Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kestä enää. Pakko vaihtaa alaa. (sairaanhoitaja)

Vierailija
27.08.2018 |

Valmistuin noin vuosi sitten kutsumusammattiini eli sairaanhoitajaksi. Nyt olen vuoden aikana tehnyt erikoissairaanhoidossa töitä ja olen aivan loppu ja pettynyt koko terveydenhuoltojärjestelmään. Osastollamme on ummikkona ylemmältä taholta painostettu tekemään päätöksiä, jotka kuuluvat oikeasti lääkäreille. Ehkä hoitaja voi 20 vuoden kokemuksella näin vielä jotenkin tehdä, mutta itse en siihen pysty eikä minulla ole oikeasti näiden päätösten tekoon koulutusta. Olen nähnyt liian monen potilaan menehtyvän tilanteissa, jossa koen että paremmalla miehityksellä tilanne olisi voinut olla pelastettavissa. Olen peitellyt liian montaa lääkärin ja
hoitajan tekemää virhettä. Olen rehellisesti järkyttynyt siitä kuinka paljon potilaita vahingoittavia virheitä tapahtuu sairaalassa. Niitä tekevät sekä nuoret, että äärimmäiset kokeneet lääkärit sekä hoitajat. Näitä virheitä yhdistää liki aina kiire ja virheiden järjestelmällinen maton alle lakaisu. Olen ollut vasta vuoden töissä ja jo nyt olen sattumalta napannut 3 (sekä lääkärin, että hoitajan tekemää) virhettä, jotka olisivat olleet potilaalle hengenvaarallisia.

Olen väsynyt lyömiseen ja seksuaaliseen ahdisteluun sekä potilaiden kaltoinkohteluun. Haluaisin niin kovasti hoitaa potilaani hyvin, mutta paperitöiden vuoren alla ja kiiren keskellä se ei enää ole mitenkään mahdollista. Hyvinä päivinä kerkeää tekemään vain välttämättömän. Huonoina ei sitäkään ja viattomat potilaat kärsivät. Minulla ei ole edes aikaa opetella potilaideni etunimeä saati sitten taustatietoja tai allergioita. Organisointityötä on valtavasti, eikä siihen valmistauduta korkeakoulussa millään tavalla.

Kaikilla vastavalmistuneilla ystävilläni ovat samankaltaiset tunnelmat ja suurin osa harkitsee alan vaihtoa. Alanvaihtaja ystäviäni on töissä Suomen arvostetuimmissa sairaaloissa teho-osastoista synnytyssaleihin. Ainoa mitä tämä ala on minulle opettanut on kuinka rikkinäinen ja toimimaton terveydenhuoltojärjestelmämme on. Olen myös oppinut ettei julkisen sektorin sairaalat ole valitettavasti enää turvallinen paikka potilaalle.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaihda töihin esim. asumispalveluyksikköön? Mielenterveys- ja päihdepuoli? Kehitysvammaiset? Ikäihmiset? Nuoret?

Ole luova.

Vierailija
42/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskomatonta_mutta_totta kirjoitti:

Ymmärrän ap:n kertoman. On tullut myös nähtyä asiakkaana, tukihenkilönä ja harjoittelijana.  Ensisijainen ongelma ei ole, että alalle valikoituisi vääränlaisia henkilöitä, jotka eivät kestäisi stressiä. Ongelma on koko järjestelmä, organisointi ts. sen puutteellisuus ja työyhteisöjen yhteishenki. Ei kukaan selviä henkisesti terveenä suurimmassa osassa terveysalan työpaikkoja. Ei ole sattumaa, että monissa muissa maissa ei koeta samoja ongelmia. Viedessäni viimeksi työkaveria sairaalan päivystykseen, tuli mieleeni, että olemee jossain toisen maailmansodan aikaisessa sotasairaalassa tai tupaan tehdyssä kenttäsairaalassa. Aika järkyttävää.

No nyt sitten maallikko tuli antamaan syväluotaavaa analyysiä hoitotyöstä ja sen laadusta, siinä ei kauan mennyt kun sieltä löytyi heti negatiivinen kokemus ja päivystyksestä, siitä kiireisimmästä paikasta terveydenhuollossa. Suomessa hoidon laatu yms on ihan tutkimuksissa todettu olevan huippulaatua. Meillä on esimerkiksi aivoverenkierron häiriöiden hoito aivan huippulaatua. Nyt oli todella tyhmä teksti ihmiseltä joka ei nyt tiedä laisinkaan mistä puhuu mutta piti tuollaiset suomi24.fi sivun Martta56v kommentit tulla heittämään. Ei pahalla mutta olipa ala-arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkäs yksityisen terveysfirman asialla AP oikein on? Mehiläinen ainakin ryvettynyt veronkiertojutussa, ja mikähän firma se oli joka ahneuksissaan pihtaa kertakäyttökäsineissä (eli monta potilasta samoilla hanskoilla)..?

Syy julkisen puolen rappioon ja yksityisen häikäilemättömyyteen ja muuhunkin kurjuuteen on pohjattomassa ahneudessa. Korjataan tämä, niin korjaantuu muutakin.

Itse en ole ollut yksityisellä sektorilla töissä, mutta olen kollegoilta kuullut että kotihoidossa ja vanhusten hoidossa on yksityisellä puolella ihan samat ongelmat, usein pahemmatkin. Voitto ja tulokset ennen ihmisyyttä. Olen potilaiden ja työhyvinvoinnin asialla. En yksityisten tai julkisten yrityksien. AP

Vierailija
44/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh kirjoitti:

Ymmärrän ap:n kertoman. On tullut myös nähtyä asiakkaana, tukihenkilönä ja harjoittelijana.  Ensisijainen ongelma ei ole, että alalle valikoituisi vääränlaisia henkilöitä, jotka eivät kestäisi stressiä. Ongelma on koko järjestelmä, organisointi ts. sen puutteellisuus ja työyhteisöjen yhteishenki. Ei kukaan selviä henkisesti terveenä suurimmassa osassa terveysalan työpaikkoja. Ei ole sattumaa, että monissa muissa maissa ei koeta samoja ongelmia. Viedessäni viimeksi työkaveria sairaalan päivystykseen, tuli mieleeni, että olemee jossain toisen maailmansodan aikaisessa sotasairaalassa tai tupaan tehdyssä kenttäsairaalassa. Aika järkyttävää.

No nyt sitten maallikko tuli antamaan syväluotaavaa analyysiä hoitotyöstä ja sen laadusta, siinä ei kauan mennyt kun sieltä löytyi heti negatiivinen kokemus ja päivystyksestä, siitä kiireisimmästä paikasta terveydenhuollossa. Suomessa hoidon laatu yms on ihan tutkimuksissa todettu olevan huippulaatua. Meillä on esimerkiksi aivoverenkierron häiriöiden hoito aivan huippulaatua. Nyt oli todella tyhmä teksti ihmiseltä joka ei nyt tiedä laisinkaan mistä puhuu mutta piti tuollaiset suomi24.fi sivun Martta56v kommentit tulla heittämään. Ei pahalla mutta olipa ala-arvoista.

Onhan näitä päivystyksien ongelmia ollut ihan julkisuudessakin. https://yle.fi/uutiset/3-9727831

Vierailija
45/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaana olen myös tullut huomaamaan, kuinka rikkinäinen ja toimimaton järjestelmä on. Useat virheet ovat sellaisia, että niitä on vaikea potilaan todistaa jälkeenpäin ja vaikka virhe olisikin selkeä, se ei täytä laiminlyönnin tai rikoksen merkkejä siten, että hoito olisi kuitenkaan laitonta.

Hoitojärjestelmän ylivertaisuutta korostavat huipputekniikka, pitkälle koulutetut lääkärit, mukavat potilashotellitkin toisaalta on. Koko totuus on kuitenkin ruma ja päivänvaloa kestämätön.

Olen pahoillani, että olet joutunut järjestelmässä virheiden kohteeksi. Suosittelen ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen, jos tilanne on vielä ajankohtainen. AP

Olen tehnyt valituksiakin, mutta ne eivät johtaneet korvauksiin tai huomautukseen. Koko tilanne huomioon ottaen hoitoani on laiminlyöty ja aiemmin toteutetut ratkaisut olisivat auttaneet paljon, mutta se mistä voidaan huomauttaa tai rangaista näyttäisi olevan, onko käypä hoito -suosituksia seurattu yksittäisillä käyntikerroilla. Vaikka olisin saanutkin korvauksia tai olisi todettu, että olin oikeassa, terveyttä ei kuitenkaan voi tuoda takaisin.

Kiitos myötätunnosta AP.

Et ole ainoa potilas kenelle näin on käynyt. Korvauksien tai hoitovirheiden selvittäminen on hankalaa ja ei aina valitettavasti tuota tulosta. Jaksamista tulevaisuuteen ja kamppailuun terveyden kanssa. Toivottavasti ei ole tapahtunut mitään peruuttamatonta. AP

Vierailija
46/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämän tarvitsisi olla tätä helkutin kiirettä yms. Liukuhihnatyötä.

Itseä ainakin pelottaa joutua terveyden huollon tai kelan rattaisiin.

Äitiäni hoidettiin todella mallikkaasti Jyväskylässä Kyllön vuodeosastoilla. Jäi todella sellainen fiilis, että parhaansa tekevät. Jopa lääkäri soitti minulle kotiin.

Harmi, ettei voi tehdä työtään kunnolla.

Voimia sinulle ap. Miten olisi kouluttautuminen terveydenhoitajaksi?

Vierailija
47/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiäni hoidettiin todella mallikkaasti Jyväskylässä Kyllön vuodeosastoilla. Jäi todella sellainen fiilis, että parhaansa tekevät. Jopa lääkäri soitti minulle kotiin.

Ei kuulosta ollenkaan huonolta ajatukselta! Ihmisten kanssa työskentely on mieleistä ja tuntuisi turhalta heittää kerätty ammattitaito hukkaan. Kiitos vinkistä! Ja mahtavaa että kuulee myös näitä hyviä potilaskokemuksia.

Vierailija
48/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää työttömäks. Ei tommonen paska kelpaa mihinkään töihin

Vierailija
49/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sh kirjoitti:

Onhan näitä päivystyksien ongelmia ollut ihan julkisuudessakin. https://yle.fi/uutiset/3-9727831

On ja tulee aina olemaankin. Hoitoala muuten tarvitsisi miehiä, etenkin päivystys. 

Vierailija
50/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos positiivisesta palautteesta! 😊 t. Sh ja lääkäri Kyllön osastolta

Ja ap:lle tsemppiä ja malttia alanvaihdon harkintaan, saikkarina voi tosiaan kuitenkin pyrkiä muihinkin kuin ihan perus sairaalahommiin.

Vierailija
51/52 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos positiivisesta palautteesta! 😊 t. Sh ja lääkäri Kyllön osastolta

Ja ap:lle tsemppiä ja malttia alanvaihdon harkintaan, saikkarina voi tosiaan kuitenkin pyrkiä muihinkin kuin ihan perus sairaalahommiin.

Perus sairaalahommiin, vai semmoset neuvot sieltä. Mitä jos alun perin opiskelisi aivan muihin hommiin jos ei kiinnosta nämä "perus" hommat hoitotyössä. Yhteiskunnalla ei ole varaa kouluttaa näitä velliperseitä sairaanhoitajiksi jotka ei pysty tekemään niitä hommia. Tradenomiksi voi aina hakea. 

Vierailija
52/52 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päässyt tämän kriisin aikana suhteellisen helpolla ( kiitos työpaikan asiakaskoostumuksen), mutta kyllä alanvaihto silti kiinnostaa.  Nykyinen palkkani ilman lisiä on juuri ja juuri parempi kuin helpossa perustyössä olevan ystäväni , ja se kyllä hieman ärsyttää, kun on sentään joutunut kouluja käymään suht pitkään.

Mihinkähän suuntaan kannattaisi kouluttautua, että työstressi olisi pienempi ja työ mielekkäämpää?