Tässä on ohjeita köyhälle, budjettinsa tasapainottamisen kanssa kipuilevalle
Nämä ovat hyviä käytännön neuvoja. Eikä niitä ole tarkoitettu kenenkään syyllistämiseksi, köyhyys ei ole köyhän vika eikä säästäminen köyhyyttä poista. Kannattaa silti vilkaista JOS tulojen ja menojen epäsuhta piinaa.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset säännöt eivät auta kun rahat eivät riitä edes minimimenoihin. Mulla ei ole enää oikein mitään mistä nipistää ja silti rahat eivät riitä. Ja silti olen jättänyt kaikki "turhat" menot ja osan "pakollisistakin" menoista maksamatta.
Jos tuo on tilanne, kannattaisi varmaan tehdä jotain muutoksia elämässään. Sossun tuilla pärjää kyllä.
En saa toimeentulotukea, koska mulla on eläkesäästöjä. Työmarkkinatuella en pärjää, koska aktiivimalli leikkasi siitäkin pienestä rahasta osan.
Muutoksia elämääni? Helppo sanoa, vaikea toteuttaa.
Opiskelen sivutoimisesti , mutta Kela ei hyväksy sitä aktiivisuudeksi. Kulut ovat korkeat koska asun Helsingissä, yksin, ja lisäksi olen liikuntavammainen ja joudun kustantamaan opintoihini liittyviä kuluja. Töitä alallani ei ole, eikä muitakaan ole helppo saada vammaisuuden takia.
Että ehdottelepa sinä viisaampana miten säästää tuosta?
Ekana purat tuon eläkesäästöjutun. Jos purku ei onnistu, ei kai sen perusteella voi toimeentulotukea evätä?
Osa on rahastoissa. Ne pitäisi ottaa nyt (huonoa aikana) pois ja käyttää. Jos purkaisi varsinkaisen eläkevakuutuksen, se varmaan työttömyyden takia kävisi päinsä, nekin rahat pitäisi käyttää ennen kuin saisi tt-tukea.
Sitten eläke jäisi täysin riittämättömäksi.
Jos tällä hetkellä et pysty maksamaan edes pakollisia kuluja, etkä saa rahaa noiden rahastojen takia, niin kyllä mielestäni on turha surra jotain eläkekertymää. Elämä on tässä ja nyt.
Noin ajattelee nuori ihminen, mutta mulla ei ole eläkkeeseen pitkä aika. Mun eläkekertymä on pieni, koska olen sitä ikäpolvea ettei lukuisat työt joita tein alle 23-vuotiaana kerryttäneet eläkettä ja työskentelin yli 10 vuotta ulkomailla töissä, jotka eivät kerryttäneet eläkettä myöskään. Suomessa olen työskennellyt heikosti palkatulla alalla enimmäkseen. Takana on myös vuosien opinnot, joten niiltä ajoiltakaan ei eläkettä ole kertynyt kuin osa-aikatöistä.
Eläkkeeseen ei ole pitkä matka, mutta käytät tuossa tilanteessa rahaa opiskeluun????
Juu, elämä on valintoja täynnä, mutta ei sitten pidä valittaa.
Oletko muuten kuullut takuueläkkeestä ja siitä, että eläkeläinenkin saa asumistukea?
Hymyä vatsaan kirjoitti:
Köyhän kannattaa ostaa ja keittää riisiä. Niin juuri niitä pieniä valkoisia rakeita. Laita sekaan vähän suolaa niin maistuu paremmalta. Sitten vaan hampaita yhteen ja masu täyteen.
Hölmö neuvo jos ei pode keliakiaa. Kannattaa käyttää ohrasuurimoita. Niissä on kuitua, joka pitää kylläisenä pitkään. Ohrasuurimoista saa todella hyvää uuniohrapuuroa, ohrottoa ja venäläisittäin tattarilisäkkeen mukaan maustettua ohralisäkettä muun ruoan lisäksi. Venäläiset tekevät tattarilisukkseen seuraavalla tavalla: pilkotaan ja freesataan haluttu määrä sipulia voissa tai öljyssä. Sitten lisätään tattari, vesi ja kasvis- tai lihaliemikuutio tai -fondi. Sekaan laitetaan vielä saatavilla olevaa ruohosipulia tai suolaheinää silputtuna. Annetaan lisäkkeen kypsyä valmiiksi ja nostetaan se pöytään muun ruoan kanssa.
Ruokaa saa halvalla Fiksuruoan ja Matsmartin nettikaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on yhtä lailla minun kuin vaimoni siunaama. Mielestäni vaimoni rahat eivät mitenkään voi olla minun, sanoi laki mitä tahansa. Akateemisen koulutuksen hankkineena minulla on velvollisuus löytää elanto itselleni.
Vaimo toki maksaa kaikki lasten menot ja myös suuremman osan asumiskuluista. Käytännössä tuota velkaa varmaan painetaan villasellakin, koska tilanne on pitkittynyt. Alun perin "velaksi eläminen" oli ajateltu väliaikaisena ja ohi menevänä tilanteena.
Ajattelepa tilanne toisinpäin. Mitäpä jos sinä olisit töissä ja vaimo työtön? Etkö silloin kokisi, että ilman muuta sinunkin tienestit ovat perheen yhteiseksi hyväksi eikä pelkästään sinulle itselle? Teillä on yhteiset lapsetkin elätettävänä.
Tietenkin aikuinen ihminen yrittää parhaansa mukaan löytää itselleen elannon, mutta aina se ei onnistu eikä se ole välttämättä itsestä kiinni. Se joka on kotona työmarkkinatuella voi silti tehdä arvokasta työtä perheensä hyväksi. Hoitaa lasten juoksevia asioita, pysyä kärryillä lasten kouluista ja harrastuksista, ottaa päävastuun kotitöistä ja ruuanlaitosta niin että se työssäkäyvä pääsee kotona vähän helpommalla eikä koe olevansa pelkkä lypsylehmä.
Se, että toinen vanhemmista kotona ei ole pelkästään huono asia, vaikka se taloudellista tilannetta huonontaakin. Lapsille on hyväksi, että edes toisella vanhemmalla on heille aikaa. Kotiin on kiva tulla kun siellä on aikuinen odottamassa välipalan kanssa. Lapset saavat tällaisesta läsnäolosta turvaa ja hyvän pohjan omalle kasvulleen kohti aikuisuutta. Akateemisella isällä on aikaa pohtia lasten kanssa eri koulu- ja koulutusvaihtoehtoja. Häneltä varmasti myös oppii sen, että koulutukseen kannattaa panostaa, vaikka isä nyt hetkellisesti työttömänä onkin. Kaikki tällainen läsnäolo ja tukeminen on todella arvokasta! Uskoisin vaimonkin tämän ymmärtävän.
Tulevaisuudessa työpaikkoja saattaa olla yhä vähemmille ja moni joutuu miettimään elämäänsä vähän toisenlaiselta pohjalta kuin mihin me olemme tottuneet. Jo senkin takia on hyvä olla hirttäytymättä sellaiseen ajattelutapaan, että "en ole työssä, olen arvoton, en ansaitse saada vaimolta taloudellista tukea".
Meillä on pienet tulot. Jouluksi säästetään koko vuosi. En valita. En osta viinaa enkä tupakkaa. En tilaa maksukanavia enkä lehtiä. En matkustele. Ruokaa on aina pöydässä. Teen ruuan itse. Huolehdin päivittäin vihanneksista, kasviksista, hedelmistä, proteiinia ja viljatuotteita. Hedelmät ovat jälkiruokaa. Kahvia juodaan kaksi kuppia päivässä. Pesuaineet kaikki s-kaupan halppistuotteita. Pitää olla kiitollinen. Se luo tasoa elämään. Auringonpaiste ei maksa mitään. Ilmaisia tilaisuuksia on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi vit. Tässä kun lapsiperheenä miettii jatkuvasti ruokakaupassakin, onko varaa ostaa ruokaa ja leipää ja mitään ylimääräisiä menoja ei ole, ei tule lehtiä, ei ole harrastuksia, kaikki ostetaan käytettynä, niin tuntuu vähän epäreilulta että jonkun köyhyys johtuu maksamattomista laskuista ja luottokortista... Meillä talo laina jota lyhennetään 400 euroa kuussa, eikä muuta. Silti rahat ei riitä mihinkään.. Tai riittää, mutta ei ole varaa shoppailla tai vinguttaa korttia.
Mulla kertyi velkaa kun olin ollut sairaana 3,5 vuotta. On vaikea hoitaa asiat ajallaan ja säästää kaikessa, kun on jatkuvasti huono- tai puolikuntoinen ja tarvitsee terveyspalveluita myös yhteiskunnan tarjoamien ulkopuolelta. Väliaikaisesti varojen yli eläminen voi johtua olosuhteen pakosta kuten juuri sairaudesta, omaisen sairaudesta (esim.paljon matkoja näkemään sairastavaa läheistä), talon yllättävästä homeongelmasta tai vesivahingosta, mitä nyt kaikkea voi tapahtua... aika tyhmää ajatella, että vähävaraisena lapsiperheenä olette ainoa kärsijä ja osaatte kärsiä oikealla tavalla.
Juu, aina ei jaksa ja viitsi, mutta jos tilanne jatkuu pidempään, niin asialle kannattaa ja VOI tehdä jotain.
Edelleenkään ei siis kannata syyllistyä, tuolta löytyy käytännön ohjeita niille, jotka haluavat ja voivat asialle jotakin tehdä.
ap
Mitä? Siis mitä ei aina jaksa ja viitsi? En ymmärtänyt nyt yhtään, mitä kommentoit viestissäsi. -7
Sinun kommenttiasi. Itsehän sanoit, että "On vaikea hoitaa asiat ajallaan ja säästää kaikessa, kun on jatkuvasti huono- tai puolikuntoinen".
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan säästin tv-maksussa sillä kun hankkiuduin koko turhakkeesta eroon.
Sitten muuttivat kaikille pakolliseksi veroksi perhanan ja enää ei sitten säästetä.
YLE-vero on kyllä häijyin vero, kun se viedään niiltäkin, jotka eivät televisiota katso! Mutta eipä tarvi maksaa palkkaa lupatarkastajille, kun oletusarvo on, että kaikilla on tv ja kaikki sitä katsoo.
Kas kun ei sillä rahoiteta pelkästään television katsomista, vaan kaikkea Ylen tuotantoa: Areenaa, nettiä, radioita yms.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuota... saisiko jutun missä neuvotaan miten minimisairaspäivärahalla/ työttömyyskorvauksella eletään kuukausi? Mitä syödään ku jääkaapista löytyy vain ketsuppipullo? Tämä on aika monen suomalaisen todellisuutta, kirjoittakaa siitä!
Luitko edes tuota Ylen juttua?
Siinä kyllä sanottiin neuvoja senkin varalta, että menot ylittävät tulot.
Et tainnut lukea, mikä ei tätä ketjua lukiessa kauheasti yllätä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi vit. Tässä kun lapsiperheenä miettii jatkuvasti ruokakaupassakin, onko varaa ostaa ruokaa ja leipää ja mitään ylimääräisiä menoja ei ole, ei tule lehtiä, ei ole harrastuksia, kaikki ostetaan käytettynä, niin tuntuu vähän epäreilulta että jonkun köyhyys johtuu maksamattomista laskuista ja luottokortista... Meillä talo laina jota lyhennetään 400 euroa kuussa, eikä muuta. Silti rahat ei riitä mihinkään.. Tai riittää, mutta ei ole varaa shoppailla tai vinguttaa korttia.
Mulla kertyi velkaa kun olin ollut sairaana 3,5 vuotta. On vaikea hoitaa asiat ajallaan ja säästää kaikessa, kun on jatkuvasti huono- tai puolikuntoinen ja tarvitsee terveyspalveluita myös yhteiskunnan tarjoamien ulkopuolelta. Väliaikaisesti varojen yli eläminen voi johtua olosuhteen pakosta kuten juuri sairaudesta, omaisen sairaudesta (esim.paljon matkoja näkemään sairastavaa läheistä), talon yllättävästä homeongelmasta tai vesivahingosta, mitä nyt kaikkea voi tapahtua... aika tyhmää ajatella, että vähävaraisena lapsiperheenä olette ainoa kärsijä ja osaatte kärsiä oikealla tavalla.
Jaa. Äitelle tulee juuri tänään sossu käymään kotona ja tekee laskelmat että saa sairaalalaskut ja ambulanssit ja vielä kotiintulo taksinkin sossusta, myös lääkkeet. Itse ryyppäsi itsensä sairaalaan.
Me lapsiperheenä sen sijaan mietitään mistä voisi vielä säästää, ettei jouduta eroamaan miehen kanssa.
Että se siitä.Jaa, mä en ole ryypännyt itseäni sairaalaan. Sossun kanssa joko sovittiin maksusitoumus joka kerta erikseen etukäteen sairaala-ajalle bussilla menoa varten, tai sitten revittiin rahat jostain matkoja varten ja haettiin tositteiden kanssa jälkeenpäin.
Niin, että sossusta sait sinäkin. Joten älä valita. Helvetin hyvät sossujärjestelmät on Suomessa.
Mut se kun tälläinen 3000 kuussa saava perhe sairastuu tai muuta, niin eipä saa mistään mitään. Katotaan että on niin hyvät BRUTTO tulot että kyllä te pärjäätte.Tää on muuten iso ongelma, että tuijotetaan niitä bruttotuloja. Sitten kun maksat vielä hoitomaksuja maksimin useammasta lapsesta ja vuokran luonnollisesti kokonaan itse, et elä yhtään leveämmin kuin se pienipalkkainenkaan. Kannatti opiskella ja nyt maksaa opintolainoja!
Köyhälle tuossa sanottaisiin, että elämä on valintoja. Itse kysyisin, että kannattiko opiskella?
Vierailija kirjoitti:
No niinpä tietenkin. On astma ja allergia, kuinka sattuikaan.
Näin on tosiaan päässyt käymään. Mieluummin olisin ilman ja olisin tällä hetkellä ulkoilemassa kauniissa kesäkelissä sen sijaan, että haukon happea pitkittyneen keuhkoputkentulehduksen takia. Pakko ottaa tupla-annos astmapiipusta päivittäin, mutta rahoitan tämän jättämällä aamiaisen tai illallisen väliin. Se hyvä puoli köyhyydessä on, että se opettaa suunnitelmalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset säännöt eivät auta kun rahat eivät riitä edes minimimenoihin. Mulla ei ole enää oikein mitään mistä nipistää ja silti rahat eivät riitä. Ja silti olen jättänyt kaikki "turhat" menot ja osan "pakollisistakin" menoista maksamatta.
Jos tuo on tilanne, kannattaisi varmaan tehdä jotain muutoksia elämässään. Sossun tuilla pärjää kyllä.
Kyllä varmaan pärjää. Jotkut jopa vuosikausia. Meitä on monia, jotka syystä tai toisesta tulee vielä pienemmillä toimeen. Joku kokeilee kuukauden mökillä kuinka vähällä ja luonnon antimia.ilka tulee toimeen, kun ei viitsi lähteä ajamaan mökille. Me köyhät olemme usein harjoitelleet rahattomana elämistä pitkään. Sitten joku tulee ja heittää, että älä osta Heizin ketsuppia tai osta pyörä ja teltta ja mene metsään tienaamaan. Ärsyttää suunnattomasti, kun ihmisillä on omituisia käsityksiä toisten elämästä. Siinäkin. On iso ero, että onko rahaton vähän aikaa, vai jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
sisuakka kirjoitti:
Jonkun mukaan olen köyhä, toisesta taas en, mutta voin silti kertoa "tarinani".
Teen kahta työtä, toista kokopäiväisesti, toista aina kun pyydetään viikonloppuna.
Tulot viikonlopputöistä riippuen 1700-2000 sisältäen 1 lapsesta saatavat tuet.
Miehen tulot kuussa jotain 1500.Miehellä suht kalliita harrastuksia (moottoriurheilu), ja hänen kulutukseensa en puutu, kunhan maksaa puolet asuin/ruokakuluista.
Lehdet saan kollegalta, tuon yleensä kotona tehtyä kahvileipää vastaeleenä.
Ei ole lainaa, vastikään sain autolainan maksettua.
Asumme omakotitalossa vuokralla, ja samalla säästän asunnon ostoa varten ekstra töilläni.Ruoan laitan sen mukaan mitä on tarjouksessa, ostokset tehdään edullisimmasta kaupasta totta kai - Kuka nyt kalliimmassa käy kerta vierekkäin ovat! ;)
Tämä ajattelu pohjautuu ihan pienestä pitäen. Olen kokki, joten monipuolisesti syödään. Myös pihalla kasvaa paljon kasviksia, perunaa, yrttejä.
Töihin teen oman eväsleivän, ja pari kertaa kuussa käymme ulkonakin syömässä esim pitsalla. Monet kollegat syövät lounaan päivittäin ulkona, siihen menee rahaa ja paljon!Vaatteita ostan tarpeen vaatiessa (elloksen -30-40% alekoodit hyviä!), hemmottelen myös itseäni tarpeen tullen "arjen luksuksella" kuten laadukkailla ihonhoito tuotteilla, jonka ostohinnan olen kylläkin kilpailuttanut, no kuten kaiken.
Vapaa ajan aktiivisuutta myös on:
Marjastan, sienestän, hiihdämme talvella, käyn joka ilta lenkkeilemässä koiran kanssa tunnin ajan.
Minulla on pari kroonista sairautta, ja lääkkeisiin toki menee rahaa kuukausittain, mutta niistä selviän,onneksi.
En käytä päihteitä, joskus saatan nauttia siiderin, mutta itse ryyppämiseen ei kulu rahaa.
Lomalla käymme koko perheen kanssa ulkomailla kerran kesässä. Ehkäpä vien perheeni aurinkolomalle myös talvella, saattaa tänä vuonna onnistuakkin (halpalennot). Ihmiset ovat hämmästyneitä, kuinka hyvin ja kauniissa kodissa elämme - On jopa ajateltu, että olemme "paremmissakin hommissa".Lapsi lopetti omasta halustaan vastikään jalkapallo harrastuksensa, mutta sen sijaan ulkoilemme ja käymme kirjastossa, samalla etsien uutta harrastusta josta hän voisi kiinnostua.
Meillä on myös retkeilyvene jonka kanssa puuhailemme kesäisin ja yövymme vesillä.
Myös perhekohtainen uimakortti löytyy, ja käymme silloin tällöin uimassa paikallisessa kylpylässä.Joulusta: Joululahjat ostin pääsääntöisesti valmiiksi kesän loppualesta (-70%). Säästin useita satoja euroja.
Ostamme lahjoja noin 20 sukulaiselle.En keskity marisemaan ettei rahaa ole, vaan olen kova tekemään ja löytämään ratkaisuja. Ymmärrän ettei kaikilla ole samanlaisia mahdollisuuksia / töitä, joten koen olevani todella onnekas.
Arvostan asennettasi!
Voi, kiitos! :)
Jokainen neuvoo oman elämänsä näkökulmasta. Minulla ei ole pyörää, telttaa tai edes pakastinta. Eilen söin keitettyjä perunoita ja tänään niitä eilisiä perunoita paistettuna. Jos haluaisin noudattaa teidän ohjeita, niin tarvitsisin ensin enemmän rahaa.
Mikä eniten ärsyttää, on nuo typerät asenteet. Ehkä itselläni kun oli vielä silloin, kun olin työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen neuvoo oman elämänsä näkökulmasta. Minulla ei ole pyörää, telttaa tai edes pakastinta. Eilen söin keitettyjä perunoita ja tänään niitä eilisiä perunoita paistettuna. Jos haluaisin noudattaa teidän ohjeita, niin tarvitsisin ensin enemmän rahaa.
Mikä eniten ärsyttää, on nuo typerät asenteet. Ehkä itselläni kun oli vielä silloin, kun olin työelämässä.
Pakko lisätä tähän, että tiedän missä kohtaan tuhlasin. Ostin perunat torilta. Halusin hyviä perunoita vaihteeksi ja siksi en ostanut kaupan halvinta laatua. Minun huono valintani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettotuloni ovat ehkä ~600 e/kk (työmarkkinatuki, en ole oikeutettu muihin tukiin).
Pakolliset menot (ruoka, asuminen, laskut, lääkkeet) ovat joka kuukausi enemmän kuin tulot.Pysyn hengissä lainaamalla rahaa kuukausittain työssäkäyvältä vaimoltani. Syömävelkaa on kertynyt jo muutama tuhat. Käytän krooniseen sairauteeni määrättyjä lääkkeitä puolikkaalla annoksella rahanpuutteen vuoksi. Olen vähentänyt syömistäni säästääkseni rahaa (painoindeksi tippunut 20,5:een). Töihin olen akateemisesta koulutuksestani huolimatta päässyt lähinnä ilmaiseksi ja pätkissä.
Miten voi säästää sellaisesta, mitä ei ole alun perinkään? Mitään harrastusta ei ole, johon kuluisi rahaa. Olen absolutisti, en tupakoi. En käy elokuvissa, ulkona kahvilla tai syömässä jne., koska ei ole rahaa.
Aviopuolisoilla on keskinäinen elatusvelvollisuus. Vaimosi kuuluu elättää sinut siltä osin kun et itse pysty, voit ihan suorilta laittaa nuo "syömävelat" nolliin, ei ne mitään velkoja ole. Jos vaimo alkaa ryppyillä, voit tarvittaessa oikeuden päätöksellä vaatia häneltä elatusta.
Kyllä on sydämetön ja kusipäinen vaimo, jos kirjaa miehen välttämättömiin elatusmenoihin menevät rahat velaksi!
Ratkaisu on yhtä lailla minun kuin vaimoni siunaama. Mielestäni vaimoni rahat eivät mitenkään voi olla minun, sanoi laki mitä tahansa. Akateemisen koulutuksen hankkineena minulla on velvollisuus löytää elanto itselleni.
Vaimo toki maksaa kaikki lasten menot ja myös suuremman osan asumiskuluista. Käytännössä tuota velkaa varmaan painetaan villasellakin, koska tilanne on pitkittynyt. Alun perin "velaksi eläminen" oli ajateltu väliaikaisena ja ohi menevänä tilanteena.
Taisit femakon saada puolisoksi. Toivottavasti teillä ei ole avioehtoa.
Vai onko perheessä joskus ollut päinvastainen tilanne? Vaimo on velkaantunut miehelle ollessaan hoitovapaalla hoitamassa yhteisiä lapsia? Jos tilanne on ollut noin, miehellä ei ole mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa toimeentulotukea, koska mulla on eläkesäästöjä. Työmarkkinatuella en pärjää, koska aktiivimalli leikkasi siitäkin pienestä rahasta osan.
Muutoksia elämääni? Helppo sanoa, vaikea toteuttaa.
Opiskelen sivutoimisesti , mutta Kela ei hyväksy sitä aktiivisuudeksi. Kulut ovat korkeat koska asun Helsingissä, yksin, ja lisäksi olen liikuntavammainen ja joudun kustantamaan opintoihini liittyviä kuluja. Töitä alallani ei ole, eikä muitakaan ole helppo saada vammaisuuden takia.
Että ehdottelepa sinä viisaampana miten säästää tuosta?
Ekana purat tuon eläkesäästöjutun. Jos purku ei onnistu, ei kai sen perusteella voi toimeentulotukea evätä?
Osa on rahastoissa. Ne pitäisi ottaa nyt (huonoa aikana) pois ja käyttää. Jos purkaisi varsinkaisen eläkevakuutuksen, se varmaan työttömyyden takia kävisi päinsä, nekin rahat pitäisi käyttää ennen kuin saisi tt-tukea.
Sitten eläke jäisi täysin riittämättömäksi.
Jos tällä hetkellä et pysty maksamaan edes pakollisia kuluja, etkä saa rahaa noiden rahastojen takia, niin kyllä mielestäni on turha surra jotain eläkekertymää. Elämä on tässä ja nyt.
Noin ajattelee nuori ihminen, mutta mulla ei ole eläkkeeseen pitkä aika. Mun eläkekertymä on pieni, koska olen sitä ikäpolvea ettei lukuisat työt joita tein alle 23-vuotiaana kerryttäneet eläkettä ja työskentelin yli 10 vuotta ulkomailla töissä, jotka eivät kerryttäneet eläkettä myöskään. Suomessa olen työskennellyt heikosti palkatulla alalla enimmäkseen. Takana on myös vuosien opinnot, joten niiltä ajoiltakaan ei eläkettä ole kertynyt kuin osa-aikatöistä.
Jep, olen 56 v. nuori :DDD
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena ostin joskus pinaattikeiton hintaan 1,49. Keitin pari kananmunaa ja syötiin puoliksi miehen kanssa. Nyt mulla on oikein Härkäruukku jääkaapissa odottamassa. Maksoinkohan 2,75 vai enemmän? Enkös olekin huoleton? Tämä siihen,että valmisruuat ovat niin kalliita.
Kertokaas mitä säästän, jos ostan pinaatit ym. ja keitän itse. Tai jos viljelen pinaatit itse?
No toi pinaattikeitto olis tullut ainakin puolet halvemmaksi itse tehden. Maito ja pinaatti maksaa noin euron yhteensä ja siitä olisit saanut neljä annosta.
Monen köyhän ongelma on juuri tuo huolettomuus, tyyliin ei eurosta väliä. Mutta kun joka ostokseen menee euro enemmän kuin olisi tarpeen, niin kyllä sillä sitten vaan on väliä. Esim tuon yhden härkäruukun hinnalla olisi saanut koko vuoallisen makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan säästin tv-maksussa sillä kun hankkiuduin koko turhakkeesta eroon.
Sitten muuttivat kaikille pakolliseksi veroksi perhanan ja enää ei sitten säästetä.
YLE-vero on kyllä häijyin vero, kun se viedään niiltäkin, jotka eivät televisiota katso! Mutta eipä tarvi maksaa palkkaa lupatarkastajille, kun oletusarvo on, että kaikilla on tv ja kaikki sitä katsoo.
Mediaa ei voida väistää nykyaikana joten vero puolustaa paikkaansa. Parempi kuin ennen, kun vieras mies alkaa öykkäröidä oven takana ja uhkaa poliisilla, no ei ne kaikki ihan tuollaisia olleet, joku porukka kumminkin joka unohti käytöstavat.
Mitä oikein tarkoitat? Se on Yle-vero, jolla rahoitetaan vain Yleisradion toimintaa. Minua ei koskaan uhattu poliisilla, kun päästin toteamaan, ettei tv:tä ole.
Vain yksi puuttuu: Niele miehesti roiskahduset, saat ilmaiset proteiinit ja ukkokultakin on tyytyväinen!
Arvostan asennettasi!