Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Kommentit (532)
Elän päivän kerrallaan enkä mieti suuremmin huomista, säästöjä ei juuri ole nyt eikä ole ollut koskaan ennenkään ja tässä on selvitty näin jo 70 v. vaikka todella laihojakin vuosia on elämän varrelle osunut. Olen hyvin oppinut pienestä pitäen elämään ilman sitä mitä en ole voinut saada.
Mulla menee kaikki kurkusta alas:)
T.Skäbä
Kostaa tapparan suosiminen kasarilta asti, sillä saa ilmaisen majoituksen ja safkan noin 15 vuodeksi, joka alkaa olla siellä oman elinajanodotteen loppuhuminoissa.
Joskus nuorena tulin ihan klassisesti ryöstetyksi. Ja tilini tyhjennettiin ihan vaan urkkimalla tunnusluku. Alkoholilla oli vahvasti osuutta asiaan.
No.... Olin onnekas. Mulla oli niitä säästöjä. Tili tosiaan tyhjeni, kun turvarajatkin oli päin helvettiä jonkun isomman ostoksen jäljiltä. Mutta rahasto meni sitten käyttöön vaikka miinuksella olikin, jotta laskut ja vuokra saatiin maksuun.
Akuuttiin kassakriisiin jouduin tosin turvautumaan vanhempiini, jotka maksoi mun kotimatkani / taksin. Tää siis sattui parikymppiselle nulikalle ihan kotosuomessa. Poliiseille toimintamalli oli tuttu, ja rikosilmoitus tehtiin. Koskaan ei kiinni saatu.
Voitin veikkauksessa, muuten ois todella vaikeaa, en miljoonaa mut useamman satatuhatta.
Talouden tulot bruttona n. 175k vuodessa, back up planina on ansiosidonnainen, muutama säästötililtä löytyvä roponen, pari paniikissa ostettua rahastosijoitusta ja lopulta henkivakuutus. Tärkeintähän on että lapset selviävät joten heille on alusta asti opetettu talouden perusperiaatteet kuten kuluseuranta, oman työn merkitys, asumiskulujen muodostuminen ja säästämisen optimointi.
Talokaan ei ole velaton kuin vasta viiden vuoden kuluttua joka toki helpottaa elämää mutta vasta sitten.
Ehkä tärkein back up plan on työpaikka jossa irtisanomisriski on mahdollisimman pieni. Se tosin voi muuttua nopeastikin. Lisäturvaa saa tietyin rajauksin ryhtymällä henkilöstön edustajaksi työpaikallaan (irtisanomissuoja).
Mikä saa ihmisen elämään noin, ettei edes 6000 e tuloista ei saada mitään säästöön? Olen aina ihmetellyt tätä, aina pitäisi elää vähän alle oman palkkansa, niin säästöjä alkaa kummasti kertymään. Toki oikeasti pienillä palkoilla haastavaa.
Mä hakkaan kaikki rahat motteriin.
T.Maukka
Mulla on nykyään puskurit ja sijoituksia.
Mutta silloin, kun ei ollut säästöjä, se johtui siitä että mulla ei kerta kaikkiaan ollut varaa säästää. Kaikki meni. Siinä on turha jeesustella, että mitä tekisit jos, kun mitäpä se auttaa, jos on todella pa?
Itseäni vituttaa tämä nykyinen taloustilanne tosissaan.
Olin ensin pienipalkkainen, äitiyslomalla, hoitovapaalla, sitten opiskelija ja sitten työtön, sitten taas pienipalkkainen. Ostimme aikoinaan talon vuosituhannen alussa, kun asunnon sai vielä ostettua ilman omaa alkupääomaa. Viihdyimme talossa ja huolsimme sitä pienestä palkastamme. Tuolloin vallitsi ajatus, että raha kannattaa laittaa seiniin. Mistään säästämisestä ei puhuttu juurikaan.
Myöhemmin myimme talon ja koska hinnat olivat laskeneet, niin saimme juuri lainat maksettua ja muuton kustannettua. Sukanvarteen jäi muutama tonni.
Pienipalkkaisena roikkuessa tarpeellisten asioiden ostoslista ja korjausvelka kasvoi. Nyt saan keskituloista palkkaa, ja jatkuvasti on jotain mikä pitää uusia nykyisessä kodissa, on rikki mennyttä pesukonetta, teinin polkupyörää, kenkiä, vaatetta kasvaville, ruokakulut on nousseet, vakuutuksia on pakko pitää, polttoainekulut on korkeat eikä töihin pääse ilman autoa, sähkön hinta on tapissa ja kaikki on kalliimpaa. Vielä 3 vuotta sitten olisin saanut tästä nykyisestä palkasta helposti 500 säästöön, mutta nykyisen hintatason vuoksi se on vain 50-100€/kk. Sillä ei pitkälle perheenä pääse jos hätä tulisi.
Olen tehnyt parhaani ja työttömyysaikani on aina olleet lyhyitä, opiskelut on hoidettu enimmäkseem ilman yhteiskunnan tukea työn ohessa ja nyt pitäisi yhtäkkiä olla joku kymmenien tuhansien hätävara.
Milloin tämä hulluus loppuu?
Ei ole säästöjä eikä varasuunnitelmaa. Ei ole koskaan ollutkaan ja aina olen selvinnyt. Jopa kodittomuudesta.
Lisäturvana muutaman tonnin luotto pankkikortissa.