Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäitien nimitysongelma! Lapselle tulee kaksi ”mummia”.

Vierailija
28.08.2018 |

Tämä on nyt näitä maailman suurimpia ongelmia mitä ihmisillä elämässään on, mutta kaikessa vähäpätöisyydessäänkin nyt avautumisen arvoinen.

Meidän lapselle tulee kaksi ”mummia”. Ei mummoja, mammoja eikä mummuja, vaan kaksi ehtaa mummia.

Oma äitini ei halua olla mummo kuten hänen äitinsä minulle oli, ja samoin anoppini kutsuu itseään mummiksi jotenkin hyvin luontevasti. Miten tässä selvitään sekaannuksilta, kun lapsi siis kasvaa?

Itselläni oli lapsena mummo ja mamma, mitkä teillä oli? Kuinka teidän lastenne isoäitejä kutsutaan?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Minulla ollut aina kaksi mummoa ja lapsena oli myös kaksi isomummoa. Aina asiayhteydestä tuli ilmi ketä tarkoitettiin ja jos ei, voi tarkentaa Etunimi-mummo tai Paikkakunnan mummo.

Vierailija
42/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kaksi mummia, ja tarvittaessa erotuksena etunimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etunimi-mummi.

Mummosta tulee mieleen joku satavuotias eukko, joten en itsekään haluaisi minua sellaiseksi nimitettävän. Mummi ja mamma/mami/nonna?

Nonna??

Mami on minusta äiti eikä mummo.

Nonna on ihan ok jos mummo on italialainen.

Olisi kyllä hyvin hämmentävää käyttää nonna-nimitytsä ilman italiakytköksiä.

Vierailija
44/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etunimi-mummi.

Mummosta tulee mieleen joku satavuotias eukko, joten en itsekään haluaisi minua sellaiseksi nimitettävän. Mummi ja mamma/mami/nonna?

Musta taas mummi kuulostaa vanhalta, mummo ei. Mami on lässytysnimi äidille ja nonnaa olisi typerä käyttää Suomessa.

Vierailija
45/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun paikalla on vain yksi isoäiti, niin kutsumanimi on mummi. Jos pitää tietää kumpi on kyseessä, niin R-mummi tai A-mummi. Mitään ongelmia ei ole kohta 23 vuoden aikana tästä syntynyt.

Vierailija
46/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän mamma on minusta kammotus?

Vierailija
47/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Kerttu-mamma ja Eila-mamma.

En nyt ihan tajunnut ongelmaa. Veljeni pojan kohdalla vaadittiin jo hiukan miettimistä kun molemmilla isoäideillä sama etunimi. Mutta siitäkin selvittiin ilman av-palstaa.

Vierailija
48/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaikille lastenlapsilleni isoäiti eikä mitään ongelmaa.

Vierailija
49/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelma, X-mummi ja Y-mummi. Ja siis noiden X:n ja Y:n tilalle etunimet, asuinpaikan nimet tmv. 

Esim. itselläni oli pienenä "Käpylän"-mummi ja "Kallion"-mummi. 

Vierailija
50/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sekä sinun että miehesi äidin etunimi ei ole sama. Ongelmia ilmenee vasta jos on muussa tapauksessa niitä ei edes ole olemassakaan.

Ei varmaan olisi sekään ongelma. Siskoni lapsilla on myös kaksi mummia, mutta vanhin poika täsmentää usein "vaarin mummi" tai "ukin mummi". Ei tarvitse etunimiä ja on muutenkin söpöä...

Vierailija
51/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli aikanaan paikkakunnan mukaan eli vaikka Helsingin-mummi ja Turun-mummi.

Vierailija
52/52 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani tunsin ihanan perheen, jossa lapsilla oli "isi-mummi" ja "äiti-mummi" :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme