Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävirikkeinen hoito psykiatrisella osastolla

Vierailija
29.08.2018 |

Onko jollain kokemusta tästä hoitomuodosta?
Kiinnostaisi kuulla, koska läheisesä korviini on kantautunut huolestuttavia asioita.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla kaikilla suljetuilla hoito voidaan laskea vähävirikkeiseksi.. Kokemusta on, vaikka bipoa en sairastakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla kaikilla suljetuilla hoito voidaan laskea vähävirikkeiseksi.. Kokemusta on, vaikka bipoa en sairastakaan.

Millaista se käytännössä oli? Ap

Vierailija
4/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/bipolaarihairion-vahavirikke…

Tässä on helsinkiläisen taidemaalarinaisen hyvä kirjoitus. Eka hoitojakso oli ollut tervehdyttävä.

Toisella kerralla lääkäri oli vaihtunut eikä potilaan kokemuksia kuunneltu. Tuloksena masennus ja 4 kk työkyvyttömyys. Mielivaltaista menoa on.

Vierailija
5/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/bipolaarihairion-vahavirikke…

Tässä on helsinkiläisen taidemaalarinaisen hyvä kirjoitus. Eka hoitojakso oli ollut tervehdyttävä.

Toisella kerralla lääkäri oli vaihtunut eikä potilaan kokemuksia kuunneltu. Tuloksena masennus ja 4 kk työkyvyttömyys. Mielivaltaista menoa on.

Kiitos tästä linkistä. Ap

Vierailija
6/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamala paikka, ei ollut muuta kuin 2 televisiota ja jotain lautapelejä, meni 5 kuukautta aika hitaasti kun vaan makailit sängyssä. Että en suosittele, ellet sitten nimenomaan tahdo lepolomalle.

Vierailija
7/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä miten oman tahdon murtaminen voi olla hoidon tavoite, kun itsemääräämusoikeus on kirjattu ihmisoikeuksiin. Jokaisen bipon persoonassa on myös ne terveet piirteet, miksi lähdetään ajatuksesta, että henkilössä ei voi sairaana olla mitään tervettä? Ei edes sen vertaa, että potilasta kuunneltaisiin.

Vierailija
8/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä voi käyttää edes mielikuvitusta että olisi jotain virikkeitä, koska lääkkeet laittaa aivot off -asentoo. Istutaan penkeillä ja katotaan tyhjyyteen seuraavat 4kk ja sitten ollaankin terveita kun lääkkeet alkavatkin vaikuttaa eri comboina.

Vierailija
9/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siellä voi käyttää edes mielikuvitusta että olisi jotain virikkeitä, koska lääkkeet laittaa aivot off -asentoo. Istutaan penkeillä ja katotaan tyhjyyteen seuraavat 4kk ja sitten ollaankin terveita kun lääkkeet alkavatkin vaikuttaa eri comboina.

Ylilääkitään...

Vierailija
10/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää missä kulkee ylilääkitsemisen ja pahoinpitelyn raja. Jos putoaa tuolilta, kaatuu ym. kuten ton linkin taidemaalari, eikö se ole jo pahoinpitelyä?

Vierailija
11/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ap kysyy

Vierailija
12/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun oli oli kyllä rentoutusryhmiä, kuntosalia ja erilaisia työpajoja puutöitä,askartelua, ompelua jne jne.

Vierailija
13/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilääkitseminen kammottaa myös siitä syystä, että mitä seurauksia sillä voi olla, jos ihmisen yhteys itseen katkaistaan x ajaksi. Sellaisen lääkityksen purkaminen täytyy olla pitkä prosessi? Toipuuko ihminen sellaisesta varmasti? Todella huolestuttavaa... Ap

Vierailija
14/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun oli oli kyllä rentoutusryhmiä, kuntosalia ja erilaisia työpajoja puutöitä,askartelua, ompelua jne jne.

Silloin hoitosi ei ole ollut vähävirikkeistä vaan virikkeistä.

Vierailija
15/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kamala paikka, ei ollut muuta kuin 2 televisiota ja jotain lautapelejä, meni 5 kuukautta aika hitaasti kun vaan makailit sängyssä. Että en suosittele, ellet sitten nimenomaan tahdo lepolomalle.

Eikö kotonakin voi lepolomailla?

Vierailija
16/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilääkitseminen kammottaa myös siitä syystä, että mitä seurauksia sillä voi olla, jos ihmisen yhteys itseen katkaistaan x ajaksi. Sellaisen lääkityksen purkaminen täytyy olla pitkä prosessi? Toipuuko ihminen sellaisesta varmasti? Todella huolestuttavaa... Ap

Minua ylilääkittiin aikoinaan, tai ainakin lääkkeet olivat minulle täysin sopimattomia, sillä minusta tuli aivan zombi niissä. Halusin itse lääkkeet pois kokonaan ja ne olivatkin poissa muutamia vuosia. Sairastuin uudestaan, mutta sitten sain paremmat lääkkeet, ja nyt olen aivan yhtä hyvässä kunnossa (tai paremmassakin) kuin ennen sairastumista. Tosin jos olisin saanut samantien näin hyvät lääkkeet, tuota uudelleensairastumista ei olisi ehkä tapahtunut ollenkaan...

Vierailija
17/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ylilääkittiin aikoinaan, tai ainakin lääkkeet olivat minulle täysin sopimattomia, sillä minusta tuli aivan zombi niissä. Halusin itse lääkkeet pois kokonaan ja ne olivatkin poissa muutamia vuosia. Sairastuin uudestaan, mutta sitten sain paremmat lääkkeet, ja nyt olen aivan yhtä hyvässä kunnossa (tai paremmassakin) kuin ennen sairastumista. Tosin jos olisin saanut samantien näin hyvät lääkkeet, tuota uudelleensairastumista ei olisi ehkä tapahtunut ollenkaan...

Mikä lääkitys sulla on?

Vierailija
18/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut nuorena osastohoidossa masennuksen vuoksi. Se tuntui todellakin lepolomalta. Kotona olin totaalisen yksin, oli seurana vain kotitöitä ja rahahuolia. Osastolla sai säännöllisesti monipuolista ruokaa, sai käydä luonnossa kävelyillä, oli seuraa ja tekemistäkin. Siellä ollessa tiesin, että sosiaalitoimi auttaa talousasioissa.

Vierailija
19/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut nuorena osastohoidossa masennuksen vuoksi. Se tuntui todellakin lepolomalta. Kotona olin totaalisen yksin, oli seurana vain kotitöitä ja rahahuolia. Osastolla sai säännöllisesti monipuolista ruokaa, sai käydä luonnossa kävelyillä, oli seuraa ja tekemistäkin. Siellä ollessa tiesin, että sosiaalitoimi auttaa talousasioissa.

Jos on huonossa kunnossa (ei pysty huolehtimaan syömisestä, suihkussa käymisestä, poistumaan kotoa ym.) ihminen tarvitsee huolenpitoa. Käsittääkseni nuorisopsykiatrisella hoito on parempaa, näkevät nuorissa enemmän toivoa, aikuiset sitten taas kohtaavat henkilökunnan kyynisyyttä enemmän.

Vierailija
20/28 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sulla on?

Tällä hetkellä abilify 30 mg ja ketipinor 400 mg. Aiemman lääkkeen nimeä en halua mainita, ihan siksi, koska ei se välttämättä kaikille aiheuta samanlaista oloa kuin minulle. Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön nämä siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan