Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko masennuksesta toipua omin voimin ja jos niin miten?

Vierailija
27.08.2018 |

Mulla on ollut yli kymmenen vuotta sitten vaikea masennus, se vaati terapiaa sekä osastohoitoa ennen kun sen vähitellen selätin.

Nyt mulla on muutaman kuukauden aikana ollut taas pieniä viitteitä masennuksesta, netissä tehdyn testin mukaan lievää masennusta. Töitä tehdessä tämä ei tuntunut niin pahalta, kun tietyt asiat oli pakko tehdä ja päivässä oli ees jonkinlainen rytmi, vaikken saanutkaan töiden lisäks juur muuta aikaseks. Nyt kun sopimus loppui ja jäin työttömäks niin tilanne tuntuu selkeästi pahentuneen. Mikään ei kiinnosta ja moni päivä menee vaan tekemättä mitään. Ei kiinnosta tehdä mitään, vaikka tiedän, et pitäis esim. siivota ja käydä lenkilläkin, mutta harvoin saa aikaseks alotettua.

Lisäks mulla on kuukauden päästä tulossa leikkaus, jonka takia olen liikuntakyvytön minimissään kuukauden, jonka jälkeen saa sitten toipumisesta riippuen vähitellen liikkua. Pelkään, että tuo pahentaa tilannetta entisestään.

Onko masennuksesta mitään mahdollisuuksia toipua ilman terapiaa tai lääkitystä? Aikoinaan kokeilin monia lääkkeitä, mutta mikään ei täydellisesti sopinut. Joko oli liikaa sivuvaikutuksia tai sitten vei kaikki tunteet jne.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan masennuksesta voi nousta, kunhan se ei ole äitynyt niin pahaksi, että voimavaroja ei yksinkertaisesti ole. 

Itselläni on toiminut:

- Tieteellisten tutkimusten ja kirjallisuuden lukeminen depressiosta ja ahdistuksesta (ei popularisoitua self helppiä)

- Mindfulness-meditaatio (ei sitä tehokkuuden maksimointiin valjastettua "meditaatiota", jota konsultit yrityksille myyvät)

- Liikunta 5 h / viikko (2 kertaa painojen nostelua, 3 kertaa aerobista). Tuo hallinnantunnetta elämään.

- Itsensä "pakottaminen" hyväksymään epävarmuutta ja stressiä (liittyy myös meditaatioon)

Vierailija
22/25 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ihminen kärsii vuosikymmeniä hoitamattomasta masennuksesta, koska ei uskalla / jaksa / pysty jne. hakea itselleen apua. Voihan niinkin toki elää, mutta paljon parempaa elämä voisi olla silloin, jos niitä omia ongelmiaan saisi hoidettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hakisin apua, kun vielä siihen kykenen

Vierailija
24/25 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhan et missään nimessä masennuslääkkeitä syö.

Vierailija
25/25 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuhan et missään nimessä masennuslääkkeitä syö.

Perusteletko miksi ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan