Mä en tajua niitä opettajia jotka eivät päästä oppilasta vessaan
Mul oli tänään tokal tunnil koulus hirvee pissahätä ja menin sanomaan siitä opettajalle mutta se vastas pettynyt ilme kasvoillaan että ei täs oo enää ku kuusi minuuttia että onko mun ihan pakko päästä vessaan. Sanoin että on mutta en päässyt. Ärsyttää tälläiset opettajat jotka eivät päästä vessaan. Ja mitävarten sillä oli pettynyt ilme kasvoillaan? Minunhan olisi pitänyt olla pettynyt kun en päässyt pissalle. Onko muilla kokemuksia?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun on tunnilta pois, vessassa, ja jää kuulematta esim ohjeistus kotitehtävään tai muu opetus?
Jos yrittää viimeiseen asti pidättää niin kyllä se opetus menee ohi jokatapauksessa. Sitä on niin tuskainen,että keskittyminen menee vain pidättämiseen.
Ja ihan normaali 13 - vuotias kyseessä?
Minkä sinä lasket "normaaliksi"? Onko lapsi "normaali", jos hänellä on muuten terve, mutta hänellä on esim. IBS, Crohn, CU, yliaktiivinen virtsarakko jne.?
Eiköhän näissä tapauksissa ole tukitoimiin kirjattu vapaa vessassakäynti, jotta opettajat ovat tietoisia erityistarpeesta.
Ei aina ole,kun ei ole diagnoosiakaan. Lisäksi,terveellä lapsellako ei ole oikeutta vessaan jos iskee yllättävä ripuli esim?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ainakin minun on pakko päästä kun siltä tuntuu, minulla on vaikea ibs. Opettajat onneksi tietävätkin tästä ja saan mennä ihan milloin tarve on huomaamatta. Olen ihan ikätason mukaan kehittynyt enkä millään tavalla "erityinen". :)
Nykyäänhän ne on kaikki integroitu yleisopetuksen luokkiin. :(
Mitkä *ne*?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan että valtaosa heistä jotka esiintyvät täällä opettajina,eivät todellakaan sitä ole. Netissä helppo väittää mitä vaan..
Eihän täällä ole kuin tuo ope 42 väittänyt olevansa opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun on tunnilta pois, vessassa, ja jää kuulematta esim ohjeistus kotitehtävään tai muu opetus?
Jos yrittää viimeiseen asti pidättää niin kyllä se opetus menee ohi jokatapauksessa. Sitä on niin tuskainen,että keskittyminen menee vain pidättämiseen.
Ja ihan normaali 13 - vuotias kyseessä?
Minkä sinä lasket "normaaliksi"? Onko lapsi "normaali", jos hänellä on muuten terve, mutta hänellä on esim. IBS, Crohn, CU, yliaktiivinen virtsarakko jne.?
Eiköhän näissä tapauksissa ole tukitoimiin kirjattu vapaa vessassakäynti, jotta opettajat ovat tietoisia erityistarpeesta.
Mitkä tukitoimet? Saat asian kuulostamaan siltä kuin kyseiset lapset olisivat jälkeenjääneitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ainakin minun on pakko päästä kun siltä tuntuu, minulla on vaikea ibs. Opettajat onneksi tietävätkin tästä ja saan mennä ihan milloin tarve on huomaamatta. Olen ihan ikätason mukaan kehittynyt enkä millään tavalla "erityinen". :)
Mitkä *ne*?
Ne meitä muita pikkuisen iloisemmat.
Vierailija kirjoitti:
Odota kunhan pääset korkeakouluun ja vessalupaa ei tarvitse kysellä. Siellä ovi käy pahimmillaan viiden minuutin välein kun porukka ravaa ties missä, ja pahenee aina tunnin loppua kohden.
Siellä ei tulekaan vanhemmilta viestiä että miksi kokeessa kysytään jotain mitä pirkkoliisa ei ole ikinä kuullutkaan puhuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota kunhan pääset korkeakouluun ja vessalupaa ei tarvitse kysellä. Siellä ovi käy pahimmillaan viiden minuutin välein kun porukka ravaa ties missä, ja pahenee aina tunnin loppua kohden.
Siellä ei tulekaan vanhemmilta viestiä että miksi kokeessa kysytään jotain mitä pirkkoliisa ei ole ikinä kuullutkaan puhuttavan.
Mikä asia ehtii mennä aivan täysin ohi viidessä minuutissa? Ja ainakin omana kouluaikanani sama asia tuli useaan kertaan esille opetuksessa ja vielä läksyissä ja kertaustunneillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä *ne*?
Ne meitä muita pikkuisen iloisemmat.
Mitä ihmeen kiertoilmaisuja! Sano suoraan, mitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vessasirkus on sen mukainen.
Pakkoko opettajien on tehdä siitä sellaista?
Mun ekaluokkalainen lapseni ei päässyt vessaan, koska kouluavustaja esti. Ope päästi lapsen vessaan kesken tunnin, mutta vessassa sattumalta ollut avustaja ei päästänyt lasta, joten lapsi pissasi housuun. Kukaan ei edes viitsinyt ilmoittaa asiasta minulle, mummo olisi voinut viedä lapselle puhtaat housut. Lapsi oli sitten lopun päivää pissaisissa housuissa. Olin seuraavana päivänä yhteydessä kouluun, mutta se oli vaan voi voi sieltä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ekaluokkalainen lapseni ei päässyt vessaan, koska kouluavustaja esti. Ope päästi lapsen vessaan kesken tunnin, mutta vessassa sattumalta ollut avustaja ei päästänyt lasta, joten lapsi pissasi housuun. Kukaan ei edes viitsinyt ilmoittaa asiasta minulle, mummo olisi voinut viedä lapselle puhtaat housut. Lapsi oli sitten lopun päivää pissaisissa housuissa. Olin seuraavana päivänä yhteydessä kouluun, mutta se oli vaan voi voi sieltä päästä.
Lisään vielä, että avustaja ei ollut omilla tarpeillaan vessassa, että pytty olisi ollut varattuna. Muuten vaan ei antanut lapsen pissata! Myönsi kyllä tämän kysyttäessä, että ei ollut mitään lapsen kertomaa satua housuun pissaus.
Jos ei puhuta ihan eka luokkalaisista niin kyllä ihmisen täytyy pystyä pidättämään tarvittaessa ellei sitten ole, jotain diagnosoitua sairautta. Normaali terve ihminen pystyy pidättämään monta tuntia tarvittaessa. Ja normaali terve ihminen pystyy arvioimaan ettei esim. syö ja juo liikaa ennen sellaista toimenpidettä mitä ei kannata keskeyttää.
Ihan perusjuttuja.
Se on eriasia jos on kyse 50+ mies tai nainen, voi olla jo pahoja rakko ongelmia.
jeesusonherra kirjoitti:
Jos ei puhuta ihan eka luokkalaisista niin kyllä ihmisen täytyy pystyä pidättämään tarvittaessa ellei sitten ole, jotain diagnosoitua sairautta. Normaali terve ihminen pystyy pidättämään monta tuntia tarvittaessa. Ja normaali terve ihminen pystyy arvioimaan ettei esim. syö ja juo liikaa ennen sellaista toimenpidettä mitä ei kannata keskeyttää.
Ihan perusjuttuja.
Se on eriasia jos on kyse 50+ mies tai nainen, voi olla jo pahoja rakko ongelmia.
tämäkirjoittajaontyperä ^
Itse olen opettaja ja ns. mahavammaisena (ärtynyt suoli, jne.) tiedän, että joskus sinne vessaan on päästävä nyt eikä sitten kuuden minuutin kuluttua.
Tottakai esim. ekaluokkalaisia opettaessani ollaan puhuttu yhdessä siitä, että välitunnin aikana voisi yrittää käydä hoitamassa vessa-asiat, ym. ja että kannattaa ennen vessaan ryntäämistä hetki makustella sitä, että jaksaisiko hetken pidättää. Jos ei, niin sitten ei.
Ei tietenkään kenenkään tarvitse ruveta housuun tekemään, se on pääasia.
Nykyään kun on näitä kaikenlaisia vatsavaivoja , niin olen pyrkinyt siihen, että lapsi/nuori voi kahden kesken kertoa, jos hänellä on jotain tällaista vaivaa tiheän vessassa ravaamisen taustalla. Tällöin on sovittu, että vessaan menemisestä ei tarvitse erikseen tehdä luokassa haloota, vaan lapsi/nuori saa poistua asioilleen silloin kun siltä tuntuu.
Mutta joo, höpisin jo enemmänkin kuin oli tarkoitus. En siis lähtisi sanomaan toiselle ihmiselle, että "et saa mennä vessaan".
Vessaan menemisestä saa mukavan tekosyyn päästä pois luokasta/työtehtävistä/suunnilleen mistä tahansa ikävästä. Mulla oli ennen työkaveri, joka kävi monta kertaa päivässä vessassa ja oli kerrallaan noin 20 min. Kerran ihmeteltiin, että minne se joutui, kun oli niin pitkään poissa työpisteestään. Oli kuulemma ollut vessassa - 40 minuuttia. Voipa tietysti olla, että sillä oli joku sairaus, mutta oli muutenkin niin työtävieroksuva tyyppi, että veikkaan laiskottelua vessakäyntien syyksi. Pomon oli kauhean vaikea puuttua jatkuviin ja pitkiin vessakäynteihin, koska "pitäähän ihmisen nyt päästä vessassa käymään".
Vierailija kirjoitti:
Vessaan menemisestä saa mukavan tekosyyn päästä pois luokasta/työtehtävistä/suunnilleen mistä tahansa ikävästä. Mulla oli ennen työkaveri, joka kävi monta kertaa päivässä vessassa ja oli kerrallaan noin 20 min. Kerran ihmeteltiin, että minne se joutui, kun oli niin pitkään poissa työpisteestään. Oli kuulemma ollut vessassa - 40 minuuttia. Voipa tietysti olla, että sillä oli joku sairaus, mutta oli muutenkin niin työtävieroksuva tyyppi, että veikkaan laiskottelua vessakäyntien syyksi. Pomon oli kauhean vaikea puuttua jatkuviin ja pitkiin vessakäynteihin, koska "pitäähän ihmisen nyt päästä vessassa käymään".
Tarkoitit vissiin mua? Kärsin pahasta ahdistuksesta, jota kyllä hoidetaan, muttei ole tehonnut. Tätä ahdistuneisuuttani en työpaikalla huutele. En saa saikkua enää enempää, en pääse kuntoutustuelle enkä eläkkeelle. En ole työkykyinen. Kun ahdistaa, mahakin menee sekaisin ja sinne vessaan on päästävä. Toimituksen jälkeen istun pöntön kannen päällä, hengittelen, heijailen itseäni ja yritän rauhoittua. Sitten taas palaan teidän arvosteltavaksi työn vieroksumisen vuoksi. Gues what? Tämä kaikki, jota te nimitätte työnvieroksumiseksi on pahaa ahdistuneisuuttani. Onneksi itse olette täydellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä! Kellotatte kauanko työkaverinne on vessassa! Eikö teillä ole parempaa tekemistä, kuten töitä?
Jees, open on syytä määrätä jatkuvasti vessaan haluava oppilas terveydenhoitjalle, jotta vehkeet tutkitaan. Näin toimien loppui eräänkin kaverin vessakäynnit siihen paikkaan. Pippeli tutkittiin ja niin jäivät päivittäiset usein toistuvat mesehetket veskissä unholaan.
Jännä, kun vessahätä on nykyisin tarttuva tauti. Leviää ja tarttuu luokassa kuin korona konsanaan.
Sinä taidat olla tässä se jälkeenjäänyt. Oletko koskaan sairastanut vatsatautia tai ripulia? Ihan terveellä ihmisellä voi iskea ripuli tai pissahätäkin joskus yllättäen,kaikkea ei voi ennakoida. Vaikka kävisi vessassa ennen tuntia,voi hätä iskeä puoli tuntia sen jälkeen. Saati jos on suolistosairas tai on esim.yliaktiivinen rakko tms.