SOS! Neljän päivän perehdytyksellä lastenhoitajaksi päiväkotiin
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/698330-vain-neljan-paivan-pereh…
Onkos tästä jo keskusteltu? Ei tässä itsekkään enää tajua mitä tapahtuu. Olen itse koulutettu lähihoitaja (lastenhoitajana) ja minulla on kaksi omaa, päiväkoti-ikäistä lasta. Nuorimmaisen päiväkodissa ryhmän toinen lastenhoitaja on nyt muutettu paperilla lto:ksi (uusi laki vaatii ryhmään kaksi opettajaa entisen yhden sijasta) ja se kolmas lastenhoitaja on vaan jostain repästy sinne, ensin oli yksi kuukauden ja nyt toinen kaksi kuukautta. Ja nyt sen hoitajan voi tosiaan ilmeisesti vaan repästä kadulta, edes rikosrekisteriotteita ei tarkasteta näin lyhyissä työsuhteissa.
MIKSI meidän pätevien hoitajien työtä varhaiskasvatuksessa ei arvosteta? Miten täysin epäpätevä saa saman palkan ja edut kuin pätevä; mitä järkeä on enää edes opiskella hoitajaksi tai opettajaksi? Miten lasten keskuuteen voidaan päästää työntekijöitä joiden taustoja ei tarkasteta? Edes päiväksi! Paljon sijaisuuksia tehneenä hoitajana tiedän, että sijainen laitetaan ihan yksin hoitamaan vieraita lapsia vieraaseen ryhmään. Todellinen turvallisuusriski kaikille osapuolille, jopa silloin vaikka hoitaja olisi pätevä! Kukaan ei tiedä mitä siellä tapahduu sillä aikaa!! Ja mites lapset joilla on lääkehoidollisia tarpeita? Vain lähihoitajalla on koulutus tähän. Esim. diabeetikkolapsia on Suomessa paljon ja sen hoito on edelleen vaativaa ja hyvin yksilöllistä - jopa vanhempien on usein vaikeaa pitää sokeriarvot hyvässä tasapainossa.
Sekä äitinä että hoitajana alan olla erittäin huolissani varhaiskasvatuksen tilasta. Puutteita on ollut jo pitkään mutta nyt ne alkaa olla jo erityisen vakavia!! Piti saada pienemmät ryhmät ja lisää päteviä hoitajia ryhmiin + lakkauttaa homepäiväkodit. Mutta mitä me näistä on saatu? EI MITÄÄN!
Seuraatteko vanhemmat näitä uutisia ja mitä olette mieltä?
Millainen koulutus siihen työhön sitten tarvitaan?