Onko erakkous mahdollista nyky-Suomessa?
Otsikossa kysymys, kertokaa vastaus mikäli tiedätte.
Eli voinko muuttaa esim. Lapin erämaahan, ilman että joku tulee penäämään puuhiani. Pitääkö olemassaolostaan maksaa jotakin, vai saisiko vain olla ihan rauhassa, ilman minkäänlaisia siteitä yhteiskuntaan?
Yhteiskunta, työelämä, sosiaaliset suhteet yms. ei kiinnosta enää yhtään, luonnon keskellä voisin elää ja myös kuolla sinne
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajaa et pääse Suomessa karkuun.
Eli pelkästä olemassaolosta verotetaan... Taitaa sittenkin olla helpompaa päättää maallinen elämä, jos ei kerta täydellinen yksinolo tässä maassa ole mahdollista.
If you can't beat them, shoot them.
Älä nyt heitä lusikkaa nurkkaan. Et sinä ole mitään velkaa jollekin kasvottomalle valtiolle. Erakon ura ei ole helppo, mutta lopulta se on sen taistelun arvoista. Älä luovuta.
Neuvoo mies, joka on itsekin parhaillaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.
Ja kun sairastuu vakavasti, niin kohta ei haluakaan olla erakko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajaa et pääse Suomessa karkuun.
Eli pelkästä olemassaolosta verotetaan... Taitaa sittenkin olla helpompaa päättää maallinen elämä, jos ei kerta täydellinen yksinolo tässä maassa ole mahdollista.
Älä nyt heitä lusikkaa nurkkaan. Et sinä ole mitään velkaa jollekin kasvottomalle valtiolle. Erakon ura ei ole helppo, mutta lopulta se on sen taistelun arvoista. Älä luovuta.
Neuvoo mies, joka on itsekin parhaillaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.
En laske tätä kovin sosiaaliseksi. Varsinkin kun se on pieni osa päivästä. Muuten olen täysin erakko.
Kyllähän ihminen voi tehdä katoamistempun. Lapissa on sen verran ankarat talvet, ettei siellä ilman kunnon asumusta voi elää. Ja kuten jo mainittiin, jos veisit toisen maalta vaikka puuta, se olisi käytännössä varastamista. Yhteiskunnalta et voi olla piilossa, mutta läheisiltäsi käytännössä voit. Voit salata osoitteesi yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti erakkous on korvien välissä.
Voit elää erakkona vaikka asuisit Helsingissä.Tiedän tämän, olen tällä hetkellä henkisesti erakko, mutta haluaisin olla sitä myös fyysisesti. Onko mahdollista?
Niin, siis tämä av-palstahan taitaa olla täynnä "henkisiä/sosiaalisia" erakoita (syrjäytyneitä ihmisiä, sosiaalisesta ja yhteiskunnallisesta elämästä vieraantuneita ihmisiä). Itsekin olen sellainen, mun ympärillä on 100 000 ihmistä ja tunnen 0 ihmistä. Se on Suomessa helppoa, tapahtuu monelle ihan itsestään, vaikea sitä on välttää.
Mutta jos nyt ihan vakavasti tahdot myös fyysisesti erakoksi eli kauas kaikista muista... niin senkus menet? Mitä sinä sitä meiltä kysyt? Jos luonnossa tahdot elellä niin sitten luonnossa elelet? Jos osaat luonnosta ruokasi hankkia ja talvella lämpimänä pysyä. Jos pystyt kuljeksimaan niin kaukana asutuksesta ettei siellä metsässä muita ihmisiä vastaan tule. Kuulostaa kyllä hankalalta. Varmaan jossain lämpimässä maassa paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olet tähän mennessä viettänyt aikaa Lapin erämaassa vaellusretkillä tms?
Lapissa en ole vielä käynyt, se oli esimerkki, mutta Lappi olisi miellyttävän kaukana jos haluaisi oikeasti vetäytyä.
Muuten olen kyllä luonnon keskellä viettänyt aikaa paljonkin.Millä olet siellä luonnon keskellä elänyt eli mitä syönyt? Millä olet itsesi vaatettanut?
Mieti ihan konkreettisesti: missä siis asuisit? Toisten maalle et tietenkään saa rakentaa mitään rakennelmia eli ensin sinulla pitäisi olla varaa ostaa pieni maapala ja mummonmökki. Ilman sähköjä pärjäät ja jos veden kannat itse kaivosta niin siihen ei mene rahaa. Jäteveden suhteen on kai jotain vaatimuksia, en taida tietää millaisia. Mutta sinulla on nyt katto pään päällä ja juomavettä. Leikitään, että rahaa on ollut sen verran, että jotain öljylamppuja ja auringolla latautuvia valaisimiakin olet saanut ja huonekaluja ja astioita on sen verran, ettei tarvitse lattialla istua ja kädestä syödä.
... syödä mitä? Mistä saat ruokasi? Jos viljelet itse, niin taas tarvitaan vähän pääomaa multiin ja siemeniin, kompostiakaan ei ole ensimmäisinä vuosina lannoitteeksi. Marjoja ja siemeniä saat poimia ilmaiseksi. Olikohan niin, että mato-ongella saat myös onkia. Luuletko, että tulisit tuollaisella ruokavaliolla toimeen? Ilman sähköjä säilöminen veisi aika paljon aikaa ja osaamista.
Kun vastaat, miten nämä peruskysymykset ajattelit ratkaista, niin mietitään sitten eteenpäin.
Eihän mökki ole mikään välttämättömyys, voi asua vaikka luolassa tai sitten on liikkeellä, niin ettei pysyvää asumusta tarvita.
Ruoan säilytys on kyllä jo hankalampi homma
Mikä estää? Miten vaan meinasit ruokapuolen hoitaa jos et halua kaupassakaan käydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti Susi-Kustaaksi lähtö on tehty mahdottomaksi nykypäivänä - aina olet jonkun maalla "loisimassa", ainakin valtion sellaisella. Ja jos saat oman maapläntin jossa voisit jotekin tienata sapuskasi metsästämällä/kalastamalla/marjastamalla/pottuja viljellen, maksat siitä ainakin kiinteistöveroa jonka rahoittamiseksi erakointi on huono bisnes.
Tai jos voitat kunnon lottovoiton...sitten voi olla todellinen erakko jonka ei tarvitse piitata mistään mitään. Tuo on oma haaveenikin, muuttua siksi omituiseksi erakoksi Ivalon korpeen ja sapuskatäydennys tulisi kerran parissa viikossa paikallisen kaupan "kaukotoimituksena" kämpän kuistille. Eihän se tosin olisi aitoa erämaassa elämista, mutta siitä ei ollutkaan kyse vaan siitä ettei tarvitsisi välittää kenenkään mielipiteistä ja menoista kunhan itse pysyy korvessa eikä perseile laittomuuksia.
Tätä olenkin miettinyt esteenä.. Voiko kukaan omistaa luontoa tai maata oikeasti, joku kasvoton valtiokaan?
Toisaalta kukaanhan ei tietäisi mitään liikkeistäni, eikai erämaasta kukaan valtion ihminen etsimään varta vasten, kun eivät millään voi paikantaa olinpaikkaani.
Ihmisen vapaus on kyllä täysin menetetty nyky-yhteiskunnassa, mikä kirous...
Vaikuttaa kyllä ehkä siltä että sä olet ihan pihalla. Senkus lähdet metsiin samoilemaan. Laki/yhteiskunta ei ole siinä ongelma, tai siis saatathan sinä siellä joitain lakeja rikkoa mutta sillä ei ole mitään käytännön merkitystä eikä yksikään viranomainen siitä välitä eikä ala sinua etsiä.
Minä en ole mikään erämies vaan laiska avuton kaupunkilainen. Itse vietin muutamat kesät nuorempana kodittomana/kaduilla/puistoissa/teltassa/hortoillen. Postiosoitetta ei ollut, mitään ei ollut. Se oli kuin ihan tavallista helppoa telttailua. Jotkut telttailee viikonlopun - minä telttailin kesän. Ruuat ostin säästöilläni kaupasta. Eikä telttailuun telttaakaan tarvita, senkus nukut taivasalla jos ei sada. No, syksyisin alkoi aina säät kylmetä joten jouduin etsimään itselleni surkean vuokrakämpän ja "palaamaan yhteiskuntaan" Mua ei kiinnostanut ulkona pakkasia vastaan taistella. Ja ketään (viranomaista) ei tuo ajoittainen yhteiskunnasta poistumiseni ja yhteiskuntaan palaamiseni kiinnostanut, yksikään viranomainen ei tainnut mitään huomata, minun kesäisillä "katoamisillani" ei ollut mitään merkitystä. Aina yhteiskuntaan palattuani asiat oli ihan niinkuin ennenkin - aivan kuin en olisi edes ollut poissa. Ihan yhtä hyvin voi huolettomasti hengailla kodittomana myös talvet jos keksii keinon pysyä lämpimänä ja saada ruokaa.
Minulla on sukulainen joka on erakko. Paljon enempää en tiedä sattuneesta syystä.
up
ps. en ole ap. mua vain kiinnostaa tää juttu.
Itseäni kiinnostaisi kokeilla erakkoelämää ns.lämpiminä kuukausina, tiedän talven olevan liian ankaraa itselleni. Mutta kevään, kesän ja syksyn vaeltelisin oman mieleni mukaan.
Erakoituminen on tehty hyvin vaikeaksi nyky-Suomessa. Yllä olikin jo havaintoja, osoite, ruoka, raha ja majoitus erityisesti talvella.
Mutta jos ap tosiaan lähtisi erakoksi, niin ennen kuin olisi kulunut viikoakaan lähdöstä, hänestä olisi tehty katoamisilmoitus ja suuret lööpit iltapuluun. Sitten, poliisi, armeija ja rajavartiolaitos jäljittäisivät ap:tä läpi Suomen hänen erakkoluolaansa Lapissa. Ja media raportoisi joka käänteen tosi-tv lähetyksenä ja kaivaisi ap:n koko historian kaiken kansan nähtäville. Lopulta etsijät löytävät ap:n ja media tv-ryhmineen säntää paikalle kysymään kuulumisia ja rtekemään artikkeleja erakointihaaveista. Lopulta aihe on kaluttu loppuun ja erakkoelämä voi alkaa, mutta veikkaan että fiilis on hieman laskenut.
Pff Sanoisin että anna mennä vaan, jumala on meille tämän maan antanut eikä suomen valtio, osta vain jousipyssy tai jousi kunnollinen ja metsästä ja kalasta, talvella voit pakastaa ruuat myös ulkona jos sellaisen pystyt tekemään. sieniä, marjoja voit kerätä ja purkittaa tai kuivattaa (aurinko pystyy kuivattamaan tai teet sellaisen uunin savesta. Youtubessa on paljon tietoa. suosittelen lataamaan videoita sieltä pienelle kannettavalle, ota ainakin mukaan aurinkokennoakkupankki millä voi lataa puhelinta tai kannettava.
Ei se suomessa onnistu, sähän olet "velkaa" valtiolle aina ja ikuisesti jos et muusta niin piereskelystä ainakin!
Voit siirtyä omavaraiseksi toimeentulotuelle ja ikuiseen karenssiin. Se on hyvä alku, mutta ruokakaupassa pitää käydä, joten vaikeaa se tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olet tähän mennessä viettänyt aikaa Lapin erämaassa vaellusretkillä tms?
Lapissa en ole vielä käynyt, se oli esimerkki, mutta Lappi olisi miellyttävän kaukana jos haluaisi oikeasti vetäytyä.
Muuten olen kyllä luonnon keskellä viettänyt aikaa paljonkin.Millä olet siellä luonnon keskellä elänyt eli mitä syönyt? Millä olet itsesi vaatettanut?
Mieti ihan konkreettisesti: missä siis asuisit? Toisten maalle et tietenkään saa rakentaa mitään rakennelmia eli ensin sinulla pitäisi olla varaa ostaa pieni maapala ja mummonmökki. Ilman sähköjä pärjäät ja jos veden kannat itse kaivosta niin siihen ei mene rahaa. Jäteveden suhteen on kai jotain vaatimuksia, en taida tietää millaisia. Mutta sinulla on nyt katto pään päällä ja juomavettä. Leikitään, että rahaa on ollut sen verran, että jotain öljylamppuja ja auringolla latautuvia valaisimiakin olet saanut ja huonekaluja ja astioita on sen verran, ettei tarvitse lattialla istua ja kädestä syödä.
... syödä mitä? Mistä saat ruokasi? Jos viljelet itse, niin taas tarvitaan vähän pääomaa multiin ja siemeniin, kompostiakaan ei ole ensimmäisinä vuosina lannoitteeksi. Marjoja ja siemeniä saat poimia ilmaiseksi. Olikohan niin, että mato-ongella saat myös onkia. Luuletko, että tulisit tuollaisella ruokavaliolla toimeen? Ilman sähköjä säilöminen veisi aika paljon aikaa ja osaamista.
Kun vastaat, miten nämä peruskysymykset ajattelit ratkaista, niin mietitään sitten eteenpäin.
Tällainen huolenpidoksi verhottu kannustaminen toimii siten, että tehdään idean esittäjälle asiasta mahdollisimman nopeasti mahdollisimman iso ja raskas asia, jotta toteuttaminen ja mahdollinen onnistuminen vaikeutuu. Kateellisen toimintaa.
Ap kyseli vasta alustavasti, onko se ylipäätään mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Erakoituminen on tehty hyvin vaikeaksi nyky-Suomessa. Yllä olikin jo havaintoja, osoite, ruoka, raha ja majoitus erityisesti talvella.
Mutta jos ap tosiaan lähtisi erakoksi, niin ennen kuin olisi kulunut viikoakaan lähdöstä, hänestä olisi tehty katoamisilmoitus ja suuret lööpit iltapuluun. Sitten, poliisi, armeija ja rajavartiolaitos jäljittäisivät ap:tä läpi Suomen hänen erakkoluolaansa Lapissa. Ja media raportoisi joka käänteen tosi-tv lähetyksenä ja kaivaisi ap:n koko historian kaiken kansan nähtäville. Lopulta etsijät löytävät ap:n ja media tv-ryhmineen säntää paikalle kysymään kuulumisia ja rtekemään artikkeleja erakointihaaveista. Lopulta aihe on kaluttu loppuun ja erakkoelämä voi alkaa, mutta veikkaan että fiilis on hieman laskenut.
Pasilan yks jakso alkaa just loistavasti, siinä poliisi piirittää jotain taloa, ja kun kyösti-pöysti menee kysymään että miksi sitä piiritetään, niin sanotaan että "no kun se sano ettei päästä meitä poliiseja sinne taloon"
"no mitä sitten, miksi meidän pitäisi sinne mennä?"
"no ei mistään syystä, mutta kun se sanoi ettei se päästä meitä sinne!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen huolenpidoksi verhottu kannustaminen toimii siten, että tehdään idean esittäjälle asiasta mahdollisimman nopeasti mahdollisimman iso ja raskas asia, jotta toteuttaminen ja mahdollinen onnistuminen vaikeutuu. Kateellisen toimintaa.
Ap kyseli vasta alustavasti, onko se ylipäätään mahdollista.
Kannustaminen = LANNISTAMINEN
Kyllä se onnistuu ihan hyvin, ei kukaan tule esim. valtion mailta tuolta korvista sitä tutkimaan, onko joku sinne jotain erakkomajaa kyhännyt ja häätämään pois, tai yrittämään saada verolle mistään. Isäni veli, joka kuoli viime keväänä, eli noin 30 vuotta niin. Hänellä oli synnynnäinen epämuodostuma, josta johtuvasta kiusaamisesta ja syrjinnästä sosiaalisten tilanteiden kammo ja ihmisinho. Sokeria ja suolaa kuulemma vain tarvitsisi kaupasta, ja me sukulaiset hänelle niitä vietiin joskus ja toki vähän muutakin kuten vaatteita, säilykkeitä yms.