Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäitien nimitysongelma! Lapselle tulee kaksi ”mummia”.

Vierailija
28.08.2018 |

Tämä on nyt näitä maailman suurimpia ongelmia mitä ihmisillä elämässään on, mutta kaikessa vähäpätöisyydessäänkin nyt avautumisen arvoinen.

Meidän lapselle tulee kaksi ”mummia”. Ei mummoja, mammoja eikä mummuja, vaan kaksi ehtaa mummia.

Oma äitini ei halua olla mummo kuten hänen äitinsä minulle oli, ja samoin anoppini kutsuu itseään mummiksi jotenkin hyvin luontevasti. Miten tässä selvitään sekaannuksilta, kun lapsi siis kasvaa?

Itselläni oli lapsena mummo ja mamma, mitkä teillä oli? Kuinka teidän lastenne isoäitejä kutsutaan?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino-mummi ja Pirjo-mummi.

Missä ongelma?

Vierailija
2/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on "Sirkka-mummu" ja "Liisa-mummu". Hyvin on mennyt jo 15 vuotta näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaija-mummi ja Päivi-mummi, tai Pihtiputaan mummi ja Lauttasaaren mummi. Paikalla ollessa ihan vaan mummi.

Vierailija
4/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna-mummi ja liisa-mummi.

Vierailija
5/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä kuulostaisi käyttää etunimiä myös tyyliin Pirjo-mummi ja Ulla-mummi?

Vierailija
6/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset mumminsa erottavat, ei huolta. Jossain kohtaa pitää varmaan täsmentää, että kummasta mummista puhutaa, esim Leila-mummi tai Laila-mummi :D, kaupunkimummi, landemummi, stadinmummi, lahenmummi jne.

Vierailija
7/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kaksi mummoa. Ja hyvin olen elämässäni selvinnyt. Jos ei luovuus riitä tuon tason "ongelman" ratkaisuun, niin voin kuvitella, että tulevina lapsiperhevuosina olet monta kertaa sormi suussa...

Vierailija
8/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli äidin puolelta mummo ja isän puolelta mummi. En tiedä halusivatko itse noin päin, mutta kutsuin heitä joko noin tai etunimellä tai etunimi-mummo/mummi yhdistelmällä.

Vierailija
9/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sekä sinun että miehesi äidin etunimi ei ole sama. Ongelmia ilmenee vasta jos on muussa tapauksessa niitä ei edes ole olemassakaan.

Vierailija
10/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös ollut Liisa-mummi ja Lempi-mummi. Pappaa ja vaaria ei tarvinnut erotella nimillä.

Toki paikan päällä sanoin aina "mummi", mutta jos puhuttiin perheen kesken niin "Liisa-mummilla" sai erotettua kenestä puhutaan.

Vierailija
11/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli etuliite mummolle asuinpaikan mukaan, että tiedettiin kummasta mummosta puhutaan, mutta paikan päällä mummo oli vain mummo. :)

Vierailija
12/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsuudessa eroteltiin mummut lisäämällä siihen paikkakunnan nimi.

Vierailija
13/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on kaksi mummoa. Ja hyvin olen elämässäni selvinnyt. Jos ei luovuus riitä tuon tason "ongelman" ratkaisuun, niin voin kuvitella, että tulevina lapsiperhevuosina olet monta kertaa sormi suussa...

Voi että, en suorastaan malta odottaa! ;D

Hyviä ehdotuksia, kiitos. Etunimet käyttöön! Minä en lapsena koskaan joutunut käyttämään etunimiä isoäideistäni, joten eipä tullut mieleenkään.

Ap

Vierailija
14/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut mummoja ja pappoja useammalta sukupolvelta elossa niin on ollut pertti-pappaa ja kuopionmummoa, ei sekaannuksia

Vierailija
15/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimi-mummi.

Mummosta tulee mieleen joku satavuotias eukko, joten en itsekään haluaisi minua sellaiseksi nimitettävän. Mummi ja mamma/mami/nonna?

Vierailija
16/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ehdotuksia, kiitos. Etunimet käyttöön! Minä en lapsena koskaan joutunut käyttämään etunimiä isoäideistäni, joten eipä tullut mieleenkään.

Ap

Vieläkö sinun ja miehesi isovanhempia on elossa? Mikäli on Oletko pohtinut Miten erotat heidät lapselle hänen omista isovanhemmistaan?

Vierailija
17/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mummo ja mummi, joten heidän kohdallaan asia on selvä.

Mutta vaareja on kaksi, joten he ovat puheissamme tilanteesta riippuen Hämeenlinnan vaari ja Pieksämäen vaari tai sitten Antti-vaari ja Esko-vaari.

Vierailija
18/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vieläkö sinun ja miehesi isovanhempia on elossa? Mikäli on Oletko pohtinut Miten erotat heidät lapselle hänen omista isovanhemmistaan?

Ei ole enää elossa isovanhemmat kummallakaan.

Ap

Vierailija
19/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heli ja Sinikka-mummi. Omat isovanhemmat (myös vanhempien vanhemmat) oli kaikki mammoja ja pappoja heidän eteen liitettiin heidän asuinkunta.

Vierailija
20/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heli ja Sinikka-mummi. Omat isovanhemmat (myös vanhempien isovanhemmat) oli kaikki mammoja ja pappoja heidän eteen liitettiin heidän asuinkunta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä