Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?

Vierailija
30.08.2018 |

Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?

Kommentit (593)

Vierailija
1/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaa maitoa pulloon, lähde neljäksi tunniksi ovesta ulos kun mies tulee töistä.

Idiootin kanssa olet lisääntynyt.

Vierailija
2/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se saa olla mitä mieltä haluaa. Älä rupea riitelemään asiasta. Hoidat vauvan ja sen verran kotia kun haluat ja elät elämääsi ja nautit vauvasta. Miehelle voi hymyillä vittumaisesti ja sanoa että pitää päänsä kiinni.

Voit jättää myös tekemättä kotona mitään muutamaksi päiväksi ja katsot mitä tapahtuu.

Meillähän mies sanoo että kaikki mitä teen kotona, on turhaa jonka voi jättää tekemättä, eli on astetta ovelampi.

Ei noiden kanssa kannata väitellä. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mieheltä miksi hänestä tuntuu niin pahalta että sinä olet kotona vauvan kanssa. Ahdistaako miestä oma työnsä?

Jos mies ei suostu keskustelemaan asiasta kerro että haluat miehen joko lopettavan tuosta kotona makaamisesta jankkaamisen tai kokeilevan viikonlopun verran itse sitä ”makaamista”. Jos mies ei suostu kumpaankaan niin voit ilmoittaa että jatkossa aina makaat päivän tai pari kun mies haukkuu sinua sellaista tekevä niin voi ehkä huomata mitä se tarkoittaa. Eli haukkumisten jälkeen et siivoa, pyykkää, etkä laita ruokaa muuta kuin itsellesi ja vauvalle.

Jos muu ei auta niin pyydä miestä mukaan perheneuvolaan tai parisuhdeterapiaan ym. Voithan perustella että ehkä sielllä osaavat selittää sinullekkin tuon teidän ongelman jne.

Koeta kestää kuitenkin jonkinaikaa sillä onhan se esikoisen syntymä miehellekkin iso asia ja saattaa siitä miehestä vielä kuoriutua ihan normaali käytöksinen mieskin.

Kannattaa myös kuunnella anopin ja appiukon elämää sivusta koska usein tällaiset jutut johtuvat osin lapsuuden perheen toimintatavoista. Onko anoppi hoitanut vauvat navetan ohessa (tai kenties mummo) tai jotain muuta mistä mies on saanut ihme päähänpinttymänsä.

Vierailija
4/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se saa olla mitä mieltä haluaa. Älä rupea riitelemään asiasta. Hoidat vauvan ja sen verran kotia kun haluat ja elät elämääsi ja nautit vauvasta. Miehelle voi hymyillä vittumaisesti ja sanoa että pitää päänsä kiinni.

Voit jättää myös tekemättä kotona mitään muutamaksi päiväksi ja katsot mitä tapahtuu.

Meillähän mies sanoo että kaikki mitä teen kotona, on turhaa jonka voi jättää tekemättä, eli on astetta ovelampi.

Mutta pakkohan minun on jotain sanoa, kun minua makaamisesta haukkuu. En tarkoituksella ala riitelemään vaan sanon vastaan, ja sitten hän suuttuu ja sitten onkin jo riita.

Vierailija
5/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mihen mielestä sinun pitäisi päivisin tehdä? Siis muutakin kuin nuo mitä nyt teet?

Onko mies odottanut innoissaan että aina töistä tullessa on sitten lämmin ruoka odottamassa / tuorettaa pullaa kahvin kanssa jne?

Vierailija
6/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pakkohan minun on jotain sanoa, kun minua makaamisesta haukkuu. En tarkoituksella ala riitelemään vaan sanon vastaan, ja sitten hän suuttuu ja sitten onkin jo riita.

Etkös sä ole äitiysvapailla, vauvaa hoitamassa, etkä kotipiikana.

Vierailija
7/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy mieheltä miksi hänestä tuntuu niin pahalta että sinä olet kotona vauvan kanssa. Ahdistaako miestä oma työnsä?

Jos mies ei suostu keskustelemaan asiasta kerro että haluat miehen joko lopettavan tuosta kotona makaamisesta jankkaamisen tai kokeilevan viikonlopun verran itse sitä ”makaamista”. Jos mies ei suostu kumpaankaan niin voit ilmoittaa että jatkossa aina makaat päivän tai pari kun mies haukkuu sinua sellaista tekevä niin voi ehkä huomata mitä se tarkoittaa. Eli haukkumisten jälkeen et siivoa, pyykkää, etkä laita ruokaa muuta kuin itsellesi ja vauvalle.

Jos muu ei auta niin pyydä miestä mukaan perheneuvolaan tai parisuhdeterapiaan ym. Voithan perustella että ehkä sielllä osaavat selittää sinullekkin tuon teidän ongelman jne.

Koeta kestää kuitenkin jonkinaikaa sillä onhan se esikoisen syntymä miehellekkin iso asia ja saattaa siitä miehestä vielä kuoriutua ihan normaali käytöksinen mieskin.

Kannattaa myös kuunnella anopin ja appiukon elämää sivusta koska usein tällaiset jutut johtuvat osin lapsuuden perheen toimintatavoista. Onko anoppi hoitanut vauvat navetan ohessa (tai kenties mummo) tai jotain muuta mistä mies on saanut ihme päähänpinttymänsä.

Olen tosiaan jo ehdottanut, että hän voisi viikonlopun ajan kokeilla sitä makaamista ja minä voin lähteä siksi aikaa pois kotoa, siihen hän ei missään nimessä kuulemma suostu. Parisuhdeterapiaakin ehdotin jo ja siitäkin kieltäytyi. Sitä en ole vielä kokeillut, että jättäisin kaikki muut asiat tekemättä kuin vauvan hoidon ja oman syömiseni. Sitä voisin kokeilla. Apella ja anopilla ei ollut sellaista navettaelämää, jossa anoppi olisi hoitanut lapsikatraan ja lehmät, vaan he ovat akateeminen työssäkäyvä pariskunta melko modernilla työnjaolla.

Vierailija
8/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa että no koetan tästä lähin maata päivät kerta niin haluat. Ja jätät tekemättä miehen ruuat, pyykit jne muutamaksi päiväksi. Jos tajuaisi sitten että et ole tähänkään asti maannut päiviä.

Vierailija
9/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit töihin? Ei se vauva sua 24/7 tarvitse.

Vierailija
10/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mihen mielestä sinun pitäisi päivisin tehdä? Siis muutakin kuin nuo mitä nyt teet?

Onko mies odottanut innoissaan että aina töistä tullessa on sitten lämmin ruoka odottamassa / tuorettaa pullaa kahvin kanssa jne?

En tiedä mitä hänen mielestä minun pitäisi tehdä päivisin, ei hän siihen ole mitään sanonut vaikka olen tietenkin kysynyt. 

Vierailija
11/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin. Teepä yks päivä niin, että vaan makaa. Hoida vauva, mutta muuten älä tee kotitöitä. Ruokaa voit lämmittää, mutta älä laita astioita tiskiin. Älä pese pyykkiä, älä siivoa sotkuja. Sitten voit kertoa miehelle, että tältä täällä näyttää, jos minä vain makaan.

Vierailija
12/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai johtuuko tuo valitus siitä että mies haluaisi sinun urheilevan kroppaasi nyt? Haluaisi sinut nopeasti timmiin kuntoon?

Tai onko miehen työpaikalla tulossa esim yt neuvottelut ja siksi kyselee kireänä ”tyhmiä”?

Vierailija
13/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika. Sen takia se äitiysloma on, että äiti saa keskittyä siihen lapseen. Ei tarvitse muuta tehdä.

Vierailija
14/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai johtuuko tuo valitus siitä että mies haluaisi sinun urheilevan kroppaasi nyt? Haluaisi sinut nopeasti timmiin kuntoon?

Tai onko miehen työpaikalla tulossa esim yt neuvottelut ja siksi kyselee kireänä ”tyhmiä”?

Nopeammin timmiin kuntoon? Ei ole asiasta ainakaan mitään sanonut, joten en tiedä. Hän kyllä tietää, että repesin synnytyksessä sen verran pahasti, että mikään urheilu ei tule vielä kyseeseen. Vauvan kanssa teen päivittäin kävelylenkkejä tosin. Myöskään lähisalien lapsiparkit ei ota hoitaakseen juuri 2 kk täyttänyttä vauvaa, joten en edes tiedä miten voisin urheilla vauvan kanssa jos repeämiä ei olisi. 

Yt-neuvotteluita miehen työpaikalla ei tietääkseni ole, mutta ainakin sitä pyydetään usein ylitöihin joten töitä on kai paljon.

Vierailija
15/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?

No kyllähän se esikosen kanssa oli lähinnä makailua. Ensin vauva heräsi vain imetykselle ja vaipanvaihdolle. Kyllä oli tylsää. Mulla oli monta tuntia päivässä, että vain toljotin telkkaa ja rapsuttelin vatsaa. Kaupungillakin sai shoppailtuu rauhassa. Vauva koisas vaunuissa. Jos sulla on terve vauva, niin esikoisen kanssa on helppoa! Älä viitsi esittää ettei olis.

Vierailija
16/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mies ole viikonloppuisin näkemässä, miten päivät sujuvat?

Vierailija
17/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsoisi tuota päivääkään. Jos mies sanoisi vielä kerrankin noin, olisi se parisuhde siinä. Törkeää käytöstä.

Vierailija
18/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se esikosen kanssa oli lähinnä makailua. Ensin vauva heräsi vain imetykselle ja vaipanvaihdolle. Kyllä oli tylsää. Mulla oli monta tuntia päivässä, että vain toljotin telkkaa ja rapsuttelin vatsaa. Kaupungillakin sai shoppailtuu rauhassa. Vauva koisas vaunuissa. Jos sulla on terve vauva, niin esikoisen kanssa on helppoa! Älä viitsi esittää ettei olis.

Ja kaikkien vauvathan ovat samanlaisia. Omani nukkui vain pienissä pätkissä ja oli koko ajan tyytymätön. Vaunuissa ei nukkunut ollenkaan, mutta oli hiljaa, jos vaunut liikkuivat. Huuto alkoi heti, kun vaunut pysähtyivät. Ystäväni vauva taas halusi roikkua koko ajan tississä kiinni. En väitä, että oli raskasta, mutta ei siinä liikoja makailemaan ehtinyt.

Vierailija
19/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä hänen mielestä minun pitäisi tehdä päivisin, ei hän siihen ole mitään sanonut vaikka olen tietenkin kysynyt. 

Tuossa tilanteessa olisi kyllä oleellista käydä keskustelu siitä, minkä mies haluaisi muuttuvan ja miten asia pitäisi hänen mielestään hoitaa. Jos hän ei osaa edes kertoa mitä sinun pitäisi tehdä toisin, niin häntä voi käskeä lopettamaan valitus. Sitten kun hän on päässyt selville siitä, mistä kenkä oikeasti puristaa, niin voitte alkaa pohtia ovatko oletukset realistisia.

Vauva nyt pitää vain hoitaa, jos sinä et sitä tee niin mieskö sitten? Haluaisiko hän että sinä palaat töihin vai että siivoaisit koko kodin aina päivän aikana? Varaudu siihen, että kun hän seuraavan kerran aiheesta valittaa, lykkäät vauvan miehelle useammaksi tunniksi ja poistut paikalta. Toista joka kerta kun hän alkaa valittaa aiheesta. Tai häivy vauvan kanssa viikoksi omien vanhempiesi luo ja jätä koti hoitamatta?

Luultavasti valituksen takana ovat miehen pään sisäiset asiat, joko raskas työ tai joku muu vauvan myötä noussut fiksaatio siitä että toisella ei saa olla liian helppoa. Mahdollisesti mies ei itsekään kykene tiedostamaan, mistä ärsytys johtuu.

Vierailija
20/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene läpi, että on kiire sanoo täältä toinen äiti. Siinä ei paljon aikaa mene, että pyykkikoneen pistää pyörimään ja kerran viikossa imuroi. Vauva nukkuu tuossa iässä vielä monta tuntia päivälläkin. Sulla on tolkuttomasti aikaa. Myös imetyshetket on pelkkää istumista ja haaveilua. Itse katselin telkkaa samalla.

Tämä on miljoona kertaa helpompaa, kuin mitä töissä oli. Kaiken lisäksi illalla apuna mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme