Lastenkirjojen moraalittomia opetuksia?
Mitä mieltä olette kolmesta pienestä porsaasta? Kaksi possua vaan lorvii ja hutiloi, ja jos maailma olisi oikeudenmukainen paikka niin susi olisi ne syönyt. Mutta ei, kirja päättyy niin, että nää kaksi laiskaa possua menee siipeilemään veljensä luo, joka teki kunnon työtä.
Prinsessa Ruusunen sitten. On ensin tottelematon ja menee koskemaan värttinään, vetelee sitten laiskana hirsiä sata vuotta tekemättä mitään, ja tämä palkitaan prinssillä.
Kommentit (43)
Sain omia lapsuuden aikaisia kirjojani omalle lapselleni luettavaksi. Enpä ollut ajatellut ikinä että Hannun ja Kertun tarina on niin ahdistava. Jäi lukematta ainakin toistaiseksi...
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 13:31"]
No käykääpä katsomassa/ostamassa sitten sellainen omakustannekirja (ilmeisesti tämä on vihkonen koska siis omakustanne?) jossa on oikeasti ihana tarina (oikeasti opettavainen ja loruttelumuodossa). Meidän lapsi tykkää kovasti, pitää lukea joka ilta, tilasin juuri ihan huvikseni tuonkin kun tilailin jouluksi kirjoja.
Itse kuvittanutkin ja meillä lapsi tykkää ja kysyy jo seuravaa kirjaa nallesta ja kissasta. En tosin löytänyt muuta, ei sitten kai ole kuin tuo yksi vielä.
Eli verkkokaupoissa, tekijä on Irmeli Wiima ja kirja Nalle Nappinapa ja Kissa Hassitassu jne. (siinä oli kaksi tarinaa olikohan että löytää ystävän ja pelastavat pupun pulasta - varoitellaan heikoille jäille menosta) kirja nyt lapsella mukana päiväkodissa, mutta kyllä se noilla tiedoilla löytyy kun googlettaa.
Meillä ei lueta noita prinsessa ruususen karmeita kohtia tms. hypitään yli, mä tykkään että kirjat on mukavia tunnelmaltaan ja iloisia.
[/quote]
Kiitti vinkistä, minä olenkin haeskellut lorutteluja. Ja tuen kyllä mielelläni aloittelevia kulttuurintekijöitä - jostainhan ja jotenki se on heidänkin aloitettava.
No käykääpä katsomassa/ostamassa sitten sellainen omakustannekirja (ilmeisesti tämä on vihkonen koska siis omakustanne?) jossa on oikeasti ihana tarina (oikeasti opettavainen ja loruttelumuodossa). Meidän lapsi tykkää kovasti, pitää lukea joka ilta, tilasin juuri ihan huvikseni tuonkin kun tilailin jouluksi kirjoja.
Itse kuvittanutkin ja meillä lapsi tykkää ja kysyy jo seuravaa kirjaa nallesta ja kissasta. En tosin löytänyt muuta, ei sitten kai ole kuin tuo yksi vielä.
Eli verkkokaupoissa, tekijä on Irmeli Wiima ja kirja Nalle Nappinapa ja Kissa Hassitassu jne. (siinä oli kaksi tarinaa olikohan että löytää ystävän ja pelastavat pupun pulasta - varoitellaan heikoille jäille menosta) kirja nyt lapsella mukana päiväkodissa, mutta kyllä se noilla tiedoilla löytyy kun googlettaa.
Meillä ei lueta noita prinsessa ruususen karmeita kohtia tms. hypitään yli, mä tykkään että kirjat on mukavia tunnelmaltaan ja iloisia.