Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä on ohjeita köyhälle, budjettinsa tasapainottamisen kanssa kipuilevalle

Pienituloinen olen itsekin
29.08.2018 |

Nämä ovat hyviä käytännön neuvoja. Eikä niitä ole tarkoitettu kenenkään syyllistämiseksi, köyhyys ei ole köyhän vika eikä säästäminen köyhyyttä poista. Kannattaa silti vilkaista JOS tulojen ja menojen epäsuhta piinaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10368529

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämäkö ovat vain köyhille sopivia neuvoja? Eiköhän kaikille tee ihan hyvää oman rahatilanteen tietäminen, budjetin pito, liittymien kilpailutus, säästäminen ja priorisointi.

Totta kai, mutta rikkaalla ei ole ihan samanlainen paine asian kanssa.... Oletko aina noin aggressiivinen ja tulkitset aloitukset kielteisesti vai onko se vain tämä aihepiiri. Ota nyt ihan iisisti vaan, kunhan kiinnitin palstalaisten huomiota asialliseen juttuun aiheesta, josta täällä on kumminkin päivittäin aloituksia. 

ap

Mitä agressiivista tuossa oli?

Vierailija
122/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime talvena ostin joskus pinaattikeiton hintaan 1,49. Keitin pari kananmunaa ja syötiin puoliksi miehen kanssa. Nyt mulla on oikein Härkäruukku jääkaapissa odottamassa. Maksoinkohan 2,75 vai enemmän? Enkös olekin huoleton? Tämä siihen,että valmisruuat ovat niin kalliita.

Kertokaas mitä säästän, jos ostan pinaatit ym. ja keitän itse. Tai jos viljelen pinaatit itse?

No toi pinaattikeitto olis tullut ainakin puolet halvemmaksi itse tehden. Maito ja pinaatti maksaa noin euron yhteensä ja siitä olisit saanut neljä annosta.

Monen köyhän ongelma on juuri tuo huolettomuus, tyyliin ei eurosta väliä. Mutta kun joka ostokseen menee euro enemmän kuin olisi tarpeen, niin kyllä sillä sitten vaan on väliä. Esim tuon yhden härkäruukun hinnalla olisi saanut koko vuoallisen makaronilaatikkoa.

Valmispinaattikeitto ei riitä kahdelle mitenkään. Eurolla saisi sitä keittoa litran. Eli neljä annosta. En ymmärrä miten sitä ei viitsi tehdä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä - älä ota pikavippiä!

Vierailija
124/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan talouttani todella tarkasti. Teen joka kuukaudeksi budjetin. Laitamme miehen kanssa kaikki laskut puoliksi. Ruokaan menee kahdelta hengeltä noin 450 kuukaudessa. Jaan summan viikolle ja kauppakerroille. Annan itselleni luvan tilata yksi aikakauslehti ja Hesari. Olen jättänyt pois esim. Kauppakeskuskahvit, jäätelöt, turhat bussimatkat, elokuvat ja muut huvitukset. Televisio riittää viihteeksi ilman maksukanavia. Käytän kirjastoa ja puhelimessani on rajaton liittymä, 26 euroa/kk. Laskut maksan heti kun tulevat, joten minulla ei ole koskaan maksamattomien laskuja. Vaatteet ostan uutena ja ajattomia, ja hyödynnän alennusmyyntejä. Esim. Uuden satasen takin viidelläkympillä. Joka kuukausi jää vähän rahaa säästöön, jotka tarvitsen jouluna. Minulla on ollut joskus aika, että käytin rahaa huolettomasti. Silloin käytin visa- ja joustoluottoa. Talouteni oli välillä sekava ja pahimmillaan kaaoksessa. Nyt on hyvä järjestys ja mitään velkaa ei ole kertynyt.

Vierailija
125/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaisia itsestään selviä asioita pitää köyhälle selittää? Jos noita ei ole jo tehnyt, niin tuskin on oikeasti köyhä. Tai sitten ei ole niitä koskaan kykenevä tekemäänkään.

Ilmeisesti on niin kiva asettua toisten yläpuolelle ja neuvoa itsestään selviä asioita. Vai oliko tuo lista aloittajalle uusi oivallus?

Vierailija
126/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipilästä poes kun piäsis kirjoitti:

Köyhä - poistata mädät hampaasi mielummin kerralla ja vältä kalliita ja kivuliaita juurihoitoja. Jos sinulla ei ole hampaita, eikä varaa teksteihin, niin ruoan voi sopeuttaa ja imeä pillillä.

Kallistahan tuo oli mutta kipua ei tuntunut kun mukava lääkäri puudutti hyvin.  Myös 80-luvullakin puudutettiin.

Vierailija
127/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämäkö ovat vain köyhille sopivia neuvoja? Eiköhän kaikille tee ihan hyvää oman rahatilanteen tietäminen, budjetin pito, liittymien kilpailutus, säästäminen ja priorisointi.

Totta kai, mutta rikkaalla ei ole ihan samanlainen paine asian kanssa.... Oletko aina noin aggressiivinen ja tulkitset aloitukset kielteisesti vai onko se vain tämä aihepiiri. Ota nyt ihan iisisti vaan, kunhan kiinnitin palstalaisten huomiota asialliseen juttuun aiheesta, josta täällä on kumminkin päivittäin aloituksia. 

ap

Taidat ylitulkita. En näe aggressiota missään, paitsi sinä olet passiivis-aggressiivinen ja alentuva, aapee. Ja tiedätkö mitä? Ei köyhyys ole useinkaan tiedon puutteesta kiinni. Sinuunkin voi iskeä vakava sairaus, puolisosi (jos on) saattaa lähteä litomaan ja joudut etsimään uuden asunnon, sinut voidaan irtisanoa työstäsi jne. Pelkkä avioero maksaa vähintään noin 10000 euroa muuttokuluineen, paperitöineen, uusine pesukoneineen ja muine uuden elämän perustamiskuluineen. 

Ei kukaan heittäydy köyhäksi tahallaan ja tyhmyyttään. Köyhyys olisi helppo poistaa, jos siihen olisi helppo, yksiselitteinen syy.

Vierailija
128/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

..... Ja tiedätkö mitä? Ei köyhyys ole useinkaan tiedon puutteesta kiinni ......

Ei kukaan heittäydy köyhäksi tahallaan ja tyhmyyttään. Köyhyys olisi helppo poistaa, jos siihen olisi helppo, yksiselitteinen syy.

Koyhyys on usein tiedon puutteesta kiinni ja mielikuvituksen puutteesta. Harvemmin kukaan heittäytyy köyhäksi, mutta kyllä ainakin minun tuntemilla köyhillä suurena syynä on kaikenlainen avuttomuus, osaamattomuus ja tietämättömyys. Toinen asia on toki, ettei näistä voi ihmistä syyllistää. Ja puhun nyt ihmisistä, jotka ovat köyhiä koko elämänsä ajan, eikä kyseessä ole mikään yksittäinen sairaus tms. joka on suistanut elämän raiteiltaan.

Vierailija
129/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko minäkin sitten. Nuorempana tuli käytyä katsomassa siellä kuilun pohjalla joten uskoisin voivani ''auttaa''. Huomaa sarkasmi ;)

-Myy kaikki irtoava omaisuus ja muuta autoon/asuntovaunuun varojen mukaan.

-Osta käytettynä (teltta),makuupussi ja lämmitin tai bongaa tarjouksesta kylmien öiden varalle.

-Teltta on hyvä olla olemassa, jos auto satutaan pöllimään.

-Kakkos menopelinä toimii auton tapaan tee-se-itse skootteri

-Aloita ja ota vastaan mikä vain homma jonka saat. 

-Sijoita autosi sellaiselle paikkakunnalle, jossa pyörii ainakin 2x viikossa ruokajonot. Paikallinen kirkko kannattaa lisätä kaverilistalle yllättävien laskujen osalta.

-Netti ja puhelut hoituu halvan prepaid liittymän turvin. Samalla saatat bongailla ilmaisia vaatteita torista.

-Laumaudu somessa muiden kaltaistesi köyhäilijöiden kanssa. Kylmyyttä ja ainaista ketutusta siedät paremmin samankaltaisten kavereiden kanssa 

Vierailija
130/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisuakka kirjoitti:

Jonkun mukaan olen köyhä, toisesta taas en, mutta voin silti kertoa "tarinani".

Teen kahta työtä, toista kokopäiväisesti, toista aina kun pyydetään viikonloppuna.

Tulot viikonlopputöistä riippuen 1700-2000 sisältäen 1 lapsesta saatavat tuet.

Miehen tulot kuussa jotain 1500.

Miehellä suht kalliita harrastuksia (moottoriurheilu), ja hänen kulutukseensa en puutu, kunhan maksaa puolet asuin/ruokakuluista.

Lehdet saan kollegalta, tuon yleensä kotona tehtyä kahvileipää vastaeleenä.

Ei ole lainaa, vastikään sain autolainan maksettua.

Asumme omakotitalossa vuokralla, ja samalla säästän asunnon ostoa varten ekstra töilläni. 

Ruoan laitan sen mukaan mitä on tarjouksessa, ostokset tehdään edullisimmasta kaupasta totta kai - Kuka nyt kalliimmassa käy kerta vierekkäin ovat! ;)

Tämä ajattelu pohjautuu ihan pienestä pitäen. Olen kokki, joten monipuolisesti syödään. Myös pihalla kasvaa paljon kasviksia, perunaa, yrttejä. 

Töihin teen oman eväsleivän, ja pari kertaa kuussa käymme ulkonakin syömässä esim pitsalla. Monet kollegat syövät lounaan päivittäin ulkona, siihen menee rahaa ja paljon!

Vaatteita ostan tarpeen vaatiessa (elloksen -30-40% alekoodit hyviä!), hemmottelen myös itseäni tarpeen tullen "arjen luksuksella" kuten laadukkailla ihonhoito tuotteilla, jonka ostohinnan olen kylläkin kilpailuttanut, no kuten kaiken.

Vapaa ajan aktiivisuutta myös on: 

Marjastan, sienestän, hiihdämme talvella, käyn joka ilta lenkkeilemässä koiran kanssa tunnin ajan.

Minulla on pari kroonista sairautta, ja lääkkeisiin toki menee rahaa kuukausittain, mutta niistä selviän,onneksi.

En käytä päihteitä, joskus saatan nauttia siiderin, mutta itse ryyppämiseen ei kulu rahaa. 

Lomalla käymme koko perheen kanssa ulkomailla kerran kesässä. Ehkäpä vien perheeni aurinkolomalle myös talvella, saattaa tänä vuonna onnistuakkin (halpalennot). Ihmiset ovat hämmästyneitä, kuinka hyvin ja kauniissa kodissa elämme - On jopa ajateltu, että olemme "paremmissakin hommissa". 

Lapsi lopetti omasta halustaan vastikään jalkapallo harrastuksensa, mutta sen sijaan ulkoilemme ja käymme kirjastossa, samalla etsien uutta harrastusta josta hän voisi kiinnostua. 

Meillä on myös retkeilyvene jonka kanssa puuhailemme kesäisin ja yövymme vesillä.

Myös perhekohtainen uimakortti löytyy, ja käymme silloin tällöin uimassa paikallisessa kylpylässä. 

Joulusta: Joululahjat ostin pääsääntöisesti valmiiksi kesän loppualesta (-70%). Säästin useita satoja euroja. 

Ostamme lahjoja noin 20 sukulaiselle. 

En keskity marisemaan ettei rahaa ole, vaan olen kova tekemään ja löytämään ratkaisuja. Ymmärrän ettei kaikilla ole samanlaisia mahdollisuuksia / töitä, joten koen olevani todella onnekas. 

Mies lopettakoon sen kalliin harrastuksensa johon hänellä ei  tosiasiassa tolla nettopalkalla ole varaa. Aika törkeä ukko, pitää itsellään elintasoa johon oma perhe ei  yllä.

Vierailija
131/131 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun brutto on 1800 e. Lainaan menee tonni, yhtiövastiketta ei ole, sähkölasku ja vakuutukset, mun osuus n 50 e kk. Seutulippu 100 e kk.

Saimme mun vanhemmilta vajaa 10 000 ja otimme 10 000 e lainan, kumpikin maksamme sitä 500 e kk.

Ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin jää mulla 150 e kk. Eihän sillä elä.

Laina on maksettu pois tammikuussa. Itse syön 2 annosta puuroa joka päivä.

Miehellä on lounasseteli etu. Onneksi tämä käy meidän lähellä olevassa kaupassa, raaka-aineita ostetaan tästä kaupasta 200 e kk.

Onneksi ollaan oltu terveinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän