Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitseeko köyhän ostaa reseptivapaat lääkkeet reseptillä? Selittäkää tyhmälle

Vierailija
01.09.2018 |

En ymmärrä näitä Suomen käsittämättömän mutkikkaita sosiaaliturvajuttuja. Siis toimeentulotuki ynnä terveydenhuoltojärjestelmä/lääkekorvaukset, jne. Joten kiva jos joku jotain selittäisi.
Jos tarvitsen usein vaikkapa särkylääkkeitä vaikkapa migreenin tai kuukautisten tai minkä vain takia, niin osaanhan minä apteekista niitä ostaa reseptivapaasti, minun ei tarvitse käydä lääkärillä, se olisi turhaa, maksan lääkkeet ihan itse, eihän niihin reseptivapaisiin lääkkeisiin mitään tukea saa. Mutta jos olen niin köyhä ettei meinaa rahat riittää, niin tuleeko tuo halvemmaksi jos käyn lääkärillä saamassa reseptin ja sitten ostan ne samat särkylääkkeet reseptillä? Siis lääkärin maksaisi toimeentulotuella ja reseptilääkkeet maksaisi toimeentulotuella. Joten minulta kuluisi omaa rahaa parhaimmillaan nolla euroa, jos toimeentulotuki korvaisi kaiken.
Ja eihän tämä päde vain särkylääkkeisiin, vaan siis lääkärihän voi kirjoittaa reseptin melkein kaikkiin reseptivapaisiin lääkkeisiin.
Niin tuota... meneekö tuo noin? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?
Ja tapahtuuko tuota? Käykö jotkut/monet lääkärillä vain saadakseen reseptin vain koska on rahapula?
Itse olen aina maksanut lääkkeeni omilla rahoillani. Mutta olen ollut todella köyhä joten olen sitten joutunut säästämään rahat jostain muusta, esim ruuasta. Joten jos olisin käynyt läpi tuollaisen älyttömän ja yhteiskunnalle kalliin lääkäri-resepti-toimeentulotuki rumban niin minulla olisi ollut varaa sekä lääkkeisiin että ruokaan.
On tämä meidän yhteiskunta outo...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee halvemmaksi. Reseptivapaaseen lääkkeeseenkin voi saada respetin, minkä jälkeen sen saa kela-korvauksella halvemmalla. Minullakin on ollut ibuprofeeniresepti tutilta lääkäriltä pyytämällä.

Vierailija
2/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, näitä on. Kaikki mahdolliset vitamiinit, laastareit ja rasvat ja mitä ikinä keksitään, haetaan reseptillä, ja laitetaan toimeentulotukihakemukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin se menee.

Itse olin kaksi vuotta sellaisessa tilanteessa, että jouduin turvaamaan täysin toimeentulotukeen. Sattuu olemaan niin, että sairastan kroonista hiivaa, ja joka kerta kun minulla oli hiivatulehdus, hankin siihen reseptin ja sain näin Canesten Combin maksusitoumuksella.

Vierailija
4/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä systeemejä, tuskin olet oikeutettu toimeentulotukeen....Siitä huolimatta mikä vaan lääke tulee paljon halvemmaksi reseptin kanssa.

Vierailija
5/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut D-vitamiinia reseptillä. Syön sitä sairauden takia. Nyt yhtäkkiä en osaa sanoa hintaeroa. En saa toimeentulotukea, joten siihen en osaa ottaa kantaa.

Vierailija
6/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tiedä systeemejä, tuskin olet oikeutettu toimeentulotukeen....Siitä huolimatta mikä vaan lääke tulee paljon halvemmaksi reseptin kanssa.

No eihän tule, vaan jopa päin vastoin. Esimerkiksi Canesteniin tulee hintaa pari euroa lisää, koska reseptilääkkeisiin lisätään tilauksen vuoksi maksu.

T. Hiiva

Vierailija
7/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se käynti julkisella puolella lääkärillä niin paljoa maksa, ja reseptillä lääke on lähes aina paljon halvempi kuin ilman.

Vierailija
8/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun korvauskäytäntö muuttui olen hakenut lääkäriltä reseptin kaikkeen mahdolliseen. Aikaisemmin saatoin ostaa koko kesän allergialääkkeet omaan piikkiin, mutta nyt on kannattavampaa hakea se lääkärin resepti, vaikka kuormittaakin käynnillä terveydenhoitojärjestelmää.

Jos on toimeentulotuella, on myös oltava se resepti, jotta saa lääkkeen omavastuun kuitattua, muutenhan ostat niitä vaan omaksi hyviksi, kuten hylkimisenestolääkkeitä jne.

Vierailija
9/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi. Reseptivapaaseen lääkkeeseenkin voi saada respetin, minkä jälkeen sen saa kela-korvauksella halvemmalla. Minullakin on ollut ibuprofeeniresepti tutilta lääkäriltä pyytämällä.

Ei pidä aina paikkaansa. Joskus lääke on reseptillä jopa kalliimpi (erotus ei välttämättä merkittävä).

Vierailija
10/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni köyhä jättää lääkkeet ostamatta. Toimeentulotuki on siitä jännä, että sen mukaan katsotaan paljonko teoriassa pitäisi olla rahaa. Ei sitä, miten paljon sitä on.

Jos saat mätkyt, sitä ei huomioida menoksi tt-tuessa. Jos saat palautusta, se huomioidaan tulona.

Vierailija
11/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sairastui ja meni lääkkeisiin sellainen 50€. Se oli kahden viikon ruokaraha. Nyt täytyy toivoa että joku lainaisi kun omistani ne ostin. Olisi vaan pitänyt käyttää lääkärillä ja hankkia sieltä paremmat lääkkeet ilmaiseksi.

T. Toimeentulotukiasiakas

Vierailija
12/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh? Jos joku ei tiedä miten toimeentulotuki toimii niin todennäköisesti se ei ole oikeutettu toimeentulotukeen? Täh?

Vierailija
13/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, näitä on. Kaikki mahdolliset vitamiinit, laastareit ja rasvat ja mitä ikinä keksitään, haetaan reseptillä, ja laitetaan toimeentulotukihakemukseen. 

Laastarit =D

Ihan sairasta!

Yhteiskuntamme on sairas :(

Vierailija
14/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas opin jotain uutta. En aiemmin edes tiennyt, että reseptivapaille lääkkeille voi saada reseptin. Sitten olin leikkauksessa ja sain reseptin kipulääkkeille. En oikein edes lukenut reseptiä vaan marssin apteekkiin hakemaan määrätyt lääkkeet. Hämmästys oli suuri, kun sain ihan tavallista buranaa ja jotain muuta tavallista särkylääkettä. Ihmettelin vain, että miksi näille resepti kirjoitettiin, kun olisinhan saanut niitä apteekista ilmankin. No, tämän keskustelun pohjalta ymmärrän,että takana saattaa olla joku taloudellinen ajattelu, vaikka minun tapauksessani ei olisi ollut rahasta puutetta.

Seuraavan leikkauksen jälkeen sain taas vastaavanlaisen reseptin, mutta niitä lääkkeitä en edes hakenut, kun pidin niin turhana touhuna.

Vierailija
15/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas opin jotain uutta. En aiemmin edes tiennyt, että reseptivapaille lääkkeille voi saada reseptin. Sitten olin leikkauksessa ja sain reseptin kipulääkkeille. En oikein edes lukenut reseptiä vaan marssin apteekkiin hakemaan määrätyt lääkkeet. Hämmästys oli suuri, kun sain ihan tavallista buranaa ja jotain muuta tavallista särkylääkettä. Ihmettelin vain, että miksi näille resepti kirjoitettiin, kun olisinhan saanut niitä apteekista ilmankin. No, tämän keskustelun pohjalta ymmärrän,että takana saattaa olla joku taloudellinen ajattelu, vaikka minun tapauksessani ei olisi ollut rahasta puutetta.

Seuraavan leikkauksen jälkeen sain taas vastaavanlaisen reseptin, mutta niitä lääkkeitä en edes hakenut, kun pidin niin turhana touhuna.

Rahan lisäksi kyse voi olla määristä, jotka voivat ylittää sen, mitä saisi ostaa ja ottaa ilman reseptiä. Eihän esim. perus särkylääkkeitä saa ostaa kerralla mitenkään erityisen paljon.

Vierailija
16/32 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan lisäksi kyse voi olla määristä, jotka voivat ylittää sen, mitä saisi ostaa ja ottaa ilman reseptiä. Eihän esim. perus särkylääkkeitä saa ostaa kerralla mitenkään erityisen paljon.

Reseptivapaita särkylääkkeitä ostetaan useimmiten satunnaisiin päänsärkyihin, flunssiin sen semmoiseen. Ihan omasta rahasta ja itse lääkettä käyttäen.

Jos on pitkäaikaisemman sairauden hoidosta kyse, totta kai on normaalia että hoitava lääkäri kirjoittaa reseptin. Vaikka olisi reseptivapaa lääke. Idea on että resepti eli lääkemääräys antaa tiedot mitä lääkettä ja kuinka paljon syödä. Se, että reseptillä olevista lääkkeistä saa Kela-korvauksen on sekin järkevää yhteiskunnan näkökulmasta, koska se varmistaa että potilas todella ostaa ja käyttää ne lääkkeet.

Kyllä mun tapauksessa aina reseptillä olevat lääkkeet tulevat halvemmiksi. Lisäksi kun reseptille kirjoitetaan suuria määriä lääkettä, kannattaa kerralla ostaa se suurin mahdollinen määrä ja pakkaus (ei välttämättä tarjolla siellä reseptivapaalla puolella), ne tulevat kaikkein halvemmiksi.

Vierailija
17/32 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. On olemassa lääkkeitä, jotka ovat niin halpoja, että ei tule mitään Kela-korvausta. Sen sijaan reseptin hankkiminen maksaa.

Vierailija
18/32 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vitamiineihin ja laastareihin saa reseptiä. Rasvoihin saa jos on pitkäaikainen ihosairaus, kaikkiin rasvoihin ei saa reseptiä.

Vierailija
19/32 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. On olemassa lääkkeitä, jotka ovat niin halpoja, että ei tule mitään Kela-korvausta. Sen sijaan reseptin hankkiminen maksaa.

Mutta toimeentulotuessa on automaattisesti maksusitoutumus apteekkiin jolla saa kaikki reseptilääkkeet ilmaiseksi.

Vierailija
20/32 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laastarit =D

Ihan sairasta!

Yhteiskuntamme on sairas :(

Minulta on pyydetty reseptiä kuumemittariinkin. En kirjoittanut. 

tkl