Miten jaksatte kutsua vieraita kylään?
Ihana olisi tavata ystäviä - mutta miten jaksatte kutsua heitä kotiin kylään? Itse esimerkiksi nyt aivan puhki viime viikonlopun jälkeen; lauantai aamulla ruokakauppaan (sinne meni noin 200 eur), sitten palataan kotiin valmistamaan ruokaa. Siivotaan koko asunto ja tehdään sitä ruokaa, aina klo 5 saakka. Kun vieraat saapuu, olet jo siinä vaiheessa aivan väsynyt. Mutta ihana nähdä heitä kyllä. Illan emännöit; korjaat pöydän ja vaihdat kattausta (alkuruoka, pääruoka, kahvit). Vieraat viipyvät pitkään; kiva tietty, että viihtyvät. Pääset nukkumaan klo 2 yöllä, lapset herää klo 8 aamulla. Seuraavan päivän siivoatte taas; edellisillan tiskit ja muut. Koko sunnuntai menee väsymyksessä. Minä en ihan oikeasti jaksa näitä - kertokaa, miten te muut toimitte tai jaksatte (jos jaksatte)?
Kommentit (43)
No pitääkö kaikki jättää samalle päivälle? Kai siel kaupassa voi käydä tai siivota muinaki päivinä.
Ei kutsuta miehen kanssa ketään. Ennemmin käydään ite. Edelliseen asuntoon kutsuttiin. Uudessa ei ole käynyt ketään. Jotenki meille koti on sellane paikka, että ei halua sinne muita. Se on jotenkin niin tuskasta touhua.
En siivousta ja ruuanlaittoa laittaisi samalle päivälle. Siinähän olisi aivan kädet täynnä.
Perussiisti koti ei vaadi siivousta ja ruoka mahdollisemman yksikertaista. Meillä esim. viimeksi grillattiin ihan vaan possua ja kanaa ja salaatit valmiina kaupantiskiltä :D Jälkkärinä jäätelö ja vadelmat.
Virhe tehdää yleensä siinä, että tehdän ihan liikaa kaikkea joita kukaan ei jaksa edes syödä.
Niin, eihän niitä tiskejä voi suoraan sinne koneeseen laittaa kun purkaa kattauksen :D
Entäs, jos pitäisit kattauksen yksinkertaisena? Keitto ja jäätelö jälkiruokana? Eikö koko perhe osallistu valmisteluihin?
Miksi ruoka on pääasia, kaikilla on kotona ruokaa.
Kutsuisin mielelläni, mutta en enää kehtaa. Kukaan ei tule eikä saada vastakutsujakaan.
Olen joskus tehnyt vierailevalle lapsiperheelle ruuaksi liha-makaronilaatikon ja salaatin. Ihan OK ruoka, takuuvarma ruoka lapsille.
Meillä ei ainakaan mahdu koko illan tiskit yhteen astianpesukertaan, joten kyllä niitä tiskejä riittää seuraavallekin aamulle saakka aina. Mielellään hoitaisi kaupat/siivouksen jonakin muuna päivänä, mutta jos olet esim pe illalla usein kotona vasta noin 7 maissa töistä, niin aika vähäinen halu on alkaa siivoamaan silloin..Meidän tuttavapiirissä ei oikein ole tyypillistä, että kutsutaan kylään ja tarjoillaan keitto & jälkiruoaksi jäätelö. Useimmat kokkaa gourmet-tason ruokia, kun mennään heille kylään. Jotenkin ihan uuvuttaa nää vapaa-ajan haasteet, itse en tykkää viettää keittiössä vähäistä vapaa-aikaani tuntitolkulla..
Siis mitä :D mulla koti on aina perussiisti, ei tarvitse erikseen siivota. Kun kaverit tulevat käymään, tarjoan yleensä kahvia/teetä. Ehkä olen omaksi iloksi saattanut ostaa kaupasta keksiä tms tai vieras tuo tullessaan. Ei se paljoa jaksamista vaadi.
Jos sovitaan, että syödään, niin tehdään yleensä yhdessä jotain helppoa ruokaa, joka lähinnä vaatii uunin käytön, eli aktiivista ruoan tekoa ei juurikaan.
Meillä perussiisti asunto, no ehkä jonkun vessan pesen erikseen ennen vieraiden tulossa. Ja jos kyseessä ovat oikeasti ystävät, niin ruoka tehdään yhdessä. Mukavinta niin, kenenkään ei tarvitse kökkiä yksin keittiössä, vaan oikeasti ollaan yhdessä.
Tee osa ruoista etukäteen, esim. alkuruokakeiton ja jälkiruoan voi tehdä vallan hyvin edellisenä päivänä. Hoida kaupassakäynti päivä-pari etukäteen.
Näin ollen vain pääruoan valmistus ja pikainen siivoaminen jää samaksi päiväksi.
Meillä ruoka ei ole vierailujen pääosassa. Joko mennään kahvi- ja pullalinjalla tai tarjotaan esim. Makaronilaatikko tai keitto, jälkiruokakahvin kanssa vaikka karkkia, keksiä tai jäätelöä.
Muuten sitten jutellaan tai pelaillaan. En ole varmaan ikinä käynyt kavereilla kylässä niin, että olisi ollut kolmen ruokalajin kattaus selvästi spesiaalimpine ruokineen. Ollaan kolmikymppisiä, pääkaupunkiseudun akateemisia, monella pieniä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ihana olisi tavata ystäviä - mutta miten jaksatte kutsua heitä kotiin kylään? 1) Itse esimerkiksi nyt aivan puhki viime viikonlopun jälkeen; lauantai aamulla ruokakauppaan (sinne meni noin 200 eur), sitten palataan kotiin valmistamaan ruokaa. 2 ) Siivotaan koko asunto ja tehdään sitä ruokaa, aina klo 5 saakka. Kun vieraat saapuu, olet jo siinä vaiheessa aivan väsynyt. Mutta ihana nähdä heitä kyllä. 3) Illan emännöit; korjaat pöydän ja vaihdat kattausta (alkuruoka, pääruoka, kahvit). Vieraat viipyvät pitkään; kiva tietty, että viihtyvät. Pääset nukkumaan klo 2 yöllä, lapset herää klo 8 aamulla. 4) Seuraavan päivän siivoatte taas; edellisillan tiskit ja muut. Koko sunnuntai menee väsymyksessä. Minä en ihan oikeasti jaksa näitä - kertokaa, miten te muut toimitte tai jaksatte (jos jaksatte)?
1) Valitaan ruoka, joka on helppo valmistaa/ei vaadi paljon aikaa ja vaivaa valmistaa. Itse tarjosin kesällä isolle porukalle perunoita, sillejä ja graavilohta alkupalaksi, pääruoaksi ihmiset saivat itse tehdä kasvisnyyttejä grilliin ja valita valmiiksi marinoiduista lihoista joko nautaa tai kanaa grilliin, ja jokainen oli itse vastuussa omiensa grillauksesta. Omaksi vaivaksi jäi vain perunoiden pesu ja keittäminen, kasvisten pilkkominen ja kaiken asettelu kulhoihin esille. Jälkkärinä jäätelöä ja mansikoita. Rahaa toki menee, mutta menee sitä välillä turhempaankin kuin ystävien kestitsemiseen.
2) Kutsutaan vain niin hyviä ystäviä, ettei koko taloa tarvitse jynssätä, vaan riittää, että siirtelee isoimmat läjät pois näkyvistä ja korjaa pahimmat roskat lattioilta
3) Laitetaan astiat pinoon pöydälle - jokainen ottaa omansa. Itsellä kaverit aina auttavat astioiden korjaamisessa ja pesukoneeseen laittamisessa. Kerrotaan, mistä löytyy tarvittaessa lisää laseja ja mistä juotavaa, jota saa ihan itse makunsa mukaan ottaa.
4) Ensimmäinen tiskikone-erä pyörimään heti, kun on täynnä ja toinen sitten yöksi, niin on kaikki aamulla puhdasta. Siivota kannattaa porukalla mahdollisimman pitkälle ennen nukkumaanmenoa.
Eli käytänössä minulla homma hoituu, koska kutsun vain ystäviä, joiden kanssa meno on tarpeeksi rentoa, kaikki auttavat pyytämättäkin, eikä tarvitse pingottaa. En ikinä kutsuisi ihmisiä, joiden takia tarvitsisi stressata esim. juuri siivoamisesta tai siitä, onko nyt jokainen kattaus kohdillaan ja astiat sävysävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tuttavapiirissä ei oikein ole tyypillistä, että kutsutaan kylään ja tarjoillaan keitto & jälkiruoaksi jäätelö. Useimmat kokkaa gourmet-tason ruokia, kun mennään heille kylään. Jotenkin ihan uuvuttaa nää vapaa-ajan haasteet, itse en tykkää viettää keittiössä vähäistä vapaa-aikaani tuntitolkulla..
Mä oon itse alkanut hölläämään siivoamisen ja tarjoilujen kanssa, koska ajattelin, etten halua ylläpitää "suorituspaineita" tuttavaporukassa. Ja huomasin, että muutama kaverikin on alkanut ottaa vähän rennommin, mikä on mielestäni ihanaa.
Mulle ei oo koskaan tullut mieleenkään loihtia ystävilleni alku- ja pääruokaa kun he tulevat kylään. 😀 Kahvia saavat ja jos on, niin konvehteja tai keksejä. En myöskään siivoa, sillä mulla ei ole tarvetta esittää ystävilleni muuta kuin mitä olen.
Ehkä siksi jaksan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kutsuta miehen kanssa ketään. Ennemmin käydään ite. Edelliseen asuntoon kutsuttiin. Uudessa ei ole käynyt ketään. Jotenki meille koti on sellane paikka, että ei halua sinne muita. Se on jotenkin niin tuskasta touhua.
Noin mekin ajateltiin, mutta ennen pitkää kyläilykutsut hiipuivat kun ei oltu enää vastavuoroisia.
Me usein jaamme vastuun ystävien kanssa. Kaikki tuovat jotain syötävää/juotavaa ja joku tarjoutuu aina tiskaamaan.
En ole ikinä kutsunut kuin korkeintaan kahville ja jos suolaista pitänyt olla, niin keitto on kelvannut.