Sitten ihmetellään, mikseivät suomalaiset käy ulkona syömässä ja baareissa istumassa..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html?ref=rss
Ei ole ihme, kun leimataan kaikki nirsoiksi nirppanokiksi ja luulotautisiksi. En ikinä palkkaisi kokkia, joka aloittaa päivityksensä someen kirjoittamalla ensimmäiseen lauseeseen v*ttu-sanan.
Kun tuntee henkilökohtaisesti vakavasti allergisia niin tällainen juttu ei naurata. Ihan sama vaikka joku teeskentelisi, se on teidän työtä. Deal with it. Jos noin v*tuttaa, vaihda hommia poika.
Kommentit (323)
Totta joka sana. Ruokapalveluista on tehty yhtä helvettiä. Suurin vitutuksen aihe on se, että erikoistoivomuksia esittävät vaativat erikoisensa samaan hintaan kuin normiannokset, maksattavat siis kukkoilunsa muilla.
Vegaanihörhötkin syövät siis palan minun lasteni annoksista, esim. kouluruokailussa. Saunan taakse joutaa koko sakki.
Vierailija kirjoitti:
Eläköön kunnianhimoiset ravintolat, jotka ei alistu kompromisseihin, vaan pitävät tyylistään ja laadustaan kiinni.
Ei ne kauaa ilman asiakkaita elä.
En valitettavasti ehtinyt lukea koko ketjua, mutta olen kyllä lukenut alkuperäisen kirjoituksen. Minua se kyllä nauratti, toki se oli kärjistetysti kirjoitettu, ja saattoi loukata sellaista henkilöä, jolla on allergia, joka on oikeasti vakava asia, mutta oli siinä monelle muulle ehkä miettimisen aihetta. Meillä oli esim. äskettäin juhlat, jossa gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle henkilölle laitettiin tarjottavat ihan erikseen. Ne jäivät koskemattomiksi, koska hän halusikin syödä samaa kuin muut. Turha vaiva siis. Tuttavapiirissäni on myös pari kasvissyöjäksi itseään kutsuvaa, jotka ottavat aina lohta juhlissa, jos se näyttää herkulliselta. Ystävissäni on pari laktoosi-intoleranttia, jotka syövät laktoosipitoisia tarjottavia, jos muuta ei oikein ole, sanovat vaan, että ehkä se yksi kerta ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo todella ärsyttävää ja vaikeaa + tavallaan epäreilua oikeasti allergisille. Ajat kuitenkin muuttuvat ja ravintoloiden ei auta kuin sopeutua asiakkaidensa (toisinaan typeriin) toiveisiin.
Luulen ettei menestyvillä ole aikaa allergikoille, he taitavat muutenkin olla ne ravintoloiden suurkuluttajat, jotka toivovat terveellisiä ja kulinaristisia makunautintoja ilman pois jätettyjä ainesosia.
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti ehtinyt lukea koko ketjua, mutta olen kyllä lukenut alkuperäisen kirjoituksen. Minua se kyllä nauratti, toki se oli kärjistetysti kirjoitettu, ja saattoi loukata sellaista henkilöä, jolla on allergia, joka on oikeasti vakava asia, mutta oli siinä monelle muulle ehkä miettimisen aihetta. Meillä oli esim. äskettäin juhlat, jossa gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle henkilölle laitettiin tarjottavat ihan erikseen. Ne jäivät koskemattomiksi, koska hän halusikin syödä samaa kuin muut. Turha vaiva siis. Tuttavapiirissäni on myös pari kasvissyöjäksi itseään kutsuvaa, jotka ottavat aina lohta juhlissa, jos se näyttää herkulliselta. Ystävissäni on pari laktoosi-intoleranttia, jotka syövät laktoosipitoisia tarjottavia, jos muuta ei oikein ole, sanovat vaan, että ehkä se yksi kerta ei haittaa.
Välillä on allergia, välillä ei 😂 eipä sillä väliä paljonko joku on nähnyt vaivaa tehdessään eri ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo todella ärsyttävää ja vaikeaa + tavallaan epäreilua oikeasti allergisille. Ajat kuitenkin muuttuvat ja ravintoloiden ei auta kuin sopeutua asiakkaidensa (toisinaan typeriin) toiveisiin.
Luulen ettei menestyvillä ole aikaa allergikoille, he taitavat muutenkin olla ne ravintoloiden suurkuluttajat, jotka toivovat terveellisiä ja kulinaristisia makunautintoja ilman pois jätettyjä ainesosia.
Toivotaan näin.
On ärsyttävää itsekin järjestää pippaloita, kun aina löytyy joku, jolle vaivalla väännetyistä herkuista ei mikään kelpaa. Oikeat allergiat eri asia, mutta mulle äiti opetti että tuollainen on todella epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Toivoa sopii, että näitä menestyviä riittää mm. kyseiseen ravintolaan.
.
Ei tule pahemmin enää käytyä sukupäivällisillä ravintoloissa, yleensä meitä oli mukana 15-25 henkeä, laitetaan ruoka ennemmin itse, niin tietää tarkalleen, ettei siinä ole mitään vaarallista.
.
Enemmin näin, kuin odotella ravintolaruuan jälkeen ambulanssia.
No keitä ne kyselijät sitten niissä arvintoloissa on? En voi syödä sitä tätä ja tota koska saan näppyjä vatsanväänteitä ilmavaivoja löysää ulostetta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ihan oikeasti yksi syy, miksi syön mieluimmin kotona. Jos se on niin vaikeaa niin antaapa olla. Ja ei, minulla ei ole vakavaa allergiaa vaan ruokayliherkkyys. Jos ravintolaillallisen jälkeen seurauksena on vesiripuli, ihottuma, turvotus ja parin päivän paska olo niin ei se ole sen arvoinen.
Joo. Pysy poissa kiitos. Ei ole rasittavampaa kuin mennä sellaisella porukalla syömään, missä joku on älyttömän rajatoittunut syömäri. Yksi tuttavani on erittäin alerginen suunnilleen kaikelle, joten en edes pyydä häntä koskaan seuraksi ravintolaan.
En ymmärrä mikseivät ihmiset voi syödä sitä mitä listalla on tarjolla. Jokaiselle "allergikolle" pitäisi vääntää ihan oma spesiaali annos.
Uskomatonta että vegaaniuskin on muka pelkkää nirsoilua. Ehkä se on sitä suomalaista mentaliteettia, että kyllä se potut ja jauhelihakastike on kelvattava jokaiselle ja eri elämänkatsomuksia ei saa olla olemassa ja jos tulee jostain ruoka-aineesta vatsakipuja niin höpö höpö vaan, ei saa nirsoilua. Minunkin maatilalla kasvanut vanhaäiti ei millään kykene käsittämään allergioiden lisäksi mm. mausteita joita ei myyty vuosikymmeniä sitten. Onneksi tietoisuus kuitenkin vähitellen leviää ja esim. opiskelijaravintoloissa on jo hyviä vegaanivaihtoehtoja. Tämänkin kokin asiakaskunta varmaan vähenee jo luonnollisen poistuman kautta, kun nuorempi väki on jo tottuneempi erilaisten ideologioiden olemassaoloon ja menee sitten eri ravintoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että vegaaniuskin on muka pelkkää nirsoilua. Ehkä se on sitä suomalaista mentaliteettia, että kyllä se potut ja jauhelihakastike on kelvattava jokaiselle ja eri elämänkatsomuksia ei saa olla olemassa ja jos tulee jostain ruoka-aineesta vatsakipuja niin höpö höpö vaan, ei saa nirsoilua. Minunkin maatilalla kasvanut vanhaäiti ei millään kykene käsittämään allergioiden lisäksi mm. mausteita joita ei myyty vuosikymmeniä sitten. Onneksi tietoisuus kuitenkin vähitellen leviää ja esim. opiskelijaravintoloissa on jo hyviä vegaanivaihtoehtoja. Tämänkin kokin asiakaskunta varmaan vähenee jo luonnollisen poistuman kautta, kun nuorempi väki on jo tottuneempi erilaisten ideologioiden olemassaoloon ja menee sitten eri ravintoloihin.
Vegaaniushan on pelkkää nirsoilua eikä edes mitenkään tervettä ihmiselle, koska ihminen ei ole kasvissyöjä.
Eli ymmärsinkö oikein, että ravintolaan kun menee, pitää syödä pahaa ruokaa ettei kokki pahastu tai koe ruuanlaittoa liian vaikeaksi? En syö sipulia, juuri koskaan. Jostain syystä sipuli joissain muodossa aloittaa epäinhimillisen käymisprosessin mun suolistossa ja tuloksena on järkyttävät kivut jossain suolenmutkassa ja lopulta aivan infernaalisen kammottavan hajuiset sipulipierut päivän pari. Ehkä mä olen sitten nirso ja luulotautuinen, koska mulla ei ole tälle mitään diagnoosia.
En syö myöskään sieniä, niistä tulee aivan kamala närästys ja vaikka kokki olisi mitenkä hyvin ne valmistanut, niin sellainen tympeä metsäinen laho homesienen tyyppinen maku on aina jälkimakuna kun sieniä olen joutunut syömään.
En syö myöskään kalaa. Se ei ole hyvää. Koskaan. Vaikka Gordon Ramsay tulis tekemään mulle jonkun hienon kala-aterian, en sitä söisi, koska kala on aina vaan kalaa.
Miksi maksaa ravintola-ateriasta kymppejä ja saada eteensä jotain sellaista mitä ei halua syödä?
Pyrin syömään kotona kaikki ateriani. Tai sellaisissa paikoissa, joissa henkilökunnalle ei tuota ylitsepääsemättömiä vaikeuksia tehdä ruokaa ilman sipulia, sieniä ja kalaa. Onneksi tällaisiakin on. Esim paikkakunnallamme on aivan täydellinen turkkilaisten miekkosten ylläpitämä ravinteli, josta saan aina juuri sitä mitä toivon. Ilman vittuilua, huokailua tai silmien pyörittelyä. Siellä palvellaan asiakasta.
Laitetaanpa nimi mieleen, etten vahingossakaan eksy tämän michelinmiehen kuppilaan ikinä.
Mulla on keliakia ja en ikinä tilais annosta kysymättä soveltuuko se keliakikolle ja sitten valittaisi annoksen tullessa, että oliko tässä vehnää? En voi syödä. Mutta mä tunnen gluteenitonta diettiä (paitsi hampat, munkit yms, jos maistuu) noudattavia, jotka tekee noin. Oikeesti allergiset ihmiset leimautuu noiden feikkien takia.
Olen kokki, tää on ehkä paras..-olen vegaani, mutta syön kanaa kyllä;)
V...U näitä!!! Ja niitä riittää..huoh
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä "allergisia" tässä vuosien varrella tullut nähtyä. Ensin selvität juurta jaksaen asiakkaan allergiat, mutta kas kummaa, jos esim. "maitoallerginen" huomaakin listalla olevan jotain herkkua, jota ei maidottomana saa, niin ihmeellisesti allergiat katoaa " No, eihän se nyt haittaa, jos välillä syö.."
Joo. Usein firman ja kaveriporukoiden illanistujaisia järjestäneenä vituttaa tuelta kun on huolehtinut jokaisesta spesiaaliruokavaliosta ja sitten ollaankin että "No kyllä mä voisin tuota maistaa kun näyttää niin hyvältä, kai mä nyt kerran voin, hehe". Tällaiset trendiallergikot ja huvigluteenittomat tekevät pelkkää hallaa oikeasti allergisille ja keliaakikoille. En ymmärrä mikä vaikeus on aikuisella ihmisellä sanoa suoraan että ei pidä jostain ainesosasta sen sijaan että alkaisi inttämään "allergiasta".
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikseivät ihmiset voi syödä sitä mitä listalla on tarjolla. Jokaiselle "allergikolle" pitäisi vääntää ihan oma spesiaali annos.
Meillä lapsi ei ole ikinä halunnut syödä ravintoloiden lastenannoksia. Saamme jatkuvasti neuvotella, että lapsi saa puolikkaan aikuisen annoksesta. Ei luulisi olevan vaikeaa muta tarjoilijat yrittävät väkisin tuputtaa kalapuikkoja tai nauravia nakkeja lapselle.
Itse olen ravintolassa töissä ja jos asiakkaalle tulee gluteeniton annos, valmistan sen erityistarpeiden mukaan ja huolella. Ei mitään ongelmaa :)
Mutta todella paljon on näitä jotka vain huvikseen tilaavat gluteenittoman annoksen. Kerrankin eräs nainen halusi vaihtaa jo melkein valmiin annoksen gluteenittomaan...
Sitä on vaikea selittää ja jotkut varmaan ihmettelevät miksi se niin kokkeja kyrpii jos joku haluaa huvikseen gluteenittoman annoksen. Minua harmittaa oikeiden gluteenikkojen puolesta :/
Minulla on lihavuusleikatun kortti, mistä ei ole ollut hyötyä vielä yhdessäkään ravintolassa. Homma menee sitten käytännössä niin että katson vierestä kun toiset syövät alku- ja jälkiruokaa. Pääruoasta maksan täyden hinnan ja jaan sen jo ennen syömistäni muille koska vatsaani mahtuu vain 2 desiä ruokaa.
Kovasti ihmettelen mikseivät ravintolat halua tehdä pieniä mutta herkullisia annoksia? Maksaisin mielelläni siitä pienestä ja laadukkaasta annoksesta tietenkin täyden hinnan.
Minua ärsyttää se, että jotkut luulosairaat pilaavat oikeasti sairaiden maineen.