Kuinka kauan yksinasuva ihminen pystyisi olemaan liikkumatta ulkona?
Melkein kaiken saa tilattua suoraan kotiin
-ruoka
-lääkäri
-huonekalut
Ym..
Mutta roskien vienti olisi kai pakko suorittaa itse..
Kommentit (24)
Moni pitkäaikaistyötön säilöö roskapussit parvekkeelleen, jotta ei tarvitse poistua asunnosta.
Varmaan aika pitkään, kun kaiken välttämättömän saa tilattua kotiin. Roskikset partsille ja harvakseltaan vie kaiken kerralla. Tai palkkaa siivoojan viemään jos on rahaa, niin ei tarvitse sen vertaakaan poistua.
Olen ollut kuukauden kotona joskus.
Tota siivoojaa en tullutkaan ajatelleeksi. Sillähän ratkeaisi kätevästi roskaongelma.
Haluaisin tehdä itselläni ihmiskokeen, että pystyisinkö olemaan vuoden asunnossa sisällä.
Toinen ongelma on liikunta... toki voisi tilata jonkun kuntopyörän/stepperin himaan ja jumpata ym.. mut riittäiskö se..
Saisko sisällä asunnossa käveltyä esim 10 000 askelta..
Ap.
Ehkä tunnin pystyisin olemaan "liikkumatta ulkona" ;-)
Sitten olisi jo pakko liikkua tai kangistuisi...
Nykyään ei ole näin, mutta muistan että joskus saatoin viedä jopa 6 tai 7 roskapussia kerrallaan, kun viimein sain aikaiseksi.
Joskus myös olen palkannut jonkun sisaruksistani käymään puolestani kaupassa. Palkka 5 e, kauppa melkein naapurissa. Onneksi en ole enää niin "laiska" (ja oikeastaan ko. auttajat eivät enää asu lähellä). Joskus tilaan kyllä pizzaa, jos kauppaan meno tuntuu epämiellyttävältä.
En osaa sanoa kauanko on ennätys, etten ole käynyt ulkona. Ei varmaan edes kauaa, tuskin yli viikkoa? Nykyäänkin usein tulee n. 3 päivän jaksoja, etten käy yhtään ulkona, mutta lopulta tuo "erakkous" katkeaa ainakin kauppareissuun tai kuntouttavassa työtoiminnassa (kerran viikossa) käymiseen.
Kaksi viikkoa jos käy kaupassa itse.
Vierailija kirjoitti:
Tota siivoojaa en tullutkaan ajatelleeksi. Sillähän ratkeaisi kätevästi roskaongelma.
Haluaisin tehdä itselläni ihmiskokeen, että pystyisinkö olemaan vuoden asunnossa sisällä.
Toinen ongelma on liikunta... toki voisi tilata jonkun kuntopyörän/stepperin himaan ja jumpata ym.. mut riittäiskö se..
Ap.
Varmasti pystyy vuoden olemaan, jos on siivooja tai joku kaveri tms vie roskat ja käy ostamassa jos tarvii jotakin mitä ei saa tilattua kotiin. Mutta aika hyvinhän sitä nykyään saa ruokaa niin kaupasta kun ravintoloista tilattua, verkkoapteekista lääkkeitä yms. Jos sairastuu niin, että tarvii lääkäriä niin sitten voi olla pakko poistua kotoa.
Liikunta onnistuu sisällä kyllä. Voihan siellä kävellä niin paljon kun jaksaa ja kuntopyörä on hyvä. Lisäksi omatoimisesti voi tehdä vaikka mitä jumppaa, tanssia, lihaskuntoliikkeitä, kahvakuulailua, pilatesta, joogaa yms. Netissä on videoita kasapäin apuna.
En vaan muuten ymmärrä miksi joku olisi vuoden asunnossa sisällä vapaaehtoisesti. Varmasti on paljon negatiivisia vaikutuksia mielelle, vaikka kuinka olisi terve aloittaessaan. Mökkihöperöksi tuleminen ei ole tuulesta temmattu sanonta ja vuodessa se ehtisi jo oikeasti aika pitkälle. Kiva sitten yrittää vuoden jälkeen sopeutua taas muihin ihmisiin, normaaliin arkeen ja kaikkeen mitä siihen kuuluu tyyliin erilaisista äänistä lähtien, normaaleihin sosiaalisiin tilanteisiin arjessa, työelämään yms. Ei sitä osaa edes ajatella tässä nyt, että jos oikeasti olisi vuoden neljän seinän sisällä niin miten sen jälkeen kokisi tällä hetkellä niin normaalit asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Varmasti pystyy vuoden olemaan, jos on siivooja tai joku kaveri tms vie roskat ja käy ostamassa jos tarvii jotakin mitä ei saa tilattua kotiin. Mutta aika hyvinhän sitä nykyään saa ruokaa niin kaupasta kun ravintoloista tilattua, verkkoapteekista lääkkeitä yms. Jos sairastuu niin, että tarvii lääkäriä niin sitten voi olla pakko poistua kotoa.
Liikunta onnistuu sisällä kyllä. Voihan siellä kävellä niin paljon kun jaksaa ja kuntopyörä on hyvä. Lisäksi omatoimisesti voi tehdä vaikka mitä jumppaa, tanssia, lihaskuntoliikkeitä, kahvakuulailua, pilatesta, joogaa yms. Netissä on videoita kasapäin apuna.
En vaan muuten ymmärrä miksi joku olisi vuoden asunnossa sisällä vapaaehtoisesti. Varmasti on paljon negatiivisia vaikutuksia mielelle, vaikka kuinka olisi terve aloittaessaan. Mökkihöperöksi tuleminen ei ole tuulesta temmattu sanonta ja vuodessa se ehtisi jo oikeasti aika pitkälle. Kiva sitten yrittää vuoden jälkeen sopeutua taas muihin ihmisiin, normaaliin arkeen ja kaikkeen mitä siihen kuuluu tyyliin erilaisista äänistä lähtien, normaaleihin sosiaalisiin tilanteisiin arjessa, työelämään yms. Ei sitä osaa edes ajatella tässä nyt, että jos oikeasti olisi vuoden neljän seinän sisällä niin miten sen jälkeen kokisi tällä hetkellä niin normaalit asiat.
Lääkärin saa kotikäynnille.
Eihän se, että pysyy sisällä tarkoita että on yksin. Internetin ihmeellinen maailma tarjoaa mahdollisuuksia kommunikaatioon. Lisäksi siivooja, ruokien tuoja ym ihmiset edustavat kosketusta ulkomaailmaan. Itse olen aika erakko ja koen ihmisten kanssa olemisen hyvin raskaaksi. Olen vielä työssä, jossa joudun kohtaamaan kymmeniä ihmisiä päivittäin, olemaan läsnä jokaisen kanssa. Oon niin väsynyt siihen. Ap.
Ennemmin muuttaisin jonnekin korpeen metsän keskelle ja kerran kuussa kävisin kylällä kaupassa/apteekissa, se voisi tehdä mielelle jopa ihan hyvää toisin kuin kaupungissa neljän seinän sisälle eristäytyminen ja kaiken palvelun kotiin tilaaminen
Kesällä aika kauan pystyy olemaan liikkumatta ulkona. Tämä kesä oli tässä mielessä erinomainen. Talvella tulee vilu.
Mun "ennätys" on varmaan jotain neljä päivää. Olla siis kotona ilman kontaktia muihin.
Hyvä, että on pakko käydä töissä niin en tule ihan erakoksi.
Ei tää varmaan normaalia ole, mutta olenkin vähän masentunut ja uupunut.
Helposti kuukauden avaamatta edes etuovea. Tänäkin vuonna olen ollut useita kertoja viikon putkeen sisällä ja taisin kerran olla päivää vaille kaksi viikkoa. Kukaan ei kaipaa, mihinkään ei ole menoja, eikä velvollisuuksia. Verhot kiinni ja nukkuu suurimman osan ajasta. En pidä mitenkään ihmeellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Varmasti pystyy vuoden olemaan, jos on siivooja tai joku kaveri tms vie roskat ja käy ostamassa jos tarvii jotakin mitä ei saa tilattua kotiin. Mutta aika hyvinhän sitä nykyään saa ruokaa niin kaupasta kun ravintoloista tilattua, verkkoapteekista lääkkeitä yms. Jos sairastuu niin, että tarvii lääkäriä niin sitten voi olla pakko poistua kotoa.
Lääkärin saa kotikäynnille.
Eihän se, että pysyy sisällä tarkoita että on yksin. Internetin ihmeellinen maailma tarjoaa mahdollisuuksia kommunikaatioon. Lisäksi siivooja, ruokien tuoja ym ihmiset edustavat kosketusta ulkomaailmaan. Itse olen aika erakko ja koen ihmisten kanssa olemisen hyvin raskaaksi. Olen vielä työssä, jossa joudun kohtaamaan kymmeniä ihmisiä päivittäin, olemaan läsnä jokaisen kanssa. Oon niin väsynyt siihen. Ap.
Ei se ole sama asia kommunikoida pelkästään netin välityksellä kuin kohdata ihmisiä oikeasti, niin tuttuja kuin tuntemattomiakin. Enkä usko, että pelkkä siivooja tmv tyyliin kerran viikossa (korkeintaan?) myöskään riittää estämään sen ns. mökkihöperöitymisen. On ihan ok olla aika erakko ja elää sen mukaan, mutta vuosi poistumatta kotoa on jo ihan eri asia. Ehkä kannattaisi vaan vaihtaa työtä itselle paremmin sopivaan ja ottaa enemmän omaa aikaa ja rauhaa. Eikä siinäkään mitään, jos vaikka pari päivää on välillä vaan omassa seurassaan neljän seinän sisällä, mutta kohtuus kaikessa. Jos esim. viikottainen roskien vieminen, kauppakäynti yms tuntuu sosiaalisesti tai muulla tavalla liian haastavalta, on syytä jutella ammattilaisen kanssa. Silloin kaikki ei ehkä ole ihan hyvin ja taustalla voi olla esim. masennus, mutta aika moneen asiaan on saatavissa apua ja helpotusta.
Onkohan tässä elämässä mitään mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Stepperin tai kuntopyörän lisäksi säädettävät käsipainot, pari kahvakuulaa, leuanvetotanko. Eiköhän siinä vuoden pärjäisi, vaikkei ympyrää kävelisikään.
3-4 viikkoa usein menee. Tänne ei tuoretta ruokaa saa tilattua, mutta makaronipussillakin elää pitkään...
Vaikka koko elämänsä. Olen asunut kerrostaloissa ulkomailla jossa roskapussit jätetään oven taakse ja joku kerää ne päivittäin.
Mun ennätys taitaa olla aika tasan viikko - olin todella pahasti kipeä (influenssa), ja kyhjötin kahden täkin alla sen pakollisen lääkärissä ja apteekissa käynnin jälkeen. Onneksi kotona oli teetä, hunajaa, vähän mehua ja lämmin kuppi -keittoja, eli pysyin hengissä. (Nenäliinojakin oli avattu paketti, mutta ne loppuivat kesken joten vessapaperilla mentiin loppupäivät.)
Ei tuottanut ongelmia, kun oli niin huono olo, että ei olisi jaksanut mitään seuraa. Nukuin ja katsoin jotain telkkarisarjoja. Roskia ei tullut tuona aikana kovin paljoa, paitsi käytettyjä nenäliinoja ja teepusseja.
(Olen asunut aina yksin, joten kotona on aina sairastumisen varalta syötävää ja juotavaa ja särkylääkkeitä.)
Ennätykseni on 2 viikkoa 3 päivää. Tosin ei se mikään positiivinen saavutus ole, olin silloin masentunut ja kärsin paniikkihäiriöstä, jonka takia ahdisti mennä edes lähikauppaan (100 m päässä). Melkein 2,5 viikon jälkeen oli pakko rohkaistua pyytämään apua läheiseltä, koska ei niin vaan voinut enää jatkaa. Yhdessä vietiin roskat, käytiin ostamassa lisää ruokaa (ei ollut enää varaa tilata ja kaikki mitä jääkaapissa, pakastimessa yms oli ollut oli loppuneet) ja varattiin myös kiireellinen lääkäriaika.