Velkaantuminen ja ulosotto
Olen tyhmänä ottanut paljon velkaa, ostanut mm tavaroita kuten telkkarin (500e), ja sellasia.. Velkaa on kertynyt ehkä 10 000e edestä. Tähän asti pystynyt maksamaan kaiken, mutta enään ei voikaan... Ja kaikki menee pakosta ulosottoon, minulle ei myönnetty lainojen yhdistämiseen lainaa joka olis pelastanut siltä.. Koska tulot niin surkeat..
Nyt pelkään siis että ulosotto vie mun veloilla ostamani tavarat pois! Esim televisio on vasta ostettu, tuli viime viikolla, en ole tainnut yhtään maksaa vielä. Tulojen tipahtaminen johtuu yllättävästä työttömyydestä ja sen jälkeen tapaturmasta jonka vuoksi en ole työkykyinen ehkä vuosiin...
Menetänkö kaiken..? 😢 Miten lapseni sitten pärjää? Tottakai voi olla ilman telkkaria jne, mutta tyhjässä kämpässä..?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Moi, me käytiin lapsen kanssa lomalla koska oltii oikeasti sen tarpeessa, ero miehestä oli todella vaikea. Töitä olis pitänyt riittää "loppu iäksi" ja olisin helposti pystynyt tän loman ja muut velat hoitamaan ellen olisi menet nyt työpaikkaani.. Palautan telkkarin vaikken se minusta ollut kovin kallis, 500e,murta en mä voi sitä mitenkään maksaa, olis edes vähän pienempi velka 😢 ostetaan sit käytetty jostain joskus..
Ja elatusapu on kyllä meillä 70euroa, se käytiin lastenvalvojalla laskemassa?
Alulepärinen aloittaja
Miten sun miehes maksaa noin älyttömän vähän elatusta? Toi on alle Kelan normienkin.Sua on vedätetty oikein olan takaa.
Lomamatka oli turhake, samoin ajokortti jos ei ole autoa.
Ap, lue tämä.
Lapselle kuuluu se 155€/kk, jos mies maksaa vain 70€ kuuluu kelan maksaa loput.
Velathan ei mene ihan heti ulosottoon, soita kaikille velkojille ja selitä tilanteesi ja selvitä kuinka paljon pystyt maksamaan kullekin ja maksat sitä pientä summaa siihen asti kun olet käynyt velkaneuvojalla ja tehnyt hänen kanssaan suunnitelmat miten tästä eteenpäin. Voit sitä kautta saada yhdistelylainan.
Jos velkoja alkaa mennä ulosottoon, niin sitten menet heti ulosottomiehen puheille ja selvität tilanteesi, voit ehkä saadä hänen kanssaan tehtyä maksusuunnitelman. Jos nettotulosi on alle suojaosuuden ulosottomies tekee päätöksen että olet varaton, ja se tieto menee velkojille että eivät voi odotella rahaa sitä kautta. Suojaosuus on yhden lapsen kanssa 913,5€/kk, eli jos tulosi ovat tuota pienemmät, sinulta ei voida ulosmitata mitään muuta kuin jotain suurempaa omaisuutta esim. asunto tai uusi auto.
Älä myy ostamiasi juttuja, kuitenkaan niistä ei saa paljon mitään rahaa, toki voit myydä muuta tarpeetonta, mutta jos joudut kituuttamaan minimirahoilla vuosia, on kaikki ne mitä nyt ostit tarpeen.
Okei, kiitos paljon! Tosi mukava saada oikeita vinkkejä..
Loma ei todellakaan ollut turhake enkä mä voinut mistään aavistaa mun tulevaa työttömyyttä saati varsinkaan tapaturmaan! Ajokortille olisi ollut käyttöä, ja olikin, työmatkat jne. Mutta se otetaan aivovamma ni takia todennäköisesti pois, sillä. Saattaa Vaikuttaa siihen etten ole turvallinen kuski.. No harmi kun en tiennyt loukkantuvani olisi säästynyt korttirahat..
Alkuperäinen
Siis tuo suojaosuus on noin vähän, pitääkö tuosta maksaa vielä vuokrakin, eihän meille jäisi sitten mitään? 😢
https://pohjaanpudonnut.blogi.net/blog/1/pohjaan-pudonneen-tarina/
Alan kirjoittamaan tarinaa "kamppailusta", yritän selvitä omista veloista. Uusi vasta, olisi mukava saada lukijoita. Jotta tiedän ja lukijat tietävät ettemme ole yksin 👍
Vierailija kirjoitti:
Olen tyhmänä ottanut paljon velkaa, ostanut mm tavaroita kuten telkkarin (500e), ja sellasia.. Velkaa on kertynyt ehkä 10 000e edestä. Tähän asti pystynyt maksamaan kaiken, mutta enään ei voikaan... Ja kaikki menee pakosta ulosottoon, minulle ei myönnetty lainojen yhdistämiseen lainaa joka olis pelastanut siltä.. Koska tulot niin surkeat..
Nyt pelkään siis että ulosotto vie mun veloilla ostamani tavarat pois! Esim televisio on vasta ostettu, tuli viime viikolla, en ole tainnut yhtään maksaa vielä. Tulojen tipahtaminen johtuu yllättävästä työttömyydestä ja sen jälkeen tapaturmasta jonka vuoksi en ole työkykyinen ehkä vuosiin...
Menetänkö kaiken..? 😢 Miten lapseni sitten pärjää? Tottakai voi olla ilman telkkaria jne, mutta tyhjässä kämpässä..?
Älä pelkää, itselläni oli 14000e velkaa, maksa vain pakolliset kuten ruoka ja vuokra, sossu takaa että rahaa jää se 480e kuukaus, anna vaan reilusti mennä ulosottoon ja ei se ulosotto mitään kamoja hae, itselläni meni vuosi maksaa joillain vähän pidempää, eiköhän se uusi aika koita jolloin olet velaton ja sitten osaat käsitellä rahaakin paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo suojaosuus on noin vähän, pitääkö tuosta maksaa vielä vuokrakin, eihän meille jäisi sitten mitään? 😢
Tottakai siihen tulee asumistuki + toimeentulotuki jotta vuokran, sähkön ja lääkkeiden jälkeen jää käytettäväksi vajaa 500€ per aikuinen ja 300€ per lapsi.
Ihme vinkumista aina täällä. Ihan yllättäen ja pyytämättä "joudutaan ulosottoon". Samaten hyvinä aikoinea "eletään hetkessä, eihän käärinliinoissa ole taskuja".
Jos sun tulot on surkeat niin ei sulla ole maksuvaraa sinne ulosottoonkaan. Kevytmielisesti olet velkaantunut. Aijai.