuksesta, mutta sinne on niin vaikea nykyään päästä, etten enää ole ollenkaan varma siitä. Sosionomi ei myöskään ole koskaan korvaamaton, samoista työpaikoista voivat kilpailla sairaanhoitajat, yhteisöpedagogit, terveydenhoitajat ja joskus käsittääkseni myös lähihoitajat. Mielelläni kuulisin kyllä kokemuksia, jos joku on töitä tuolla tutkinnolla löytänyt. Tunnen useampia sosionomeja ja heistä vain kolme ovat oman alan töissä.
Ap
Mitä? Riippuu mitä työtehtäviä haet, mutta sosionomin ja sairaan- sekä terveydenhoitajan tehtävät eivät suinkaan ole samoja, saatika että sitten lähihoitajat olisivat täysin samalla viivalla. Ei sh ole pätevä sosionomin tehtäviin tai toisinpäin. Varmaan on tehtäviä joihin voi hakea millä vain sosiaali- ja terveysalan tutkinnolla. Mutta sosiaaliohjaajien palkat ovat yleensä pienempiä kuin sh:n, eli ei ole tunkua. Vai onko?
Miksi jättää joku ammatti valitsematta sen takia että jonkun toisen koulutuksen omaava voi joskus kilpailla samasta paikasta?
Sosiaalityötä on myös yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Valtiotieteitä olen aina halunnut salaa opiskella, mutta en ole koskaan kehdannut sitä edes ääneen sanoa, koska sinne ainakin koen olevani liian typerä. :( Olen aina ollut todella kiinnostunut politiikasta ja yhteiskunnasta ja joka päivä luen uutisia ja katson kaikki täysistunnot ja kyselytunnit. :D
Siellä kuitenkin tarvitaan kai myös matikkaa.
Toisaalta käsittääkseni Katainen ja Stubb olivat molemmat aika huonoja matikassa ja molemmat muistaakseni valtiotieteen maistereita koulutukseltaan, heistä saan joskus jotain toivoa. Yritän myös joskus ajatella, että onhan monilla älykkäillä ihmisillä vaikka lukihäiriötä tai jotain sellaista myös...
Ap
Sun pitäis lopettaa toi ajattelu että oot liian typerä et todellakaan ole, tommonen tekee vaan hallaa itelles.
Sähän voisit vaikka ens kesänä ottaa avoimesta yliopistosta valtiotieteiden kurssin ja kattoa millaista se on? Tai muuten tutustua aiheeseen kirjallisuuden kautta?
Vierailija kirjoitti:
Valtiotieteitä olen aina halunnut salaa opiskella, mutta en ole koskaan kehdannut sitä edes ääneen sanoa, koska sinne ainakin koen olevani liian typerä. :( Olen aina ollut todella kiinnostunut politiikasta ja yhteiskunnasta ja joka päivä luen uutisia ja katson kaikki täysistunnot ja kyselytunnit. :D
Toisaalta käsittääkseni Katainen ja Stubb olivat molemmat aika huonoja matikassa ja molemmat muistaakseni valtiotieteen maistereita koulutukseltaan, heistä saan joskus jotain toivoa. Yritän myös joskus ajatella, että onhan monilla älykkäillä ihmisillä vaikka lukihäiriötä tai jotain sellaista myös...
Ap
Jos on tarpeeksi motivaatiota, niin pystyy mihin vain. Jos on lahjoja vaikka kuinka, mutta ei motivaatiota, niin ei pärjää. Ota enemmän selvää valtsikasta. Käy vierailulla siellä. Joka tapauksessa joka alalla on vaikeitakin asioita. Riittää, että pääset matikan kursseista läpi. Niitäkin voi käydä useamman kerran, jos on vaikeuksia läpäistä. Voit sitten muista kursseista saada paremmat arvosanat. Valtsikaan täytyy lukea paljon, mutta kiinnostusta, tietämystä ja lukuintoa sulla taitaakin olla. Suosittelen vahvasti seuraamaan omia unelmia. Muuten voi katkeroitua ja syyttää muita ihmisiä siitä, etteivät kannustaneet. Tää on sun elämä. Tee sillä sitä, mistä pidät. :)
Seuraava Koe kampus on 25.10. Ilmoittautuminen alkaa 1.10. Käy kurkkaamassa, millaista valtsikassa on. :) Olettaen, että asut lähellä pk-seutua siis.
Kiva saada välillä myös kannustavia kommentteja! Niitä saa harvoin kotona.
Ap
Lähipiirin kannustaminen ja asenteet vaikuttaa tosi paljon elämässä menestymiseen ja tyytyväisyyteen. Älä annan kenenkään lannistaa!
Tunnetko Ap ketään joka opiskelisi valtiotieteitä tai yhteiskuntatieteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat kielsivät hakemasta amikseen ollenkaan ja opokin kannusti enemmän lukioon, joten sinne hain. :D Merkonomiksihan sitä voisi hakea lukion jälkeen, tuskin siellä matikkaa niin älyttömästi tarvitaan...
Ap
Mitä hiton järkeä on mennä lukioon ja sitten opiskelemaan merkonomiksi kun voit opiskella nyt jo suoraan merkonomiksi?!?? En tajua näitä lukion jälkeen amikseen ihmisiä ollenkaan!!
Sulla on ihan ihmeellinen asenne.. jos et muuta tota asennetta niin ei tuu kyllä mistään mitään. Huoh.
Kamalaa kun olet joutunut kasvamaan tuollaisessa perheessä missä et saa itse tehdä omaa elämääsi koskevia valintoja.
Miksi vanhemmat kieltävät opiskelun esim.siivoojaksi? Sehän ei estä opiskelua muualla myöhemmin, tai samalle alalle. Meidän firmassa esimerkiksi kaikilla siivoojilla on koulutus, laitoshuoltajaksi, tai sitten ihan eri alalta. Ei ole ketään peruskoulupohjalta.
Kirjoitat sujuvasti ap.
Mieti alaa joka kiinnostaa.
Yliopistoon ei tarvita suurta älyä, enemmän kykyä lukea, kirjoittaa ja pohtia. Itse ilin monenlaisissa hommissa, myös siivoojana, hain yliopistoon ja pääsin.
Vanhempasi tekevät väärin painostaessaan sinua.
Kokeile mitennlulio sujuu. Eihän matematiikkaa tarvitse kirjoittaa eikä tarvitse joka alalle.
Miten lukio sujuu...tulipa tökeröitä virheitä kun kirjoitin puhelimella...
Ei hahmotushäiriö ole mikään este opiskelulle! :) Itselläni on avaruudellinen hahmotushäiriö sekä matemaattinen oppimisvaikeus ja AMK käytynä. Apua saa ja kannattaa pyytää, tukiopetusta, erityisopetusta ja vaikka keskusteluapuakin. Tsemiä ja onnea opiskeluun! Älä jätä lukiota kesken!
Olen aina saanut hyvää palautetta opettajilta ainekirjoituksissa ja kielissä muutenkin. Vitosella opettaja kehui englantini olevan ysiluokkalaisen tasoa, se on jäänyt hyvin mieleen. :) Ainoa ongelma lukiossa on siis tuo matematiikka ja ne fysiikan ja kemian laskut.
Vanhemmat eivät halua että menen amikseen, koska heidän mielestään pitäisi olla jokin korkeampi koulutus ja koulutus on molempien mielestä tie onneen. Isä on käynyt useamman amistutkinnon ja äiti opistotason koulutuksen. Toivovat kuulemma minulle jotain parempaa ja siksi pitäisi käydä lukio. Ovat myös molemmat sitä mieltä, ettei minusta ole suorittavaan työhön koska olen niin kömpelö ja huono monissa "käytännön asioissa", kotitalous esimerkiksi oli 5 ja se käsityö myös ja molemmissa avustaja mukana. Opo oli myös sitä mieltä, että kuitenkin enemmän vahvuuksia sellaisissa aineissa, joita tarvitaan enemmän lukiossa ja kannusti minua sinne.
Ap
Jätät ne matikan fysiikan ja kemian kirjoittamatta ja kirjoitat kaikki kielet, historian, yhteiskuntaopin, uskonnon, ehkä filosofian ja vaikka psykologian :) hyvin selviät niin, yliopistossa tarvitsee kyllä tilastomatikkaa mutta sen opit varmasti kunhan vain näet vähän vaivaa ja treenaat kovasti. Minulla on lukihäiriö ja olen käynyt sekä amkn että yliopiston ja lukion. Tradenomiksi ensin ja sitten kauppatieteitä. :)
Miten hahmotushäiriö käytännössä ilmenee sinulla muuten kuin matikassa ja käsitöissä?
Ap