Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä stressi; Työttömyys uhkaa ja elätettävänä kaksi teiniä ja talolainaakin on!

Vierailija
27.08.2018 |

Yöllä heräsin taas miettimään tilannettani ahdistuneena. Kertokaapa viisaammat mikä olisi järkevin ratkaisu?

Olen nyt 38-vuotias. Olen käynyt peruskoulun jälkeen vain amiksen, alalla joka ei enää työllistä ja työt on loppumassa ihan lähivuosina omastakin työpaikastani. Ehkä vuosi - pari, niin loppuu. Myöskään oman alani AMK-tutkinto ei työllistä kuin pienehkön osan valmistuneista. Kun itse valmistuin amiksesta, tilanne oli parempi, mutta silloinkaan kaikki koulukaverit ei saaneet töitä. Itse sain heti ja pian vakkaripaikan, joka tuntui vakaalta ja turvalliselta. Valmistuin amiksesta 19-vuotiaana ja uskalsimme hankkia ekan lapsen jo kun oli 22-vuotias ja toisen kun olin 25. Vanhan talon maalta ostimme kun olin 25 ja teimme siihen ison remontin. Mieheni on myös käynyt amiksen ja tekee yrittäjänä pitkiä työpäiviä, häntä ei juuri kotona näe.

Tilanne on se, että rahat ovat riittäneet tähän asti juuri ja juuri. Työttömänä emme ole miehen kanssa kumpikaan olleet, vaan aina työelämässä teineistä lähtien. Mitään tukia ei olla saatu, ainoastaan lapsilisää Kelalta, kaksi kertaa äitiysrahaa ja pienen hetken kotihoidontukea, kun olin lasten noin ekat 1.5 vuotta kotona aikoinaan. Nyt lapset siis teinejä ja menot isot. Esikoinen käy lukiota ja pitää ostella lukiokirjaa, vanhojentanssimekkoa, sun muuta ja rahaa palaa! Lisäksihän tuossa iässä haluaa myös vaatetta (tarvittaessa saa kirppareilta) yms. ja nyt esim. pitäisi ostaa uusi kännykkä, kun vanha on hajonnut lopullisesti. Nuorempi on vasta seiskalla, mutta muutaman vuoden päästä menee amikseen/lukioon ja sitten menot onkin isot. Talossa lainan lisäksi iso kulu on sähkölaskut talvisin, vanha iso talo vie sähköä älyttömästi pakkasilla lämmitykseen (vaikka on varaava takka, ilmalämpöpumput) ja sähkölasku on pahimmillaan pakkasilla tammi-helmikuussa 500 euroa kuussa!

Olen miettinyt opiskelua työn ohella, mutta todennut etten luultavasti jaksaisi. Meillä on molemmilla lapsilla oppimisvaikeuksia, mm. lukiohäiriö molemmilla ja tarvitsevat tukea kouluun ihan oikeasti, vielä tässä iässä. Minä tuen, koska mies on "aina" töissä. Lisäksi heillä on harrastuksia, ei mitään kallista, mutta koska asumme korvessa, niin kuskaan niihin iltaisin. Lisäksi minulla on ahdistuneisuushäiriö ja unettomuusongelmaa, jotka rasittaa, muttei niin paljoa että saikkua niiden takia olisi koskaan tarvinnut. Kuitenkin sen verran, että koen ettei resurssit nuo muutkin syyt mukaan lukien riitä opiskeluun töiden ohella.

Kuulun liittoon ja tulen saamaan noin/reilu 1.5 vuotta ansiosidonnaista jos/kun jään työttömäksi. Talolainassa on vakuutus, jonka avulla saamme apua lainan maksamiseen työttömyyden kohdatessa, MUTTA isot sähkölaskut sun muut ei kuulu vakuutuksen piiriin, vain itse laina. Lainaa jäljellä noin 120 000 (noin 100 000 ollaan jo maksettu pois).

Olen miettinyt eri vaihtoehtoja. En haluaisi joutua myymään taloa... Joku ihan lyhyt ja hyvin työllistävä koulutus sitten kun työttömyys on alkanut, laitoshuoltaja?? Ja sitä työtä kunnes lapset saatu kasvatettua 2. asteen opintojen yli? Vaikkei niin työstä pitäisikään... Tai jos saisi jotain hanttihommia ilman alan koulutusta? Jos ei töitä saa niin millainen on ihan se kaikkein minimein työttömyyskorvaus, jolle tippuu ansiosidonnaisen jälkeen? Saanko ansiosidonnaisen jälkeen enää yhtään mitään jos aviomies on töissä?

Kokemusta työttömyydestä ei siis ole, aina ollaan tähän saakka töissä oltu molemmat, joten asia siksikin stressaa. Kertokaapa jotain rohkaisevaa.

Sitä ei tarvitse kertoa, että olisi aikanaan nuorena kannattanut kouluttautua pidemmälle, niin olisi, mutta tässä sitä ollaan ja menneiden voivottelu ei enää auta.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen loputtua tuloksesi tulee työmarkkinatuki, joka on vähän päälle 500€/kk. Voit saada myös korotetun päivärahan, jolloin saat muutaman euron enemmän/kk. Kannattavinta olisi hakeutua saikulle tai esim ammatilliseen kuntoutukseen, jolloin sairaspäiväraha tai kuntoutusraha vastaisi ansiosidonnaisesi tulotasoa. Ja miehesi tulot ei vaikuta työttömyyskorvauksiin.

Vierailija
2/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi hyvällä omalla tunnolla käyttää niitä säästöjä, joita on tätä varten kerrytetty.

Montako työhakemusta laitoit viikonloppuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyttökö supistamaan asuintilaa, ettei tarvitse koko taloa lämmittää?

Vierailija
4/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköt ja vastaavat kannattaa kilpailuttaa. Auto kannattaa vaihtaa toistaiseksi halvemman hintaluokan menopeliin, jossa on pienet kulut. Tt-tukea kannattaa koittaa hakea. Onko lähistöllä a-kiltaa,kirkkoa tai ruokajonoa järjestävää tahoa? Me saatiin pahimmassa hädässä näiltä tahoilta apua ruuallisesti, sekä kirkko auttoi maksamaan yhden laskun pois. Vaatetustakin oltaisiin saatu, mutta ei koettu tarpeelliseksi.

Laskuttajille soittaisin ja kertoisin tilanteesta.

Vierailija
5/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile elää sellaisella budjetilla, joka olisi työttömyyden aikana. Jos ei onnistu, niin talon myyntiä kannattaisi alkaa miettiä jo ennen kuin on ihan pakkoraossa sen kanssa. 

Lapsille kannattaa selittää asiat myös ihan rehellisesti. 

Vierailija
6/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä aina on se että ei jää tuleen makaamaan vaan tekee asioille jotain.Pankki antaa vuoden maksuvapaan ja sinä aikana uusi työpaikka ja jos ei natsaa kämppä myyntiin ja vuokralle.Asioille joille ei mitään voi ei kannatta alkaa testaamaan ja sinun onneksi Suomessa on tulossa massiivinen työvoimapula.

Vierailija
7/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ainakin teidän lapsille sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. 

Vierailija
8/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos jäät työttömäksi, niin miehen firmaan et koske tikullakaan, niin helposti viranomaiset tulkitsevat puolison työllistyvän puolison firmassa. Toivottavasti et ole minään osakkaana tms. 

Vierailija
9/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Theo kirjoitti:

Tärkeintä aina on se että ei jää tuleen makaamaan vaan tekee asioille jotain.Pankki antaa vuoden maksuvapaan ja sinä aikana uusi työpaikka ja jos ei natsaa kämppä myyntiin ja vuokralle.Asioille joille ei mitään voi ei kannatta alkaa testaamaan ja sinun onneksi Suomessa on tulossa massiivinen työvoimapula.

Ai on, kerro tulevasta työvoimapulasta tarkemmin. Mille alalle se tulee?

Vierailija
10/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonhan voi myydä ja vaihtaa ajoissa edullisempaan, onhan nuo lämmityskulut kovat jo pelkän sähkön osalta. Ei kannata liikaa roikkua ajatuksessa, että pakko pitää siitä kiinni, kun mitään pakkoa ei oikeasti ole.

Vierailija
11/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt voi hyvällä omalla tunnolla käyttää niitä säästöjä, joita on tätä varten kerrytetty.

Ja montako lukiolainen laittoi?

Vierailija
12/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitat liian pienistä tuloista menoihin nähden ja silti valitat, että yrittäjämies " koko ajan töissä". Kahdessa kohtaa valitit tästä.

Kuulostaa siltä, ett miesparkasi vetää itseään piippuun, jotta selviätte, ja sinä kehtaat narista siitä hänelle.

On aivan naurettavaa, että teillä on ollut vuosikausia kahden palkkatulot, ja ette pärjää . Miksi ette ole karsineet runsaalla kädellä menoja? Kai vanhempi tyttö oli kesätöissä? Sieltä hän olisi kerännyt mekko- ja puhelinrahat

Vierailija
13/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi yrittää käydä jokin lyhyt työllistävä koulutus, jolla pääset työhön kiinni. Älä turhaan pelkää, vaihto toiseen alaan voi vaikka piristää.

Olet kuitenkin vasta 38 v ja lapsesi jo vanhoja, niin kyllä selviydyt. Joillakin voi olla alakouluikäisiä tuon ikäisenä. Sinulla on vielä pitkä työura jäljellä, joten ammatinvaihtoa voi tulla eteen myöhemminkin.

Vierailija
14/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo myyntiin. Jos lainan jälkeen ei jää mitään säästöön sitä on liikaa. 

Vierailija
15/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppää Sinä molopää 10:stä kerroksesta asfalttiin. Kun Sinulla ei ole mitään sanottavaa, niin onko pakko tulla sanomaan se tällaiseen tilanteeseen, jossa toinen tosissaan kaipaisi apua hankalaan elämäntilanteeseensa?

Ja mitenkäs Sinulla itselläsi muuten on aikaa kirjoitella tällaiselle nettipalstalle tähän aikaan arkiaamusta? Miksi et itse nytkin ole töissä maksamassa omaa koulutus- ja terveydenhuoltovelkaasi yhteiskunnalle, ja muutenkin rakentamassa maatasi?

Tervemenoa: ei Sinun kaltaistasi kukaan jää kaipaamaan, olet turha yksilö.

Vierailija
16/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään työllisyyskurssi ei takaa työtä, joka tuosta suosta teidän nostaa. 

Vierailija
17/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Ap

Vierailija
18/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asutte vanhaa isoa taloa? Hirveitä rahareikiä. Jos yhtään järkeä olisi ollut päässä olisitte muuttaneet kerrostaloon ajat sitten. Menot olisivat puolittuneet.

Valitatko todella miehellesi siitä, että hän oainaa pitkää päivää, kun olette taloudellisissa vaikeuksissa? Sinun pitäisi kiittää häntä jessus sentään.

Vierailija
19/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n työttömyys uhkaa siis 1-2 vuoden kuluttua hänen oman arvelunsa mukaan. Siinä ehtii ressata hyvin ennen kuin tosipaikka on edes kyseessä.

Vierailija
20/39 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 10 vuodessa ette ole saanut maksettua lainaa edes puolta? Ei hyvää päivää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi