Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kestä enää. Pakko vaihtaa alaa. (sairaanhoitaja)

Vierailija
27.08.2018 |

Valmistuin noin vuosi sitten kutsumusammattiini eli sairaanhoitajaksi. Nyt olen vuoden aikana tehnyt erikoissairaanhoidossa töitä ja olen aivan loppu ja pettynyt koko terveydenhuoltojärjestelmään. Osastollamme on ummikkona ylemmältä taholta painostettu tekemään päätöksiä, jotka kuuluvat oikeasti lääkäreille. Ehkä hoitaja voi 20 vuoden kokemuksella näin vielä jotenkin tehdä, mutta itse en siihen pysty eikä minulla ole oikeasti näiden päätösten tekoon koulutusta. Olen nähnyt liian monen potilaan menehtyvän tilanteissa, jossa koen että paremmalla miehityksellä tilanne olisi voinut olla pelastettavissa. Olen peitellyt liian montaa lääkärin ja
hoitajan tekemää virhettä. Olen rehellisesti järkyttynyt siitä kuinka paljon potilaita vahingoittavia virheitä tapahtuu sairaalassa. Niitä tekevät sekä nuoret, että äärimmäiset kokeneet lääkärit sekä hoitajat. Näitä virheitä yhdistää liki aina kiire ja virheiden järjestelmällinen maton alle lakaisu. Olen ollut vasta vuoden töissä ja jo nyt olen sattumalta napannut 3 (sekä lääkärin, että hoitajan tekemää) virhettä, jotka olisivat olleet potilaalle hengenvaarallisia.

Olen väsynyt lyömiseen ja seksuaaliseen ahdisteluun sekä potilaiden kaltoinkohteluun. Haluaisin niin kovasti hoitaa potilaani hyvin, mutta paperitöiden vuoren alla ja kiiren keskellä se ei enää ole mitenkään mahdollista. Hyvinä päivinä kerkeää tekemään vain välttämättömän. Huonoina ei sitäkään ja viattomat potilaat kärsivät. Minulla ei ole edes aikaa opetella potilaideni etunimeä saati sitten taustatietoja tai allergioita. Organisointityötä on valtavasti, eikä siihen valmistauduta korkeakoulussa millään tavalla.

Kaikilla vastavalmistuneilla ystävilläni ovat samankaltaiset tunnelmat ja suurin osa harkitsee alan vaihtoa. Alanvaihtaja ystäviäni on töissä Suomen arvostetuimmissa sairaaloissa teho-osastoista synnytyssaleihin. Ainoa mitä tämä ala on minulle opettanut on kuinka rikkinäinen ja toimimaton terveydenhuoltojärjestelmämme on. Olen myös oppinut ettei julkisen sektorin sairaalat ole valitettavasti enää turvallinen paikka potilaalle.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein lähtenyt nyt. Parempi onni provon kanssa ensi kerralla.

Vierailija
2/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vaihtanut alaa tai koet olevansi mieluisassa ammatissa niin ehdotuksia uudesta ammatista otetaan vastaan. :) AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein lähtenyt nyt. Parempi onni provon kanssa ensi kerralla.

Oi kun vaan olisikin provo. En itsekään uskonut ennen kun valmistuin ja näin todellisuuden.

Vierailija
5/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans sh jolla alanvaihto menossa. Et oo yksin.

Vierailija
6/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa esim. kuolee hoitovirheisiin lähes 300000 ihmistä vuodessa.

Vierailija
7/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellista arviota on vaikea antaa, koska suuri osa virheistä piilotetaan kollegiaalisuuden nimissä ja rangaistusten pelossa.

Vierailija
8/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakene nyt nuori vielä kun voit! Näin vanhana on hankalampi kouluttautua uudelleen.

Vierailija
9/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas valittaa yks turha sh. 

Vierailija
10/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ruokkiko trollia.

Vierailija
11/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellista arviota on vaikea antaa, koska suuri osa virheistä piilotetaan kollegiaalisuuden nimissä ja rangaistusten pelossa.

No näinpä mutta tuo on karkea arvio.

Vierailija
12/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiltä valituksen vielä ymmärtää, mutta kyllä sairaanhoitajien työ on nyt melkosen aivotonta.

Vierailija
13/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, että tällainen hoitajavihan provosointi tällä kertaa... Aika heikko, sanoisin että 1/5.

Vierailija
14/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas työ raskaat huvit. T. Entinen sh nykyinen alkoholisti

Vierailija
15/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä vaihtaa pois sairaalamaailmasta ja erikoistua jonnekin muualle.

Vierailija
16/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän nää virheet oo näkyny jo uutisissakin lähiaikoina. HUS lasten teho-osasto hyvä esimerkki.

Vierailija
17/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sä kuvittelit työn olevan? Eikö teilke koulussa annettu oikeaa kuvaa sh työstä? Älä ole lapsellinen, lopeta unelmointi ja hoida hommasi.

Vierailija
18/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovirheisiin kuolee enemmän kuin liikenneonnettomuuksissa. Ja tämä on fakta.

Vierailija
19/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sä kuvittelit työn olevan? Eikö teilke koulussa annettu oikeaa kuvaa sh työstä? Älä ole lapsellinen, lopeta unelmointi ja hoida hommasi.

Koulutus ei itse asiassa käytännön työhön kovinkaan paljon valmista. Osaan kyllä luetella hoitotieteen teoreetikot ja kirjoittaa esseitä eettisyydestä kestävässä kehityksessä. Tästä ei kuitenkaan ole paljoa hyötyä potilastyössä. AP 

Vierailija
20/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaana olen myös tullut huomaamaan, kuinka rikkinäinen ja toimimaton järjestelmä on. Useat virheet ovat sellaisia, että niitä on vaikea potilaan todistaa jälkeenpäin ja vaikka virhe olisikin selkeä, se ei täytä laiminlyönnin tai rikoksen merkkejä siten, että hoito olisi kuitenkaan laitonta.

Hoitojärjestelmän ylivertaisuutta korostavat huipputekniikka, pitkälle koulutetut lääkärit, mukavat potilashotellitkin toisaalta on. Koko totuus on kuitenkin ruma ja päivänvaloa kestämätön.