Sitten ihmetellään, mikseivät suomalaiset käy ulkona syömässä ja baareissa istumassa..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html?ref=rss
Ei ole ihme, kun leimataan kaikki nirsoiksi nirppanokiksi ja luulotautisiksi. En ikinä palkkaisi kokkia, joka aloittaa päivityksensä someen kirjoittamalla ensimmäiseen lauseeseen v*ttu-sanan.
Kun tuntee henkilökohtaisesti vakavasti allergisia niin tällainen juttu ei naurata. Ihan sama vaikka joku teeskentelisi, se on teidän työtä. Deal with it. Jos noin v*tuttaa, vaihda hommia poika.
Kommentit (323)
Muistan kun lapsuudessa 80-l joku oli allerginen appelsiinille ja joku kalalle. Nykyän kaikki ovat allergisia jollekin, mitä ihmeellisimmille ainesosille. Syynä on liian hygieeniset olot. Lasten ei anneta nuolla lattiaa josta tulisi vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun lapsuudessa 80-l joku oli allerginen appelsiinille ja joku kalalle. Nykyän kaikki ovat allergisia jollekin, mitä ihmeellisimmille ainesosille. Syynä on liian hygieeniset olot. Lasten ei anneta nuolla lattiaa josta tulisi vastustuskyky.
Aivan ,tässä minä lapsena :https://i.pinimg.com/originals/a3/4a/03/a34a038eab7906d8c8df95e5c7631fd…
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ravintolassa töissä ja jos asiakkaalle tulee gluteeniton annos, valmistan sen erityistarpeiden mukaan ja huolella. Ei mitään ongelmaa :)
Mutta todella paljon on näitä jotka vain huvikseen tilaavat gluteenittoman annoksen. Kerrankin eräs nainen halusi vaihtaa jo melkein valmiin annoksen gluteenittomaan...
Sitä on vaikea selittää ja jotkut varmaan ihmettelevät miksi se niin kokkeja kyrpii jos joku haluaa huvikseen gluteenittoman annoksen. Minua harmittaa oikeiden gluteenikkojen puolesta :/
Miksei kenellä tahansa ole oikeus tilata gluteenitonta annosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä, Hämeenkorpi harmittelee IS:lle."
Ja miksihän minun pitäisi syödä ravintolassa ainesosia, joista en tykkää?
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?Tottakai se ottaa kokkia kupoliin jos sun tykkäämisen takia pitää ruveta menua uusimaan. Miksi et ota annosta joka miellyttää vaan rupeat muokkaamaan valmista annosta.
Se on ihan kokin ongelma.
Jos haluan sipulipihvin ilman sipulia, niin joko se onnistuu tai lähden pois, ihan sama ottaako kokkia kupoliin. Vaihtakoon alaa jos ei selviä vitutuksestaan.Ei mun tartte ottaa jotain muuta annosta jos en halua.
Siinä oikein malliesimerkki-aasiakas. Jos tiedät, ettet tykkää sipulista tai sipuli ei tykkää sinusta, niin miksi hitossa sinun on mentävä tilaamaan SIPULIpihvi ilman SIPULIA? Kaikkea sitä maa päällään kantaa.
Jos nyt kuvitellaan etten pitäisi sipulista, mutta haluaisin pihvin, niin miksi vatussa minun pitäisi tilata sienikeitto eikä pihviä ilman sipulia? Kerro.
Miten vaikeaa on olla lätkäisemättä sitä sipulivuorta sen pihvin päälle?
Miten vaikeaa on tilata listalta jokin muu pihvi tai muu liharuoka joka ei sisällä sipulia?
Miten vaikee on ITSE ottaa pois se sipuli siitä pihvin päältä?
Hah hah hah. Vit"tu mitä keha"reita.
Onko ihan varma, ettei kokki sitten taas ärsyynny ja avaudu facebookissa ja iltiksessä, jos asiakas on jättänyt sipulit syömättä?
Minusta kyllä pääosin avautuu ihan aiheesta. Pääsääntöisesti erityisruokavalion noudattajan pitäisi itse valita listalta sellainen annos joka sopii. Nurinkurista, että useimmille oikeille allergikoille tämä on itsestäänselvyys tai onnistuu vain pienillä lisukemuutoksilla, mutta näiden muka-allergikkojen pitäisi saada leivätöntä leipää ja lohifile ilman kalaa.
Noita viime hetken muutoksia kyllä ihmettelen. Siinä on minusta ravintolallakin peiliin katsomisen paikka. Jos se keliakia muistuu kummasti mieleen vasta siinä vaiheessa kun se tilattu skagen eli rapuLEIPÄ on jo pöydässä ja naapurin keitto näyttääkin paremmalta, niin asiakkaalta kuuluu tietysti laskuttaa molemmat alkuruuat. Jotkut ihmiset ovat röyhkeitä ääliöitä, ja he ovat sellaisia juuri siksi, että nyky-yhteiskunnassa röyhkeät ääliöt palkitaan lisäeduilla sen sijaan että heille annettaisiin ansaittu potku persuksille.
No mieti itse miltä tuntuu, olet järjestänyt kutsut vaikka 50 hengelle ja tehnyt naama hiessä ruokia. Vieraat saapuvat ja 4 ilmoittaa olevansa gluteenittomalla, 2 ei syö paprikaa (eivät tykkää, ei allergia) 3 ilmoittaa että pitää olla laktoositonta.
Et tiennyt etukäteen, alat sitten miettimään että miten tehdä heille syötävää.
Juu esimerkki ja kotioloissa, muttakun ammattikokille tuo voi olla joka päiväistä niin en ihmettele että ärsyttää.
Kuten kokki sanoi, jos on oikeasti allergia tai esim keliakiaa niin ei haittaa, mutta se että ei (mahdollisesti) ilmoiteta etukäteen tai valehdellaan kun ei vaan tykätä.
Ei netistä löydy kaikkea, mitä annoksiin tulee. Kaveri tilasi annoksen, missä ei ollut listan mukaan mitään allergisoivaa, simppelin lehtipihviannoksen. Mutta pihvin päälle olikin ripoteltu oikein tolkusti persiljaa. Sitä hän ei vain voi sietää. Miksi sitä ei ollut merkitty listaan?
Sinänsä vai valitsee kokki yhteensopivia ainesosia, hah. Nyt on joku punajuurimuoti. Se ei sovi yhteen minkään perunan kanssa, mutta moneen sitä silti tungetaan. Punaviinikastike on lähes joka paikassa purkista. Kyllähän se on taidetta mättää lautaselle pakasteranskalaiset ja purkkikastike. Ja joo olen käynyt hyvässäkin ravintolassa. Niissä on yleensä aika hiljaista ja näitä löytyy Suomesta vain muutama, oikeasti laadukkaita.
Mulle ei ikinä tule ruokavaliot yllätyksenä. Suvun tiedän. Pitopalvelur kai jo tekeekin laktoositonta. Itse osaan tehdä kaiken ilman maitoa, kun suvussa on maitoallergiaa. Ei ole yhtään vaikeaa. Maailma on täynnä maidottomia perusruoka- ja leivonnaisohjeita. Kastikkeet erikseen. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ikinä tule ruokavaliot yllätyksenä. Suvun tiedän. Pitopalvelur kai jo tekeekin laktoositonta. Itse osaan tehdä kaiken ilman maitoa, kun suvussa on maitoallergiaa. Ei ole yhtään vaikeaa. Maailma on täynnä maidottomia perusruoka- ja leivonnaisohjeita. Kastikkeet erikseen. Helppoa.
Joo. Tein itsekin juuri intialaista tikka masalaa. Jätin pois Valkosipulin, inkiväärin, garam masalan, kurkuman, korianterin, kuminan ja chilin kun en tykkää niistä. Ihan hyvin voi jättää pois ja ruoka oli hyvää.
Not!
Mä ymmärrän kaiken muun ruokakikkailun, mutta en sitä, että ruokavaliota vaihdetaan kesken kaiken ja että rajoitteita tulee yhtäkkiä lisää verrattuna siihen, mitä on aiemmin ilmoittanut. Noloa on myös se, että on ilmoittanut vaikkapa maidottoman ruokavalion, mutta ravintolassa haluaakin maitoa sisältävää kakkua sorbetin tilalle, koska kakku näyttää paremmalta. On kohteliasta ilmoittaa kaikki rajoitteet etukäteen, ja sitä mitä on tilattu, syödään sitten hyvällä halulla eikä ruveta vaihtamaan toiseen (ellei annoksessa ole oikeasti jotain laatuvikaa).
Minä syön maidotonta ja munatonta kala-kasvisruokaa. Usein ilmoitan ruokavalioksi vegaanisen ruokavalion, koska se on yksinkertaisempi ymmärtää, automaattisesti munaton ja maidoton, ja toisaalta varsinkin isossa seurueessa on aina muitakin kasvissyöjiä ja vegaaneita, joille kaikille vegaaninen annos sopii. Tällöin ravintolan ei tarvitse valmistaa niin montaa erillistä pikkuannosta. Ilmoitan AINA ruokarajoitteeni etukäteen.
Ihmettelen muuten tuossa kokin jutussa sitä, että erikseen irvailtiin raskaana oleville ja perusteena käytettiin sitä, että oma mutsi on raskaana ollessaan syönyt mitä sattuu ja silti lapsi on kasvanut aikuiseksi. Ihan oikeasti! Raskaana olevien ruokavalio on ihan terveyden ammattilaisten suosittelema. Se ei ole mitään huuhaata! Tosi mäntti, jossei tuota ymmärrä.
Olen muuten ollut syömässä tilaisuudessa, jossa kaikki erityisruokavaliota noudattavat oli laitettu samaan pöytään. Joukossa oli myös mm. gluteenille todella herkkä keliaakikko. Ruokailun alkaessa salihenkilökunta määräsi ruokailun alkavaksi keliaakikon näkökulmasta kauimmaisesta pöydästä. Noin 80 ihmistä kävi siis ottamassa ruokaa ennen häntä (=sotkemassa ottimet ja pudottelemassa murusia). Kaiken kukkuraksi gluteeniton leipä oli asetettu tavallisen leivän viereen niin, että kun muut ottivat leipää, se leipäpala kulki gluteenittoman leivän yli. Keliaakikko valitti asiasta ja hänelle tehtiin omat annokset. Voi olla, että jälkikäteen kokit ja tarjoilijat puhuivat hänestä kohtuuttomana kauhuasiakkaana, vaikka oikeasti oli kyse hänen terveydestään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä pääosin avautuu ihan aiheesta. Pääsääntöisesti erityisruokavalion noudattajan pitäisi itse valita listalta sellainen annos joka sopii. Nurinkurista, että useimmille oikeille allergikoille tämä on itsestäänselvyys tai onnistuu vain pienillä lisukemuutoksilla, mutta näiden muka-allergikkojen pitäisi saada leivätöntä leipää ja lohifile ilman kalaa.
Noita viime hetken muutoksia kyllä ihmettelen. Siinä on minusta ravintolallakin peiliin katsomisen paikka. Jos se keliakia muistuu kummasti mieleen vasta siinä vaiheessa kun se tilattu skagen eli rapuLEIPÄ on jo pöydässä ja naapurin keitto näyttääkin paremmalta, niin asiakkaalta kuuluu tietysti laskuttaa molemmat alkuruuat. Jotkut ihmiset ovat röyhkeitä ääliöitä, ja he ovat sellaisia juuri siksi, että nyky-yhteiskunnassa röyhkeät ääliöt palkitaan lisäeduilla sen sijaan että heille annettaisiin ansaittu potku persuksille.
Totta kai molemmat annokset laskutetaan,se on ihan normikäytäntö jos on tilannut ja mieli vaihtuu, mutta ensimmäinen annos on jo saapunut. Jos asiakas ei ole halukas maksamaan, soitto vartijalle/poliisille auttaa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Eli ymmärsinkö oikein, että ravintolaan kun menee, pitää syödä pahaa ruokaa ettei kokki pahastu tai koe ruuanlaittoa liian vaikeaksi? En syö sipulia, juuri koskaan. Jostain syystä sipuli joissain muodossa aloittaa epäinhimillisen käymisprosessin mun suolistossa ja tuloksena on järkyttävät kivut jossain suolenmutkassa ja lopulta aivan infernaalisen kammottavan hajuiset sipulipierut päivän pari. Ehkä mä olen sitten nirso ja luulotautuinen, koska mulla ei ole tälle mitään diagnoosia.
En syö myöskään sieniä, niistä tulee aivan kamala närästys ja vaikka kokki olisi mitenkä hyvin ne valmistanut, niin sellainen tympeä metsäinen laho homesienen tyyppinen maku on aina jälkimakuna kun sieniä olen joutunut syömään.
En syö myöskään kalaa. Se ei ole hyvää. Koskaan. Vaikka Gordon Ramsay tulis tekemään mulle jonkun hienon kala-aterian, en sitä söisi, koska kala on aina vaan kalaa.
Miksi maksaa ravintola-ateriasta kymppejä ja saada eteensä jotain sellaista mitä ei halua syödä?
Pyrin syömään kotona kaikki ateriani. Tai sellaisissa paikoissa, joissa henkilökunnalle ei tuota ylitsepääsemättömiä vaikeuksia tehdä ruokaa ilman sipulia, sieniä ja kalaa. Onneksi tällaisiakin on. Esim paikkakunnallamme on aivan täydellinen turkkilaisten miekkosten ylläpitämä ravinteli, josta saan aina juuri sitä mitä toivon. Ilman vittuilua, huokailua tai silmien pyörittelyä. Siellä palvellaan asiakasta.
Laitetaanpa nimi mieleen, etten vahingossakaan eksy tämän michelinmiehen kuppilaan ikinä.
Tuskin minkään ravintolan kaikissa ruoissa on sieniä, kalaa tai sipulia, opettele syömään niitä ruokia, joissa niitä ei "luonnostaan" ole, ne voivat osoittautua yllättävän hyviksi, koska niissä (toivottavasti ainakin) on mietitty, miten juuri ne ainekset osuvat parhaiten yhteen. Jos kuitenkin sellainen ravintola löytyy, älä mene sinne, jälleen, jos asut pikkukaupungissa, jossa on tasan yksi, pelkästään noita aineksia tarjoava ravintola, onhan se ikävää, mutta matkoilla sitten voi revitellä.
Pikemminkin kuin talon ostoon, ravintolakäyntiä voisi ehkä verrata vaatteiden ostoon: hiukan voi lyhentää tai pidentää, ehkä ottaa sisään (jättää herneenversot pois ruoan päältä, vaihtaa ohrat riisiin jne., mutta niin kuin vaatteessakin, osa vaatteen, tai aterian ideasta voi sitä myöten kärsiä), mutta et saa erilaista kaulusta, kokonaan toista materiaalia tai hilevyötä, jos vaate ei ole sellainen kuin haluat, älä osta sitä, jos kauppa myy vain teinivaatteita, etkä sellaisia kuin itse haluaisit, mene toiseen kauppaan. Sama pätee ruokaan, kannattaa tutustua listaan etukäteen, jopa ex tempore -käyntejä varteen useimpien ruokaravintoloiden ulkopuolelta löytyy ruokalista, ja kun löytää sellaisen ravintolan, jossa on sellaista ruokaa joka sopii, muistaa sitten käyttä, kehua ja suositella sitä.
Jos muuten sienet aiheuttavat pahoja vatsaoireita, kyseessä voi olla trehaloosi-intoleranssi, ihan oikea vaiva siis; itse en vain tykkää sienien mausta, hajusta tai suutuntumasta, joten en sieniruokia vapaaehtoisest tilaa, mutta pystyn kyllä päivällisillä niitä syömään, eivätkä ne koko iltaani pilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ravintolassa töissä ja jos asiakkaalle tulee gluteeniton annos, valmistan sen erityistarpeiden mukaan ja huolella. Ei mitään ongelmaa :)
Mutta todella paljon on näitä jotka vain huvikseen tilaavat gluteenittoman annoksen. Kerrankin eräs nainen halusi vaihtaa jo melkein valmiin annoksen gluteenittomaan...
Sitä on vaikea selittää ja jotkut varmaan ihmettelevät miksi se niin kokkeja kyrpii jos joku haluaa huvikseen gluteenittoman annoksen. Minua harmittaa oikeiden gluteenikkojen puolesta :/
Miksei kenellä tahansa ole oikeus tilata gluteenitonta annosta?
Jos on syömässä sellaisessa paikassa, jossa listassa on merkittynä, että joku ruoka on gluteeniton, silloin tietenkin kuka tahansa voi sellaisen tilata - silloin lienee kysymyksessä luontaisesti gluteeniton ruokalaji, vaikkapa lihapata perunoiden kanssa tai kasvis/papuhöystö riisin kanssa (ja vaikka niin ei olisi merkitty, tämän voi päätellä, ja sitten vain kysäistä onko esim. käytetty gluteenia ssältävää maustesekoitusta tms.). Mutta jos vaatii pihvinsä tai kalafileensä leivitettäväksi gluteenittomilla jauhoilla, ja sitten syö hyvällä halulla tavallisen vehnäsämpylän, on ymmärrettävää että se aiheuttaa kohotettuja kulmakarvoja.
Kun kyse on hienommasta ravintolasta, menut ja annokset on usein suunniteltu sopimaan yhteen ja ainesosat täydentävät toisiaan. Ne valmistelut, joita näissä ravintoloissa tehdään jo ennen avaamista, on mittavat ja valmistelut kattavat 75% aterioiden valmistuksesta. Jos iso seurue (joka on varannut jonkun tietyn menun) tulee paikalle ja vasta paikan päällä ilmoittaa allergioista ja ruokamieltymyksistä, kokit joutuvat aloittamaan näiden osalta valmistelut täysin alusta. Ja silloin meneekin koko illan aikataulutus pipariksi ja asiakkaat valittavat pitkästä odotusajasta. Siksi on tärkeää, että tällaisiin ravintoloihin ilmoitetaan erityisruokavaliot etukäteen. Ja jos kyseessä on todellakin vain ruokamieltymys ja välttämättä haluaa sen sipulipihvin ilman sipulia, voi mainita, ettei kyseessä ole allergia, jolloin kokki ei joudu käyttämään täysin puhtaita ja uusia välineitä tämän pihvin valmistukseen.
Itseä ihmetyttää kovasti myös se, miksi tilata ravintolassa se annos, jossa on aineksia, joista ei pidä? Itse en liiemmin välitä äyriäisistä, en siis ravintolassa tilaa äyriäispastaa. Jos juhlissa on vaikka katkarapusalaattia, syön sen normaalisti. Ei siihen kuole, jos joutuu vähän syömään jotain, josta ei pidä. Tämä siis koskee etenkin kaikkia juhlia. Allergiat on sitten asia aivan erikseen. Nämä feikkiallergikot on yleensä niitä samoja ihmisiä, jotka tilaavat pihvin kypsänä ja sitten valittavat, kun on sitkeää.
Viisi sivua luettu, nyt tekee mieli vastata.
Vuosikaudet ruoan parissa aikoinaan työskennelleenä tämä oli silloin ihan arkipäivää. Usein tilattiin gluteenitonta, vaikka ei ollutkaan keliakiaa, viisi naista kävelee sisään ja kaikki tilaavat saman annoksen, mutta kaikki eri reseptillä, eikä yksikään niistä ollut alkuperäinen. Totta kai otettiin ekstraa jos annokseen lisättiin jotain, mitä siinä ei alun perin ollut, ei voinut vain vaihtaa ilmaiseksi. Allergiat toki ymmärrän, mutta se nirsoilu oli välillä jotain uskomatonta.
Yritä siinä sitten perkele muistaa jokainen mielikuvituksella höystetty annos, kun nopeasti pitäisi tehdä ja muitakin tilauksia on jonossa. Jonkin pitsan ja hampurilaisten kohdalla moisen nirsoilun vielä jotenkin ymmärtää, kun ipanoita ei ole totutettu syömään kaikkia ruokia jo pienestä asti, mutta ei enää missään ruokapaikassa, jossa pääosa asiakkaista on aikuisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni näille erityisannoksille pitäisi ravintolassa laitaa reilusti lisähintaa. Asiakas maksaa siitä, että saa haluamaansa ruokaa, olipa sitten allerginen tai ei, ja ravintola voisi näin kuitata annoksista syntyviä ylimääräisiä kuluja.
Mikä kulu syntyy siitä, että vaikka se sipuli tai porkkana vaan jätetään lätkäisemättä annokseen?
Usein esim. kastikepohjat yms. ovat jo esivalmisteltu, joten tälläiselle sipulittomalle joutuu tekemään aivan uuden kastikkeen. Kyllä siihen menee aikaa ja tarvikkeita.
Kokki puhui sipulipihvistä. Siihen sipulikeko lätkäistään pihvin päälle, eikä mitään lisäkustannusta synny sen pois jättämisellä. Ainoastaan säästöä. Hinnan pitäisi siis olla alempi.
ja sis kun tämä kyseinen valitushan oli: "Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?"
Tämä ongelma on vain suomessa. Sattuneesta syystä matkustan paljon italiaan ja tiedän yhden ihmisen joka on pähkinöille ja muutamalle hedelmälle allerginen.
Yhdysvalloissa ainakin on allergioita ja paljon. Ei ole suomalainen ongelma. Maitotuotteet eivät muualla ole ongelma, sillä täällä vika on käsittelyssä ja ylipäätään tavassa tunkea maitoa joka paikkaan.
Et ymmärtänyt.
Tilaa sitä, mitä voit syödä. Varmasti jokaisen ravintolan listalta löytyy annos, jossa ei ole sipulia, kalaa tai sieniä.
Mutta älä tilaa annosta paistettua kuhaa ilman kalaa, sipulipihviä ilman sipulia tai sienikeittoa ilman sieniä tai edes siivilöityjä sieniä. Se oli jutun pointti.