Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOS! Neljän päivän perehdytyksellä lastenhoitajaksi päiväkotiin

Vierailija
29.08.2018 |

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/698330-vain-neljan-paivan-pereh…

Onkos tästä jo keskusteltu? Ei tässä itsekkään enää tajua mitä tapahtuu. Olen itse koulutettu lähihoitaja (lastenhoitajana) ja minulla on kaksi omaa, päiväkoti-ikäistä lasta. Nuorimmaisen päiväkodissa ryhmän toinen lastenhoitaja on nyt muutettu paperilla lto:ksi (uusi laki vaatii ryhmään kaksi opettajaa entisen yhden sijasta) ja se kolmas lastenhoitaja on vaan jostain repästy sinne, ensin oli yksi kuukauden ja nyt toinen kaksi kuukautta. Ja nyt sen hoitajan voi tosiaan ilmeisesti vaan repästä kadulta, edes rikosrekisteriotteita ei tarkasteta näin lyhyissä työsuhteissa.

MIKSI meidän pätevien hoitajien työtä varhaiskasvatuksessa ei arvosteta? Miten täysin epäpätevä saa saman palkan ja edut kuin pätevä; mitä järkeä on enää edes opiskella hoitajaksi tai opettajaksi? Miten lasten keskuuteen voidaan päästää työntekijöitä joiden taustoja ei tarkasteta? Edes päiväksi! Paljon sijaisuuksia tehneenä hoitajana tiedän, että sijainen laitetaan ihan yksin hoitamaan vieraita lapsia vieraaseen ryhmään. Todellinen turvallisuusriski kaikille osapuolille, jopa silloin vaikka hoitaja olisi pätevä! Kukaan ei tiedä mitä siellä tapahduu sillä aikaa!! Ja mites lapset joilla on lääkehoidollisia tarpeita? Vain lähihoitajalla on koulutus tähän. Esim. diabeetikkolapsia on Suomessa paljon ja sen hoito on edelleen vaativaa ja hyvin yksilöllistä - jopa vanhempien on usein vaikeaa pitää sokeriarvot hyvässä tasapainossa.

Sekä äitinä että hoitajana alan olla erittäin huolissani varhaiskasvatuksen tilasta. Puutteita on ollut jo pitkään mutta nyt ne alkaa olla jo erityisen vakavia!! Piti saada pienemmät ryhmät ja lisää päteviä hoitajia ryhmiin + lakkauttaa homepäiväkodit. Mutta mitä me näistä on saatu? EI MITÄÄN!

Seuraatteko vanhemmat näitä uutisia ja mitä olette mieltä?

Kommentit (161)

Vierailija
161/161 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, että sinne vaan kaikki pienet hyvällä omallatunnolla nauttimaan laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. (Viitaten keskusteluihin missä puolustellaan lapsen viemistä päikkyyn vaikkei edes oikeasti olisi pakko)

Ehkä olen sitten huono äiti, mutta minulle riittää se että lapseni on päivän ajan turvassa, saa ruokaa, ulkoilua, leikkii muiden lasten kanssa ja sillointällöin järjestetään jotain lukuhetkiä / askartelua / jumppatuokioita. En vaan ymmärrä mitä muuta se 2-5 vuotias mahdollisesti voisi tarvita??

Samasta syystä lapselle voi tarjota varhaiskasvatusta kuin vähän vanhemmalle peruskoulua, aikuiselle korkeakoulua tai työssäkäyvälle kansanopistoa: sivistyksen vuoksi.

Elämässä on tavoitteet aika alhaalla, jos luettelemasi asiat riittävät. Minä ainakin haluan että ruoka on myös maittavaa ja ravitsevaa, en jaksa vain ulkoilma, vaan mieluummin esim. suunnistamaan, jne. Tämän "tason noston" takia me ihmiset ei enää tyydytä luolissa elämiseen. Myös alle 6-vuotias voi ihan aidosti nauttia ohjatusta ja tavoitteellisesta oppimisesta. Eikä se tietenkään tarkoita hampaat irvessä puurtamista.

Ja vain lastenhoidon ammattilainen voi suunnistaa lasten kanssa tai tarjota ravitsevaa ruokaa? Ei nuo ole mitään sivistystä vaan ihan perusjuttuja jotka jokainen maalaisjärjellä ajatteleva osaa toteuttaa. Tietenkään ulkona ei vain seistä tumput suorina vaan leikitään, pelataan, senkin lapset osaavat ihan itse tehdä jos aikuinen vaikka neuvoo ensin miten joku peli menee! Mitä koulutusta tähän tarvitaan, ihan totta?

Vitsailet varmaan?

En? Voitko kertoa? Minulla on vain lukiopohjan koulutus ja silti olen osannut leikkiä lasteni kanssa, lukea heille, pelata ulkona ja tarjota sitä ravitsevaa ruokaa. Olenko joku yli ihminen?

Eihän tuosta ole kyse.

Mutta saatko 21 lasta pysymään kasassa aitojen ulkopuolella kun ohi kiitää sata kiinnostavaa asiaa? Tiedätkö miten toimia jos puhumattomalla 2-vuotiaalla Eskolla on vaikeuksia ilmaista itseään muutoin kuin karjumalla ja puremalla kaveria? Osaatko toimia jos Sannan 5v käytös ryhmässä on haastavaa joka ilmenee esim. kavereiden kiusaamisena jonka vuoksi muut alkaa hylkiä Sannaa, ja Sanna itse kokee että hänet jätetään leikin ulkopuolelle ja itkee sitä päivittäin. Osaatko toimia kun ryhmään tulee Ville 3v joka on pyörätuolissa, kommunikoi vain kuvilla ja ääntelemällä ja joka saa epileptisiä kohtauksia? Mitä teet kun Perttu, Milo ja Jesperi 4v eivät malta rauhoittua yhtään mihinkään ryhmän toimintaan ja kaikki muu paitsi riehuminen on heistä tylsää ja juoksevat aikuista karkuun? Osaatko tukea 5-vuotiasta Iinaa joka on herkkä ja arka lapsi ja yksinäinen ryhmässä, eikä meinaa päästä leikkeihin vaikka veisit hänet sinne suoraan? Mitä teet kun Aapeli 4,5v pukee yhtä sukkaa 20 min, syö aamupalaa 55 min, haaveilee eteisessä 45 min vaikka olet jo 5 kertaa pyytänyt laittamaan saappaat jalkaan ennen uloslähtöä? Miten tukisit häntä ryhmässä? Samaan aikaan yksi lopettaa ryhmässä ja uusi aloittaa jonka vanhemmat pyörii ryhmässä 7 päivää tutustumassa ja sekoittamassa pakkaa.

Ihan arkisia tilanteita päiväkodeissa ja monta tilannetta voi olla ryhmän arkea myös samanaikaisesti, siis siinä missä pitäisi samaan aikaan ehtiä ulkoiluttaa, pukea, syöttää, riisua, vessattaa, nukuttaa, leikittää jne jopa 23 lasta 2-3 aikuisen voimin.

AP

Juurihan sanoin että työntekijöitä tarvitaan toki lisää, eli turha jankuttaa tuosta ”nokun yksin hoidan 21 lasta!” Uskon että lastenhoitoon persoonaltaan sopiva henkilö osaa kyllä toimia myös ristiriitatilanteissa ja toki heille varmasti annetaan ohjeet miten toimia jos ryhmässä on joku erityisen vaativa lapsi jonka kanssa tulee toimia eritavalla kuin muiden kanssa. Oikeistihan ne tilanteet 95% ovat tätä ”yhyy Ville vei mun lapion!” ”Soo soo Ville, ei saa kädestä viedä. Anna lapio takaisin Annalle.” Ja lapset sopivat riidan.

No ei kyllä todellakaan ole. Ja vaikka olen tehnyt tätä työtä 10 vuotta ja mulla on kaksi omaa lasta, niin silti välillä joudun jossain tilanteessa työkaverin kanssa toteamaan että mitäs helvettiä tämänkin tilanteen kanssa nyt tekis ja sitten haetaan sitä ratkaisua työkavereita, psykologia tai erityisopea pitkin ja silti se ratkaisun löytyminen voi olla vaikeaa ja työ erittäin pitkäjänteistä.

AP

Ja jos sinulla on työkaverina ”kouluttamaton” henkilö, jolla vaikka 20 vuoden kokemus lastenhoidosta, niin häneltä et edes kysy koska eihän hän voi lapsista mitään tietää?

No eikai kukaan ole väittänyt ettei mitään voisi lapsista tietää. Tottakai voi ja tottakai kysyisin jos olisi. En minäkään ole lto, vaikka olen opiskellut pedagogiikkaa huomattavasti enemmän kuin mitä lähihoitajan koulutus vaatii. 

Vaikka joku satunnainen epäpätevä tyyppi on erityisen hyvä lasten kanssa, ei silti voida ottaa yleiseksi linjaksi, että kaikki halukkaat ja vähääkään töihinkykenevät voidaan kouluttaa lastenhoitajiksi neljässä päivässä ja pistää vastuuseen kakskytpäisestä lapsiryhmästä. Se on aloitukseni pointti. Niinkuin lastenhoitajakaan ei muutu lainvaatimaksi toiseksi lto:ksi ryhmään, vaikka paperilla asia siltä näyttäisi että nyt meillä on ryhmässä kaksi lto:ta. 

AP

Eikai sellaisesta ole ollut puhettakaan että otetaan joku epäsopiva ja lykätään hänelle yksin 20 lasta. Vaan sopivat, avuksi päiväkoteihin. Raskasta edes puhua ihmisen kanssa joka vääristelee koko keskustelua koko ajan.

Ei nämä kouluttamattomat ole tulossa sinne lisäavuksi vaan ovat yksi kasvatusvastuullisista työntekijöistä ja voivat jäädä yksin ryhmän kanssa.

Juuri näin. Muuten puhuttaisiin avustajista, ei lastenhoitajista jotka ovat kasvatusvastuullisia.

Mielenkiintoista, että käytit sanaa avustaja. Siellä Seuren tilaisuudessa nimittäin painotettiin, että avustajilla tarkoitetaan henkilöitä, jotka toimivat erityistukea vaativien lasten kanssa. Seuren työpaikkailmoituksistakin tämä käy ilmi. Jos olet alalla, luulisi sinun tietävän tämän. 

Kuitenkaan nämä neljä päivää koulutettavat eivät tule olemaan avustajia, eli auttamaan vain yhtä lasta, vaan toimimaan koko ryhmän tukena. 

Päiväkotimaailmassa on myös ryhmäavustajia jotka toimivat koko ryhmän avustajina, eivät ole kasvatusvastuussa mutta osallistuvat ryhmän toimintaan lähes samaan tapaan kuin kasvatusvastuussa olevat. 

Millainen koulutus siihen työhön sitten tarvitaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla