Turku vai Tampere? 2018
Perustelkaa kumpi on parempi? Tästä on varmasti jo keskusteltu, mutta kaupungit kasvaa, muuttuu ja toivottavasti kehittyy, joten tämä on 2018 edition.
Kommentit (2127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon asunut 10vuotta Tampereella, ja periaatteessa rakastan tätä paikkaa, mutta vastasin Turku. Tampereen keskusta on tällä hetkellä kuin pommituksen jäljiltä. Melkein itku pääsi tänäänkin, kun piti bussilla mennä keskustan läpi. Katellaan parin vuoden päästä uusiks...
No, eipä se Turun torin ympäristö kummosempi oo nykyisin. Ja siellä ne rakentaa parkkiluolaa, josta pääsee suoraan torille, kun puolityhjästä Louhen parkkiluolasta ei pääse kovin lähelle toria, vain 50 metrin päähän.
Aurakadulla olevasta Louhen hissipömpellistä on torille 33m. Louhen laajennus olisi ollut noin sata kertaa fiksumpi kuin toriparkki. Itse ajattelin muuttaa tulevan suurturun rajojen ulkopuolelle ennen kuin toriparkki kaatuu kunnalllisveron maksajien syliin.
Tuleva ex Turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Turku on kauniimpi kesällä, mutta kuulemma aika ankea talvella. Jokirannassa ei ole mitään. Turku henkii enemmän vanhaa, on upea Turun linna, Tuomiokirkko ja muuta, mutta Turkuun voi olla vaikea päästä sisälle. Itse asiassa – Turusta voi olla vaikea saada töitä, jotta sinne voisi edes muuttaa, ellei ole turkulainen.
Tampereella on kyllä mukava tunnelma, vaikka junttiutta on eikä Tampereen murrekaan ilo korvalle ole. Turkulaisääntämys on hauskempaa kuultavaa, semmoista laulavaa.
Jatkuva ikävä Tampereelle kuitenkin on, kun elämä heitti kauas sieltä. Eipä Tampereeltakaan töitä saanut, jos ei Turustakaan. Molemmista hain, kaupunkiin haluan – kumpaan vain kunhan pääsisi urbaaniin ympäristöön.
Tampere ei ole yhtä kiva kesällä ja talvella se taas on Turkua ankeampi.
Vierailija kirjoitti:
turkulaiset on sisäänpäin lämpeäviä. Siellä ei kukaan tervehdi toisiaan ja ihmiset vain mulkoilevat.
Höpö höpö. Tuo on ihan pelkkää urbaanilegendaa. Turun murre on nopeatempoista ja töksähtelevää ja se voi tottumattoman mielestä kuulostaa epäkohteliaalta. Ei turkulaiset tiuski sinulle, vaikka puhuvat "äkäisesti".
Vähän sama ilmiö kun kaverilla oli mukanaan ruotsainen ystävä, joka ei tietenkään osannut suomea ja hän kertoi että suomalaisten puhe kuullostaa siltä kuin he olisivat kamalan vihaisia koko ajan, teräviä äänteitä, joita ei ruotsissa juri kuule.
Tamperelaisena ääni Tampereelle, koska se on vaan jotenkin niin tuttu. Ikinä en ole siellä keskellä kaupunkia asunut ja elin siinä olettamuksessa, ettei siellä keskustassa asuta vaan siellä käydään shoppailemassa, teatterissa ja istumassa iltaa :D Olen asunut Jankassa, Pirkkalassa, Peltolammilla yms lähiöissä, Tampere-asuminen on aina tarkoittanut mulle aktiivista bussimatkailua keskustaan. Tarkoitus muuttaa takaisin Tampereelle, kunhan ratikkatyömaat vähän hälvenisivät.
Nyt asun Turussa ja olen kyllä huomannut sen, että kovin ovat mulkoilevaa sorttia. Ei siis kaikki ja kyllä sen huomaa ketkä täällä on niitä varsinaisia turkulaisia. Ollaan vähän olevinaan ja pidetään huoli omista asioista. Möllötellään ja öllötellään. Toki sitten kun tuttavia täältä on saanut niin kyllä ne puhua osaa mutta katukuva on vähän sisäänpäin kääntyneempi kuin Tampereella, jossa näkee enemmän hevareita, hippejä ja lapsiperheitä keskustassa. Turussa ei arkena näe päivällä keskustassa muuta kuin lounaalle kipitteleviä toimistonaisia ja -tätejä. On ollut ihan kiva asua muuallakin kuin Tampereella, mutta en pidä turkulaisten tavasta nostaa kaupunki muiden yläpuolelle. Pahimmassa tapauksessa ei olla edes käyty Helsingissä saati Tampereella, mutta Turku mielletään silti maailman navaksi. Minusta se keskusta on kovin tylsä!
Tampere on Suomen juntein kaupunki. Popeda, Eput, Kummeli.. Turussa muodikkaita ihmisiä, kuin Tukholmassa.
Ei nyt enää jaksaisi. T. Tampereesta pitävä turkulainen.
Mitä jos vastaanasettelun sijaan T&T liittoutuisivatkin pääkaupunkiseutua vastaan?
Asun itse Turussa mutta minusta Tampere on mahdottoman mukava kaupunki. Kivoja ravintoloita ja pieniä kauppoja pullollaan, ja niin ystävällisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon asunut 10vuotta Tampereella, ja periaatteessa rakastan tätä paikkaa, mutta vastasin Turku. Tampereen keskusta on tällä hetkellä kuin pommituksen jäljiltä. Melkein itku pääsi tänäänkin, kun piti bussilla mennä keskustan läpi. Katellaan parin vuoden päästä uusiks...
Mitä kaikkea ne rakentaa? Ratikka ja se areena, vai jotain muutakin? Tsemppiä!
On siellä lisäksi pari pienempää kuin nuo, esim. täydennysrakentamista keskustakorttelien sisäpihoille, ja joitakin taloja korotetaan, mikä myös sulkee katuja ympäristöstä. Yksi homehtunut kivitalo puretaan kokonaan, ja yhden ullakkotulipalon jälkiä raivataan. Yksi iso kauppakeskus rakennettiin, mutta se urakka liikennejärjestelyineen on jo ohi.
Itse en ole kovin pahasti kärsinyt, vaikka melkein päivittäin matkustan bussilla keskustan läpi. Normaalia enemmän aikaa matkaan kyllä joutuu varaamaan. Koskaan ei tiedä, missä pysäkki on tänään, ja missä on se suojatie jota pitkin sinne pääsee. Oikeastaan työmaata on ollut mielenkiintoistakin seurata.
Vierailija kirjoitti:
Turku, koska se on paljon isompi ja kaupunki maisempi kuin tampere. Tamperehan olisi pikkukylä ilman kaiken maailman kuntaliitoksia. Ja tampereen keskustakin on ihan olematon, siellä asuu jotain 20000 ihmistä kun taas Turun melkein koko väkiluku asuu keskustassa.
Tampereeseen ei olla liitetty kuin Teisko ja Messukylä aikoinaan kymmeniä ellei sata vuotta sityen. Teiskossa esim noin 2000 asukasta. Messukylä samaa kokoa. Kyllä treen väkiluku on aito.
Tampere. Turussa on niin vähän vettä! Meri on siellä jossakin, mutta ei sillä tavoin joka päivä läsnä kuin järvet Tampereella. Savista Aurajokea ei oikein tekisi mieli kutsua edes joeksi.
Lisäksi Tampere on mukavan rento. Sopii tällaiselle sisämaassa kasvaneelle juntille.
Vierailija kirjoitti:
Turuss on uljas ja upea meri. tampereella on joku pikkuinen kuralätäkkö.
Meri on tosiaa Turun parempi puoli Treehen verrattuna. Asun treel ja olen merenrannalla asunut eka 20 v. niin kyllä järvi on lätäkkö.
Vierailija kirjoitti:
Tampere on junttila, Turku on sivistynyt.
Olen samaa mieltä ja siksi äänestin kyselyssä Tamperetta. Kyllä me juntitkin tarvitaan kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kaksi oikeaa kaupunkia: Helsinki ja Turku.
Tampere on sen takia niin iso väkiluvultaan, koska siihen on liitetty kaikenmaailman Teiskot ja Hervannat. Ilman kuntaliitoksia Tampere olisi verrattavissa Kouvolaan tai Hämeenlinnaan.
Hervanta EI OLE koskaan ollut mikään itsenäinen kunta, vaan aina ollut Tamperetta ja rakennettu siis på 60-70 talet.
Kyllä Turkuunkin on kuntaliitoksia tehty.
Kaksi täysin erilaista kaupunkia, ei voi vaan suoralta kädeltä mennä sanomaan kumpi parempi. Sama kun kysyisi, että hei kumpi on parempi, Oulu vai Jyväskylä.
Vierailija kirjoitti:
Tampere. Turussa on niin vähän vettä! Meri on siellä jossakin, mutta ei sillä tavoin joka päivä läsnä kuin järvet Tampereella. Savista Aurajokea ei oikein tekisi mieli kutsua edes joeksi.
Lisäksi Tampere on mukavan rento. Sopii tällaiselle sisämaassa kasvaneelle juntille.
Niin taitaa Turun torilta 3-4km olla meren rannalle ja lähimpään uimarantaan. Jossain Hirvensalossa ja kakskerrassa moni asuu ihan rannan tuntumassakin. Eikä se satama ja Ruissalokaan nyt niin kovin kaukana ydinkeskustasta ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vastaanasettelun sijaan T&T liittoutuisivatkin pääkaupunkiseutua vastaan?
Ja miksi? Meidän kaikkien kolmen yhteinen vihollinen on keputyylinen maakuntahallinto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Turkuunkin on kuntaliitoksia tehty.
On toki, Paattinen ainakin. Vuonna..?
Turku on kauniimpi kesällä, mutta kuulemma aika ankea talvella. Jokirannassa ei ole mitään. Turku henkii enemmän vanhaa, on upea Turun linna, Tuomiokirkko ja muuta, mutta Turkuun voi olla vaikea päästä sisälle. Itse asiassa – Turusta voi olla vaikea saada töitä, jotta sinne voisi edes muuttaa, ellei ole turkulainen.
Tampereella on kyllä mukava tunnelma, vaikka junttiutta on eikä Tampereen murrekaan ilo korvalle ole. Turkulaisääntämys on hauskempaa kuultavaa, semmoista laulavaa.
Jatkuva ikävä Tampereelle kuitenkin on, kun elämä heitti kauas sieltä. Eipä Tampereeltakaan töitä saanut, jos ei Turustakaan. Molemmista hain, kaupunkiin haluan – kumpaan vain kunhan pääsisi urbaaniin ympäristöön.